Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En tråd med sväng.

670 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Trådens ämne: "Tråden handlar om personlig smak och vad man tror att det sväng som man upplever kan bero på. Den handlar inte om att med blindtest visa att man inte upplever sväng". Bör vi respektera trådskaparens önskan och trådens ämne? (46 medlem(mar) har röstat)

Trådens ämne: "Tråden handlar om personlig smak och vad man tror att det sväng som man upplever kan bero på. Den handlar inte om att med blindtest visa att man inte upplever sväng". Bör vi respektera trådskaparens önskan och trådens ämne?

1. Ja - och ta bort ALLA inlägg som inte rör ämnet. (13 röster [28.26%])

Procent av omröstning: 28.26%

2. Ja - men ta bara bort inlägg i strid med vad tråden uttryckligen INTE handlar om (se röstningsfråga). (8 röster [17.39%])

Procent av omröstning: 17.39%

3. Ja - men det är ingen idé att städa tråden. Se dock till att ämnet följs fr.o.m. nu. (13 röster [28.26%])

Procent av omröstning: 28.26%

4. Ja - men tråden är bortom räddning, stäng den för gott. (4 röster [8.70%])

Procent av omröstning: 8.70%

5. Nej - och låt tråden vara, ämnet är mest ett förslag till diskussionsämne. (2 röster [4.35%])

Procent av omröstning: 4.35%

6. Nej - och låt tråden vara, av andra orsaker. (6 röster [13.04%])

Procent av omröstning: 13.04%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 10 juli 2007 - 22:46

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Jag har efter en debatt som OT i en annan tråd tänkt att jag startar en egen så vi kommer i rätt Topic :)

Vad tycker ni om "sväng" och vad tror ni att det är och varför?

Tillägg av Tomas_D700:

För att det inte ska råda något tvivel om vad denna tråd handlar om och vilka den vänder sig till så har jag kontrollerat ämnet med trådskaparen och han bekräftade det uppenbara, nämligen att:

[1] tråden vänder sig till de som själva upplever eller någon gång har upplevt "sväng" och som...
[2] har egna funderingar om vad detta självupplevda "sväng" kan vara för något.
[3]Tråden handlar inte om att på olika sätt visa att man själv eller andra inte upplever sväng.

Alla andra bör notera regel 7.7 innan de postar inlägg!

/Tomas_D700

Postad 10 juli 2007 - 22:57

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Det bör ha något med timing och balans att göra; att rätt ljud kommer vid rätt tidpunkt och med rätt ljudstyrka i förhållande till alla andra ljud.

Men jag har inte tänkt så mycket på saken, t.ex. vet jag inte vad i spelaren som gör att den spelar med sväng, men jag kan höra när den gör det :)

Postad 10 juli 2007 - 23:04

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Det är säkert neutralitetsivrarnas mardröm.

Så Chuck, ageve och nin välkommen till debatt.

:)

Mafix. shoot i denna tråd.

Ja alla är mer än varmt välkommen med intressanta inlägg.

Jag satsar på trådlåsning. :)

Redigerat av mr-välljud, 10 juli 2007 - 23:06.

Postad 10 juli 2007 - 23:11

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Det bör vara möjligt att spela svängigt även med en anläggning som drar åt det neutrala hållet, förutsatt att skivan svänger.

När det gäller att förstärka eller lägga till sväng så vet jag inte hur det går till. Kanske höjer man de frekvenser där de rytmskapande instrumenten vanligen rör sig?

Jag har en spelare som spelar med mer sväng än de andra men det är inte all musik som svänger på den heller.

Mina högtalare svänger ganska bra också och det har jag alltid trott beror på det märkbart fina samspelet mellan basen och mellanregistret.

Jag tycker också att normalt sett svängig musik sällan svänger på utpräglat analytiska anläggningar.

Men mr-välljud måste väl veta med alla fina prylar som står överallt hemma hos dig?

Redigerat av Unregistered1197, 10 juli 2007 - 23:15.

Postad 10 juli 2007 - 23:14

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Det bör vara möjligt att spela svängigt även med en anläggning som drar åt det neutrala hållet, förutsatt att skivan svänger.

När det gäller att förstärka eller lägga till sväng så vet jag inte hur det går till. Kanske höjer man de frekvenser där de rytmskapande instrumenten vanligen rör sig?
Jag har en spelare som spelar med mer sväng än de andra men det är inte all musik som svänger på den heller.

Men mr-välljud måste väl veta med alla fina prylar som står överallt hemma hos dig?

Jo men jag vill ha fram andras åsikter och se vart det kan leda.

Sen har svartmarkerat en stor del i hemligheten. riktigt stukade frekvensgångar och gärna avskuren diskant. Får taskig musik att låta skapligt. :)

Postad 10 juli 2007 - 23:36

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Så sväng som bygger på timing hos spelaren borde funka på all slags musik medan sväng som bygger på manipulerad frekvesrespons bör vara genre-typisk så att man inte kan få jazz och rock att svänga med samma maskin?

Postad 11 juli 2007 - 00:08

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Någon på faktiskt.se försökte sig på en förklaring om linnsvänget. Vad jag minns av tråden så blev han rätt fort tystad. Synd, för det han sa lät intressant. Jag kommer inte ihåg exakt nu men det var mer än bara frekvensförstärkning och timing. Det var också något om hanteringen av transienter. Han skrev också att han var förvånad att ingen teknisk person avslöjat linns "hemlighet" ännu, för enligt honom så var det någon linnspecifik komponent (krets) i spelaren som bidrog till svänget. Men eftersom det blev en massa tjafs i tråden så ville han inte avslöja något mer. Jag har på känn att han visste mer än han skrev om.

Jag har i alla fall haft linn och tycker om svänget. Jämfört med min pioneer och yamahaspelare så lät det helt enkelt roligare och mer engagerande. Och så kunde jag spela betydligt högre på linn:en med bibehållen ljudkvalitet trots lägre effektangivelse än för yamahan.

Men det ska sägas att linn passar inte alla. Om man tycker om ett loudness liknande ljud så är linn fel märke. Men det både jag och andra märkt är att ljudet från linn liksom växer sig fast vid en. I början tycker man att det låter helt ok men ju mer man lyssnar desto bättre gillar man det.
Även naim anses ju vara svängigt, men personligen så har jag alltid uppfattat naimljudet som mer "stökigt" och oborstat jämfört med linn. En smaksak helt enkelt.

Postad 11 juli 2007 - 00:18

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Jag som inte är lika teknisk i mina inlägg och vad jag själv tycker om
vill lägga in en liten sak.
Det som får mina fötter att reagera till musik är takt, inlevelse och framförande.
Hur detta spelar in i era analytiska inlägg vet jag inte,
det som jag vet är att min bästa vän har helt andra preferenser,
för att få fram samma känsla.
Hon vill för det första ha en bra inspelning, sedan vill hon ha ett mycket torrare ljud och
till sist så har hon det kravet att själva musikstilen har inverkan.
Nu kommer vi till själva pudelns kärna och det är att vi två
är gifta och delar anläggning med varandra.
Jag har en fundering här och det är hur kan vi två som egentligen har så
olika värderingar vad gäller ljud, ha en och samma anläggning och ändå vara överens?
Hemma är det aldrig något problem, vi lyssnar tillsammans och är nöjda båda två.
När vi är ute på resande fot och lyssnar på olika anläggningar så är vi aldrig överens.
Hon tycker jag drar mig åt det varma, blöta och inställsamma ljudet.
Jag tycker hon drar sig mot det kalla, analytiska och för mig intetsägande ljudet.
Hur kan vi dela anläggning och vara nöjda båda två?
Båda tycker att det svänger om vår anläggning, det som skiljer är musikstilen.
Nu skall nämnas att vi båda varit lika närvarande när det gäller val av utrustning.
Har en av oss sagt nej, så har vi rört oss vidare.
För att göra detta inlägg kortare än det är skrivet:
Har vi båda valt en väg som inte är riktigt vad vi vill ha för att få sväng,
eller har det blivit en symbios som gör att vi båda kan fått vad vi vill ha?
Det är därför jag inte skrivit varken för eller imot vad gäller tråden Blindtest.
Jag har på nära håll en som inte tycker som jag.
MVH
Thomas

Postad 11 juli 2007 - 00:23

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Ehm... jag har Googlat ... och jag hittade en intressant artikel om sväng hos Stereophile. Jag tyckte artikeln var ganska intressant eftersom den diskuterar den grundläggande strävan efter att få inspelningen att låta som musik.

Stereophile: Pace, Rhythm, & Dynamics (1992)

Nu är det så sent på natten så jag kommer att lägga till en liten synopsis senare. EDIT: Jag la min synopsis i ett nytt inlägg.

P.S.

T.B. Marantz och Canton är nog en hyfsat bra kompromiss för er båda eftersom de har lite av båda världarna. Såg inte vad ni har för spelare.

Redigerat av Unregistered1197, 11 juli 2007 - 16:35.

Postad 11 juli 2007 - 00:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

enligt honom så var det någon linnspecifik komponent (krets) i spelaren som bidrog till svänget. Men eftersom det blev en massa tjafs i tråden så ville han inte avslöja något mer. Jag har på känn att han visste mer än han skrev om.

<{POST_SNAPBACK}>

Har Linn patent på detta sväng-chip? :)

Ehm... jag har Googlat ...

Welcome to the dark side.

Redigerat av Ageve, 11 juli 2007 - 00:24.

Postad 11 juli 2007 - 00:28

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Svänget är antigen:
*En färgning, antagligen frekvensändring.
*Placebo. Linn handlare förr körde med väldigt suspekta metoder för att påverka kunderna.

Som sagt, skulle vilja se den som kan skilja på på, låt säga, en LP-12 mot en låt säga VPI eller dyl. Samma pickup/riaa/förstärkare/högtalare/rum. Blint såklart :)

Postad 11 juli 2007 - 00:33

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

enligt honom så var det någon linnspecifik komponent (krets) i spelaren som bidrog till svänget. Men eftersom det blev en massa tjafs i tråden så ville han inte avslöja något mer. Jag har på känn att han visste mer än han skrev om.

<{POST_SNAPBACK}>

Har Linn patent på detta sväng-chip? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Förmodligen har de det. Linn har väldigt många patent. En annan tillverkare är hegel som har patent på en krets som förbättrar ljudet. Deras krets sitter i en feedbackloop i både deras cd spelare och förstärkare. Hegels krets går att läsa om och se bild på i test om man är intresserad. Men du kanske bara ville vara lite lustig?

Postad 11 juli 2007 - 00:34

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Vore ju perfekt om man kunde köpa Linns svängchip lösa och sätta dem mellan spelaren och förstärkaren när man hade lust. :)

Att det är placebo tror jag inte på eftersom Linn även övertygar en del skeptiker.

Postad 11 juli 2007 - 00:47

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Vore ju perfekt om man kunde köpa Linns svängchip lösa och sätta dem mellan spelaren och förstärkaren när man hade lust.  :)

Att det är placebo tror jag inte på eftersom Linn även övertygar en del skeptiker.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, tänk om det skulle börja svänga om märken som pioneer och denon :)
Den färgning som linn har, har dom nog integrerat i just sina spelare. De mätningar jag sett på linns för och slutsteg visar på helt spikraka frekvenssvar så det där med att hissa basen som en del påstår sker i såna fall i spelaren.

Postad 11 juli 2007 - 01:09

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

T.B. Marantz och Canton är nog en hyfsat bra kompromiss för er båda eftersom de har lite av båda världarna. Såg inte vad ni har för spelare.

<{POST_SNAPBACK}>

Spelaren döljer sig lite på bilderna.
Marantz 5001 OSE Är vad som finns tillsammans med Audioquest VDM-A
och Supra Classic 2.5 är det som finns.
Att Marantzen är av den varma avdelningen och Canton av den lite kyliga,
kanske vi alla kan vara överens om.
Däremot är det intressant hur två så icke förliknigande
krafter kan komma överens här hemma.
Kan förtydliga med att jag kan räknas som toffel, :) förutom
vad gäller ljud och vad jag föredrar inom detta. :)

Postad 11 juli 2007 - 01:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

Ja, tänk om det skulle börja svänga om märken som pioneer och denon  :)

Om du med svänga menar att förändra frekvensgången eller ta till andra billiga knep,
förhoppningsvis aldrig.

Den färgning som linn har, har dom nog integrerat i just sina spelare. De mätningar jag sett på linns för och slutsteg visar på helt spikraka frekvenssvar så det där med att hissa basen som en del påstår sker i såna fall i spelaren.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur kan deras för- och slutsteg ha spikrak frekvensgång när Linn, enligt markadsföringsavdelningen
struntar fullständigt i mätningar / korrekt återgivning? Råkade det bara bli så eller? :)

Om det är stämmer, så är ju alla produkter från Linn, förutom CD-spelarna helt meningslösa,
eftersom det finns så mycket annat med rak frekvensgång och låg distortion att välja på.

Om det magiska chippet sitter i spelaren då...

Postad 11 juli 2007 - 01:31

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Ja, tänk om det skulle börja svänga om märken som pioneer och denon  :)

Om du med svänga menar att förändra frekvensgången eller ta till andra billiga knep,
förhoppningsvis aldrig.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur kan deras för- och slutsteg ha spikrak frekvensgång när Linn, enligt markadsföringsavdelningen
struntar fullständigt i mätningar / korrekt återgivning? Råkade det bara bli så eller? :)

Om det är stämmer, så är ju alla produkter från Linn, förutom CD-spelarna helt meningslösa,
eftersom det finns så mycket annat med rak frekvensgång och låg distortion att välja på.

Om det magiska chippet sitter i spelaren då...

<{POST_SNAPBACK}>

Ageve, tråden har inte hunnit bli en sida lång ens. Ska du redan nu förstöra den?
Gå och mät på något istället <_<

Postad 11 juli 2007 - 01:33

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ageve ger väldigt bra frågor. Något att tänka på :)

Postad 11 juli 2007 - 01:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0
Så här skriver Linn på sin hemsida:

The best system is simply more accurate and true to the original recording

Det rimmar inte direkt med deras slogan:

If it sounds better, it is better

Om man spelar en dålig inspelning i en Linn-anläggning så blir alltså elektroniken kass? Eller
hur ska man tolka det?

Sen skriver de:

Most people are unaware of how to make qualitative judgements about hi-fi equipment
performance

Samtidigt hävdar de att man inte ska bry sig om specar, mätningar osv utan att det är upp
till var och en att avgöra vad som låter bra och inte.

De logiska hålen skulle det kunna skrivas en bok om.

Ageve, tråden har inte hunnit bli en sida lång ens. Ska du redan nu förstöra den?
Gå och mät på något istället

På vilket sätt är frågorna irrelevanta?

Postad 11 juli 2007 - 04:15

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

struntar fullständigt i mätningar / korrekt återgivning? Råkade det bara bli så eller?

Håller med dig. Lika med cd och mest högtalare. Högtalaran är så stukad att man inte tror det är sant. :) Bra som dåligt. Det kan absolut skapa en sma sak. Som att ha en eq och höja basen och diskanten vilket är en smaksak. Medveten manipulation.

Den färgning som linn har, har dom nog integrerat i just sina spelare

Source first. De har väl rätt egen syn på mediet också. Upplever cd-spelarna som gosiga i ljudet. Lagom sockrad och saltad. Ger lite charm. De har som regel rätt vassa klockor och spännande lösningar i analogdelen som der denna speciaella soundshapeing.

Vore ju perfekt om man kunde köpa Linns svängchip lösa och sätta dem mellan spelaren och förstärkaren när man hade lust. 

Vet ej om Linn har det men det finns ju sådana system. Musical Fidelity rörbuffersteg som kopplas in mellan cd och försteg för lite värme a sväng.

Postad 11 juli 2007 - 04:21

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Bidrar med en mätning på komri som är flaggskeppet. Det bästa man har. :)

Bifogad fil  Komfig3.jpg   23,7K   0 Antal nerladdningar

:D

Detta är en riktigt stukad frekvensgång. :D

Postad 11 juli 2007 - 06:54

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

På vilket sätt är frågorna irrelevanta?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är din hånfulla ton som är så trist. Du är inte ute efter att få några svar, du vill bara spy galla i den här tråden. Trist.

Postad 11 juli 2007 - 07:03

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
Kul med en tråd om sväng! Är det viktigaste för mig i en anläggning.
Sitter hemma med en Sherwood dvd och receiver som jag tycker är toppengrejor just för att dom levererar ett sväng som jag inte hört i andra billiga grejor. Fattigmans Linn i mitt tycke.

En viktig del i att få fram svänget som ligger i originalinspelningen tycker jag bör vara en snabb och korrekt dynamikhantering. I alla komponenter.
Kan tänka mig att Linns "svängchip" just är till för att göra dynamikhanteringen bättre.

Ageve, tillbak från semestern?

Postad 11 juli 2007 - 07:07

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

Bidrar med en mätning på komri som är flaggskeppet. Det bästa man har.  :)

Bifogad fil  Komfig3.jpg   23,7K   0 Antal nerladdningar

Detta är en riktigt stukad frekvensgång.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Men hur låter de då?

Eftersom de ska användas att lyssna på så måste väl hur de låter vara det primära?
Om jag hade dem hemma så skulle jag lyssna på dem, inte ha dem kopplade till någon mätutrustning.

Jag tycker att det verkar som att en del (syftar inte på någon speciell) inte törs säga hur någonting låter förrän de sett nån mätning på produkten ifråga.

Men det kan ju bero på att jag är oerfaren, och inte förstår alla mätningar.
Jag tror dock att risken är stor att man påverkas av kurvor och mätningar om man ser dem innan man lyssnar på produkten ifråga.

Följande är inte menat kritiskt eller sarkastiskt även om det kanske låter så, bara uppriktigt:

Vad är det du har "hakat upp dig" på mr-välljud? Att döma av ditt galleri är du skapligt erfaren på området så du har säkert upplevt "svänget" som det pratas om. Det känns som att det är något du opponerar dig emot, men jag förstår inte riktigt vad.
Eller gillar du helt enkelt inte "sväng" eftersom det är manipulerat/förvrängt?

OT: Helt sjukt men underbart galleri (when nature calls). Använder du allt ibland eller står de kvar ute i skogen? :D

Postad 11 juli 2007 - 07:56

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
Testade igår att jämföra xbox och sherwood vd-4500 (dvd-spelare), båda digitalt kopplade till receivern. xbox med en billig optisk kabel och sherwood med en dyrare coax.

Den skillnad jag reagerade på var att sherwooden levererade svänget med mindre ansträngning, musiken flöt på obehindrat kändes det som. xboxen kändes lite stressad.

Lite intressant att sedan läsa följande utdrag ur Stereophile-artikeln som det länkades till av Chris Lymme tidigare i tråden:

"the vinyl LP disc possesses a powerful and effortlessly musical content, with an easy, fundamental rhythmic stability and solidity. Interestingly, this innate character seems to be quite robust, more so than digital."

Redigerat av Micke_L, 11 juli 2007 - 07:57.

Postad 11 juli 2007 - 08:54

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Det är din hånfulla ton som är så trist. Du är inte ute efter att få några svar, du vill bara spy galla i den här tråden. Trist.

Nejdå. Agve stannar. Jag vill tom ha nin :D här. Denna tråd skall osa hett var tanken. Då behövs vi alla som inte alltid håller med varandra. :)

En viktig del i att få fram svänget som ligger i originalinspelningen tycker jag bör vara en snabb och korrekt dynamikhantering. I alla komponenter.
Kan tänka mig att Linns "svängchip" just är till för att göra dynamikhanteringen bättre.

Ordet sväng är nog tyvärr mest en mytomspunnen term som är skapat av en väldig smart föratasideologi som Linn bedriven. Rent tekniskt kan man inte hitta någon direkt förklaring förutom att de kraftigt färgar apparaterna.

För att få fram dynamiken ur inpspelningen behöves endast en rak frekvensgång och pletny av odistad kraft samt en avspelare som inte sabbar. Väldigt basic.
Detta kommer man inte ifrån. En dynamisk inspelning har ett övertosspektra som för att det skall komma fram odistat krävs det kanske 500-800w i peak.

Detta är utopia. En skiva är sällan bra. Då kan man göra den lyssningsbar med kompenation med färgning. Sen kan man kompensera kraften med div loudnessliknande ideer. Detta fungerar också skapligt.

Baksidan är att det färgar ner äver korrekta inspelningar. Så det är ingen teknisk revolution som detta är utan mer mysitk.

Men hur låter de då?

Eftersom de ska användas att lyssna på så måste väl hur de låter vara det primära?
Om jag hade dem hemma så skulle jag lyssna på dem, inte ha dem kopplade till någon mätutrustning

Sant. man använder inte mätutrustning. Men det talar om hur det fungerar och skvallrar om vad som är rätt och vad som är smak.

Om du föredrar Linn komri med den frekvenskruvan mot B&W 801d som är rak som en linjal så säger det mer om dig än om mätningen. Alla föredrar inte det mer korrekta eftersom det inte charma lika mycket. Dock kommer det lika många baksidor och ingen kan väl säga att linn är direkt junk. Det väljer själva att skapa subjektivt. På papper är B&w801d 8or runt Komri eftersom den gör allt rätt.

Sklilj på äpplen och plommon. :D
Fördelen med mätningar är att om man kan tolka dem rätt så vet man i princip hur det låter.

Så problement kommer hoss er som är svängare och kanske säger att en Sherwoor kör åttor runt en Nad t.ex. Eftersom prestanda mäts på papper så där kan man bevisa vad som är vad det man inte kan bevisa är vad man föredrar.

Så om ni förstår problematieken.

Annars är det bara att hugga tillbaka.. :D

Redigerat av mr-välljud, 11 juli 2007 - 08:54.

Postad 11 juli 2007 - 09:07

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0

Ordet sväng är nog tyvärr mest en mytomspunnen term som är skapat av en väldig smart föratasideologi som Linn bedriven.

Ordet sväng grundar sig nog inte där utan hos dom första människorna på jorden när dom började banka på olika grejer för att få feeling på partyt.

För att få fram dynamiken ur inpspelningen behöves endast en rak frekvensgång och pletny av odistad kraft samt en avspelare som inte sabbar. Väldigt basic.

Stämmer inte bra med Stereophileartikeln som jag sitter och läser just nu. Ett utdrag ur denna:

"While an engineer might instinctively accept the notion that an audio transmission system has a finite dynamic window and that audible limitations may well be audible when waveform peaks reach the limits of that window, the idea that sounds nicely placed in the middle of the working range could still suffer in terms of dynamics is quite alien to him. "

Dvs trots att man uppfyller dina krav så kan dynamiken bli lidande.

Edit: Kanske bäst att tillägga att mitt syfte inte är att säga att du har fel, utan ville lyfta fram det som stod i artikeln som jag f.ö tycker är väldigt intressant.

Redigerat av Micke_L, 11 juli 2007 - 09:22.

Postad 11 juli 2007 - 09:10

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0
Vad just "svänget" beror på tror jag ingen kan sätta fingret på, som jag ser det är säkert en hel massa saker som ska falla på plats ( så även med lyssnaren som sådan...).

Tyvärr tror jag inte Linn svänger mer än några andra apparater. Att det har blivit så har som jag ser det endast med en sak, marknadsföring att göra. Det blir lite av en folkrörelse av det hela, som nin sa var metoderna för att övertyga folk om Linns förträfflighet minst sagt underliga för om åren, och de lever nog kvar. Ungefär på samma sätt som det finns "fans" för andra märken.

Sen är det ju ett klassiskt knep, att prata om något som ingen förstår men som alla vill ha, svänget. Det finns ju hur många exempel som helst på saker som ska eftersträvas, men bara kan göras genom att köpa en speciell produkt...Det finns tonvis med billiga produkter som inte sunkar ner signalen hörbart, men som gör att det "svänger". Skillnaden är att de inte kostar skjortan och inte marknadsförs till penningstinna audiofiler i en snygg förpackning.

Så tror jag.

MVH
/Chuck

Postad 11 juli 2007 - 09:16

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
En liten språklig info om ordet dynamik. Kommer från gerkiskans Dynamis som betyder kraft. I bemärkelsen råstak, spänstig osv.

Postad 11 juli 2007 - 09:21

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0

Vad just "svänget" beror på tror jag ingen kan sätta fingret på, som jag ser det är säkert en hel massa saker som ska falla på plats ( så även med lyssnaren som sådan...).

Så med andra ord så kan vi diskvalificera snacket om mätningar ifall det är så att ingen kan sätta fingret på vad svänget beror.

Postad 11 juli 2007 - 09:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Micke_Ls citat från Stereophile-artikeln var vad som fick mig att tänka till också.

Utan tvekan har jag alltid tyckt att LP spelar mer musikaliskt trots att ljudet objektivt sett är bättre på CD. I min enkla värld har jag trott att det beror på att ljudspåret på en LP är "gjutet" och bara kan återges på ett sätt medan en CD-skiva alltid medför en analog tolkning, som kan variera.

Särskilt intressant är den avslutande kommentaren till artikeln från en analytiskt lagd hifirecensent som först inte alls begriper argumentet om sväng men sedan får en uppenbarelse när han testar en CD-spelare som totalt förstör rytmen i en Paul Simon-låt.

As for an explanation of the rhythm phenomenon, I've no idea. [...] Neither do I see a correlation between rhythmic performance and price. Even more confusing is the fact that, even when using the same outboard D/A converter, the rhythmic quality reflected the CD player used as a transport. What's going on here?

http://stereophile.c.../23/index7.html

Pratet om placebo och marknadsföring tror jag inte alls på. Jag tror att de flesta hifientusiaster är relativt intelligenta personer (med individuella undantag) som dessutom är ganska noggranna med sina pengar.

Därmed tror jag inte att det är möjligt att åstadkomma en mass-psykos där hifikunniga mäniskor sitter framför anläggningar som låter stendöda och tänker "Oj, vad det svänger!"

Naturligtvis kan det ha funnits en eller annan psykiskt ömtålig individ som har gått på någon slags hype, men inte som ett mass-fenomen.

Redigerat av Unregistered1197, 11 juli 2007 - 09:56.

Postad 11 juli 2007 - 09:26

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Micke L

Mätningarna som görs talar entydligt om att Linn och svänggänget medvetet gör eq liknande ingrepp i signalvägen och därmed frammanar den färgning som är. Istället för att på liknande vis att jag köper en EQ och rattar på den till jag tycker att det låter bra. Så jobbar man. Jag vill inte påstå att det är fel utan med att sätta saken i perspektiv.

Postad 11 juli 2007 - 09:30

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Pratet om placebo och marknadsföring tror jag inte alls på. Jag tror att de flesta hifientusiaster är relativt intelligenta personer (med individuella undantag) som dessutom är ganska noggranna med sina pengar.

Därmed tror jag inte att det är möjligt att åstadkomma en mass-psykos där hifikunniga mäniskor sitter framför anläggningar som låter stendöda och tänker "Oj, vad det svänger!"

Naturligtvis kan det ha funnits en eller annan psykiskt ömtålig individ som har gått på någon slags hype, men inte som ett mass-fenomen.

Håller helt med. :D
Tror närmast att man hittar likatyckande i smak.

Masspsykos. :)

Postad 11 juli 2007 - 09:33

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
mr-välljud ja på så sätt har man ju ett användningsområde för mätningar. Men när man kommer till det som borde (???) vara det viktigaste med musikåtergivning så verkar ingenjörerna som bara mäter kommer till korta.

Postad 11 juli 2007 - 09:39

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Så med andra ord så kan vi diskvalificera snacket om mätningar ifall det är så att ingen kan sätta fingret på vad svänget beror.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu var det du som tog upp mätningar inte jag...

Men nej, självklart går det att kvantifiera och mäta "svänget", men det är sannolikt flera olika saker som gör att du, jag och alla andra tycker att det "svänger".

Det kan ju vara att på den skivan, med den utrustningen så stämmer det mesta. Du har en frekvensrespons som är superb (som du gillar) anläggningen spelar med rätt fasrespons eller andra tidseffekter, rätt volym och vid rätt tillfälle. Du upplvere att det svänger, thats it.

Det är ju inte så att någon högre makt lagt sin hand på produkter med "sväng" som för oss människor är omöjlig att förstå. Men det ligger i sakens natur att det ska vara lite lätt mytomspunnet, det skapar en gloria som man bara kan upptäcka om man köper en produkt med svänget...

MVH
/Chuck

Postad 11 juli 2007 - 09:43

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Nejdå. Agve stannar. Jag vill tom ha nin :D  här. Denna tråd skall osa hett var tanken. Då behövs vi alla som inte alltid håller med varandra.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Visst får han stanna, har inte sagt något annat, bara att han inte ska förstöra tråden.
Det är självklart bra med olika åsikter, det berikar debatten. Men det Ageve håller på med känner även du bara såväl igen från andra trådar. Misskreditering, hån och alltmänt rajlerande och orevlig attityd. Han är inte ett dugg intresserad av linn, vad de gör eller inte gör i sina spelare, utan det är bara att spy galla för någon gammal upplevd oförätt. Omoget och trist. Man ska kalla saker för vad dom är.

Ang. att linn låter sött och trevligt. Nja, prova att sätta på en Joe Satriani skiva så får du se :D

Postad 11 juli 2007 - 09:46

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Jag håller med. Vi bör alla försöka argumentera utan spydigheter. Vi måste visa att vi inte sitter fast i gamla vendettor utan att vi kan diskutera nya saker utan att raljera över gamla.

Postad 11 juli 2007 - 09:51

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Jag håller med. Vi bör alla försöka argumentera utan spydigheter. Vi måste visa att vi inte sitter fast i gamla vendettor utan att vi kan diskutera nya saker utan att raljera över gamla.

Talking like a true champion. Håller med 101%.

Sen bidrager jag med en snutt poesi. Ingen har all sanning enftersom detta inte ligger för människan utan det är tillsammans som vi blir objektiva. /mr välljud 07 :)

Postad 11 juli 2007 - 09:56

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

mr-välljud ja på så sätt har man ju ett användningsområde för mätningar. Men när man kommer till det som borde (???) vara det viktigaste med musikåtergivning så verkar ingenjörerna som bara mäter kommer till korta.

Mjae.. Tror man får sätta lite perspektiv på saken. Det är olika synsätt. Mätfreak och smakfreak. Två väldigt skiljda varandra skolor. Dock måste man hålla för att mätnissarna är närmare en förståbar verklighet som är lättare att relatera till och därmed blir detta som regel satt som fundament utifrån hur man resonerar. :)

Postad 11 juli 2007 - 09:56

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
Chuck, men borde inte du och nin och ageve skriva hetsiga inlägg nu om att snacket om sväng är irrelevant, att det måste bevisas med mätningar och blindtester för att ens få nämnas, osv? *förvirrad* men lättad (för tillfället :))

Postad 11 juli 2007 - 09:59

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Micke L

Mätningarna som görs talar entydligt om att Linn och svänggänget medvetet gör eq liknande ingrepp i signalvägen och därmed frammanar den färgning som är. Istället för att på liknande vis att jag köper en EQ och rattar på den till jag  tycker att det låter bra. Så jobbar man. Jag vill inte påstå att det är fel utan med att sätta saken i perspektiv.

<{POST_SNAPBACK}>

Sant, fast jag tror att det är lite med än så. Dynamik och timing är inget du kan klara med en eq.
Sedan så påstår ofta bespottarna av linn att diskanten rullar av för tidigt. Jag vill istället vända på det och säga att många billiga spelare accentuerar diskanten för att skapa en illusion av klarhet i ljudet. Men det blir oftast bara vasst och hårt. Men är man van vid en vass diskant så är det ju klart att man tycker att det är normen.

Ang. pris. Linn är ofta väldigt dyra som nya, men tack vare långa produktserier och en bra uppgraderingspolicy så kan man köpa begagnade, ofta uppgraderade prylar till ett riktigt bra pris. Ta classik music tex, en utmärkt cd spelare, riktigt bra radio, superb hörlursförstärkare och integrerad förstärkare i en och samma låda. Den hittar du idag från 6kkr. Det tycker jag är prisvärt.

Ang. kraft. Linn bygger ganska kraftiga slutsteg, speciellt deras AV slutsteg är begegnade ofta riktigt prisvärda. Många linnägare driver också sina högtalare, tom stativaren katan (och ja, den klarar kraften) med 2x500w eller mer. Då blir det ganska dynamiskt... :)

Postad 11 juli 2007 - 10:00

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
Ja, jo, mätningar är ju ett schysst fundament, men diskussionerna blir så långt ifrån kompletta om man inte sträcker sig längre än så. Det har jag reagerat på många gånger här i forumet.
Blindtester kan ju vara ett sätt att försöka få till en viss objektivitet där mätningarna kommer till korta.

Postad 11 juli 2007 - 10:05

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Blindtester kan ju vara ett sätt att försöka få till en viss objektivitet där mätningarna kommer till korta.

Nja. Mätningar kommer inte direkt till korta. Mätningar är väldigt bra. Det är någon man borde ta ännu större allvar. Ända gången mätningar kommer till korta är när vi skall indela smak.

Blindtester används som bråkskapare endast. Eller så upplever jag saken. Men nu lämnar vi blindtester och följer Chris råd. :)

Postad 11 juli 2007 - 10:22

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Chuck, men borde inte du och nin och ageve skriva hetsiga inlägg nu om att snacket om sväng är irrelevant, att det måste bevisas med mätningar och blindtester för att ens få nämnas, osv? *förvirrad* men lättad (för tillfället :))

<{POST_SNAPBACK}>

Det gör jag bara när någon kommer med påståenden som inte finns förankrade någonstans förutom i åsiktsbärarens huvud (och möjligen i flera åsiktsbärares) och som jag inte håller med om.

Ja, jo, mätningar är ju ett schysst fundament, men diskussionerna blir så långt ifrån kompletta om man inte sträcker sig längre än så. Det har jag reagerat på många gånger här i forumet.

Mätningar låter lite trist, men har du någon annat bra sätt att förklara tex "svänget"? Vad ska man nu gå på om man vill lära sig mer? Det går ju knappast att lyssna sig till vad som gör svänget mer än att det finns där.

Ord som sväng, pace, rytm, neutralt, krispigt, varmt, tungt, hårt osv är ju bara saker som skrivs för att man inte kan förklara det på ett bättre sätt. Men är får dålig på att förstå vad som sker helt enkelt. Vill man ha ett bra exmpel på det är det ju bara att öppna första bästa HiFi-blaska och läsa en recension, det myllrar av liknande ord som egentligen inte säger någonting förutom att skribenten borde gå en kurs för att förstå vad som sker.

MVH
/Chuck

Postad 11 juli 2007 - 10:32

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Mycket bra alla kombatanter.... :)

Chuck. Du har en god del av sanning precis som andra. Gillar din inlägg i debatten.

Just den engelska skolan sväng är i princip rätt enkel och Chris har redan berört detta men jag vill pålysa det igen.

Väldigt enkelt att genom att öka signalen lite vid vissa frekvenser, speciellt i rythm-instrumentens områder ger ökan känsla av driv. Detta charmar de flesta och ger känslan av att det låter bättre. Dock helt subjektivt men helt OK.

Peter Snell. Grundare av Snell Acoustic. RIP. Sade en enkel visdom. "Det finns tre viktiga paramertar när man bygger högtalare. Frekvensgång, Frekvensgång och frekvensgång."

Keep up the good work och den trevliga stämmningen.

Jag behåller hjälmen på för säkerhets skull. :D

Postad 11 juli 2007 - 10:34

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Mätningar låter lite trist, men har du någon annat bra sätt att förklara tex "svänget"? Vad ska man nu gå på om man vill lära sig mer? Det går ju knappast att lyssna sig till vad som gör svänget mer än att det finns där.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Mätningar, enligt mig, används bäst som förklaring till upplevelsen, inte att förklara hur det kommer att låta. Men mätningar kan ibland inte ge svaren. I någon av trådarna här så länkades det till ett test där man blindtestade någon billig stärkare mot en riktigt dyr. I testet kunde många inte höra någon skillnad, och en del föredrog tom den billigare apparaten. Detta trots att den distade ohyggligt mycket mer än den dyrare (enligt mätningar). Så i det fallet, om man bara hade haft mätningar att gå på så hade man dragit fel slutsats om vilken förstärkare som låter bäst.

Postad 11 juli 2007 - 10:40

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Eftersom det är smak med i bilden så blir det lite svårt. Jag föredrar kanske inte den som vann Miss universum utan runner up men min smak måste få göra sig till tals. Den perfekta stereon ur neutralitetsperspektiv gillas inte av allt för många. Detta hav väl tagist till fasta på av vissa tillverkare. Det går just nu en tred bland fabrikanter då just basen är lite hissad vid 70*80hZ eftersom detta påverkar lyssnaren possitivt. Mångfalden betalar räknignarna.

Postad 11 juli 2007 - 10:50

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Mätningar, enligt mig, används bäst som förklaring till upplevelsen, inte att förklara hur det kommer att låta. Men mätningar kan ibland inte ge svaren. I någon av trådarna här så länkades det till ett test där man blindtestade någon billig stärkare mot en riktigt dyr. I testet kunde många inte höra någon skillnad, och en del föredrog tom den billigare apparaten. Detta trots att den distade ohyggligt mycket mer än den dyrare (enligt mätningar). Så i det fallet, om man bara hade haft mätningar att gå på så hade man dragit fel slutsats om vilken förstärkare som låter bäst.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, som du beskriver det behöver det nödvändigtvis inte vara.

Då har man ju tolkat och värderat mätvärdena fel. Att någon distar mer än något annat betyder inte att det låter sämre än det som distar mindre. Och vill man gå på djupet om hur vi uppfattar dist och vilke tröskelnivåer för det som finns, så existerar det självklart massor med mätningar och studier på den biten också...

Så jag delar inte alls din uppfattaning här, även om tidsaspekten "kommer låta/förklara hur det lät" är något förvillande för mig.

Grejen är den att det mesta finns dokumenterat, och det gäller för blinda lyssningar. Fysiken, tröskelnivåer, vad vi kan skilja på och inte, vilket vi föredrar osv. För öppna lyssningar funkar inte vetenskapen på det sättet, och varför det är så förklaras i den andra tråden.

MVH
/Chuck

Postad 11 juli 2007 - 11:04

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Så jag delar inte alls din uppfattaning här, även om tidsaspekten "kommer låta/förklara hur det lät" är något förvillande för mig.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Många på detta forum (inte du) slänger fram mätdata som ett mått på hur en apparat låter, och som argument för sin syn på vad som gör att en apparat låter bra. Det kan vara distvärden, effekt, strömstyrka etc. Dessa kan dessutom anges inom intervall som är helt irrelevanta för vanlig lyssning. Typ "den klarar ju kubtaket i 1 ohm..." eller "den klarar ju faktiskt att lämna x ampere vid 0,6 ohm..." osv.
Den pålästa lyssnaren vet, som du skriver, vad som är viktigt och vilka gränsvärden som anses gälla, men det är nog en minoritet. Kolla bara trådarna om förstärkare. Jag har flera gånger sett folk som tycker om märningar ge råd baserade på just bara mätningar, och det anser jag är fel. Det kommer inte att tala om för den som undrar hur apparaten låter, än mindre hur personen subjektivt kommer att uppfatta, eller gilla ljudet.
Det var det jag menade, att man inte ska använda mätningar för att tala om för någon hur apparaten kommer att låta, utan att mätningarna ska vara en möjlig förklaringsgrund till varför det lät si eller så vid lyssning.

Postad 11 juli 2007 - 11:13

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5 090 inlägg
  • 0
Jag sitter för närvarande på jobbet och kan inte skriva några längre inlägg eller så, men jag följer med i tråden så gott jag kan och läser den med glädje. Jag ansluter ikväll efter jobbet.

Tills vidare får jag stampa takten till våra ljudsystem här. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.