Skulle det här fungera:
(lägg märke till zoomen t.v) försämrar den bilden?
http://karlwiren.se/tw700.png
Redigerat av kawe, 12 July 2007 - 21:38.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Avstånd mellan duk och projector, EPSON tw700
Startad av
kawe
, Jul 12 2007 19:41
38 svar till detta ämne
Postad 12 July 2007 - 19:41
Hej hopp i väntan på att min blivande bio ska bli färdig byggd så har jag börjat titta på projectorer, och har bestämmt mig för Epson TW 700. Hur som helst så undrar jag ifall zoom funktionen på projectorn försämrar bilden?, har ett rum vars breden är på 3,6M och duken är på 106"
Skulle det här fungera: (lägg märke till zoomen t.v) försämrar den bilden? http://karlwiren.se/tw700.png Redigerat av kawe, 12 July 2007 - 21:38. Postad 26 July 2008 - 11:36
Jag blåser liv i denna tråd igen
Sist jag satte upp projektorn körde jag ju upp en spacklad vägg med s1500 och kunde därför måla upp bilden efter var projektorn stod. nu har jag köpt en 104" motorduk och vill få så skarp/bra bild som möjligt går det är här problem uppstår.. jag har 2 källor som beräknar kastavståndet för projektorn till duk, men båda visar olika Projection Calculator Pro = 4.68 m Och Epsons egna beräknings prog: Projection Distance Calculator (EPSON) = 3,45 m (WIDE) / 7,32 m (TELE) .. vad är skillnaderna ? det skiljer ganska stort oxå slår man in allt rätt..dvs.. 16:9, 240m bred osv.. får jag upp 2 olika svar.. vilket är att föredra, ni som har era epson TW700 på 104".. Vad har ni valt för avstånd ?? tacksam för hjälp Postad 26 July 2008 - 12:19
3,45 m (WIDE) / 7,32 m (TELE) handlar nog om att det är de avstånd som projektorn kan vara från duken med minimal respektive maximal zoom, dvs det går antagligen att ha den varsomhelst mellan 3,45 och 7,32 meter och ändå fylla duken. Postad 26 July 2008 - 17:57 okey, så om duken är på va 4,6-5 m borde jag få bäst ljustryck ? Postad 26 July 2008 - 23:12
Vad det gäller placering, så är det bästa att placera projektorn där man använder mitten av zoomläget - ändlägen är inte bra, och bör undvikas.
En tumregel är att ju närmare duken du sätter projektorn desto högre ljusflöde, och lägre kontrast, och motsatta ju längre bort. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 27 July 2008 - 08:51. Postad 27 July 2008 - 14:54
Stämmer verkligen det, borde det inte vara bästa att använda 0% zoom, iaf. vad gäller optisk skärpa? Kanske man tappar en del ljustryck på det, och bilden kanske blir bättre överlag med mittläge på zoomen.... Postad 27 July 2008 - 15:56
har oxå hört nått om det innan att man ska ha den där den zoomar minst.. dvs ena endläget där bilden blir som minst vad är det som gäller där egentligen, käll hänvisning vore bra i det argumentet om 0% zoom ger bäst, ska med andra ord projektorn vara så långt bort från duken som möjligt det borde i sin tur ge bäst tryck i bilden då man inte zoomar/sprider ut ljusstyrkan någonting vore bra om vi kunde gå till botten med detta Postad 28 July 2008 - 11:39
i ena "endläget" zoomar projektorn 1.00x borde inte detta vara det ultimata ??
i andra enden zoomar den 2.11x .. detta i sin tur borde ju vara sämst för bilden i mitten kanske är bra då detta är ett mellanting.. men ska man inte zooma så lite som möjligt ? eller de spelar kanske ingen roll då det är optisk zoom.. ?? ingen som har koll på läget !? Postad 28 July 2008 - 12:46
Wide = projj så nära duk som möjligt, alltså så bred spridning som möjligt på ljuskäglan
Tele = projj, så långt borta som möjligt, alltså så smal spridning s m på ljuskäglan Wide-läget ger ljusstarkare bild, tele-läget ger lägre ljusflöde men också djupare svärta vilket ofta omnämns som bättre kontrast, men det beror på rum, duk och omständigheter. Det finns tillfällen då man vill prioritera ljusstyrkan till exempel. Hur stor skillnad det är i ljusflödet mellan wide-tele beror på optikens konstruktion. Tumregel är att ju större zoomomfång, desto större är ljusförlusten/svärtförbättringen i tele-läget. Tumregeln för optimalt presterande zoomoptik är mittenläget. I själva verket varierar det efter vad man prioriterar för egenskaper. Samt förstås konstruktion och kvalitet på optiken. Det finns anledningar till att de dyrare projektorerna har mer påkostad optik. Postad 28 July 2008 - 14:02 Se 1.00x mer som 100% och 2.11 211%. Alltså betyder det att du på cirka 2.7 m kan få en bildbredd på 94 - 200 cm, alltså zoomfaktor på cirka 2.1x (200/94). /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 28 July 2008 - 18:16
men är det inte då bättre att ha den lite längre ifrån duken om man ser de på de viset.. bästa vore väl att hålla sig så nära 1.00x som möjligt .. dvs om det går.. hålla sig ifrån mittläge och uppåt.. och hålla sig mellan mittläge och 1.00x endläget !? Redigerat av Xicaxo, 28 July 2008 - 18:16. Postad 28 July 2008 - 20:49
Nja, det inte så jag erfarit att det funkar.
Andra Ärade Kunniga får gärna inflika med. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 28 July 2008 - 21:02
okey, skulle tippa på att det ultimata är att köra den mitt i zoomen som man gjort innan.. jag upplevde bilden bäst då.. även om jag inte hade duk innan utan körde på spacklad väg med s1500.. nu har jag riktig duk och tänkte väl mest på att få ut så perfekt bild som möjligt.. men 4,6 - 5 m borde bli bra som f#¤ vi kör på de.. om någon annan har nått annat att inflika så är det välkommet.. Postad 28 July 2008 - 23:24
Hej,
Precis nyreggad och även jag har lite frågor om avstånd. Sitter i valet och kvalet om man skall köpa platt-tv eller använda en stor vägg. Som det känns är väggen en lösning och hade tänkt mig Ramspänd duk på 90" Epson tw700 Avstånd till vägg från projektor blir cirka 4,5m Låter det som en bra lösning? Placering blir i källaren i ett "mörkt" rum - persiennerna är alltid nere (små källarfönster) Postad 29 July 2008 - 01:49
låter bra.. tw700 är bra .. varmt rekomenderad Postad 29 July 2008 - 08:01 Låter ju trevligt. 90" får du med TW700 på 2.87 - 6.10 m lins><duk, så 4.5 m rätt perfekt. Sedan kan du linsskifta bilden upp till cirka 115 cm upp eller ner från centrumprojicering, och upp till cirka 50 cm höger eller vänster från centrumprojicering. SMS CLF 75 mm med UniSlide rekommenderas med. Lycka till! /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 29 July 2008 - 08:02. Postad 29 July 2008 - 16:02
Tack för infon,
Tyvärr efter noggrannare mätning så har jag en kant i väggen som kommer att bli i vägen. Så det blir att hitta en ramspänd duk mellan 77 - 86" (Max 210cm bred inkl. ram) Fredrik, funkar det fortfarande bra med tw700 med en 77" duk på 4,5m ? Eller någon med andra tips på ramspända dukar med max bredd 210cm Har ändrat om idag i källaren och installerat en hederlig gammal 4:3 projektor från jobbet, flyttat möbler och donat. Blev helt perfekt! - det var då jag upptäckte den där korkade kanten som är ivägen för storlek 90" ;( BLir inte riktigt klok på hur man räknar fram avstånd med Epsons program. Postad 29 July 2008 - 17:08
77" diag. @ 2.54 - 5.21 cm, och 86" diag. @ 2.72 - 5.79 cm.
Personligen tycker jag KINGPIN Velvet Framed serie, ger bra valuta för pengen. Finns från 63" - 104", prisläge från 2.300:- - 4.300:-. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 30 July 2008 - 09:18
Tycker hoppet från 90" ner till en Kingpin velvet framed 77" är lite stort.
Hittat Euroscreen Frame Vision Light, 86" (Den får plats perfekt) Betydligt dyrare än Kingpin, men jag får ju 10" större duk. Hur är deras dukar? Angående upphängning så är tanken att använda en typ av hylla/väggfäste för projektorn. (Kanske till och med så enkelt som en stabil hylla) Källaren har betongväggar och taket är neddsänkt så där har jag inte tillräckligt med stabilitet om jag inte gör ett större ingrepp. Några förslag på väggfästen eller man skall leta efter en hylla på ett möbelvaruhus? Postad 30 July 2008 - 09:49
Bjurab/euroscreen gör väldigt bra produkter de med, och där KINGPINS fördel är snabb leveranstid, och aggressiva priser, så är deras nackdel (och Bjurabs fördel) ett litet urval av varianter. Bjurab har långa leveranstider och lite högre prisbild, och väldigt hög kvalitet.
Kika på SMS WL F och WL V varianter. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 30 July 2008 - 09:51. Postad 01 August 2008 - 10:37
Så, nu har jag fått ett prisförslag med leverans på följande
1 st Epson EMP-TW700 Vit 1 st Euroscreen Frame Visi Light Vel 86 tum 1 st HQ XGA 10 meter, till datorn (HDMI får användas senare) 1 st SMS WL F Blir en ganska stor investering då duken kostar en del. Som jag ser det räcker 720p långt och kanske om 3-4år när lampan gått så blir det en 1080 projektor. Duken skall väl leva länge. Låter det som en bra "investering" ? Postad 01 August 2008 - 13:20 Antar att du valt/fått pris på WL F med UniSlide? /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 01 August 2008 - 22:02
Tror inte det, utan är nog endast med hyllan som ingår.
Tänkte ställa projektorn på den Är det inte SMS WL V du tänker på om man skall använda Unislide? Postad 01 August 2008 - 22:03
han skrev nog fel.. "F" är ju med bord.. "V" är med unislide Redigerat av Xicaxo, 01 August 2008 - 22:07. Postad 01 August 2008 - 22:08 Woopsy Daisy. Blandade ihop med CL F , CL V och WL V för den delen. Skall du ha projen på en hylla, så är du givetvis helt rätt ute med WL F, och icke-bruk av UniSlide. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 01 August 2008 - 22:09. Postad 01 August 2008 - 22:53 Inga skada skedd, även jag som novis börjar bli lite påläst i ämnet projektorer och dylikt. Sambon har varit lite trött på mig då det blivit många timmar framför datorn för att leta prylar samt be om lite tips på forumet. Postad 01 August 2008 - 23:06 been there ... done that Postad 05 August 2008 - 20:22
Har lite snabbt läst igenom forumtråden.
Jag har en 86" duk som jag tänkte projicera min nya tw700 från ett avstånd på 3,16cm. Om man räknar bort rummets egenskaper och inverkan på bilden, så borde jag väl kunna få en skaplig bild ändå. Enligt "Projection calculator" så ska jag använda mig av x1.80 zoom, vilket verkar vara mellan max och mitt läge på zoomen. Eller är jag helt ute och cyklar? Rummets egenskaper ifall någon undrar är 3,76m x 5,26m. Önskemål är att ha duken på ena långsidan eftersom stora fönster tar upp ena kortsidan och ingången tar upp halva väggen på andra kortsidan. Gul/orange, ljus tapet med goda reflektionsmöjligheter och vitt tak. Om jag skaffar mörkläggninggardiner till stora fönstret borde jag få kolsvart (förutom tapetens reflektioner när projektorn kastar bild) eftersom ingen sol då kan komma in någonstans. Eller är det fortfarande en bättre lösning att projicera bilden mot någon av kortsidorna för att komma närmare mittenläget på zoomen? Tack på förhand. Postad 05 August 2008 - 20:44
så som jag ska möblera i nya huset tycker iaf jag är optimalt.. men eftersom man inte kan se din planlösning framför sig utan ritning blir det svårt att se det framför sig exakt hur det kommer se ut för din del. men har du lcd eller vanlig tv.. så tycker iaf jag att man gärna vill ha lite längre avstånd till den stora duken därför har jag valt att sätta 42" lcd på det korta avståndet och sätta duken på kortsidan med längst avstånd till beaktnings läget. men det som funkar för en kanske inte funkar lika bra för en annan.. svårt att kombinera ett biorum med vardagsrum om man inte vill att biodelen ska dominera.. men det går.. dock svårt med ramspända dukar då de hänger där de hänger du ska inte sitta för nära av 2 stora anledningar: 1. tänk bara på att ju närmre du sitter mot duken, destu lättare är det att du kommer se pixlar.. och det vill man ju undvika 2. du ska inte behöva vrida på huvudet för att kunna se hela bilden, då blir det väldigt jobbigt att titta på film tex.. dubbla avståndet till duken mot vad duken är bred. så får du ett rekomenderat beaktnings avstånd lycka till Postad 05 August 2008 - 21:17
Jag borde ha nämt att det var en rullduk det var frågan om.
Från början hade jag tänkt hänga duken i taket lite framför tvn med någon centimeters spelrum. och kasta bilden längs med rummet, vilket hade varit det optimala. Jag vart bekväm med tanke på att kablarna jag har sen tidigare skulle räcka om jag använde ena långsidan. Så här ser planlösningen ut:
lgh.GIF 3.52K
1 Antal nerladdningarDet blir nog att byta ut några kablar, och kasta på kortsidan mot fönstret. Tur att jag inte öppnat 8m hdmi så den går att byta ut iaf. Redigerat av Unregisteredefef35ce, 05 August 2008 - 21:18. Postad 05 August 2008 - 21:46
ja, jag tror faktiskt att det blir bäst som du säger.. köra ner duken framför fönsterna.. då får du duken att fungera som mörkläggningsduk på samma gång man får prova sig fram och sen spelar ju möblerna in en hel del oxå då man måste kunna sitta skönt o titta på duken oxå.. jag valde ju att kasta bilden på kortsidan eftersom jag har 104" duk.. så avståndet för min del blir bra.. vet du på ett ungefär hur långt det blir mellan dig och duken om du skulle köra upp de på långväggen som du tänkt ? Postad 06 August 2008 - 14:48
Det skulle bli ganska samm som kastavståndet på projektorn, dvs. lite drygt 3m
Postad 06 August 2008 - 20:24
Eftersom jag läst det här flera gånger ikväll nu, så hugger jag igen. (Dock itne meningen att trampa någon på tårna eller så.) Rekommenderat av Xixaco bör läggas till. Min rekommendation hade varit 1.5 ggr dukbredden. Andras något helt annat. På vilket avstånde man upplever det hela bäst, verkar vara synnerligen personligt, men hamnar ofta(st?) någonstans mellan 1.5-2.0 ggr dukbredden. Att man behöver vrida på huvudet om man sitter närmre än 2 ggr dukbredden har jag svårt att se stämmer. Gjorde precis ett tesg här och jag var tvungen att krypa ner till ca eller strax under 0,5 ggr dukbredden innan jag behövde vrida på huvudet. Konstig gammal myt det där. Enda sättet att hitta det perfekta avståndet och dukbredden är att prova på väggen (alternativt i ngn affär, men oftast kräver det några filmer, inte en halvtimme) hemma INNAN man köper duk. Lycka till! Postad 07 August 2008 - 08:05
Hej! Jag tycker det är lättare att få oansträngt helhetsintryck av bilden om man sitter lite längre ifrån. Så jag håller med Xixaco. Jag förstår inte vad du vinner på att sitta så nära som möjligt, eller missförstod jag dig? Dukbredden i det här fallet är förutbestämt eftersom jag var tvungen att låna hem en duk för att testa, vilket är precis vad vi gör i den här tråden, testa och berätta hur det gick. Jag kan inte testa på någon vägg eftersom där jag har tänkt skjuta bilden finns ett stort fönster och projektorn hamnar för nära på andra väggar. Här får jag tips på hur andra har gjort och vad andra tycker. Tack vare tipsen jag fått här så tänker jag på en 86" duk skjuta bilden från 3.72m mot fönstret. Kommer att sitta under projektorn. Har varit och skaffat en 10m supra hdmi som passar bra på det avståndet. Ikväll ska jag mäta upp det sista och börja borra och hänga upp projektor och duk om jag hinner. Det ska bli mycket trevligt. Kanske återkommer med bilder We got this. Postad 07 August 2008 - 09:17
Undrar om man kanske borde lägga ner lite tid på att räkna ut sånt här. Jag har bara smällt upp duk och projektor och sen ställde jag in bilden så att den blev rak bara och gick från kant till kant
Postad 07 August 2008 - 10:23
tw700an är min första projektor så jag kan inte säga att det ena eller det är bättre. Jag tar gärna lite tid på mig att räkna ut för att få det så bra som möjligt från början. Det är jobbigt att börja placera om projektorn och kanske dra om kablage när man slagit sig ned i soffan och upptäckt att kanske något är fel eller inte optimalt. Då ska man ju bara behöva släcka ner, mysa och njuta av föreställningen.
Lycka till Postad 07 August 2008 - 11:01
Eftersom det här är min andra projektor så har jag inte så mycket att välja på utan det är bara att placera den på hyllan där den gamla stod och sen hoppas på att det blir bra så
Postad 07 August 2008 - 17:32
är man ute efter så bra bild som möjligt så är det ju en fördel om man beräknar kastavstånd osv.. behövs väl inte om man inte är så kräsen.. men jag tycker personligen att det är mkt viktigt Postad 09 August 2008 - 10:04
Ja då missförstod du mig.
Jo jag vet (trådrubriken). Mitt svar var dock på ett rekommenderat bildbredd/tittavståndsförhållande. EFtersom fler kanske tittar in här om tips så ville jag ge en mer nyanserad bild av nämnda förhållande, då jag läst samma påstående om 2 ggr dukbredden som "regel" på flera ställen under ett fåtal dagar. Min erfarenhet är att de flesta faktiskt föredrar att krypa en bra bit närmre än 2 ggr dukbredden. Det var absolut inte menat som något påhopp eller så, bara en nyansering för att inte folk ska ledas in på villospår. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |