Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ni med DALI Ikon 6

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 July 2007 - 15:52

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Denna tråd vänder sig främst till de personer som använder DALI Ikon 6 som högtalare. Ni som har bara har lyssnat på högtalarna, men inte äger dem och använder dem dagligen i hemmet, är självklart också välkomna med svar.

Vad vill jag ha ut med denna tråd då?

Ni som valde DALI Ikon 6. Varför valde ni just denna högtalare? Vilka parametrar var viktiga för er, samt vilka andra högtalare jämförde ni dem mot. Hur jämförde ni och vad använde för elektronik, kablar med mera?

Sen kommer vi till följdfrågorna. Vad har ni för elektronik hemma och hur driver ni dem? Bi-wire, bi-amp, hur mycket kraft med mera.

Vad älskar ni mest med era underbara högtalare och vad lyssnar ni på för musik?

Som ni ser är detta en tråd som jag tänkte gå på djupet med just DALI Ikon 6 och försöka att antingen hitta någon sorts röd tråd, eller bara höra vad ni har att säga om dem. :)

Ni får gärna komma med mer information/parametrar än att bara svara på mina spontana frågeställningar.

Postad 13 July 2007 - 17:22

Unregistered51312342
  • Unregistered51312342
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Många tycker att de har för svag bas, ingen botten.

Vissa tycker även att de har för dominant diskant.

Andra tycker att de är luftiga, transparenta och öppna.

Allmän uppfattning är att de är toppen till musik som Norah Jones/Diana Krall men inte det optimala till Metallica/Äldre inspelad rock. Detta p.g.a. den högupplösta diskanten som hittar de minsta felen med inspelningarna. Dessa är analytiska högtalare.

Högtalarna har ljus karraktär.

Torr och rapp bas.

-

Och så till vad jag tycker: De är riktigt bra högtalare som enligt mig slår B&W 603 S3 och MA RS6 enkelt. Helt klart prisvärda om man gillar karraktären. Dock så sägs det ju att de är kräsna över vilken förstärkare man använder. Man ska helst bra grejer alltså... :)

Postad 13 July 2007 - 20:49

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på dessa. Ska iallafall försöka återskapa vad jag gillade om dem. Kringelektroniken var Denons näst största reciever tillsammans med nån denon dvd (modell större, då det var deras referencerum). Kablar okända.

Hade innan lyssnat på allt möjligt från B & W och fick höra dessa. Var som en vägg framför en försvann, kändes hyperöppna med mycket bra placering av instrumenten. Musiken som spelades var Audioslave. Vill verkligen ha dem tills det kom lite diss på skivan och den fina upplösta diskanten förvandlades till en hacka av is som njöt sig in i ryggmärgen. (Får fortfarande rysningar när jag tänker på det). Därefter bestämde jag mig - Nej denna kommer det aldrig att bli.

// Sat

Postad 13 July 2007 - 21:45

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Kan hålla med om att de kan låta lite väl vassa i diskanten ibland, men jag tror det har mycket med placeringen i rummet att göra, samt vilken elektronik man använder till dem.

Anledningen till att jag valde dem var för att de är så detaljerade, snabba och spelglada. Detaljer och framför allt instrument separeras och kommer fram på ett tydligt sätt, samtidigt som de är riktigt snabba och torra i basen vilket inte skapar några eftersläpningar.

Det här med tajming är bevisligen viktigt för musiken. :)

Redigerat av Unregistered1254, 13 July 2007 - 21:46.

Postad 14 July 2007 - 08:52

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Gillade Ikon 6 direkt när jag hörde dom första gången. Jämförde med B&W 604 och denna lät väldigt murrig & instängd jmf med Ikon - som en blöt handduk hängde på högtalaren. Ikon var väldigt krispiga och kristallklara - tack vare diskanten. Mellanregistret upplevdes som lite tunnare och basen rapp men oxå lite tunn.

Överlag en bra högtalare, men när jag lyssnade på Mentor 6 för några månader sedan fanns plötsligt allt på plats som saknades från Ikon - mjukt och trevligt mellanregister och lite rundare bas, men samtidigt en strålande diskant. En bättre högtalare helt enkelt.

Har även lyssnat på MA RS6 & RS8. Tycker dessa är bättre alltround än Ikon - framförallt mellanregistret är bäst i klassen hos MA.

Just nu går jag i uppgraderingstankar och Mentor är högt upp på listan

//erikli

Postad 14 July 2007 - 09:08

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Jag skulle verkligen vilja lyssna på Mentor-serien. Har av geografiska själ inte haft möjlighet till det ännu, men flyttar söderut till hösten så då blir det lite enklare.

När du har lyssnat på dem, vad var det för elektronik med mera? De borde rent logiskt sett kräva lite mer än vad Ikon gör, men man vet ju aldrig. :)

Postad 16 July 2007 - 19:37

Unregistered1082
  • Unregistered1082
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Jag fick dom demade med någon tule 2 kanalare när dom precis hade släppts, det lät så otroligt bra... öppet mellan register å ett otroligt 3D ljud.

Så det blev ett par ikoner, nu efter hand så har jag hört MA rs6 å Heco celan... Ma rs6 fattar jag inte att dom har fått så bra kritik, dovt mellan å bumlig bas... men det är min syn på dom :) Heco är dom som jag tycker kan matcha ikonarna.

det jag tycker saknas i 6:orna är bas, funderar på att köpa 7:orna men väntar på Ikon 8 som kommer senare detta år.... samt att jag ska köpa ett slutsteg så dom får lite mer kräm.

Har märkt att ikonerna är väldigt kräsen på signalkällan, ska kolla på någon rör cd spelare... dom verkar vilja bli matad med en varm cd spelare.

/Wecco

Redigerat av Unregistered1082, 16 July 2007 - 19:37.

Postad 16 July 2007 - 21:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Riktigt, riktigt bra högtalare för dom pengarna !

Va pågong att köpa Ikon 7 orna för ett bra tag sedan.
Men jag fastnade för ett par andra som defenetivt spöar skiten ur hela ikon serien, ligger riktigt bra till mot Mentor serien och skäms inte i sälskap med Halicon serien.
Men det är inte fabriksbyggda högtalare jag pratar om, så det är nog lite orättvist att jämnföra dom två.
Ikon serien = Grymmt prisvärda högtalare med ett ljud som inte lämnar mycket att öndska i respektive prisklass

Postad 20 July 2007 - 20:27

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Riktigt, riktigt bra högtalare för dom pengarna !

Va pågong att köpa Ikon 7 orna för ett bra tag sedan.
Men jag fastnade för ett par andra som defenetivt spöar skiten ur hela ikon serien, ligger riktigt bra till mot Mentor serien och skäms inte i sälskap med Halicon serien.
Men det är inte fabriksbyggda högtalare jag pratar om, så det är nog lite orättvist att jämnföra dom två.
Ikon serien = Grymmt prisvärda högtalare med ett ljud som inte lämnar mycket att öndska i respektive prisklass

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det för högtalare då? :)

Postad 24 July 2007 - 00:25

Unregistered83d32dfa
  • Unregistered83d32dfa
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Jag fick dom demade med någon tule 2 kanalare när dom precis hade släppts, det lät så otroligt bra... öppet mellan register å ett otroligt 3D ljud.

Så det blev ett par ikoner, nu efter hand så har jag hört MA rs6 å Heco celan... Ma rs6 fattar jag inte att dom har fått så bra kritik, dovt mellan å bumlig bas... men det är min syn på dom  :D  Heco är dom som jag tycker kan matcha ikonarna.

det jag tycker saknas i 6:orna är bas, funderar på att köpa 7:orna men väntar på Ikon 8 som kommer senare detta år.... samt att jag ska köpa ett slutsteg så dom får lite mer kräm.

Har märkt att ikonerna är väldigt kräsen på signalkällan, ska kolla på någon rör cd spelare... dom verkar vilja bli matad med en varm cd spelare.

/Wecco

<{POST_SNAPBACK}>

Angående Ikon 8 (som jag också går och väntar på) så finns lite smygbilder på Dali´s server för de som är intresserade: http://library.dali....ut=1&useflash=1

Klicka på Dali Library -->Loudspeakers-->Ikon

Kika gärna även på Mentor suben som finns för beskådning - med fjärrka!

Postad 16 August 2007 - 12:29

Waffel
  • Waffel
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Köpte ett par IKON 6 och en NAD 372 förstärkare. Håller på o spelar in högtalarna förfullt så jag skriver mer här senare :blink:

Postad 16 August 2007 - 22:36

Unregistered51312342
  • Unregistered51312342
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Angående Ikon 8 (som jag också går och väntar på) så finns lite smygbilder på Dali´s server för de som är intresserade: http://library.dali....ut=1&useflash=1

Klicka på Dali Library -->Loudspeakers-->Ikon

Kika gärna även på Mentor suben som finns för beskådning -  med fjärrka!

<{POST_SNAPBACK}>

Fina bilder! Rolig fjärr till subben där, hehe. Ikon 8 ser inte fel ut heller :blink:

Postad 03 March 2008 - 12:09

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Köpte ett par IKON 6 och en NAD 372 förstärkare. Håller på o spelar in högtalarna förfullt så jag skriver mer här senare ;)

Vore intressant att höra vad du tycker nu efter inspelningen. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.