Zalman HD135 (Svart)
(Chassi)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Zalman HD135 (Silver)
(Chassi)
|
7
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 15 July 2007 - 15:26
Postad 16 July 2007 - 09:33
Gillar frontluckan som döljer en 3,5"-plats för en floppy-DTV eller möjligtvis en kortläsare. De har även USB, firewire och mic o hörlursuttag på fronten, men eftersom det är dolt så kanske inte alllmänheten sett detta och därför skippat detta chassi. Det finns gott om plats för hårddiskar om man vill lägga in många, dock så är luftgenomströmningen inte så bra i detta chassi så ska man ha många hårddiskar ska man nog klämma in en fläkt där framme.
En sak man bör tänka på är att vara noga med måtten i denna HTPC, kolla upp processorkylarens höjd noga(min första fläkt blev 3mm för hög) och att strömkällan inte överskrider standardmått(Antec Phantom är för stor tex).
Fjärrkontrollen och VFDn funkar bra i alla program(MCE,Winamp och Media Portal) och operativsystem(XP,MCE och Vista) jag testat så jag är mycket nöjd med chassit.
Postad 16 July 2007 - 20:13
Postad 16 July 2007 - 23:37
Anledningen till att jag vill ha 135 är höjden och att det är snyggare, mindre oregelbundna former och ingen volymknapp.. Nätagget jag ska ha är Corsair HX : https://www.datorbut...ct=CAPSUHX-520W
Går det in? Sedan ska jag inte ha massa hårddiskar utan bara en som jag hade tänkt det. Antec fusion black tycker jag är riktigt snyggt, men jag är så osäker på om nätagget räcker till till det jag ska ha.
Yod: Vad har du för saker i din HTPC?
Kan du ge lite måttangivelser angående nätaggsutrymmet. Hur mycket låter din, är det ide att byta ut orginalfläktarna?
Vad tror du om genomströmmningen med bara en HDD?
Bilder skulle verkligen vara uppskattat! Phantons mått är Bredd 15 cm Djup 18.3 cm Höjd 8.6 cm, Medans Corsairs är 15, 15, 8,6.
Många frågor, jag hoppas på många svar! Tack på förhand!
Postad 17 July 2007 - 07:31
Postad 17 July 2007 - 10:32
Jag har ett Corsair 520W i mitt chassi, som ju förvisso är en HD160, och det skulle förvåna mig stort om det inte får plats i en HD135. Det är ju trots allt inget stort nätaggregat.
Men har 160 nersänkningen för nätagget i chassiet, vet du vad jag menar?
Postad 17 July 2007 - 19:08
Redigerat av Stenkarn, 18 July 2007 - 08:16.
Postad 17 July 2007 - 21:56
För egen del så har jag Gigabyte GA-MA69G-S3 och använder dess inbyggda grafikkort och ljudkrets. Grafiken duger gott, har inte testat det hårt på HD-material men det jag har testat så räcker det gott med den CPUn jag har (4800+). Ljudet ska bytas ut i början på augusti när jag sett reviews på Asus Xonar och Auzentech Prelude.
En sak man ska tänka på är att inte ha för hög processorfläkt, men standardfläktar och fläktar under 9 CM bör fungera alldeles utmärkt. De fläktarna som följer med har jag byttt ut då de är tunna och låter en hel del.
Har inte märkt av några värmeproblem förutom då jag testade helt utan CPU-fläkt men med lite flås på CPUn så är det inga problem.
Hade tänkt slänga upp lite bilder när allt är klart, men det säger nog de flesta och sen orkar de inte
Postad 18 July 2007 - 12:49
Postad 18 July 2007 - 12:55
Redigerat av yod, 18 July 2007 - 12:56.
Postad 24 July 2007 - 15:06
Postad 24 July 2007 - 17:12
Cooler Master Gemini IIYod: Vilken cpu-kylare är det du använder i chassit på den bilden du har i ditt galleri?
Det är precis så att den får plats
Postad 24 July 2007 - 18:39
Cooler Master Gemini IIYod: Vilken cpu-kylare är det du använder i chassit på den bilden du har i ditt galleri?
Vilka fläktar kör du på den? Jag har nämligen själv beställt 2st Noctus.
Postad 24 July 2007 - 18:51
Postad 24 July 2007 - 20:08
Case: Zalman HD135
SAMSUNG SPINPOINT 320GB SATA/300 7200RPM 16MB
ASUS P5B-VM DO Q965 SOCKET 775 MICRO-ATX
CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK
INTEL CORE 2 DUO E4400 2.0GHZ 2MB 800MHZ S-775
SI GEFORCE 8600GT 256MB HEATPIPE PCI-E
SILVERSTONE NÄTDEL 300W SILVERSTONE NOISELESS
Pioneer Intern IDE DVD±RW 18x DVR-112BK - Svart (Dual Layer & RAM) (Bulk)
Vad tror du?
Jag får hem det inom några dagar.
Jag har även tänkt mig ett FloppyDTV
Redigerat av joacim, 24 July 2007 - 20:08.
Postad 25 July 2007 - 10:42
Har en adda och någon noname som körs på PWM. Tror egentligen att vilken som helst fungerar.Cooler Master Gemini IIYod: Vilken cpu-kylare är det du använder i chassit på den bilden du har i ditt galleri?
Vilka fläktar kör du på den? Jag har nämligen själv beställt 2st Noctus.
duger inte 2x 12cm-fläktar som mått?Joacim: Vad kör du för setup? Jag antar att du har 135:an? Och YOD: bra att du har lagt upp en bild, men om du kunde ta mått på grafikkorts "möjligheten" så vore det king!
Som du ser på bilden så är den kritiska storleken i mitten där grafikkortet går in. Det bör dock inte vara problem med att få in ett 23-cm grafikkort sålänge din DVD/CD-spelare inte är allt för djup.
Postad 25 July 2007 - 15:26
Rackarn: Det blir detta;
Case: Zalman HD135
SAMSUNG SPINPOINT 320GB SATA/300 7200RPM 16MB
ASUS P5B-VM DO Q965 SOCKET 775 MICRO-ATX
CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK
INTEL CORE 2 DUO E4400 2.0GHZ 2MB 800MHZ S-775
SI GEFORCE 8600GT 256MB HEATPIPE PCI-E
SILVERSTONE NÄTDEL 300W SILVERSTONE NOISELESS
Pioneer Intern IDE DVD±RW 18x DVR-112BK - Svart (Dual Layer & RAM) (Bulk)
Vad tror du?
Jag får hem det inom några dagar.
Jag har även tänkt mig ett FloppyDTV
Ser bra ut! Något liknande jag hade tänkt köra, Fast då 8800 gts och en 6600 intel duo prolle.. Skulle vara intressant att veta vad 4400 utvecklar i värme mot 6600 eftersom 4400 enkelt klockas upp till 3.0 vad jag läst och då är lite billigare...
Den kylaren som yod hade verkade ju brutal, kommer nog att gå på den nu när man vet att den passar, frågan är bara om processorn sitter på samma ställe på andra moderkort? Sånt där har jag dålig koll på tyvärr.
Yod! Vad har du för dvd? Kan vara bra att veta..
Kul att i alla fall 2 stycken har denna låda, jag hoppas snart jag blir den 3:e såvida det inte visar sig att grafikkortet inte får plats eller nåt sånt...
Postad 26 July 2007 - 10:33
Kommer tyvärr inte ihåg vad det är för sort.Yod! Vad har du för dvd? Kan vara bra att veta..
Postad 26 July 2007 - 22:57
Postad 26 July 2007 - 23:04
Är inte 8600 nVidia bättre eftersom den har PureVideo?Ser bra ut! Något liknande jag hade tänkt köra, Fast då 8800 gts och en 6600 intel duo prolle.. Skulle vara intressant att veta vad 4400 utvecklar i värme mot 6600 eftersom 4400 enkelt klockas upp till 3.0 vad jag läst och då är lite billigare...
Postad 27 July 2007 - 01:09
Postad 28 July 2007 - 18:15
Jag ska skriva ett mer ingående inlägg när jag är klar med allt. Men nu ska jag ut o festa lite =)
Det jag kan säga är att chassit är OTROLIGT snyggt och bra! MEN det finns vissa problem med det som jag vill uppmärksamma er på! Detta kommer jag skriva mer om imorgon.
Jag vet inte om ni såg mitt tidigare inlägg där jag skrev att jag beställde ett MSI 8600GT med heatpipes. Det är grymt bra! Men det får INTE plats på höjden i chassit! Vilket gjorde att jag var tvungen att köpa ett ASUS 8600GT 512RAM med heatpipes! Passar perfekt!
Så om det är någon som är intresserad av ett "MSI 8600GT 256RAM Heatpipes" till ett annat projekt så finns det till salu. Säljer det för ca 1000kr. Kostar ca 1500kr i affären! Det är bara att PM mig!
Jag kommer lägga upp lite bilder mm sen!
Postad 31 July 2007 - 10:17
Nu är jag äntligen klar med installationen av min HTPC. Dock har jag inte hunnit få hem mitt FloppyDTV kort så jag återkommer om det.
Det jag vill få sagt är att de finns vissa saker/problem man måste tänka när ni beställer Zalman HD135.
1. Den är 46cm djup!!! Inte 43,5 cm som det står på deras webbplats!!! Detta kan ställa till det för många!
2. Det finns ingen möjlighet att ljuddämpa HD-racken då det är på exakta millimetern att man får plats med en HDD. Detta gör att när den laddar (Samsung SpinPoint) så låter det endel!. Långt ifrån lika bra som min Antec P180 chassi! (Någon kanske vet en lösning?)
3. Eftersom chassit är ganska lågt så får man inte plats med t.ex. MSI 8600GT Heatpipes på höjden! Man kunde alltså INTE sätta på chassi locket. Jag var tvungen att köpa ett ASUS 8600GT med heatpipes.
4. Som någon tidigare har sagt så får man inte plats med Antec Phanton 500W. Jag kör med Silverstone 300W.
5. Det är långt ifrån ljuddämpat.
Men bortsätt från dessa saker så är det OTROLIGT snyggt!
Postad 31 July 2007 - 17:15
Postad 31 July 2007 - 19:25
Dign HV5 är också 46cm djupt.
Jocke - du kan eventuellt skruva bort hela hårddisk-hållaren och använda en Zalman hårdisk-kylare (dämpare) direkt i botten på chassit ?
Så har jag det i mitt Dign HV5 chassi. - Bild
Det står att fjärrkontrollen som kommer med är MCE-kompatibel ?
Innebär det att man kan använda en MCE-fjärr till mottagaren i chassit ?
Postad 02 August 2007 - 10:10

Bilden visar när luckan är nere så att ni ser att jag har boxerkortet under luckan! Grymt snyggt att man kan dölja de!
Som ni ser så blir det lätt fättigt när man har pillat mycket på den. Denna bild är tagen direkt efter att jag pillat i den =)
Ni kan se fler bilder här: (Jag ska slänga upp det här sen!)
http://explore.nitzd...=d#IMG_4495.jpg
Redigerat av joacim, 02 August 2007 - 10:16.
Postad 03 August 2007 - 09:26
Tack för alla tips! Allt funkar toppen!
Vista Media Center funkar toppen med TV osv! Men nu tänkte jag prova Mediaportal när jag får tid!
Någon som har några invändningar?
Postad 03 August 2007 - 18:07
Denna låda är säkerligen en av de bästa man kan få tag på, men jag saknar 2 saker:
* Start från helt avstängt läge med fjärrkontrollen.
* Möjlighet att använda MCE-fjärren (som är en väldigt bra fjärr).
Rätta mig gärna om jag har fel i dessa två påstående (att det faktiskt går).
Postad 04 August 2007 - 09:28
Mycket fina bilder joacim
![]()
Denna låda är säkerligen en av de bästa man kan få tag på, men jag saknar 2 saker:
* Start från helt avstängt läge med fjärrkontrollen.
* Möjlighet att använda MCE-fjärren (som är en väldigt bra fjärr).
Rätta mig gärna om jag har fel i dessa två påstående (att det faktiskt går).
Jag kan iaf stänga av och sätta på datorn med fjärren. Om det är de du menar? Den funkar bra i MC.
Ska jag vara ärlig så tycker jag dock att fjärren är sissodär. =/ Jag funderar på Logitech Harmony 1000 eller liknande. Helst en som går på Bluetooth eller annat som INTE är IR. Så man enkelt bara kan stoppa in en dongel bak i datorn. Då kan jag ha luckorna stängda.
Tips?
Postad 04 August 2007 - 10:51
I andra chassi är man tvungen att köra med en "mellankabel" till strömkontakten för att det ska fungera.
Personligen rekommenderar jag alltid MCE-fjärren som den bästa HTPC-fjärren - den fungerar dessutom i ett stort område av rummet trots att det är en IR-fjärr.
Andra fjärrar jag testat (imon mfl) har besvärlig styrning i menyerna på HTPC-programvaror.
MCE fjärren har belysning i knapparna samt möjlighet att programmera in vissa funktioner såsom TV av/på samt volym (på extern förstärkare) upp/ned
Det är däremot lite sällsynt att hitta HTPC-chassi med inbyggd mottagare för MCE-fjärren - undantagen är Zalman 160 samt Orginae:s chassi.
Postad 04 August 2007 - 14:07
Så du kan sätta på datorn från helt avstängt läge med fjärren ?
yepp. Funkar toppen.
Postad 04 August 2007 - 23:24
Nu behöver jag er hjälp här!
Först vill jag säga att allt fungerar toppen nu när jag har fått ordning på alla codecs osv. Jag kan spela upp alla format både via Media Player Classic/Zoom Player och via Vistas Media Center. Jag får ut ljudet med AC3/DD och DTS osv.
Alla Mp3er som jag hunnit köra igenom med Album Art fixer har fått sina covers vilket är snyggt! Dock tar det tid att gå igenom närmare 100Gb mp3er. Någon som vet något snabbare/bättre sätt?
Radio funkar bra.
Tv funkar även det bra. Dock inte SVT-HD som man är tvungen att köra via DVBviewer om jag förstått rätt? Eller finns det en lösning på detta?
TV-guiden funkar bra dock saknas det ännu massa kanaler mm. Men vet att de finns lösning på detta genom lite guider hos tystpc.nu
Jag tror dock jag är tvungen att skaffa 2Gb RAM till då det verkar krävas för att slippa viss lagg när man navigerar runt och laddar filmer osv.
Så överlag är jag super nöjd med Vistas Media Center. Men det skulle vara kul och prova nått mer.
Jag har provat Mediaportal och tyckte de såg bra ut på bild innan man laddat ner det. Men när det är installerat och efter har provat lite olika skinns så tycker jag det ser ganska B ut. Animationer och bilder är långt ifrån snygga! Inte nog med det. Efter bara några minuters användning hänger det sig stup i kvarten. Så jag gav upp den tills de har kommit lite längre. Någon annan som upplever dessa problem?
Finns det några andra alternativ?
Hur gör ni med filmer? Jag har för mig att jag läste någonstans om en IMDB-plugin till Media Center? Eller det kanske bara var önsketänkande?
Postad 05 August 2007 - 07:40
yepp. Funkar toppen.
Trevligt att höra
Alla Mp3er som jag hunnit köra igenom med Album Art fixer har fått sina covers vilket är snyggt! Dock tar det tid att gå igenom närmare 100Gb mp3er. Någon som vet något snabbare/bättre sätt?
Tyvärr inte, Album Art Fixer är det smidigaste jag känner till. Att fixa till Mp3 arkivet tar tid - men det är värt det när man färdig.
Tv funkar även det bra. Dock inte SVT-HD som man är tvungen att köra via DVBviewer om jag förstått rätt? Eller finns det en lösning på detta?
Nej, det finns ingen lösning - 2 viktiga saker saknas i MCE: möjligheten till HD-kanaler (som eventuellt ska komma i en uppdatering) samt möjligheten till TextTV-text (textning på kanaler som Canal+, TV1000, Animal Planet mfl - lär inte komma vad jag vet)
TV-guiden funkar bra dock saknas det ännu massa kanaler mm. Men vet att de finns lösning på detta genom lite guider hos tystpc.nu
Jag använder själv xmlTVswe - eftersom jag vet att tv.swedb.se är en stabil och bra databas - TVguide länk
Så överlag är jag super nöjd med Vistas Media Center. Men det skulle vara kul och prova nått mer.
Jag har provat Mediaportal och tyckte de såg bra ut på bild innan man laddat ner det. Men när det är installerat och efter har provat lite olika skinns så tycker jag det ser ganska B ut. Animationer och bilder är långt ifrån snygga! Inte nog med det. Efter bara några minuters användning hänger det sig stup i kvarten. Så jag gav upp den tills de har kommit lite längre. Någon annan som upplever dessa problem?
Finns det några andra alternativ?
Det där är en ganska vanlig reaktion när man går från MCE till Mediaportal, Mediaportal är inte lika bra som MCE (ännu)
Det enda Windows-alternativet jag tycker är bra är DVBviewer - man kan ställa in DVBviewer så att man kan använda MCE-fjärren samt få helskärm med HTPC-stuk på menyerna.
TV-guiden går att få riktigt bra och DVBviewer hämtar kanalinformation direkt från DVB-nätet så man behöver inte ställa in och importera informationen.
Dessutom har DVBviewer HD-kanaler samt textning på Canal+ mfl
Hur gör ni med filmer? Jag har för mig att jag läste någonstans om en IMDB-plugin till Media Center? Eller det kanske bara var önsketänkande?
MyMovies
Postad 05 August 2007 - 19:27
Lite frågor:
Någon som vet om man på något sätt kan sätta olika ljudnivåer på olika kanaler. Nu är det MYCKET högre ljud på SVT och Kanal2 (för att det är Dolby digital?)
Det skulle även vara bra om man kunde öka ljudet mer än till 50 i Media Center. (Jag har full nivå inställt i kontrollpanelen)
Någon här som får tv.swedb.se att funka i Vista med Media Center? Jag får felmeddelande när jag kör Bladerunner. Något med att den hittar inte lister2.xml. När jag kör det manuellt så verkar den hämta allt.
Någon som vet en enklare/bättre guide än den på tystpc.nu?
Postad 07 August 2007 - 10:54
Postad 16 August 2007 - 16:59
Delarna som ska in är från min gamla dator, och det som jag tänkte ha till htpc blir till min nya stationära..haha så det kan gå..
Grejjerna som ska in är Iaf:
* DFI nf4 sli infinity
* OCZ EL dual channel platinum 2 GB
* AMD Athlon64 X2 Toledo 4400
* POV GF 7800GTX 256 mb
Som sagt, synpunkter?
Postad 17 August 2007 - 14:53
Postad 17 August 2007 - 16:52
Redigerat av Rackarn, 17 August 2007 - 17:31.
Postad 18 August 2007 - 11:20
Jag har också skruvat ihop en HTPC med Zalman HD 135. Måste säga att det e en jävligt snygg låda men att den e väldigt djup. Har ingen möbel den får plats på så jag måste ha den på golvet nu
Jag stoppade iaf in detta i min låda:
Det jag tycker är dåligt med denna lådan är att hd och cd raken inte är dämpade vilket gjorde att min låda lät förjävligt så fort den läste från hd`n. Därför var jag tvungen att plocka bor dem och lägga min hd på frigolit bitar och sen spänna fast den med strips. Nu låter det iallafall inget från hårddisken
Något annat jag har haft problem med är att fjärkontrolls mottagaren och fan controllern inte fungerar i Vista. Detta är helt värdelöst eftersom jag nu får köra mina nexus fäktar på max vilket känns onödigt. Är det någon annan som har detta problemet så snälla HÄLP mig. Problemet uppstår när man starta M-play och den söker igenom alla usb portar och det står bara ”no devise found”. Funkar det hos er andra eller kör ni xp?
jag har hittat fler som har samma problem här: http://www.zalman.co...&formimage1.y=0
Undrar dessutom om det är någon som vet något bra program man kan kontrollera fläkthastigheten på moderkortets fläktportar.
IMG_3494_web.jpg 330.86K
23 Antal nerladdningar
IMG_3494_web.jpg 330.86K
23 Antal nerladdningar
IMG_3494_web.jpg 330.86K
23 Antal nerladdningar
Bifogad fil(er)
Postad 18 August 2007 - 22:19
Jag har även fläcktarna kopplade till moderkortet och INTE zalman chassit. Vilket gör att jag kan köra Speedfan. Dock gör jag det inte
Postad 19 August 2007 - 18:04
Fasen mycket att tänka på, speciellt när man beställer till 2 datorer samtidigt.. Tacksam för snabbt svar!
Postad 19 August 2007 - 18:34
Sen om det är bra vet jag inte
Annars så fungerar ju logitechs
Postad 19 August 2007 - 19:13
Postad 20 August 2007 - 06:21
Postad 24 September 2007 - 15:35
Har du sett denna lösning..?2. Det finns ingen möjlighet att ljuddämpa HD-racken då det är på exakta millimetern att man får plats med en HDD. Detta gör att när den laddar (Samsung SpinPoint) så låter det endel!. Långt ifrån lika bra som min Antec P180 chassi! (Någon kanske vet en lösning?)
http://www.techpower...an/HD135/5.html
Postad 25 September 2007 - 09:23
Har du sett denna lösning..?
2. Det finns ingen möjlighet att ljuddämpa HD-racken då det är på exakta millimetern att man får plats med en HDD. Detta gör att när den laddar (Samsung SpinPoint) så låter det endel!. Långt ifrån lika bra som min Antec P180 chassi! (Någon kanske vet en lösning?)
Jo, jag såg att någon här på forumet gjorde en liknande lösning. Jag får väll ta mig tid och göra det här någon gång i framtiden.
Tack för tipset och recensionen i sig var ganska bra.
Postad 25 September 2007 - 21:35
Det trista är ju att man får en disk som blir helt stekt=inte bra för disken. Bättre att hänga upp den med gummidämpare istället.Har du sett denna lösning..?
Jo, jag såg att någon här på forumet gjorde en liknande lösning. Jag får väll ta mig tid och göra det här någon gång i framtiden.
Tack för tipset och recensionen i sig var ganska bra.
Det här chassit ser lovande ut på utsidan men vid en närmare titt så blir man inte så imponerad.
Det är ju inte i närheten av funktionaliteten av t.ex. Antec Fusion.
Designen utelämnar jag, tycke och smak är ju upp till var och en.
Postad 15 October 2007 - 15:14
Kommer att köra med SSD så bör förhoppningsvis inte få problem med buller...
Postad 19 October 2007 - 11:04
Hoppas på att det sitter nån därute med en Zalman-låda och fläskig kylare.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
38 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?