Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ordna dörrar till IKEA:s LACK-hylla?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 July 2007 - 14:01

n0ir
  • n0ir
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag, som många andra, har sneglat på IKEA:s LACK-hylla (http://www.ikea.com/...oducts/00045560) som TV-möbel. Den är inte så djup, billig och ganska snygg.

För att kunna få den godkänd av frugan behöverd en dock lite moddning. Dels ben och tre istället för fyra fack, vilket ju inte är ett jättestort problem.

Det svåra är att hitta glasdörrar som skulle passa, för att dölja allt bös men samtidigt kunna fortsätta använda fjärrkontroller utan att öppna dörrarna.

LACK-hyllan är 35 cm. bred, vilket eliminerar IKEA:s köksdörrar som är 40 cm dessvärre.

Någon som har gjort något liknande eller vet var man kan köpa 30 cm. breda glasdörrar som skulle passa LACK-hyllan?

Postad 18 July 2007 - 09:34

Unregistered209a0405
  • Unregistered209a0405
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Att tänka på är att Lack-hyllorna (iaf de själv jag köpt tidigare) inte är solida, utan endast ett tunt lager faner utanpå hexagon-formad papp. Ska du skruva i dem kan det alltså vara lite svårt att få fäste.

Eller är det annorlunda konstruktion på de nya hyllorna?

En annan sak att kanske fundera på är att det inte är prompt nödvändigt med glasdörrar för fjärrkontrollens skull. Du kan istället köpa en IR-förlängare, som istället skickar fjärrens signal över radiovågor och således inte behöver ha fri sikt (går genom dörrar etc).

Exempel: Digiality Maximum Remote Extender

Postad 18 July 2007 - 10:36

n0ir
  • n0ir
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag mailade faktiskt IKEA och frågade:

"Hej!

Jag skulle vilja sätta glasdörrar (helst frostade) på hyllan LACK (http://www.ikea.com/...oducts/00045560). För detta behövs dörrar som är 35 cm. breda. Dom behöver inte vara 190 cm. långa, eftersom jag kan tänka mig flera stycken brevid varandra.

Har ni några dörrar med vanliga integralgångjärn som är 35 cm. breda?"

Fick detta som svar:

"Hej Aron

Vi har en dörr i vardagsrums sortimentet som är bredd 35, det är Bonde vitrindörr den är 141 cm hög.

Köksavdelning säljer även de vitrindörrar, för att kontakta dom måste du ringa 020-439050 trycka
mot reklamation, då de inte har någon maillåda.

Med vänlig hälsning
Annika
IKEA Kundservice"

Problemet med den dörren är ju dels att den är för kort (141 cm.) eller lång (man vill u i.a.f. att den ska gå jämnt ut framför antingen fyra eller tre fack, beroende på om man bygger om hyllan) samt att den inte är i ek.

Postad 17 August 2007 - 16:23

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Har du hittat någon lösning på detta? Fått till någon snygg dörr till lackhyllan?

Postad 18 August 2007 - 19:59

n0ir
  • n0ir
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Nej, fortfarande inte. Är i.o.f.s. på semester nu och hade tänkt ta itu med problemet när jag kommer tillbaka, men om det är någon som har några tips så tas dom tacksamt emot.

Postad 18 August 2007 - 22:54

Unregistered18799eb1
  • Unregistered18799eb1
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Gå till din lokala glasmästare och beställ ett par luckor..?

Postad 20 August 2007 - 00:37

nize
  • nize
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
har länge tänkt beställa ett par röktonade glasskivor i rätt storlek hos min lokale glasmästare, för att sedan fräsa ner spår i lack-hyllan. i spåren lägger man sedan några kulor i passande storlek från vanliga kullager, varpå glasskivorna kommer kunna glida fram och tillbaka obehindrat. en fördel är väl att ta upp några hål i skivan innan man monterar dom så man slipper fingra på själva skivan hela tiden.

bifogar en liten skiss (dock ej gjord efter en lackbänk utan en egen design som aldrig blev av):

Bifogad fil  tvb_nk.jpg   17.87K   84 Antal nerladdningar

Postad 21 August 2007 - 22:39

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Glasdörr är ju ett alternativ, jag skulle däremot vilja ha dörrar i bok, i samma nyans som själva lackhyllan... antar att det blir svårare att fixa om inte ikea säljer något i bok som man kan använda som dörr.

Postad 22 August 2007 - 08:16

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0

har länge tänkt beställa ett par röktonade glasskivor i rätt storlek hos min lokale glasmästare, för att sedan fräsa ner spår i lack-hyllan. i spåren lägger man sedan några kulor i passande storlek från vanliga kullager, varpå glasskivorna kommer kunna glida fram och tillbaka obehindrat. en fördel är väl att ta upp några hål i skivan innan man monterar dom så man slipper fingra på själva skivan hela tiden.

bifogar en liten skiss (dock ej gjord efter en lackbänk utan en egen design som aldrig blev av):

Bifogad fil  tvb_nk.jpg   17.87K   84 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>

Vad ska du fräsa i har du tänkt? När du är djupt nog är du nere i pappen och är hyllan körd. Det är inte många millimeter material i Lackhyllan.

Postad 22 August 2007 - 14:54

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

En annan sak att kanske fundera på är att det inte är prompt nödvändigt med glasdörrar för fjärrkontrollens skull. Du kan istället köpa en IR-förlängare, som istället skickar fjärrens signal över radiovågor och således inte behöver ha fri sikt (går genom dörrar etc).

Exempel: Digiality Maximum Remote Extender

<{POST_SNAPBACK}>

Smartare att köpa Digiality IR-Bender med 3 st IR-ögon som du kan placera innanför varje lucka. Se exempel här:

http://bbbweb.mine.n...s/IMG_1425.html

och själva "IR-ögat" som tar emot fjärrsignalerna och skickar dem trådbundet till de mindre IR-ögona. (3 st).

http://bbbweb.mine.n...s/IMG_1424.html

Finns på kjell o co för 349 kr eller på netonnet för 299 kr.

Fungerar mkt bra och rekommenderas varmt!

/Hans

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.