Anledningen till att jag frågar är att en kille på jobbet har väckt denna frågan, har är hyfsat kunnig när det gäller teorin, men har inte så mycket fakta när det gäller praktiken. Vart jobbar jag då? Jo på ett av världens få kopparsmältverk. Vi framställer alltså koppar som efter elektrolys är syrefri och har en kopparhalt på 99.97% koppar. Syrefritt är en förutsättning för att kunna dra koppartråd, med låga mängder syre i kopparn kommer tråden att gå av.
Så på så sätt menar han att man har uteslutit att kabeltillverkare har en speciellt "ren" koppar, jag har läst på hemsidan för Harmonic Technology : http://www.harmonictech.com/ att deras koppar är 99.9997% Att rena från 99.97% till 99.9997% känns högst osannolikt. Men om även om det vore så, skulle kopparn leda ström bättre? Nej knappast ens mätbart, men låt säga att den skulle göra det, skulle man då höra den skillnaden? Nej, det tror jag inte.
I alla fall så menar han att det enda som spelar roll för en högtalarkabel är tillräcklig yta och lågt motstånd.. Så att kablar kan kosta så otroligt olika, är det bara bra marknadsföring och bluff?
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
38 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?