Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tube-traps (bass-trap) - måste den vara rund?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 July 2007 - 23:28

mandrogoran
  • mandrogoran
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Jag går i tankarna att piffa till akustiken i mitt lyssningsrum med hjälp av tube-traps, men jag kan inte hitta rörskålar i passande dimmensioner 40-50 cm i diameter.

Funderar på om man kan använda sig av akustikplattor för att bygga en åtthörnig (eller mer) tube-trapp, kommer detta att funka eller förlorar man i "prestanda" då den inte kommer att vara helt rund?

Sedan skulle det självklart göra livet lite enklare för mig om någon känner till något företag som säljer rörskål (40 -50 cm) styckvis och inte partier om 50++. :unsure:

Tack på förhand.

//Mandrogoran

Postad 18 July 2007 - 23:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Nej den behöver inte vara rund. Du kanske ska ta en titt på sånt här istället:

Superchunk video

Jag har gjort lite annorlunda och byggt dem i hörnen med 4.5cm reglar. Jag tog 10cm mineralull, 120 långa, 60 breda och som sagt 10cm tjocka. För att göra riktigt stora trianglar skar jag ut fyra trekanter från varje platta. Ytan blir rätt stor utåt i rummet. Som grädden på moset har jag fortsatt med trianglarna inåt i rummet en meter ungefär. För att fånga upp trilskande basvågor är du tvungen att ta i ordentligt med ytor. Det går inte att fjutta med små trianglar, kör mongo-stora!

Basen är tajtare nu. Man kan följa bastoner och bastrummeslag med lätthet. Trots detta planerar jag att försöka med ännu större trianglar. Delar man mineralullen i tre bitar genom att ta bort två av hörnen på skivan får jag en seriös motherfucker-stor trekant. Dessvärre går det åt rätt många skivor för denna metod, men min magkänsla säger att man kan aldrig ha för små basfällor. Däremot kan man överdämpa rummet med undermåliga basabsorbenter placerade över hela rummet. Utnyttja istället hörnen så mycket du vågar, det kommer du inte ångra. Just det, markplattor kallas de. Jag tror Paroc är namnet på produkten.

Hursomhelst, väljer du göra tubetraps, skriv gärna hur det gick och vilka förbättringar det blev.
Förövrigt gäller samma sak med tubetraps, in med dem i hörnen!

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 18 July 2007 - 23:51.

Postad 19 July 2007 - 11:31

mandrogoran
  • mandrogoran
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Tack för det bra svaret trebban. ;)

Har även tänkt på trianglar att ha i hörnen samt i vinkel mellan väggen och taket, fast med ihåliga och helt lufttäta trianglar. Har sett flera företag som säljer dessa konstruktioner.

Hur skiljer sig en ihålig absorbent mot en solid?

Jag har läste någonstans (kommer inte ihåg vart, har läst allt för många sidor om absorbenter nu :blink: ) att den klassiska tube-trappen ska vara just ihålig för bästa utsläckning då ljudvågorna tar sig in i fällan men har mycket större motstånd att ta sig ut igen = utsläckning.

Detta borde ju även gälla för en triangel? :D

//Mandrogoran

Postad 19 July 2007 - 11:48

mandrogoran
  • mandrogoran
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
La till några bilder i mitt galleri.

//Mandrogoran

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.