Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

jordad el, hur gör jag?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 July 2007 - 23:50

Fasfel
  • Fasfel
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hur får jag mina icke jordade el-utag i hemmet att bli jordare. Måste jag riva halva huset och dra om elen, eller kan en elektriker fixa det i en handvändning? vad ska jag göra? elnätet i mitt hus är inte av högsta kvallité, och högtalarna smäller till då man släcker lyset i köket. Mycket märkligt bygge, det enda jordade utaget jag har befinner sig just i köket bakom en garderob.
jag är i "målar och byta alla kontakter tagen" här, och det skall gärna ske om 12 dagar.

tacksam för hjälp, tips och tricks.

adjöken;)

Postad 20 July 2007 - 00:35

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Vet ju inte vad du har för hus, men en elektriker brukar kunna dra ut jord i befintliga kabeldosorna, relativt snabbt, men som alltid kostar det ju på en del när hantverkare är inblandade. Dock är det väl inget jag tycker man bör göra själv, dels är det ju olagligt (om man inte har behörigheten (och kanske även då?)) och sen är det ju väldigt skönt med garantin man får av att en elektriker gjort installationen.
/Frisk

Postad 20 July 2007 - 00:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Prata med en elektriker så kan dom fixa det där, visst dom kommer att få dra om en massa kabel ( förmodligen )
Men det där är någonting som man inte får göra själv ( även om du vet vad du gör ) du måste vara elektriker och ha elkompetens bevis.

Det jobbiga är att det förmodligen kommer att ta ett tag eller att dom kommer att, på vissa ställen i alla fall, få riva upp lite hål.
Det kan ju vara så att du nöjer dig med att ha jordat i T.ex. vardags rummet !
Då blir det ju inte lika mycket jobb :D

Men om du har så dåliga lednngar så att det märks när du släcker i köket, så rekomenderar jag dig att göra en komplett ominstalation av elen i hela huset !

Postad 20 July 2007 - 02:07

Fasfel
  • Fasfel
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jag får nog talas vid med en elektriker framöver. Jag bor nämligen i en bostadsrätts lägehet, och jag antar att "felet" kanske inte förbättras genom att dra ny kabel i bara min lägenhet. kanske rentav alla gammla damer och herrar i huset måste stödja mig och skicka in någon for av ansökan till HSB så dom fixar det, vilket jag inte tror många i detta huset är intresserade av då dom är halvdöva gammlingar med nått gammalt monoskräp på köksbordet.

tåls att kolla upp.
Tack för svaren!

Postad 22 July 2007 - 12:55

Unregistereda1964e4e
  • Unregistereda1964e4e
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
jag är elektriker!

har du en lgh på ca 60kvd skulle jag tippa på att dra om all el tar ca 8h för 2st elektriker (16h betalning)
kabel går åt ca 100m på varje färg (blå,brun,grön/gul)
sedan ska du ha nya lamputtag å Vu överallt.
sedan e frågan om du inte ska byta central när du enda fixar iordning.
en med autsäkringar å jordfelsbrytare

räkna me ca 15 000kr-20 000kr

MVH//Andreas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.