vad står "RGB"-scart för?
18 svar till detta ämne
Postad 20 July 2007 - 13:51
cgg.06elev247
-
cgg.06elev247
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
hej
undrar vad de menas när de står att "ett" scart intag på en apparat är RGB?
vad är "RGB"-scart
och vad är i såfall vanlig scart
är de någon skilnad på vanlig scart och RGB-scart?
Tacksam för svar!
Postad 20 July 2007 - 14:03
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
scart är ju själva kontakten i sig vilken kan skicka en massa olika signaler
RGB är ju en av signalerna som kan skickas med den, där Röd, Grön och Blå skickas i var sin ledning så att säga.
och det kräver ju att tvn kan ta emot denna signal.
supra har en speciell scart som BARA skickar RGB och där alla onödiga användningsområden för scartsladden tagits bort.
Postad 20 July 2007 - 14:41
cgg.06elev247
-
cgg.06elev247
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Tack
nu förstår jag
Postad 20 July 2007 - 17:42
D_One
-
D_One
-
Användare
-
-
183 inlägg
och, rgb-scart ger bättre bild än "vanlig"-scart (komposit).
/ D
Postad 20 July 2007 - 22:20
Squalo
-
Squalo
-
Användare
-
-
101 inlägg
Tack
nu förstår jag 
<{POST_SNAPBACK}>
Gör du? Eller tyder dom rullande ögonen på annat... SCART är en standardkontakt för att koppla t.ex. DVD-spelare och VHS-bandspelare till t.ex. en TV. Den infördes så man slapp ha en massa olika kontakter, vilket gjorde att t.ex. en "Panasonic"-video inte kunde kopplas till en "Grundig"-TV. En standard helt enkelt. Genom SCART kan man skicka t.ex. kompositvideo, RGB och ljud. Alla apparater behöver inte kunna allt. Din TV klarar bara RGB-signal genom den ena SCART-kontakten, inte den andra. Med RGB-signal skickas färgerna Rött, Grönt och Blått via 3 separata ledare i SCART-sladden, och 3 separata ledare för jord. Rött, grönt och blått är grundfärger i sk. additiv färgblandning. Med en kompositvideosignal skickas inte färgerna separata, utan i kroma (färgen) och luminans (ljustyrkan). SCART-kontakten har 20 ledare, ganska många alltså, och kompositsignalen och RGB-signalen går över olika ledare. Man har bara SCART-kontakt och sladd för att man inte ska behöva ha så många olika sladdar. Kompositsignalen skickas över ledare mot den snedställda sidan i SCART-sladden, RGB i mitten, och ljud mot den raka sidan.
Postad 05 November 2007 - 23:39
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
i vanlig scart får du krypningar i färgade TextTV-bokstäver. Tråkigt med modeller som säljs utan RGB-scart - sån stympning
Postad 06 November 2007 - 14:17
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
bump 4 månader
RGB-scart är en nödlösning för de som inte kan köra Komponent eller HDMI...
Kompositscart (vanlig scart) är ungefär lika mysigt som en middag med Hannibal Lecter...
Postad 06 November 2007 - 14:51
yonaz333
-
yonaz333
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Jag förstår inte varför så många nya TV-aparater har scartingångar som inte är RGB, vad är meningen?
Postad 06 November 2007 - 18:05
Wiizard
-
Wiizard
-
Användare
-
-
240 inlägg
RGB-scart är en nödlösning för de som inte kan köra Komponent eller HDMI...
Det där är en vanlig missupfattning. RGB har faktiskt högre bandbredd än komponent och ger i teorin en bättre bild, men i praktiken är skillnaden svår att se. Det som talar för komponent är stöd för progressiva signaler, men det är bara en fördel om TV:n har sämre deinterlacer än bildkällan.
Postad 09 November 2007 - 01:44
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Jag förstår inte varför så många nya TV-aparater har scartingångar som inte är RGB, vad är meningen?
jajust det - det måste vara snålhet och att konsumenten inte upptäcker att inte alla scartar är RGB förränn långt efter köpet. Min box & TV har två scart men bara en RGB. Vad kan RGB i en scart kosta - 100kr? En scart utan rgb är samma som den gula kompositingången och ljudsladdar samlade i ett - sååå dåligt - en trasig rgb-scart i praktiken - värdelöst. Men även Topfields boxar saknar rgb på andra scarten. Varför kan man fråga - varför ingen box har rgb-scartar. Sonys TVs har RGB-scartar. RGB-scart (peritel) är bästa analog-hantering med allt i ett. Komponent är bara bättre i att kunna vara progressiv om det behövs. Dessutom brukar scart ha bäst bild-i-bild-möjligheter. Genom att dra ut scart-kontakten på ena eller andra hållet så får du bort ljud eller bild. OT: på samma sätt kan man fråga varför så få TVs har DVB-C när mer än hälften av folket tittar på kabelTV. Jag vill köpa ny TV men är hänvisad till de dyraste TVs då för DVB-C. Varför är det bara Sony som fattat? Vore toppen med Sharp & C:o med. .Denethor är en kul kille med mycke att ge
Redigerat av toler, 09 November 2007 - 01:46.
Postad 09 November 2007 - 08:08
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
RGB-scart är en nödlösning för de som inte kan köra Komponent eller HDMI... Det där är en vanlig missupfattning. RGB har faktiskt högre bandbredd än komponent och ger i teorin en bättre bild, men i praktiken är skillnaden svår att se.
Det som talar för komponent är stöd för progressiva signaler, men det är bara en fördel om TV:n har sämre deinterlacer än bildkällan.
Njae, hur stor bandbredd ens överföring har beror ju på kontaktkedjan som sådan. Detta är inte min gren men jag har hört att kontakterna som sådana (scart för RGB vs rca-plugg för YPrPr, komponent*) så har rca-kontakten bättre förutsättningar för att nå en hög bandbredd. I slutändan skiljer det dock förstås från fall till fall, finns säkerligen bra eller dåliga varianter av bägge. Dock så finns det ju, som toler är inne på, bekvämligheter i scart-gränssnittet. Folk pratar om YPbPr och RGB som två olika saker. Det är inte sant, det är bara två olika sätt att beskriva samma sak. RGB-signalen innehåller inte mer "riktig" information än YPbPr signalen. Vad folk ofta glömmer är att all digital video i grunden lagras/överförs som komponent, du får inte ut mer information för att du konverterar det till RGB i källan. RGB ger i teorin alltså INTE bättre bild. I motsats till om man konveterar till Y/C ("s-video") och framförallt CVBS (komposit), de är så att säga en "lossy" komprimering. Det om teori, i slutändan är det kablage, kontaker och elektornik i källa och display som avgör vilken av de två som blir bäst. Vanskligt att säga nått generellt mao. (*) (givetvis går det, rent tekniskt, ju att skicka en YPbPr signal via ett scartgränssnitt och RGB via RCA-gränssnitt men jag talar om hur signalerna vanligtvis överförs)
Redigerat av pacman, 09 November 2007 - 08:10.
Postad 09 November 2007 - 09:53
Unregisteredafd17c98
-
Unregisteredafd17c98
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
(*) (givetvis går det, rent tekniskt, ju att skicka en YPbPr signal via ett scartgränssnitt och RGB via RCA-gränssnitt men jag talar om hur signalerna vanligtvis överförs)
Inte bara teoretiskt går, det används också i fallet YPbPr över SCART. Har haft en Loewe Xelos som tog komponent men bara hade SCART-ingångar. Dom spelare jag använt till den (H/K och Arcam) skickade komponent även på SCART-utgången (trots att manualerna inte angav detta) så man behövde inte skaffa en en specialkabel med RCA i ena och SCART i andra ändan. Bonus med SCART från DVD'n var att man fick över ljud (som jag iofs inte använde) samt styrsignal för bildformat.
Postad 09 November 2007 - 11:37
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
hehe, hade just loewe i bakhuvudet, hade det inte varit för det specialfallet (även om det finns fler exempel) hade jag nog inte bemödat mig att skriva parantsen.
Postad 09 November 2007 - 17:03
janeee
-
janeee
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
En SCART kabel klarar alla dessa videosignaler. Full Scart, ( 21 Stift).
Komposit, S-Video, RGB, och Komponent.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Redigerat av janeee, 09 November 2007 - 17:09.
Postad 10 November 2007 - 00:14
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
eftersom DVD är lagrad som komponent så är det bäst att köra med native-formatet. Men RGB-scart ska gå lika bra. När det gäller PAL-TV så är RGB-scart bäst. Iallafall är en scart billigare, snyggare och enklare att koppla, än komponent-kablar. Dock så är scart lättare att med sin enda tjocka kabel få dragningi den så de dras ut ut kontakten lite och får störningar, medan RCA-kontakter sitter fast. Scart överför styrsignal för bildformat så TVn kan växla automatiskt, detta gör ej komponent (tror jag).
Sammantaget så är scart att föredra, förutom de få fall då komponent ger lite bättre bild, den kan även i många fall klara 1080, jag har inte hört att scart klarar detta - men det borde vara möjligt, om det är tillåtet.
Tråkigt nog så har USA behållit komponent-koppling och inte anammat euro-scart, och de behöll usla NTSC istället för PAL. USA är först med innovationer och så förbättras dessa av Europa. USA har även valt ATSC-sytemet för HDTV istället för DVB (ATSC är dock bättre på längre avstånd). Märkligt att så få TVs i USA har CI-slot för kort, de flesta är bara Freeview - t.ex.Sonys dyra TVs.
Tänk om världen hade samma system för TV, då kunde en TV funka överallt och tillverkningen skulle bli billigare och gråimport öka!
Redigerat av toler, 30 November 2007 - 00:28.
Postad 30 November 2007 - 12:07
Phredreeke
-
Phredreeke
-
Forumräv
-
-
798 inlägg
En SCART kabel klarar alla dessa videosignaler. Full Scart, ( 21 Stift).
Komposit, S-Video, RGB, och Komponent.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Men inte alla samtidigt. SCART klarar Komposit + RGB samtidigt, eller S-video, eller Komposit + Komponent. Det går inte att köra komponent och rgb samtidigt, och det går inte att köra S-video ihop med något annat format. (för RGB video så använder tvn kompositsignalen som syncsignal)
Postad 30 November 2007 - 13:14
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
eftersom DVD är lagrad som komponent så är det bäst att köra med native-formatet. Men RGB-scart ska gå lika bra. När det gäller PAL-TV så är RGB-scart bäst.
Låter som om du inte riktigt vet vad du pratar om. Komponent är bäst men scart går lika bra är rätt motsägelsefullt. PAL digital-tv överförs oxå som komponent så i så fall borde komponent vara bäst där med. Ja om det inte vore för att scart gick lika bra då. Sanningen är den att om vi bortser från de praktiska skillnaderna på kablar och kontakter som sådana kan man inte säga att den ena signalen (RGB eller YPbPr), rent generellt, är bättre än den andra (för SDTV) - som jag var inne på i mitt inlägg ovan...
Redigerat av pacman, 30 November 2007 - 13:15.
Postad 30 November 2007 - 13:18
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Det har väl uttömts ganska väl i den här tråden vad SCART står för tekniskt, så det finns väl bara tre alternativ kvar att tillägga: SCART står för frustration. Den som någon gång i livet har försökt sätta i ett SCART-don i ett uttag utan att vända på hela apparaten först vet exakt hur det känns. Å andra sidan; den som någon gång i livet har försökt sätta in en antennkabel i en video utan att vända på apparaten först vet hur det känns att få 115V genom fingret när man råkar röra vid antenningången. SCART står för glappkontakt. En fullkopplad SCART-kabel är lite för tung för uttagen att bära. I många apparater hålls SCART-uttagen fast på kretskortet till stor del av sina egna lödningar. Don där stiften har börjat glappa och uttag i apparater som även de glappar har förmodligen alla dagens europeer stött på någon gång i livet. SCART står även för Syndicat des Constructeurs d'Appareils Radiorécepteurs et Téléviseurs, det branschorgan i Frankrike som på 70-talet utvecklade standarden. Egentligen heter själva anslutningstypen inte SCART utan Péritel. Men det är bara i Frankrike som branschen har greppat det. Tillägg: Jag glömde ju säga att SCART-kontakten fyllde 30 år i år. Grattis!
Redigerat av Zacabeb, 30 November 2007 - 13:21.
Postad 30 November 2007 - 14:03
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att komponent är en Amerikansk anslutning och Scart RGB en Europeisk från början?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|