Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Vaio FZ11S

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 July 2007 - 03:40

Slapper
  • Slapper
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tjenna!
Sitter i köpdagarna nu men har så e veligare än jag vet inte vad.
E sugen på en bärbar för runt 10-12.

Största intresset ligger på en Vaio FZ11S(i princip samma som FZ11M)

E det någon på detta forumet som kan ge en bra recension eller berätta lite hur den klarar sig.

Största frågan är ju hur den klarar HDmaterial?
Kan man köra både bild och ljud med HDMIn?
Hur pass bra är grafikkortet. E lite skeptiskt ill 128mb dedikerat men någon som vet exakt?
Har läst Lill_tonys omdöme men skulle vilja ha lite mer info.

Gärna kritik på vad som uppfattas som dålig på den.

Förslag på andra prisvärda bärbara är varmt välkommet.
Kravet är dock 2gb ram, 15,4" skärm och ett helt ok graffekort.
Spelar inte jättemkt men vill ha möjligheten.

Tack och Gonatt!

PS. INGA SPEKULATIONER, BARA KONKRET FAKTA AV FOLK SOM VET

Postad 23 July 2007 - 10:22

Unregistered2b0eda46
  • Unregistered2b0eda46
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
FZ "s" är inte alls så dum maskin.
Den har HDMI 1.2, dvs du kan skicka både bild och ljud via HDMI.
Hd-material klarar den briljant liksom alla andra med Core 2 Duo cpu av något slag.
Nvidiakortet med 128mb dedikerat klarar det mesta, även nyare spel i medium inställningar.
Skärmen med dual laps (i s-modellen mot 1 lampa i m-modellen) lär va det allra bästa med maskinen om man nu inte kör på extern skärm.
Det negativa som jag läst mig till är att chassit ska va ganska repkänsligt. Sonys förinstallerade bloat(dvs onödiga program, demos osv) som tar upp mycket onödigt utrymme samt så klart sega ner maskinen då många program ligger och tuffar på i bakgrunden.
Men som tur var e kan man ju göra en nyinstallation och på så vis få det precis som man själv vill ha det.
Dte är väl det mesta jag kommer på just nu.

Postad 25 July 2007 - 13:35

Unregistered08451e19
  • Unregistered08451e19
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Slapper: Sitter precis som du och sneglar på Vaio FZ11S, är jäkla najs verkar det som. Dock fann jag idag i min jakt en annan VAIO som kanske du med skulle vara intresserad av.

Jag kall iaf köpa en bärbar för att ersätta min stora kolloss till stationära som står där hemma och brummar. Så vikten är inte direkt jätteavgörande, skiljer väl ett kilo.

Men kika på: https://www.prisjakt...kt.php?e=198430

Samma innehåll fast en större skärm, 17" och bra mycket mer tyngd.

Skall man dock kasa runt på den i mindre utsträckning så spelar det ju rocken roll. Samma pris, fast det verkar vara lite sämre tillgång på den.

Postad 25 July 2007 - 19:42

Unregistereddb7f04cc
  • Unregistereddb7f04cc
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Också intresserad av vaion. Går det att ta bort skräpet den kommer med? Vilka andra bärbara är intressanta? Toshiba? Asus?

Jag behöver en så bra skärm som möjligt och tillräckligt med processor för att köra lightroom. Var nöjd med mac förut, men inte om man ska sortera och redigera bilder.

Postad 26 July 2007 - 09:44

Unregistered08451e19
  • Unregistered08451e19
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ahh nu orkade jag inte vänta längre, när man fick se månadens lönebesked var det inte mycket att tveka på :wub:

Lade en order på en Sony Vaio VGN-AR41L på Dustin idag på morgonen, får hoppas att leveranserna till dem går snabbt så man slipper sitta och vänta en hel evighet nu.

Får väl återkomma med kommentarer när den anlänt och jag har hunnit känna in mig på den.

Over and out!

Redigerat av Unregistered08451e19, 26 July 2007 - 09:46.

Postad 26 July 2007 - 14:11

TheSuit
  • TheSuit
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tzwintoo: Ruskigt tacksam för lite omdömen runt AR41L.
Vad jag förstår är det den bantade versionen av AR41S (1920x1200, Blu-ray-spelare) - båda rätt nya på marknaden och från den senaste Vaio-serien.

Är extremt köpsugen men är lite orolig för att grafikkortet är klent (har ingen erfarenhet av 8400M GT - verkar rätt nytt och ska stödja HDCP, 1080p-upplösningar och DX10).

Spelar nästan bara strat-spel (MTW2, Supreme Commander, RTW osv), så behöver inte krafter för att driva "kuta-skjuta"-spel.

Någon annan som har erfarenhet av grafikkortet? Jag jämför med Quadro-kortet i min bärbara Dell M90. Skulle kopplas till min Sharp XD1E 46 tummare... Datorn har ju onekligen ett rätt angenämt pris.

edit: recension http://www.letsgodig...o_ar41modeller/

Redigerat av TheSuit, 26 July 2007 - 15:29.

Postad 31 July 2007 - 07:19

Unregistered08451e19
  • Unregistered08451e19
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Sådär, nu står en Sony Vaio VGN-AR41L och glänser där hemma, all cred till Dustin Home och den snabba leveransen. Var nästan som jag upplevde att de uppfunnit beemning utan att berätta det för resten av världen, vips så stod den i mitt hem :)

Long story short, datorn fanns ej i lager vid beställning i torsdags morgon, kom in på fredagen, skeppades samma dag och återfinns sedan 17 snåret igår i mitt hem.

Återkommer med mina första upplevelser av den så fort jag hunnit mecka lite mer med den, kan dock avslöja att det dock ser bra ut än så länge!

Postad 01 August 2007 - 16:23

Djingis Khan
  • Djingis Khan
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Sådär, nu står en Sony Vaio VGN-AR41L och glänser där hemma, all cred till Dustin Home och den snabba leveransen. Var nästan som jag upplevde att de uppfunnit beemning utan att berätta det för resten av världen, vips så stod den i mitt hem :D

Long story short, datorn fanns ej i lager vid beställning i torsdags morgon, kom in på fredagen, skeppades samma dag och återfinns sedan 17 snåret igår i mitt hem.

Återkommer med mina första upplevelser av den så fort jag hunnit mecka lite mer med den, kan dock avslöja att det dock ser bra ut än så länge!

<{POST_SNAPBACK}>

Vill ha en utförligt recension av AR41L.Jag står i begrepp att köpa en likadan.Ska använda den som surfdator och sen tänkte jag kolla på HD-material via HDMI på tv:n...så nu vet du vad det är jag vill veta..... ;)
Klarar den koda av högupplöst H.264-kodat material?
Lägg gärna några bilder i ditt galleri också... ;)

Tack på förhand.

Postad 02 August 2007 - 21:00

zonco
  • zonco
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
köpte mig en fz11s i Måndags. inte hunnit sitta vid den så mycket ännu, det första jag gjorde när jag fick packade upp den var att köra in en xp skiva för att köra in det istället för vista. in med skivan och boota.. efter booten och när man ska få välja partioner kommer det upp; hittade inga hårddiskar i datorn.. (*%#!). hopp, och inga skivor med. ska tilläggas att jag körde ut rec. skivor innan jag körde in xp skivan.

hopp, kikar runt lite på sonys hemsida efter satadrivare, hittar inget... (finns inget) pratade med sonys support i tisdags och alla drivare till xp är på G upp, på www.vaio-link.com. de kommer försöka få upp det på alla nya vaio datorer vilket de först skulle hoppa över.

så nu har jag kört vista sen i tisdags då.. hunnit installera programen jag använder, testat ett fps-spel. alltíng flyter på hur bra som helst, riktig prestandamaskin. det som jag är mest nöjd med är utseendet och skärmen. skärmen är helt otrolig, absolut det bästa jag sett i bärbart. betraktningsvinkel/färger/svärta.. allt.

det enda som jag inte riktigt är polare med ännu är pekplattan, den är speciell på vaio datorer.. inte alls lik t.ex hp/fujitsu.. tycker faktiskt den fungerar sämre än de jag nämde. kanske är en smaksak...

något som jag upptäckt och som är väldigt positivt; på vista installationen lägger de sig en mapp under C; som heter Drivers. där install's ligger till samtliga enheter, kanske borde ge mig på xp ikväll? :)

// zonco

Postad 03 August 2007 - 07:12

TheSuit
  • TheSuit
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Zonco:
schysst info. Skulle vara kul att även veta om hur du resonerade runt valet av FZ-modellen till fördel för AR41L?

Vet att det är lite OT men eftersom att spec:sen är så lika hoppas jag ingen misstycker.

Postad 03 August 2007 - 13:39

malumo
  • malumo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har en FZ11S sedan knappt en vecka och är så här långt mycket nöjd. Som många sagt tidigare så är utseende och skärm i riktig toppklass. Egentligen var jag ute efter att köpa en Dell XPS M1330, men efter att jag fick ett leveransdatum i slutet av september så blev det en Sony istället! Något större format, men det går bra att leva med!

Det första jag gjorde var att bränna recovery-skivor och sedan blåsa om Vista - UTAN att köra sista skivan med "Application Recovery". På det sättet slapp jag en hel del skräpprogram. Testversion av Office + Norton och några Sony-applikationer fick jag avinstallera manuellt ändå...

Om chassit är lätt att repa eller inte kan jag inte säga så mycket om än. Inga repor efter en veckas släpande vad jag kan se. Tangentbordet är lite speciellt på Sonyburkar - ganska platta tangenter - men nu börjar jag vänja mig. Även touch-padden är lite annorlunda i känslan jämfört med min förra dator (en Dell). Batteritiden är halvbra. Men normalsurfning kan jag köra ungefär två och en halv timme. DVD-tittande har jag inte tagit tid på än...

/MaLu

Postad 04 August 2007 - 10:52

zonco
  • zonco
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Zonco:
schysst info. Skulle vara kul att även veta om hur du resonerade runt valet av FZ-modellen till fördel för AR41L?

Vet att det är lite OT men eftersom att spec:sen är så lika hoppas jag ingen misstycker.

<{POST_SNAPBACK}>

tja,

jag har faktiskt aldrig kikat på ar41l. den kör väll 17"? det är inget jag varit intresserad utav så kan inte säga något om den, tyvärr. därimot såg jag den när jag köpte min och den är ju minst lika vacker som fz. detta köpet var mer eller mindre ett impulsköp så jag kikade inte speciellt mkt. kollade upp prestanden och tittade på utseendet sen slog till.. ;) att sony gör bra burkar är ju ingen nyhet.

kan bli att försöka sig på xp ikväll, vista är riktigt riktigt dålig! (tycker jag). varje dag jag kommit hem ifrån jobbet har min trådlösa anslutning blivit "begränsad" vilket betyder att den dött. det har inte med mitt nätverk att göra.. de har en uptime på över 200dagar så inget fel där :rolleyes: nåt med datorn eller drivarna... eller ja, vista :rolleyes: dessutom hade den bootat om häromdagen. sen att det suger ungefär 500mb minne efter booten är ju katastrof. motsvarande setup med xp drar ungefär 160mb.

nä, blir o köra in xp så fort som möjligt.. tänkte fixa lite bilder också.

//zonco

Postad 04 August 2007 - 12:13

TheSuit
  • TheSuit
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tjena!
Tack zonco!
Står nu mellan AR41L och Zepton med 8600-kortet (och mindre skärm).
Vilken beslutsångest... Sony tilltalar mig (är märkesfixerad...) men har blivit avrekommenderad att köra spel på 8400...
Tack för feedbacken hursomhelst! ;)

Postad 04 August 2007 - 17:21

zonco
  • zonco
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Tjena!
Tack zonco!
Står nu mellan AR41L och Zepton med 8600-kortet (och mindre skärm).
Vilken beslutsångest... Sony tilltalar mig (är märkesfixerad...) men har blivit avrekommenderad att köra spel på 8400...
Tack för feedbacken hursomhelst!  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

sådär, hemma från jobbet.. :lol: dags att mekka xp kanske.

Zepton ja, ska ju vara bra men naah. håller med dig om att sony lockar ju lite mer. 8400 kortet fungerade faktiskt, körde igång Counter-strike source i högsta upplösning.. 1280x800 och det lirade på i snitt fps på 75~. det är ju inte riktigt spelbart såklart men jag kommer aldrig, aldrig sätta mig och lira på en laptop. det har jag min stationära till. skulle jag lira nåt på laptopen kanske det skulle bli nåt strategispel vilket inte är så fpskrävande, jag menar.. att det går snabbt.

det jag gick efter där var bara att det stödde directx 10. det var det enda jag krävde utav graffekakan där. ar41l är säkert ligen en bättre spelburk.

har faktiskt ingen större koll på nyare grafikkort i bärbara, men 8600 borde ju vara vassare :D

återkommer.. :D

Postad 14 August 2007 - 07:52

zonco
  • zonco
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
tjena grabbar,

har nu pillat en hel del med datorn.. börjat min semester med 39g feber och en rejäl förkylning så har blivit lite tid hemma.

lyckades faktiskt få in XP på den efter MÅNGA om och men, tror att jag brände ut 5 olika xp-skivor innan jag fick det att fungera.

lyckades hitta drivrutinen för sata-kontrollen så jag bakade in den i en xpinstallation och så fungera de... satakontrollern som sitter i datorn är så ny så den finns inte med under sp2 eller liknande, därför måste man baka in den drivrutinen i installation... (om man inte har en extern floppy liggandes.. usbminne fungerar INTE.

Överlycklig efter att äntligen fått in xp så börjar jag jaga drivrutiner... vilket var ett rent H. Finns i stort sett inga, och datorn verkar inte fungera så bra ihop med xp heller... något som är hellustigt är att de inte finns några drivare till grafikkortet ens en gång. fick köra med några som var till 8400gs, då hoppade det igång någorlunda men fungerade verkligen inte fullt ut. kortet som sitter i fz11s heter 8400m GT.

hittade inga drivare till chippet... trådlösa nätverket.. mm. så jag gav upp det efter en stund också eftersom jag vet att vaio-link.com kämpar med att fixa fram alla drivrutiner åt oss för denna datorn. så det är väll bara vänta på det antar jag.

kör nu vista ultimate och det fungerar ju mer eller mindre...

kanske skulle köpt en macbook trots allt? os x? :)

// zonco

Postad 16 August 2007 - 01:25

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Vet ni om de kan skicka ut en 1080p signal via HDMI utgången?

Postad 19 August 2007 - 13:40

coolmalone
  • coolmalone
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tjena!

Sitter och funderar på att köpa denna dator men upptäckte till mitt förtret att man får med Windows Vista Home Premium på svenska och det vill jag inte ha. Engelska är det som gäller för mig.

Ni som köpt denna fick ni välja språk första gången ni startade datorn? Eller måste jag köpa en ny licens för att kunna få det på engelska?

/P

Redigerat av coolmalone, 19 August 2007 - 13:41.

Postad 19 August 2007 - 14:28

zonco
  • zonco
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Tjena!

Sitter och funderar på att köpa denna dator men upptäckte till mitt förtret att man får med Windows Vista Home Premium på svenska och det vill jag inte ha. Engelska är det som gäller för mig.

Ni som köpt denna fick ni välja språk första gången ni startade datorn? Eller måste jag köpa en ny licens för att kunna få det på engelska?

/P

<{POST_SNAPBACK}>

tja,

om jag inte missminner mig så är det på SE/DK/NO/ENG. själv kör jag Vista Ultimate 64bit.. försöker få in Ubuntu på den, verkar rätt bra men fungerar inte.. datorn är för ny för både Ubuntu och XP.

//zonco

Postad 20 August 2007 - 17:40

coolmalone
  • coolmalone
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ok, enligt Dustin så är det bara svenska som följer med. Men om man kikar på några andra webbshoppar så är det ibland svenska och ibland engelska.
Ingen som kan bekräfta hur det är?

Postad 22 August 2007 - 17:18

coolmalone
  • coolmalone
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
ingen som vet?

Postad 23 August 2007 - 16:03

mackan85
  • mackan85
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

ingen som vet?

<{POST_SNAPBACK}>

det brukar vara dessa språk på sony VAIO generellt.
Svenska/Finska/Engelska/Tjeckiska/Grekiska/Portugisiska/Turkiska

Postad 19 September 2007 - 17:33

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Köpte en fz11s för några dagar sen, funkar väldigt bra och är en mycket fin dator!
Men funderar på om jag verkligen har pixelmappat 1080p när jag kör med hdmi, jag har inte gjort några inställningar utan starta om datorn med hdmi kopplat till tv:n och fick upp en suverän bild tyckte jag.
Men sen gick jag in på Apple för att se hur 1080p material såg ut, (väljer såklart 1080p på hemsidan) och då blir Quicktime fönstret som trailern spelas upp i, mycket större än själva bilden på tv:n så man får anpassa fönstret till skärmen.

Nu vet jag inte om man ska säga att detta är fel på pixelmappningen för det blir likadant på dator skärmen, men jag ska väl inte behöva minska ner ett fönster som kör 1920x1080 när tv:n är fullhd och datorn ska kunna skicka ut full hd.

Är det inställningar jag ska ändra på, som sagt jag har inte gjort några sen innan!
Ska man använda något extra program?

Mvh

Postad 23 September 2007 - 10:33

tony97
  • tony97
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Själv funderar jag på Sony Vaio VGN-AR41S Sony Vaio VGN-AR41S .

Dock har jag hört att fläktljudet på Sonys Vaio datorer är högt och störande?

Kommentarer om datorköp och fläktljud mottages tacksamt.

Postad 24 September 2007 - 10:42

hkkbs63
  • hkkbs63
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Köpte en fz11s för några dagar sen, funkar väldigt bra och är en mycket fin dator!

Skulle vilja veta hur batteritiden är på denna dator?! Räcker batteriet länge?

Postad 24 September 2007 - 15:45

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Jag kan inte svara rakt ut för aldrig tagit tiden men det är väl runt 2-2½ timmar, beroende på hur man använder datorn och om man har nätverk osv. igång. Kanske är längre, detta är inte 100% fakta

Postad 13 October 2007 - 13:22

Lindtmann
  • Lindtmann
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ingen som har funderat på en Vaio FZ21Z? :)

Den verkar vara perfekt!
Iochförsig hade jag gärna sett 4 GB i internminne och 512 mb på grafikkortet istället för 256 men annars är den grym och hyfsat billig.

Någon som vet hur man smidigast fixar dessa uppgraderingar?
Kontaktar Sony eller återförsäljaren? Brukar återförsäljarna fixa sånt?

Mvh Fredde

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.