Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dubbla subwoofers

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 July 2007 - 20:19

DrFeelgood
  • DrFeelgood
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej!

Vilket är den bästa metoden för att koppla in dubbla subwoofers till en förstärkare, tänkte själv att jag

kan splitta signalen från subwoofer pre outen, men vad händer egentligen med signalen då. (P.S båda

subwoofers är aktiva och baksidan av min förstärkare är som på den bifogade bilden)

Tacksam för svar!

/Andreas

Bifogad fil(er)

Postad 23 July 2007 - 23:33

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Fungerar utmärkt att splitta pre-outen till subwoofern.
Det som händer är att förstärkaren tvingas stärka upp signalen lite så att det inte bli en svagare signal till någon av subbarn, detta klarar alla förstärkare utan några som helst problem.

Titta i mitt galleri för att se hur jag har gjort.

Postad 25 July 2007 - 21:13

DrFeelgood
  • DrFeelgood
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tackar för svaret, har nu fått igång båda subbarna men endast utan y-splittern till respektive

subwoofer (två rca ingångar till varje subba), behövs egentligen denna splittning dvs en signal blir till

fyra i slutändan?

/Andreas

Postad 26 July 2007 - 12:35

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Öhh... Nej.

Du behöver bara en RCA sladd till respektive bas om du ändå tar ut signalen via LFE (.1) eftersom
den endast har mono-information.

Postad 26 July 2007 - 16:43

DrFeelgood
  • DrFeelgood
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jo det verkar ju logiskt men varför finns det en höger och en vänster in i subwoofern?? hmmmm

Postad 26 July 2007 - 19:30

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
är väl när man vill filtrera bort basen och koppla vidare från subben till ett annat slutsteg, samt så brukar de spela högre med två kablar i, även om de kommer från samma uttag på receivern.

Postad 27 July 2007 - 14:58

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

är väl när man vill filtrera bort basen och koppla vidare från subben till ett annat slutsteg, samt så brukar de spela högre med två kablar i, även om de kommer från samma uttag på receivern.

<{POST_SNAPBACK}>

Om subben spelar högre om man använder båda RCA ingångarna så beror det helt enkelt på att
man i ingångsteget helt enkelt summerar ihop de två kanalarna (två RCA ingångarna) vilket ger en
ökning om 6 dB i nivå OM signalen är IDENTISK till båda kanalerna.

Postad 27 July 2007 - 16:23

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Niklas H: Varför ökas enligt dig inte ljudnivån med 3 dB vilket är en fördubbling eller en sk. summering av 2 lika starka ljudnivåer?

DrFeelgood: T.ex stereoförstärkare har oftast ingen subutgång, men oftare pre out i stereo. Då behövs båda kanalerna till subben för att inte missa någon information.

Postad 27 July 2007 - 18:36

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Antalet db som krävs för en fördubbling beror lite på om man menar effekt, ljudtryck, eller upplevd ljudstyrka. Jag har för mig att det var något sånt här... Sen är det säker inte exakt med 3 6 ich 9 utan något jobbigt flyttal, men cirkus...

+3db kräver dubbelt så mycket effekt från stärkaren.
+6db är en fördubbling i ljudtrycket, alltså amplituden på ljudvågen
+10db ger en upplevd fördubbling av ljudstyrkan.

Så i det här fallet borde dubbla ingångar som sumeras ge en dubbling av amplituden som ska förstärkas, alltså 6db ökning, men i sin tur kräva 4ggr så mycket effekt av förstärkan, då varje 3db ökning av volymen kräver dubbelt så mycket effekt ut stärkaren.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.