Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dimma Ikeas dioder?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 July 2007 - 09:05

Unregistered9e8b3d79
  • Unregistered9e8b3d79
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Hej!

Efter att jag tittat lite på detta forum så såg jag i Leitos galleri att han hadde satt fast dioder på sitt trapp räcke. Och eftersom även jag skulle renovera trappen så tänkte jag att jag kunde göra något liknande. Så fräste ur trapp räckena och installerade dioder i dom. Fixade ett elutag undertrappen och en lampknapp till dom. Kopplade in allt och det blev en riktigt häftig effekt. Men skulle gärna vilja kunna dimma ner dom. Pratade med en elektriker om det var möjligt att dimma dom men han var väldigt osäker.

Så är det någon som vet om det går att dimma ikeas dioder? I sådanna fall får det bli att man köper dimmers liknande clas ohlsson och sätter på väguttaget som jag har och skulle detta vara möjligt?

Tacksam för svar

Mvh Fredrik

Postad 24 July 2007 - 12:43

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
Sök och du skall hitta: https://www.minhembi...howtopic=109332

Redigerat av Phindus, 24 July 2007 - 12:44.

Postad 24 July 2007 - 13:31

Unregistered9e8b3d79
  • Unregistered9e8b3d79
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Sök och du skall hitta: https://www.minhembi...howtopic=109332

<{POST_SNAPBACK}>

Och dessvärre blev jag inge vidare klokare på denna tråd från 2005

Postad 24 July 2007 - 14:33

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Kan ge dig denna länk som tips att kolla på:

kjellfakta/lysdioden/

Men den effekt som oftas brukar stå på en transformator är "skenbar effekt", enhet [VA] (volt-ampere)

Den är något högre än den "aktiva effekten", enhet [W] (Watt) som är den man brukar räkna på och som är den man betalar för.

Men skillnaden är oftas försumbar men
om det effektuttag man behöver ligger i närheten eller är lika med transformatorns "skenbara" effekt" så kanske man ska passa sig så man inte överhettar transformatorn :D

Hoppas att jag inte rörde till det för mycket och är det några andra frågor så är det bara att ställa dem

Lycka till

Postad 08 September 2008 - 18:18

FredrikSvanberg
  • FredrikSvanberg
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag är säkert helt fel ute, men om dom nu sitter i ett vanligt eluttag så kanske den här produkten är ett alternativ:
http://www.ikea.com/...oducts/00067967

Som sagt, har förmodligen fel, men alltid värt ett försök :P

Postad 08 September 2008 - 18:22

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Jag är säkert helt fel ute, men om dom nu sitter i ett vanligt eluttag så kanske den här produkten är ett alternativ:
http://www.ikea.com/...oducts/00067967

Som sagt, har förmodligen fel, men alltid värt ett försök :P

Nej det är inte värt ett försök, för det kommer att ta död på dina Led.

Postad 08 September 2008 - 18:42

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Finns för mycket för att jag ska orka förklara allt. samt att ikeas produkt beskrivning inte gav mig all den fakta som behövs för att vara helt säker på att det fungerar på nåt av sätten som finns.
Ett tips är att googla på Led-dimmer och läs på samt kolla va som stod på led brochyren som följde med. har du inte den bör du ringa ikea o få det,

Postad 08 September 2008 - 21:01

QRikard
  • QRikard
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Om du ska dimma lysdioder så måste du använda en PWM (Pulse Width Modulation) krets. Eftersom dioder (ideala) har bara två länge, på och av, därför är det besvärligt att dimma dom genom att bara styra spänningen. Jag har nyligen byggt en led dimmer, den är 95% färdig, den fungerar dock har jag inte fått ordning på lådan än.
Jag ska fixa ihop en liten bygg beskrivning någon gång, dock borde du ta och kolla in denna länken PWM med LM324 det är den jag gått efter i stort. Jag har gjort en del ändringar för att kunna dimma mellan 0 och 100% men annars fungerar den i länken bra utan ändringar. Alla komponenter finns även på ELFA så det är ganska lätt att få tag på dom.

Lycka till

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.