Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

bästa bas elementet just nu?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 July 2007 - 15:36

Ripster
  • Ripster
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
tja! jag ska bygga en baslåda i projektarbete i skolan, så jag undrar vilket element som är det mest prisvärda på marknaden nu omkring 2000kr? jag är nybörjare på bygge och allt inom ljudvärlden. så jag uppskatar om ni förklarar varför ni just valt det elementet :D tack på förhand / Timmy

Postad 24 July 2007 - 15:50

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Det är faktiskt inte helt lätt att svara på din fråga :D ...

Orsaken är nämligen att det beror på vad du prioriterar för egenskaper hos din subba.

Saker som låd-storlek har mycket stor betydelse för valet av element.
På samma sätt så har önskemål om ljudmässiga prestanda också väldigt stor betydelse för valet av element. Oftast så får man helt enkelt välja mellan de ljudmässiga parametrarna basdjup, mängd och kvalite.

Väldigt förenklat förstås!

I princip så kan man hårddra det hela med att konstatera att OM man väljer det element som klarar av den djupaste basen, så förlorar man samtidigt antingen i ljudkvalite lite högre upp i basens register ELLER så förlorar man i tryck. Det går att hitta exempel på basar som går väldigt djupt, men oftast orkar dom inte spela extremt starkt eller så spelar dom orent vid deras övre frekvensområde. Något som kan ställa till problem när man ska matcha subban med övriga högtalare.

Man kan då istället välja ett element som spelar ovanligt rent i det känsliga området för delningsfrekvensen, men då förlorar man i regel det där bottenlösa djupet. Hittar man mot förmodan ett element som går osedvanligt djupt i frekvens OCH spelar rent kring delningsfrekvensen.

Ja då är det sällsynt att elementet klarar av att prestera några ordentliga tryckvågor...

Det går att få mycket, men då sticker istället priset iväg.

Oavsett prisklass så är det dock ungefär samma prioriteringar gäller...

En lång utläggning, bara för att en enkel fråga ska få lite "kött på benen".

Vad vill du att din subba ska vara bäst på att göra?

Postad 25 July 2007 - 07:46

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Det är faktiskt inte helt lätt att svara på din fråga :) ...

Orsaken är nämligen att det beror på vad du prioriterar för egenskaper hos din subba.

Saker som låd-storlek har mycket stor betydelse för valet av element.
På samma sätt så har önskemål om ljudmässiga prestanda också väldigt stor betydelse för valet av element. Oftast så får man helt enkelt välja mellan de ljudmässiga parametrarna basdjup, mängd och kvalite.

Väldigt förenklat förstås!

I princip så kan man hårddra det hela med att konstatera att OM man väljer det element som klarar av den djupaste basen, så förlorar man samtidigt antingen i ljudkvalite lite högre upp i basens register ELLER så förlorar man i tryck. Det går att hitta exempel på basar som går väldigt djupt, men oftast orkar dom inte spela extremt starkt eller så spelar dom orent vid deras övre frekvensområde. Något som kan ställa till problem när man ska matcha subban med övriga högtalare.

Man kan då istället välja ett element som spelar ovanligt rent i det känsliga området för delningsfrekvensen, men då förlorar man i regel det där bottenlösa djupet. Hittar man mot förmodan ett element som går osedvanligt djupt i frekvens OCH spelar rent kring delningsfrekvensen.

Ja då är det sällsynt att elementet klarar av att prestera några ordentliga tryckvågor...

Det går att få mycket, men då sticker istället priset iväg.

Oavsett prisklass så är det dock ungefär samma prioriteringar gäller...

En lång utläggning, bara för att en enkel fråga ska få lite "kött på benen".

Vad vill du att din subba ska vara bäst på att göra?

<{POST_SNAPBACK}>

krasse du har fel
det finns element som spelar både djupt och högre upp i frekvensen utan att dista

Postad 25 July 2007 - 10:24

Unregistered9872f76d
  • Unregistered9872f76d
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej,

jag skulle välja denna Peerless . Kraftfull bas, men ljudet ändras mycke på steg/låda som du väljer. Om du skall göra de med ordning skulle du även köpa Slavbas
Samt ett bra steg. Dessa rackare verkar tycka om effekt.

/Henrik

Redigerat av Unregistered9872f76d, 25 July 2007 - 10:25.

Postad 25 July 2007 - 10:47

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

krasse du har fel
det finns element som spelar både djupt och högre upp i frekvensen utan att dista

Inte enligt mina erfarenheter och mitt förstånd.

För att kunna spela rent högre upp i frekvens krävs liten rörlig massa, ju mindre desto bättre möjligheter att följa en mer högfrekvent signal. Med lättare rörlig massa så flyttar sej elementets resonansfrekvens upp i frekvensomfånget, dessutom ökar verkningsgraden i de högre frekvenserna, vilket gör att man får en fallande frekvenskurva när man går nedåt i frekvens.

Som vanligt så är det inte alltid så lämpligt att försöka driva ett baselement att spela under sin resonansfrekvens. Det går, men då får man andra ljudmässiga problem.

Vänder man på steken så kan öka den rörliga massan hos elementet för att på så sätt få ner resonansfrekvensen hos elementet och för att få en något mer linjär frekvensgång längre ner i registret och på samma gång få lite bättre djupbasegenskaper, men detta kostar verkningsgrad och minskar elementets möjligheter att följa en mer högfrekvent signal.

Helt och hållet överenstämmande med vad jag sa tidigare, så går det att minska dessa elementära problem, genom bl.a. lite mer avancerade konstruktioner, men då kostar det i gengäld mer pengar.

Jag tror alltså inte att jag har fel.

Faktum är att jag är fullständigt övertygad om att jag faktiskt har rätt när jag påstår att om man vill ha det bästa elementet, för en given summa pengar så måste man välja vad man prioriterar bland egenskaperna: Ljudtryck, djupbas och kvalite (främst i området kring delningsfrekvensen).

Jag tror inte att det är möjligt att inom ett pris-segment hitta ett element som presterar HÖGST ljudtryck, samtidigt som det presterar den djupaste basen, samtidigt som elementet presterar det renaste ljudet kring delningsfrekvensen...

...Tror...

Det är ett understatement...
...Jag är fullständigt övertygad om att ovanstående är en omöljig ekvation...

Därför kvarstår min fråga till trådskaparen:

Vilka egenskaper är det du prioriterar?

Postad 25 July 2007 - 10:49

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

krasse du har fel

Inte enligt mina erfarenheter och mitt förstånd.

För att kunna spela rent högre upp i frekvens krävs liten rörlig massa, ju mindre desto bättre möjligheter att följa en mer högfrekvent signal. Med lättare rörlig massa så flyttar sej elementets resonansfrekvens upp i frekvensomfånget, dessutom ökar verkningsgraden i de högre frekvenserna, vilket gör att man får en fallande frekvenskurva när man går nedåt i frekvens.

Som vanligt så är det inte alltid så lämpligt att försöka driva ett baselement att spela under sin resonansfrekvens. Det går, men då får man andra ljudmässiga problem.

Vänder man på steken så kan öka den rörliga massan hos elementet för att på så sätt få ner resonansfrekvensen hos elementet och för att få en något mer linjär frekvensgång längre ner i registret och på samma gång få lite bättre djupbasegenskaper, men detta kostar verkningsgrad och minskar elementets möjligheter att följa en mer högfrekvent signal.

Helt och hållet överenstämmande med vad jag sa tidigare, så går det att minska dessa elementära problem, genom bl.a. lite mer avancerade konstruktioner, men då kostar det i gengäld mer pengar.

Jag tror alltså inte att jag har fel.

Faktum är att jag är fullständigt övertygad om att jag faktiskt har rätt när jag påstår att om man vill ha det bästa elementet, för en given summa pengar så måste man välja vad man prioriterar bland egenskaperna: Ljudtryck, djupbas och kvalite (främst i området kring delningsfrekvensen).

Jag tror inte att det är möjligt att inom ett pris-segment hitta ett element som presterar HÖGST ljudtryck, samtidigt som det presterar den djupaste basen, samtidigt som elementet presterar det renaste ljudet kring delningsfrekvensen...

...Tror...

Det är ett understatement...
...Jag är fullständigt övertygad om att ovanstående är en omöljig ekvation...

Därför kvarstår min fråga till trådskaparen:

Vilka egenskaper är det du prioriterar?

<{POST_SNAPBACK}>

hört talas om xbl2 teknik någon gång

Postad 25 July 2007 - 15:12

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Nej, men en snabbsökning visar att det inte handlar om någon ny, "märkvärdig" teknik heller. Det handlar helt enkelt om ett lite större område med homogent magnetfält som talspolen kan vandra i. Hur stort område med mer eller mindre homogent magnetfält, varierar från elementkonstruktion till elementkonstruktion. Detta är ju bara en av de många parametrar man jobbar med när man konstruerar element.

Länkar är bra om man vill sprida information

Jag skrev tidigare:

xbl2 är bara ETT exempel på hur man kan minska de där elementära problemen.

OBS. xbl2 är dock inte något jag tycker man ska hänga upp sej på för mycket. Bara för att det homogena magnetfältet blir bredare så betyder det inte per automatik att resultatet blir bättre. En av de främsta faktorerna när det gäller distorsion hos bas-elementen beror på deras mekaniska konstruktion.

Ta t.ex. den fjäderkraft (från t.ex. spider eller kantupphängning) som drar talspolen tillbaka till viloläget. Denna kraft ökar exponentiellt så fort talspolen rör sej från viloläget. Ju närmare man kommer extrem-lägena desto större inverkan har denna fjäder-kraft på ljudkvaliten. Om den elektriska signalen vi matar elementet t.ex. "vill" att konen ska flytta sej 18 mm så kommer den väldigt låga fjäderkraften till att börja med låta konen accelerera obehindrat (med reservation för massans tröghet). Därefter så kommer fjäderkraften att "bromsa" konen. Är fjäderkraften för stor för den inmatade frekvensen så kommer konen ALDRIG att röra sej 18 mm. Är fjäder kraften fortfarande för lite när konenrörelsen närmar sej 18mm så kommer konen att fortsätta förbi när den egentligen skulle stoppat och vänt tillbaka...

Oavsett vad så bidrar detta till en konrörelse som inte helt överensstämmer med den elektriska signalen.

Hur som helst så känner jag mej alltså fortfarande övertygad om att man måste bestämma sej för vad man prioriterar innan man börjar leta efter det "bästa" tänkbara elementet för ändamålet...

Redigerat av Unregistered959, 25 July 2007 - 15:17.

Postad 25 July 2007 - 17:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Nej, men en snabbsökning visar att det inte handlar om någon ny, "märkvärdig" teknik heller. Det handlar helt enkelt om ett lite större område med homogent magnetfält som talspolen kan vandra i. Hur stort område med mer eller mindre homogent magnetfält, varierar från elementkonstruktion till elementkonstruktion. Detta är ju bara en av de många parametrar man jobbar med när man konstruerar element.

Jag skrev tidigare:

g
Ta t.ex. den fjäderkraft (från t.ex. spider eller kantupphängning) som drar talspolen tillbaka till viloläget. Denna kraft ökar exponentiellt så fort talspolen rör sej från viloläget. Ju närmare man kommer extrem-lägena desto större inverkan har denna fjäder-kraft på ljudkvaliten. Om den elektriska signalen vi matar elementet t.ex. "vill" att konen ska flytta sej 18 mm så kommer den väldigt låga fjäderkraften till att börja med låta konen accelerera obehindrat (med reservation för massans tröghet). Därefter så kommer fjäderkraften att "bromsa" konen. Är fjäderkraften för stor för den inmatade frekvensen så kommer konen ALDRIG att röra sej 18 mm. Är fjäder kraften fortfarande för lite när konenrörelsen närmar sej 18mm så kommer konen att fortsätta förbi när den egentligen skulle stoppat och vänt tillbaka...

Oavsett vad så bidrar detta till en konrörelse som inte helt överensstämmer med den elektriska signalen.

Hur som helst så känner jag mej alltså fortfarande övertygad om att man måste bestämma sej för vad man prioriterar innan man börjar leta efter det "bästa" tänkbara elementet för ändamålet...

<{POST_SNAPBACK}>

förbanade bredband blev en dubbel

Redigerat av Unregistered1022, 25 July 2007 - 18:01.

Postad 25 July 2007 - 18:01

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag skrev tidigare:

OBS. xbl2 är dock inte något jag tycker man ska hänga upp sej på för mycket. Bara för att det homogena magnetfältet blir bredare så betyder det inte per automatik att resultatet blir bättre. En av de främsta faktorerna när det gäller distorsion hos bas-elementen beror på deras mekaniska konstruktion.

<{POST_SNAPBACK}>

sen krasse kan det bli lite väl för mycket tekniska frågor för frågeställaren.sen är det frågan vad för sorts element fråge ställaren är ute efter
sen hur många har hört ett element som spelar nästan distfritt

Redigerat av Unregistered1022, 25 July 2007 - 20:00.

Postad 25 July 2007 - 22:42

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

sen krasse kan det bli lite väl för mycket tekniska frågor för frågeställaren

Du skrev inledningsvis:

krasse du har fel

Jag står envist fast vid min åsikt, men för att inte vara fullständigt oresonlig så har jag också motiverat min ståndpunkt. Eftersom min åsikt till stor del grundar sej på tekniken bakom elementkonstruktion, så måste naturligtvis min argumentation också bli av mer teknisk karaktär.

Det är mycket möjligt att jag är ensam om min åsikt, men då vore det trevligt om du förklarade VARFÖR jag har fel, istället för att bara slänga ur dej ATT jag har fel...

EDIT:
(jag missade ditt sista "sen" :wub: )

sen hur många har hört ett element som spelar nästan distfritt

Såvitt jag vet så finns det INGA dynamiska högtalar-element som spelar "distfritt", men genom att prioritera så kan man välja hur mycket dist. man får leva med. Valen är bl.a. de jag redan har pratat om. Djupbas vs "högbas" vs ljudtryck...

I bästa fall så kan man få hyffsat resultat på 2 av ovanstående parametrar, men då förlorar man desto mer på den tredje...

...Eller så betalar man ännu mer för elementet, men då är det egentligen samma visa igen, även om har hoppat upp ett par "kvalitets-klasser"...

Ta min XLS-subba som exempel. Baserad på Peerless 10"-element. Den subban presterar ganska ren bas i dess huvudsakliga arbetsområde. Framförallt om jag inte pressar elementet för mycket. En skaplig kompromiss enligt min mening, men så är det också anledningen till att jag valde detta element. Skruvar jag lite på slavens vikt för att förbättra ljudtrycket från subban, så förlorar jag direkt på hur rent ljudet upplevs subbans högre arbetsområde, samtidigt förlorar jag lite djupbas-egenskaperna. Skruvar jag lite annorlunda på slavens vikt, så får jag bättre linjäritet i subbans nedre arbetsområde och faktiskt lite renare ljud också, men då förlorar jag i gengäld i ljudtryck.

Detta med ett och samma element!

Skillnaderna är alltså ännu större om man jämför OLIKA element.

DÄRFÖR så är frågan om vad trådskaparen främst vill åstadkomma med sin subba i allra högsta grad relevant...

Det finns helt enkelt inget element som är "bäst" på alla tänkbara parametrar om inte priset för elementet samtidigt får lov att vara avsevärt högre än de element man jämför med...

Redigerat av Unregistered959, 25 July 2007 - 22:52.

Postad 26 July 2007 - 08:14

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ta min XLS-subba som exempel. Baserad på Peerless 10"-element. Den subban presterar ganska ren bas i dess huvudsakliga arbetsområde. Framförallt om jag inte pressar elementet för mycket. En skaplig kompromiss enligt min mening, men så är det också anledningen till att jag valde detta element. Skruvar jag lite på slavens vikt för att förbättra ljudtrycket från subban, så förlorar jag direkt på hur rent ljudet upplevs subbans högre arbetsområde, samtidigt förlorar jag lite djupbas-egenskaperna. Skruvar jag lite annorlunda på slavens vikt, så får jag bättre linjäritet i subbans nedre arbetsområde och faktiskt lite renare ljud också, men då förlorar jag i gengäld i ljudtryck.

Ta min XLS-subba som exempel. Baserad på Peerless 10"-element. Den subban presterar ganska ren bas i dess huvudsakliga arbetsområde. Framförallt om jag inte pressar elementet för mycket. En skaplig kompromiss enligt min mening, men så är det också anledningen till att jag valde detta element. Skruvar jag lite på slavens vikt för att förbättra ljudtrycket från subban, så förlorar jag direkt på hur rent ljudet upplevs subbans högre arbetsområde, samtidigt förlorar jag lite djupbas-egenskaperna. Skruvar jag lite annorlunda på slavens vikt, så får jag bättre linjäritet i subbans nedre arbetsområde och faktiskt lite renare ljud också, men då förlorar jag i gengäld i ljudtryck

<{POST_SNAPBACK}>

det händer inte så mycket bär du vikta om din slav om du viktar 50+- så det enda som händer är att du får ett annat f3db på den och det är så marginelt

Postad 26 July 2007 - 11:06

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

det händer inte så mycket bär du vikta om din slav om du viktar 50+- så det enda som händer är att du får ett annat f3db på den och det är så marginelt

VA!?

Jag har redan beskrivit vad som händer när jag viktar om slaven. Jag upplever skillnaderna som stora, men det är min personliga åsikt, baserad på min hörsel och mina preferenser. Det är helt ok för mej om du inte upplever sådana skillnader som annat än marginella, men det kan inte vara något annat än just dina personliga åsikter...

Postad 26 July 2007 - 11:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Tycker att båda verkar ha rätt, men det e ju så att man kan inte få ALLT i en och samma högtalare.
För att få ett smakprov av det, börjar närma oss larvikt höga prisklasser, och hur man än gör så e det alltid en kompromiss.

X-12, Du är väldigt nöjd med din fina bslåda som du har byggt, 0ch den ser mycket låvande ut.
mycket bra data och ett fint bygge, MEN det betyder inte att den är bäst på allt, den har sina svagheter ( som alla högtalare )
Och frågan är som Krasse säger att man måste välja vad man prioriterar !
Och den "speciella" tekniken (xbl2 teknik) som ditt baselement använder är bara en annan lösning på ett vanligt problem.
det finns en massa olika lösningar som jag känner till, så det e bara en i mängden, sen om den är lite bättre än dom övriga på just den parametern, det vet jag inte ?!

T.ex. Focal har en mycket trevlig lösning med ett antal små magneter i stället för en stor.
Dom har erkänt blivit utnämnda till några av dom bästa basar du kan hitta för HIFI bruk.
så dom har sina styrkor, men jag slår vad om att din bas kanske kan spela högra i dB eller lägre i Hz, det tvivlar jag inte på.

Men en sak är säker, att när man konstruerar ett element så är det helatiden kompromisser man Jobbar med, "hur mycket vill man kompromissa HÄR för att vinna lite DÄR. osv
Det finns inget perfekt element!

Därimot så förstår jag din syn på det hela X-12, och tycker att om du anser att din bas spelar precis så bra som du vill.
Då har du verkligen lyckats !
För det vell det man e ute efter, ett det ska låta precis så som det passar just dig bässt.

Tycker att det har blivit lite för mycket av en diskutionstråd, och vad den igentliga frågan var verkar vara bortglömt.

Så åter igen Ripster !
Vilka egenskaper är det som du tycker är vilktiga ?

Postad 26 July 2007 - 16:42

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
och eftersom det bara är en som har rekomenderat element så får jag kasta till några
http://www.carbonize...c18e2280da98954
http://www.carbonize...c18e2280da98954
och sedan några riktig dyra basar
http://www.tcsounds.com/lms5400.htm
http://www.tcsounds.com/tc5200.htm
http://testbed.mach5...om/index-1.html
http://www.soundsolu...?showtopic=9881

Postad 26 July 2007 - 18:21

Ripster
  • Ripster
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
sorry, har inte sett alla svar förrens i dag, har jobbat mycket.. :D men men,
och om jag har förstått de hela rätt så för min summa på max 2000:- så måste jag välja ett element som antingen spelar bra och klart vid lite lägre volymer eller ett som är lite oklarare men klarar av högre volym?. :D
om fallet är så, så tar jag den sorten som spelar klarare vid lägre volymer.
mrsudd och x-12 har givit några förslag på subbar, jag tittade främst på
x-12´s & mrsudd´s
vad är det för specifikt med dom? värda priset? och kom gärna med fler förslag :P
/timmy

Postad 26 July 2007 - 21:02

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

om jag har förstått de hela rätt så för min summa på max 2000:- så måste jag välja ett element som antingen spelar bra och klart vid lite lägre volymer eller ett som är lite oklarare men klarar av högre volym?. 

Inte nödvändigtvis. Det går säkert att hitta element som både kan prestera kraftiga ljudtryck OCH spelar väldigt rent, men då förlorar du på djupbas-förmågan istället. Det kan ju dock vara så att det kanske inte gör något, för om du krämar på så blir det ju ansenlig djupbas ändå ur många element, men inte i rätt proportioner i förhållande till subbans övre arbetsområde.

Element som generellt klarar av väldigt höga ljudtryck och dessutom med relativt rent ljud kan man hitta bland de större elementen för PA-bruk, men dessa kräver i gengäld STORA lådor för att inte ljudet ska bli orent!

Jag har sett exempel hos några olika personer som har byggt stora hornkonstruktioner med baselement på 15" och större, drivit dessa med ganska biffiga förstärkare och som på detta sättet fått ett osedvanligt rent ljud. Renheten i ljudet står som regel i direkt proportion till hur mycket en kon behöver röra sej. Stora koner behöver ju inte röra sej lika mycket som mindre koner för att åstadkomma ansenliga ljudtryck. Horn-konstruktioner bidrar ytterligare till att minska behovet av slaglängd och därmed så kan man ur ett tekniskt perspektiv få användbart ljudtryck redan i det lilla snäva området då kon-upphängning och spider knappt påverkar den ljudalstrande förmågan.

En sådan lösning kräver dock väldigt kompetenta slutsteg som kan kontrollera konrörelserna väldigt exakt, eftersom den rörliga massan också ökar med konens storlek.

En annan lösning är mindre element som inte behöver lika stora lådvolymer för att prestera bra, men då är det väldigt svårt att förena höga ljudtryck med djupbas (för att inte tala om omöjligt) utan att offra på ljudkvalite i allmänhet...

Det är MÅNGA parametrar att ta hänsyn till och det som krånglar till det markant är att de allra flesta parametrar påverkar varandra. Förbättrar man en parameter så försämras någon annan...

Såvida man inte går upp i pris, men då blir samtidigt konkurrensen ännu tuffare bland element-tillverkarna...

Jag kan personligen rekommendera Peerless baselement i XLS-serien. 10"-aren om subban behöver kunna hantera toner över 50Hz snyggt, 12"-aren om du prioriterar djupbas-förmågan och om subban inte behöver spela över 50Hz...

Bygg enligt Peerless eget byggförslag med öka slavens massa lite mer än rekommendationen så har du en hyffsat "torr" ljudåtergivning som t.o.m. funkar hjälpligt med stativ-högtalare, samtidigt som du har en subba som presterar användbart ljudtryck ner till runt 20Hz. Med högre massa så tycker jag dock inte att 10'an helt räcker till för att fylla ett rum på 30kvm (2,5 i takhöjd omgärdat av träväggar) utan att kvaliten på ljudet när man pressar den blir märkbart lidande. Jag tror nog att jag skulle behöva två subbor själv i mitt vardagsrum, eftersom mina träväggar "sväljer" bas. Men så låter jag samtidigt min subba spela lite över 50Hz för att matcha mina stativare på ett musikaliskt sätt.

Jag rekommenderar Peerless XLS-element för att jag tycker de är prisvärda. Inte för att jag tror att de är bäst på någon parameter, men jag har hört alldeles för många subbor där man prioriterat djupbas-förmågan och ljudtrycket på bekostnad av ljudkvaliten...

Var och en får ju ta en funderare på vad dom själva gillar bäst....

Postad 27 July 2007 - 01:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag säger bara, Peerless XLS elementen är mycket, mycket bra för sitt pris ock kommer garanterat att göra dig nöjd.

Sedan så e det ju inte fel att använda dom med en slav, om du skule vilja det i framtiden !

Postad 27 July 2007 - 07:26

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
http://www.tb-speake...3/w8q-1071f.htm
http://www.tb-speake..._03/wq-760c.htm
http://www.tymphany....ers/appxls2.htm passa ingenstans för dålig verknings grad

Postad 27 July 2007 - 13:02

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

passa ingenstans för dålig verknings grad

Åkaj...

...där bevisade du att du inte har förstått sambandet mellan verkningsgrad och ljudkvalite!

Postad 27 July 2007 - 16:28

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Åkaj...

...där bevisade du att du inte har förstått sambandet mellan verkningsgrad och ljudkvalite!

<{POST_SNAPBACK}>

med ett f3 db på 68hz

Postad 27 July 2007 - 17:09

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Åkaj...

<{POST_SNAPBACK}>

med ett f3 db på 68hz

<{POST_SNAPBACK}>

Men lilla gubben...

Det är ett subbas-element!

Det är avsett för att byggas in i en låda och vad f3dB då landar på beror inte bara på elementet utan på hela konstruktionen. Har du verkligen byggt din subba själv????

Slaven i min subba är betydligt högre viktad än de rekommenderade 400grammen och anledningen är de ljudmässiga fördelarna.

Jag har alltså LYSSNAT mej fram till en lämpligare vikt och inte suttit med halvtaskiga simuleringar och kört...
(har också lagt viss vikt vad andra XLS-byggare tidigare har kommit fram till). f3db i hos min subba ligger definitivt INTE på 68Hz. Jag beskär dess övre frekvensomfång med 18dB/oktav redan strax under 50Hz. Jag har inte mätt upp den, men vad jag kan höra så spelar den tajt som tusan och hyffsat linjärt ner till en bra bit under 30Hz. Jag har användbart ljudtryck ända nere vid 20Hz. Inte för att jag själv kan höra det, men av döma hur mycket saker och ting i rummet skallrar när jag spelar 20Hz-toner...

För att inte tala om hur mycket golvet vibrerar vid dessa toner...

Min kvalificerade gissning är att min subbas f3dB ligger någonstans i närheten av 20Hz, kanske några Hz över men inte många...

Redigerat av Unregistered959, 27 July 2007 - 17:10.

Postad 27 July 2007 - 17:58

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Åkaj...

<{POST_SNAPBACK}>

med ett f3 db på 68hz

<{POST_SNAPBACK}>

Men lilla gubben...

Det är ett subbas-element!

Det är avsett för att byggas in i en låda och vad f3dB då landar på beror inte bara på elementet utan på hela konstruktionen. Har du verkligen byggt din subba själv????

Slaven i min subba är betydligt högre viktad än de rekommenderade 400grammen och anledningen är de ljudmässiga fördelarna.

Jag har alltså LYSSNAT mej fram till en lämpligare vikt och inte suttit med halvtaskiga simuleringar och kört...
(har också lagt viss vikt vad andra XLS-byggare tidigare har kommit fram till). f3db i hos min subba ligger definitivt INTE på 68Hz. Jag beskär dess övre frekvensomfång med 18dB/oktav redan strax under 50Hz. Jag har inte mätt upp den, men vad jag kan höra så spelar den tajt som tusan och hyffsat linjärt ner till en bra bit under 30Hz. Jag har användbart ljudtryck ända nere vid 20Hz. Inte för att jag själv kan höra det, men av döma hur mycket saker och ting i rummet skallrar när jag spelar 20Hz-toner...

För att inte tala om hur mycket golvet vibrerar vid dessa toner...

Min kvalificerade gissning är att min subbas f3dB ligger någonstans i närheten av 20Hz, kanske några Hz över men inte många...

<{POST_SNAPBACK}>

tja halvtaskigt program kör samma som tympany då har dom också ett halvtaskigt program och får då också fram halvtaskiga konstruktioner.
och det konstiga min breräkningar blir presis samma som tympany har bara för att du hör ljud vid 20hz så vet du inte vad subban ligger i f3db utan gissar vilt,
sen att du skär den vid 50hz med 18db oktaven inebär inte att den är död som en bäver upp i frekvensen.
det kan du ge dig på har väl till dags datum byggt en ca 600 olika lådor
men sen finns det andra forum utländska som inte rekomenderar xls 10 med 10tums slaven utan 12 tums slaven men det viste du väl alleredan.

Redigerat av Unregistered1022, 27 July 2007 - 18:27.

Postad 27 July 2007 - 18:38

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Kika även på Peerless SLS serie, trevliga element.

Eller om du bor i Sthlm:s området hör med Ingvar Öhman om du får köpa ett eller ett par av de 10-
tummare som sitter i Profundus X. Minns jag rätt heter Ino W-104.

EDIT: Fast W-104 är kanske ett för dyrt element, kostade 2006 2200 kr/st och jag är rätt säker på
att de blivit dyrare. Fast de är värda priset kan jag lova, grymt potenta element som spelar riktigt
fint långt upp i frekvens. O i en portad låda på ca. 95 liter så ligger -3 dB punkten vid 17 Hz...

Redigerat av Unregisteredff90150f, 27 July 2007 - 18:41.

Postad 27 July 2007 - 23:54

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

och det konstiga min breräkningar blir presis samma som tympany har bara för att du hör ljud vid 20hz så vet du inte vad subban ligger i f3db  utan gissar vilt,
sen att du skär den vid 50hz med 18db oktaven inebär inte att den är död som en bäver upp i frekvensen.
det kan du ge dig på har väl till dags datum byggt en ca 600 olika lådor
men sen finns det andra forum utländska som inte rekomenderar xls 10 med 10tums slaven utan 12 tums slaven men det viste du väl alleredan.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gissar inte vilt. Jag sa:"Min kvalificerade gissning är att min subbas f3dB ligger någonstans i närheten av 20Hz, kanske några Hz över men inte många..."

M.a.o. så har du helt rätt i att jag gissar, men det är definitivt inte någon vild gissning...

Jag har inte byggt 600 subbor och vet trots detta mycket väl att subban inte är död som en bäver högre upp i frekvensen. Jag är dessutom fullständigt medveten om att frekvensgången inte är rak över den inställda delningsfrekvensen och absolut inte stigande upp till 68Hz som du antyder med din kommentar om f3dB på 68Hz.

Vill man inte använda hjärnan för att klura ut vad 18dB/oktav resulterar i vid 68Hz så räcker det utmärkt att använda öronen. Det påpekade jag också i ett tidigare inlägg att jag har gjort.

En annan sak jag också nämnde i ett tidigare inlägg, var att f3dB i allra högsta grad är beroende av konstruktionen i övrigt, för att inte tala om rummet subban spelar i. Om du verkligen vore så kunnig i högtalar-konstruktion så borde du verkligen veta detta...

PS.
Vad gäller antalet lådor du byggt är jag rädd för att göra dej besviken. Jag imponeras av kvalite. INTE kvantitet...

Nu är det dock strunt samma när det gäller vilka kvalitativa aspekter jag föredrar och vilka du föredrar. Det är varken min eller din tråd. Det denna tråd handlar om är vad trådskaparen är ute efter att bygga...

Kika även på Peerless SLS serie, trevliga element.

Instämmer med NiklasH. Tror faktiskt att SLS-serien är bättre än XLS-serien när det gäller rent kvalitativ basåtergivning. Jag valde förvisso XLS-serien, men skälen var helt enkelt att jag föredrog en lite mindre subba. Klarar rummet, sambon och möblemanget i övrigt av att husera större lådor, så ökar urvalet av bra bas-element markant. Både möjligheten att skapa ljudtryck, rent ljud och djupbas förbättras avsevärt om man kan leva med större baslådor...

Som sagt...

...Prioriteringar! Var och måste dock själva fundera på hur dom vill prioritera...

Redigerat av Unregistered959, 27 July 2007 - 23:58.

Postad 29 July 2007 - 10:00

Ripster
  • Ripster
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
tyvärr så bor jag långt nere i skåne och utan bil så jag har lite svårt att ta mig till sthlm..
ni har skrivit om "Peerless SLS serie" "W-104" att det är något att satsa på. vart kan jag då hitta dessa element??

Postad 29 July 2007 - 12:21

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

tyvärr så bor jag långt nere i skåne och utan bil så jag har lite svårt att ta mig till sthlm..
ni har skrivit om "Peerless SLS serie" "W-104"  att det är något att satsa på. vart kan jag då hitta dessa element??

<{POST_SNAPBACK}>

w104 är ett special element som bara tillverkas till ino audio
annars så har hifikitt sls serien
http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1109

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.