Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

bästa bas elementet just nu?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 July 2007 - 15:36

Ripster
  • Ripster
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
tja! jag ska bygga en baslåda i projektarbete i skolan, så jag undrar vilket element som är det mest prisvärda på marknaden nu omkring 2000kr? jag är nybörjare på bygge och allt inom ljudvärlden. så jag uppskatar om ni förklarar varför ni just valt det elementet :D tack på förhand / Timmy

Postad 24 July 2007 - 15:50

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Det är faktiskt inte helt lätt att svara på din fråga :D ...

Orsaken är nämligen att det beror på vad du prioriterar för egenskaper hos din subba.

Saker som låd-storlek har mycket stor betydelse för valet av element.
På samma sätt så har önskemål om ljudmässiga prestanda också väldigt stor betydelse för valet av element. Oftast så får man helt enkelt välja mellan de ljudmässiga parametrarna basdjup, mängd och kvalite.

Väldigt förenklat förstås!

I princip så kan man hårddra det hela med att konstatera att OM man väljer det element som klarar av den djupaste basen, så förlorar man samtidigt antingen i ljudkvalite lite högre upp i basens register ELLER så förlorar man i tryck. Det går att hitta exempel på basar som går väldigt djupt, men oftast orkar dom inte spela extremt starkt eller så spelar dom orent vid deras övre frekvensområde. Något som kan ställa till problem när man ska matcha subban med övriga högtalare.

Man kan då istället välja ett element som spelar ovanligt rent i det känsliga området för delningsfrekvensen, men då förlorar man i regel det där bottenlösa djupet. Hittar man mot förmodan ett element som går osedvanligt djupt i frekvens OCH spelar rent kring delningsfrekvensen.