Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Guldkompassen - The Golden Compass

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Guldkompassen (DVD) (Filmer) 2 7.864864 (36) Inga priser
Guldkompassen (Blu-ray) (Filmer) 2 7.744186 (42) Inga priser
The Golden Compass - New Line 2-Disc Platinum Series (US) (Blu-ray) (Filmer) 2 7.4 (4) Inga priser

Postad 25 July 2007 - 11:26

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0
Läste trilogin med Guldkompassen, Den Skarpa Eggen och Bärnstenskikaren av Philip Pullman här nyligen. Blev lite förvånad att jag missat denna pärla i fantasygenren. Nu så är det dags för New Line Cinema att sätta tänderna i den. Hoppas att de lyckas förmedla 'den rätta känslan' av denna bok. Nicole Kidman passar utmärkt i rollen som den elaka Mrs Coulter.

Ett klassiskt december-släpp :)

Teaser och Trailer

Bifogad fil  thegoldencompass.jpg   31.15K   0 Antal nerladdningar

Postad 25 July 2007 - 11:41

Barclay James Harvest
  • Barclay James Harvest
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag är mycket förväntansfull.

Postad 25 July 2007 - 12:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Har totalt missat detta, underbart!!! Fantasy på film är ju det bästa som finns :)

Postad 27 July 2007 - 10:49

Barclay James Harvest
  • Barclay James Harvest
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Bifogad fil  poster_mrscoulter.jpg   128.05K   19 Antal nerladdningarNågra fler bilder.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Barclay James Harvest, 27 July 2007 - 11:02.

Postad 27 July 2007 - 20:59

novumus
  • novumus
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Jag vet inte vad jag tycker... lite b-ig kanske... ser barnvänlig ut... fantasy är hur bra som helst på film men vill se en film med riktigt stor budget och som inte är gjord för att passa 7 år.

Hoppas jag har fel och denna är bättre än tex. nya Harry Potter som var en stor besvikelse.

Postad 28 July 2007 - 01:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ja det är synd att dom barnanpassar filmer, men dom vill såklart tjäna maximalt med pengar vilket är ganskar förståeligt.

Postad 03 December 2007 - 22:26

Unregistered2b236a0e
  • Unregistered2b236a0e
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Filmen har premiär på fredag.
Själv ska man till bergakungen på Onsdag och kolla förhansvisningen :(
Har faktiskt inte så höga förväntningar på denna. Ska bli kul och se effekterna men verkar den vara lite för barnvänlig för min smak. Vet jag hade svårt för Narnia då det var massa barn med och det verkar ju va en lite flicka som har huvudrollen här så...

Postad 04 December 2007 - 07:49

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0

Ja det är synd att dom barnanpassar filmer, men dom vill såklart tjäna maximalt med pengar vilket är ganskar förståeligt.

Ja, det har ju gått så dåligt för LotR så det är klart att dom inte gör om det misstaget igen :(

Postad 14 December 2007 - 00:17

JohanP2
  • JohanP2
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Den var faktiskt helt okej, såg den på bio idag. Trodde det var en barnfilm, vilket det ju kändes som att det var på sätt och vis, eftersom den handlar om ett barn och inte är speciellt våldsam.

Snyggt gjord film, snyggt gjorda krigsscener.

Rekommenderas varmt, du kan ta med ungarna på den också, förutsatt att de är över 11 år. De har satt den åldersgränsen på det av någon outgrundlig anledning.

Postad 14 December 2007 - 06:51

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Tyckte också att filmen var bra. Hade inte så höga förväntningar med tanke på hur tråkig och för barnanpassad Narnia var. Men den här var riktigt spännande tycker jag.

4/5

Postad 14 December 2007 - 07:29

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Ja, det har ju gått så dåligt för LotR så det är klart att dom inte gör om det misstaget igen ;)

LotR är ju barnanpassad, åldersgränsen på bio var väl 11 år. Synd att man inte gör dessa filmer "brutalare" och sätter 15-års gräns istället, men det är ju som Martin säger, dom tappar massvis med besökare=pengar isf. Därför väljer filmbolagen att göra dom "snällare".

Postad 15 December 2007 - 15:53

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Finns väl ingen anledning att göra filmerna brutalare än vad böckerna är... Slagen i "The Lord of the Rings" tar faktiskt upp betydligt mindre plats i böckerna än de gör i filmerna, så om något har Peter Jackson brutaliserat dem.

Postad 15 December 2007 - 23:10

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
I USA så är The Golden Compass en katastrof ekonomiskt och det spekuleras tom i att New Line Cinema kan gå omkull eller att det är sista storfilmen för dem. Uppskattningsvis kostade filmen uppemot 250 miljoner dollar inklusive marknadsföring (Den överskred budgeten enormt mkt) och första helgen drog den in 25, vilket är högst ordinärt. Det lär nog inte bli några uppföljare i varje fall såvida inte ett annat bolag tar över..

Postad 01 January 2008 - 20:46

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Tyckte denna var alldeles för rörig ,för mycket snack för att försöka förklara alla karaktärer,hade mått bättre av att vara lite längre med lite mer utdraget om karaktärerna 2/5

Postad 30 January 2008 - 06:15

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Jag tyckte att det var en mycket bra film. Rekomenderas varmt.

4/5

Någon som vet när den kommer ut?

Postad 30 January 2008 - 21:28

gordon
  • gordon
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Den här filmen har varit lite kontroversiell i USA eftersom författaren till böckerna är utalad ateist och har sagt sig vilja förmedla ett ateistiskt budskap med böckerna. Den exakta innebörden av detta budskap vet jag dock inte. Filmbolaget har tydligen tonat ned mycket av detta i filmen, men det har inte räddat filmen undan kritik. Har sett en del kul klipp på Youtube där olika kristna organisationer i propagandafyllda inslag varnar föräldrar för att låta sina barn se filmen. Det har tydligen även uppmärksammats en del i media "over there", och som vi vet spelar ju religion och inte minst kristendom en viss roll i det amerikanska samhället...

Nu säger jag inte det är detta som är huvudorsaken till att den gått dåligt, men jag skulle inte bli förvånad om det är en av orsakerna.

Postad 31 January 2008 - 00:26

Chrono
  • Chrono
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Med en produktions budget på 180miljoner dollar, och intäkterna ligger på just nu 321mijloner dollar. Så tycker jag inte direkt att den floppat, men den va ju inte en "blockbuster" som dom hoppas på.
Tycker iaf att filmen var helt ok och ser fram emot fler om dom nu bestämmer sig för att göra det.

//Chrono

Postad 31 January 2008 - 03:21

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Det är lite mer komplicerat än så.

180 miljoner dollar var budgeten, men den överskred budgeten rätt rejält enligt uppgift. Sen så räknas marknadsföringen inte in i budgeten. 321 miljoner är inte heller den summa som går tillbaks till produktionsbolaget, utan den summa man sålt biljetter för. Biografer och distributörer ska ha sitt också, så den summan får räknas ner en hel del. Den amerikanska markaden väger dessutom alltid tyngst sett till hur mycket som går tillbaks till bolaget och där har flmen bara dragit in 68 miljoner.

New Line Cinema har än så länge inte sagt nåt om hurvida uppföljarna blir av. De KAN räddas av att filmen gick så bra utanför USA, men bråken kring den och det rent ut sagt usla resultatet i USA gör det hela osäkert.

Redigerat av Mange_L, 31 January 2008 - 03:22.

Postad 31 January 2008 - 07:41

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Den här måste jag köpa. Om inte annat för att stödja ateisterna i USA. :P

Postad 31 January 2008 - 14:37

Chrono
  • Chrono
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Det är lite mer komplicerat än så.

180 miljoner dollar var budgeten, men den överskred budgeten rätt rejält enligt uppgift. Sen så räknas marknadsföringen inte in i budgeten. 321 miljoner är inte heller den summa som går tillbaks till produktionsbolaget, utan den summa man sålt biljetter för. Biografer och distributörer ska ha sitt också, så den summan får räknas ner en hel del. Den amerikanska markaden väger dessutom alltid tyngst sett till hur mycket som går tillbaks till bolaget och där har flmen bara dragit in 68 miljoner.

New Line Cinema har än så länge inte sagt nåt om hurvida uppföljarna blir av. De KAN räddas av att filmen gick så bra utanför USA, men bråken kring den och det rent ut sagt usla resultatet i USA gör det hela osäkert.

180miljoner dollar var budgeten när den överskred, 150miljoner var den tänkt att kosta.
Och den går fortfarande på bio dock lär den nog inte dra in så fruktansvärt mycket mer.
Visst väger den amerikanska marknaden stort, men drar filmen in såpass mycket som denna gjort "over-seas"
så lär dom nog tänka på att göra en uppföljare. Har dom en chans att göra stora pengar igen så tar dom den.
Och dom kommer att göra stora pengar på denna film. DVD-marknaden och leksaker lär hjälpa till en stor bit nu.
Och angående en uppföljare så har New Line Cinema redan fått Hossein Amini att börja skriva en screenplay på
"The Subtle Knife " Imdb länk här

//Chrono

Postad 31 January 2008 - 16:23

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Mycket tyder på att den blev ännu dyrare än 180 miljoner. Nåt som regissören i flera intervjuer har medgivit:

The official production budget for The Golden Compass was $150 million. According to the LA Times (August 10, 2007 - registration required), the movie "soared over its original $180-million budget because of re-shoots". The Philippine Daily Inquirer (August 19, 2007) quoted Nestor Nieves, New Line's executive vice president for international sales as saying, "The studio has spent $205 million on it [so far] ... The special effects alone cost over $80 million."

The Hollywood Reporter (November 6, 2007 - registration required) mentions the $150 million production budget, and says that New Line and "a bevy of blue-chip brands ... Are committing more than $50 million in marketing and promo support for Compass". The studio is quoted as estimating that the "[t]otal value of brand-backed marketing is $120 million."

Update (11/30/2007): CHUD.com (November 29, 2007) quotes Chris Weitz and Sam Elliott as saying the budget "was 250 million."

Update (12/2/2007): Chris Weitz is quoted in Film Monthly (December 2, 2007) as saying "around $200 million would be a bare estimate." Based on this, and the quote from Nestor Nieves above, we are using $205 million as our estimate for the final cost of the movie.

http://www.the-numbe.../2007/DARKM.php

Visst, med dvd försäljning och med bra siffror utomlands så borde Golden Compass generera en vinst för bolaget, men den är ändå ganska liten om man ser till det faktum att den hamnar rätt högt på listan över de dyraste produktionerna någonsin. New Line Cinema fick tex tre Sagan om Ringen-filmer för 270 miljoner. Man får inte glömma att bolaget just precis kan andas ut något angående Golden Compass, men att gå vidare med trilogin är en helt annan sak. Planen har ju iofs varit den och kontrakt och sånt är ju redan skrivna.

Postad 31 January 2008 - 19:32

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0
Hörde också att New Line gjort misstaget att skriva ett avtal med något typ av max-tak med distributören av filmen utanför USA. Så att fast den gått bra i Europa & Asien så tjänar New Line väldigt lite på det...

Postad 01 February 2008 - 00:45

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Aj då, jag såg också just den uppgiften. Enligt uppgift så sålde New Line de internationella rättigheterna till filmen för 180 miljoner. Utöver de pengarna så får man inte en spänn. Ryktesvis så blev New Line tvingade till detta för att få in cash för att kunna slutföra produktionen när budgeten överskreds rejält.

Postad 05 March 2008 - 00:58

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Jag hade missat det, men för några dagar sen upphörde New Line Cinema att existera som ett oberoende bolag. Ägaren Warner tog över helt och hållet och sparkade bossarna på New Line. Bolaget blir nu bara en avdelning inom Warner, vilket de inte var tidigare. De ekonomiska problemen och floppen på hemmaplan för Golden Compass gjorde situationen omöjlig. Om New Line inte hade haft så rika ägare, så hade de konkat.

Postad 05 August 2008 - 18:08

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Det här är en film som ni borde passa på att spana in. Särskilt på blu-ray
Vilken bild, helt otroligt. Jag har sett ett par blu-ray filmer nu sen jag skaffade mig spelaren och det va inte förrän nu jag märkte att det är helt galet va detaljerad bilden är.

Själva filmen va inte så illa heller. Tycker om när det är lite halvmagiska skumma saker som pågår. Och jag är imponerad av ungen i huvudrollen, en strålande insats.

Dom animerade djuren kunde väl varit en gnutta mer levande, men dom får duga.

Postad 05 August 2008 - 18:31

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Fanns en hel del outnyttjad potential i den filmen.

Grundproblemet är att producenten inte bestämde sig för om det skulle vara en barnfilm eller en vuxenfilm. Vissa av de filosofiska funderingarna ligger skyhögt över huvudena på barnen som tittar medan vuxna kan tycka att det är lite jobbigt att se hela filmen från barnens perspektiv.

Otroligt snygg produktion, dock. Den slår Harry Potter med hästlängder. Synd att de inte fick till det och att uppföljarna ligger på is.

Klart sevärd jämfört med Narnia och allt sånt trams.

Postad 14 November 2008 - 22:49

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Så nu har man sätt den på Blu-ray gud vilken bild ;) När kommer uppföljaren? Eller blir det ingen för det är väl en triologi?

Postad 20 November 2008 - 20:52

irrelevant
  • irrelevant
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Det här är en film som ni borde passa på att spana in. Särskilt på blu-ray
Vilken bild, helt otroligt. Jag har sett ett par blu-ray filmer nu sen jag skaffade mig spelaren och det va inte förrän nu jag märkte att det är helt galet va detaljerad bilden är.

Själva filmen va inte så illa heller. Tycker om när det är lite halvmagiska skumma saker som pågår. Och jag är imponerad av ungen i huvudrollen, en strålande insats.

Dom animerade djuren kunde väl varit en gnutta mer levande, men dom får duga.

Jag läste i tidningen Hemmabio att BD utgåvan skulle vara lite av en given demorulle för att bilden var så bra...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.