Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fotpalls Sub "Byggtråd"

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 July 2007 - 22:22

kowalofski
  • kowalofski
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hej! Jag har postat en tråd om detta tidigare men det var under högtalare. Då visste jag inte att denna avdelningen fanns.

Nu har jag kommit lite längre i mitt projekt men det finns fortfarande lite frågetäcken.

Innan du svarar får du gärna ta en kik i mitt galleri. Där finns det bilder ifrån byggets gång.

Tanken är att bygga lådorna så att det inte synes att det är baslådor. Utom liknar sånna här fotpallar man har framför soffan med skinndynor på. Etersom dom enda högtalarlådorna jag har byggt har varit avsedda för att spela så högt som möjligt i bil och inte att spela fint och kontrollerat i hemmet. Så har jag lite frågor till er som kan sånt här.

Tanken är givetvis att ha elementen ner mot golvet så att dom inte synes men hur högt över golvet ska dom vara?

Kan man ha fötter som är svarvade i grovt massivt aluminium eller är det att föredra att använda några slags dämpfötter?

Hur gör man med dämpmattan? Räcker det att knöla fast den i lådan eller ska den limmas / häftas fast?

Jag hade tänkt att "klä" baffeln och sidorna på lådan med en köksbänkskiva i valnöt. Är detta ett tacksamt träslag att arbeta med? Och vad ska man använda för lim när man limmar fast skivorna mot mdf lådan? Vanligt trälim?

Tacksam för alla tips och komentarer innan det är för sent att ändra lådorna.

Redigerat av kowalofski, 28 July 2007 - 22:22.

Postad 28 July 2007 - 22:26

kowalofski
  • kowalofski
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Sedan undrar jag vad men ska olja in trät med? Jag vill ha tillbaka utseendet det hade innan jag börja kapa, fräsa och putsa på det. Nu har det blivit så ljust och tråkigt på nåt sätt.

Bifogad fil(er)

Redigerat av kowalofski, 28 July 2007 - 23:26.

Postad 28 July 2007 - 23:04

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Sedan undrar jag vad men ska olja in trät med? Jag vill ha tillbaka utseendet det hade innan jag börja kapa, fräsa och putsa på det. Nu har det blivit så ljust och tråkigt på nåt sätt.

<{POST_SNAPBACK}>

jag skulle undvika alla former av trä då trä är ett levande matrial som drar åt sig fukt sen arbetar träet med års tiderna .
dämpmatrialet det kan du ha hängande löst inne i lådan fäst det uppe i låda och nere i lådan och låt det hänga löst not väggarna

Postad 28 July 2007 - 23:23

kowalofski
  • kowalofski
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Trät vill jag ha bara för att det är snyggt. Och jag tror inte det drar åt sig fukt om man oljar in det ordentligt med jämna mellanrum? Det går ju bra att ha i kök som bänkskiva och det är väl en betydligt fuktigare miljö än vardagsrummet.

Är man rädd för fukt ska man nog inte använda spånskiva eller mdf däremot. Det har man ju märkt när man har burit skivor när det rengnar. Spånskivan är ju nästan som en svamp och suger åt sig vattnet. hmm... Jag är ju inget bra på sånt här med trä. Men det är den uppfattningen jag har fått.

Tack för tipset med dämpmattan! Jag limmar fast den lite löst då.

Postad 29 July 2007 - 22:23

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Trät vill jag ha bara för att det är snyggt. Och jag tror inte det drar åt sig fukt om man oljar in det ordentligt med jämna mellanrum? Det går ju bra att ha i kök som bänkskiva och det är väl en betydligt fuktigare miljö än vardagsrummet.

Är man rädd för fukt ska man nog inte använda spånskiva eller mdf däremot. Det har man ju märkt när man har burit skivor när det rengnar. Spånskivan är ju nästan som en svamp och suger åt sig vattnet. hmm... Jag är ju inget bra på sånt här med trä. Men det är den uppfattningen jag har fått.

Tack för tipset med dämpmattan! Jag limmar fast den lite löst då.

<{POST_SNAPBACK}>

Själva grejen med trä är att det rör på sig och krymper eller vad tusan det nu gör, så att alla fogar som är kant i kant inte är det mer än någon månad. Pluggat och skruvat in i förbannelse? Ja då spricker det istället! Jag har själv byggt i mdf och trä, varav mdf är överlägset på alla sätt utom utseendet.

Och inte ska väl högtalaren stå ute i regnet! :) <_<

Redigerat av Valhalla, 29 July 2007 - 22:24.

Postad 31 July 2007 - 06:02

kowalofski
  • kowalofski
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Oj vilka fina lådor du hade byggt valhalla!!! Hur har det gått med dina lådor då? Har dom spruckit?

I mitt fall så är ju själva lådan i mdf men den är klädd med trä. så det gör ju inte så mycket om den spricker förutom att det är fult. Pluggat och skruvat har jag inte gjort. Däremot gick det åt en hel flaska trälimm. Hoppas nu att dom står sig. Det har ju varit en hel del jobb. Nu har jag även fått på en dyna på ena lådan. Bilder finns i galleriet.

Några frågor som har kommit upp är:

1.) Kan det bli bra att ha gummihjul som fötter ljudmässigt altså? Dom kommer i sådana fall givetvis att kamofleras.

2.) Är det någon som har en bra ide på hur man kan dölja högtalarkabeln till pallen?

Bifogad fil(er)

Redigerat av kowalofski, 31 July 2007 - 06:04.

Postad 02 August 2007 - 04:41

kowalofski
  • kowalofski
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Det var inte många som svarade på denna tråden :D

Jaja nu har jag provat med att sätta på gummihjul på ena lådan. Och provspelat lite med gott resultat. Det låter helt ok med bara en låda inkopplad. Undrar hur det blir när båda är färdiga ;)

I morgon blir det förhoppningsvist "fake ben" tillverkade och så blir det förmodligen att jag börjar med att tillverka ett nytt soffbord som matchar trät i pallarna.

Kom gärna med ideer om kabeldragning.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.