Hur länge har du kört in din Plasma TV?
50 svar till detta ämne
Postad 29 July 2007 - 23:40
slask1515
-
slask1515
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag funderar lite på det här med inkörning av Plama TV innan man börjar använda den normalt.
Hur viktigt är det egentligen?
Eftersom att det inte står något om att man behöver göra det i manualen så borde det inte vara så viktigt. Men om man läser här i forumet så verkar det vara viktigt.
Jag tycker det känns jäkligt störigt att när man äntligen har fått sin nya TV så måste man vänta en månad till innan man kan använda den fullt ut.
Därför undrar jag hur ni har gjort.
Har ni kört in er Plasma innan ni börjat använda den fullt ut? Hur länge?
Om ni inte har kört in den så får ni gärna kommentera ifall ni har upplevt något fel eller inbränning på er TV
Postad 29 July 2007 - 23:42
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
Över 300 timmar är att föredra...
Jag skulle vilja se ett test med 10 olika plasmor.
Startsiffran gånger 100 timmar avgör inkörningsperioden.
Sen kunde man kört en referensdvd för att kolla hur känslig skärmarna var för ghosting.
Jag tror att man minst bör gå över 200 timmar...
Postad 30 July 2007 - 22:18
Unregistered46b3322a
-
Unregistered46b3322a
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
"Går" det att titta på plasman under inkörningsperioden? Dvs är bilden något att ha eller ska man använda sin gamla crt-tv under tiden?
Postad 30 July 2007 - 22:25
Foilan
-
Foilan
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Har ni kört in er Plasma innan ni börjat använda den fullt ut? Hur länge? Om ni inte har kört in den så får ni gärna kommentera ifall ni har upplevt något fel eller inbränning på er TV
Pfft, såna skitjobbiga saker orkar man ju inte med. Jag har ej heller upplevt några inbränningar eller nåt annat skumt. Visst har en textremsa funnits kvar nån sekund efter man stängt av tv:n men inget som stör... Jag tittar iofs inte asmycket på tv men tv:n är ju på om kvällarna... Läste förresten igenom LG:s manual för 42pc1r, hittade inget om nån inkörningsperiod där...
Postad 30 July 2007 - 22:53
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
"Går" det att titta på plasman under inkörningsperioden? Dvs är bilden något att ha eller ska man använda sin gamla crt-tv under tiden?
<{POST_SNAPBACK}>
Jadå, du kan titta och njuta. Tänk bara på att vara extra noggrann med att undvika att statiska bilder visas onödigt länge.
Postad 30 July 2007 - 23:59
TobbePower
-
TobbePower
-
Användare
-
-
127 inlägg
Har precis köpt en PX70 och undrar om lite bra inställningar för att köra in den. Har läst om att köra myrornas krig så fort man inte använder den. Funkar detta eller? Vilka inställningar ska man ha under myrornaskrig, och hur länge vågar man köra detta utan risk för "skador"
Postad 31 July 2007 - 05:35
marcus_ec
-
marcus_ec
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Se på tv och var glad....
Postad 31 July 2007 - 10:22
Unregistered35ababfd
-
Unregistered35ababfd
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Olika modeller är olika känsliga för inbränning. Min Panasonic-plasma har aldrig visat minsta tecken på inbränning eller spökbilder, medans en kompis LG-plasma fick en synbar TV4-logga ghostbild redan efter en kort tids användning. Tyckte dock att han körde med alldeles för mycket ljus och kontrast. Förstår inte de som brassar på för fullt med ljusstarkaste bilden. Den blir jobbig att se på i längden och jag antar att en inbränningsbelägen skärm lättare tar skada då. En plasma-skärm har begränsad livslängd och fosforlagret "slits" med tiden, med försämrat kontrastvärde som följd. Ju hårdare man kör TV:n desto fortare åldras den. Att köra myrornas krig för att få bort inbränningar är som att elektroniskt finslipa fosforlagret och på så sätt jämna ut förslitningen. Det funkar, men om det måste göras mycket ofta och under lång tid, försämras TV:ns kontrastvärde i förtid. Jag vet inte om det finns någon vits med att köra in en plasma-TV, men jag rekommederar varmt att köra lugnt på ljus- och kontrastnivåerna på en ny TV.
Postad 31 July 2007 - 10:32
Unregistered47746e95
-
Unregistered47746e95
-
Beroende
-
-
1082 inlägg
Jag körde aldrig in min Samsung-plasma och har nu kört den stenhårt i snart ett år, inte minsta skymt av inbränningar trots många timmars statiska bilder ibland.
Postad 31 July 2007 - 13:23
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1112 inlägg
Ingen inkörning här inte.
Men jag ser till att det inte står stilla för länge, och jag kör inte dynamiska blåsapålägen för det ser inte bra ut.
Postad 31 July 2007 - 14:19
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Jag köpte min SAMSUNG 42" PLASMA-TV PS42Q97HDX/XEE i Söndags.
Jag tycker själv att det blir mycket bättre bild om man ställer den på "Film" läge istället för Dynamisk.
Sedan sänkte jag kontrasten från 80 till 51 istället, visst blev det en lite mörkare bild, men mycket mer behagligt för ögonen, samt lite bättre kvalite på bilden.
Sedan är det ju bra om man sänker kontrasten i början.
Märkte efter första dagen att jag blev trött i ögonen och sved lite, sedan jag sänkte kontrasten så har jag inte märkt något
MVH
Morgan
Postad 31 July 2007 - 15:19
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Äger en pioneer 506 xde, tillfälliga inbränningar har jag haft otaliga gånger. Än så länge inga permanenta. Jag kör en hel del xbox 360 på tv:n med statiska livmätare mm. När tv:n var helt ny så skapades starka spökbilder extremt snabbt. Kontaktade pioneer i frågan och deras support rekommenderade mig att "köra in" plasman i 700-1000 h. Detta gjorde jag... och jag tror det var värt det. Spökbilderna "fastnade" inte alls lika snabbt längre trotts ihärdigt spelande... Min tv är dock en generatation 5, det kan hända att dagens generationer inte har samma tendenser att skapa spökbilder?
Jonsod
Postad 31 July 2007 - 20:31
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
Olika modeller är olika känsliga för inbränning. Min Panasonic-plasma har aldrig visat minsta tecken på inbränning eller spökbilder, medans en kompis LG-plasma fick en synbar TV4-logga ghostbild redan efter en kort tids användning. Tyckte dock att han körde med alldeles för mycket ljus och kontrast. Förstår inte de som brassar på för fullt med ljusstarkaste bilden. Den blir jobbig att se på i längden och jag antar att en inbränningsbelägen skärm lättare tar skada då. En plasma-skärm har begränsad livslängd och fosforlagret "slits" med tiden, med försämrat kontrastvärde som följd. Ju hårdare man kör TV:n desto fortare åldras den. Att köra myrornas krig för att få bort inbränningar är som att elektroniskt finslipa fosforlagret och på så sätt jämna ut förslitningen. Det funkar, men om det måste göras mycket ofta och under lång tid, försämras TV:ns kontrastvärde i förtid. Jag vet inte om det finns någon vits med att köra in en plasma-TV, men jag rekommederar varmt att köra lugnt på ljus- och kontrastnivåerna på en ny TV.
<{POST_SNAPBACK}>
Det stämmer tyvärr inte. Livslängd innan panelen tappat halva ljusstyrkan är 60000 timmar. Även om du leker med tanken att du kör på 30000 timmar så snackar vi fortfarande 7 timmars tv-tittande i nästan 12 år. Vågar ju nästan lova att man inte kör samma TV isåfall (och då motsvarar 100% ljusstyrka 75% när den var ny, och väldigt få kör över 45-50 i ljusstyrka)
Postad 31 July 2007 - 20:54
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Äger en pioneer 506 xde, tillfälliga inbränningar har jag haft otaliga gånger. Än så länge inga permanenta. Jag kör en hel del xbox 360 på tv:n med statiska livmätare mm. När tv:n var helt ny så skapades starka spökbilder extremt snabbt. Kontaktade pioneer i frågan och deras support rekommenderade mig att "köra in" plasman i 700-1000 h. Detta gjorde jag... och jag tror det var värt det. Spökbilderna "fastnade" inte alls lika snabbt längre trotts ihärdigt spelande... Min tv är dock en generatation 5, det kan hända att dagens generationer inte har samma tendenser att skapa spökbilder?
Jonsod
<{POST_SNAPBACK}>
1000 h inkörning, det var inte dåligt. Hur sa dom att du skulle göra? Vilka inställningar?
Redigerat av Unregistered7c808eec, 31 July 2007 - 20:55.
Postad 01 August 2007 - 10:52
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
Jonsod
<{POST_SNAPBACK}>
1000 h inkörning, det var inte dåligt. Hur sa dom att du skulle göra? Vilka inställningar?
<{POST_SNAPBACK}>
En liten teori är att den procentuella skillnaden blir mindre efter 1000 timmar. Om du har kört varierad ljusstyrka och varierade färger i 90 timmar och sedan låter en statisk bild stå med full kontrast i 10 timmar. Då har 10% av tiden TVn varit igång visat samma bild. Om man kört 990 timmar och sedan låter den stå på med full kontrast på samma bild i 10 timmar, så motsvarar detta bara 1% av den totala tiden. Ojämn slitning som inbränning till viss del är måste ju bero delvis på hur den är använd innan. Sen kan man ju komma ihåg att man i princip till 100% kan få bort inbränningar också. Jag har ett läge på min tv som heter invertering. Om du vet vilken bild som gav inbränning. Släng på invertering i den tid som det tog, så slipper du kanterna. Sen kör du på med myrornas krig i kanske ett par dygn. Tror det skulle ta bort även en "permanent" inbränning.
Postad 01 August 2007 - 10:58
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Vi spelade inte in våran Samsung PS-42E71H alls, dvs. den användes direkt ur kartongen som vilken annan TV som helst och nu efter drygt ett halvår så har vi fortfarande inte drabbats av inbränning..
Postad 01 August 2007 - 12:42
slask1515
-
slask1515
-
Rookie
-
5 inlägg
Med tanke på resultatet i omröstningen så verkar det vara en skröna att plasman måste köras in.
Det verkar ialla fall som att dagens plasmor inte behöver det.
Nu kommer jag dra upp kontrasten, ljus, färg och skärpan lite på min Samsung C96.
Postad 07 March 2008 - 11:35
Unregisteredd878f44c
-
Unregisteredd878f44c
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Vart finner jag dessa inkörnings dvd skivor till plasma?? Vet att de skall finnas,, har sökt runt men finner inget.
m.v.h BJarne
Postad 21 April 2008 - 18:13
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Med inkörning menar jag att man ställer in något lägre kontrast än vad som man får genom att kalibrera (vilket redan där är mycket lägre än standard oftast). Tv:n blir kanske något sämre under den perioden men absolut tittbar. Så har jag gjort i c:a 200h.
Postad 21 April 2008 - 18:19
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Ett hett tips om man inte har för bråttom när man väl får hem sin efterlängtade skönhet är ju att köra en s.k Break-In-DvD i XX-antal timmar.... Det funkade kanon för mig iaf...!! Om nån är sugen så kan jag lägga upp filen här eller dra iväg ett PM så kan jag maila över den (är på 2mb och blir ca 700 uppackad)
Postad 21 April 2008 - 18:47
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Jag har aldrig "kört in" min plasma.
Avgörande är väl vilka inställningar man utgår ifrån från början. Måste man ha hög kontast på typ 85+, dynamisk bildinställning i kombination med statiska bilder osv så behövs sannerligen en viss inkörningstid - eller rättare sagt - den personen bör inte köpa/äga en plasma alls.
Jag har aldrig haft kontrasten över 55% INTE ens nu efter två års ägande, undviker dynamisk bildinställning som ser ut som skit och harljus på ca 50% och försöker undvika att somna med text-tvn på hela natten...
Svårare är så behöver det inte vara att äga en plasma......och tycker ni att bilden blir bättre med kontrasten högt uppstyrd osv...tja, då rekommenderar jag er hellre att köpa en strålkastande LCD...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 April 2008 - 18:54.
Postad 22 April 2008 - 11:49
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Jag har aldrig "kört in" min plasma.
Avgörande är väl vilka inställningar man utgår ifrån från början. Måste man ha hög kontast på typ 85+, dynamisk bildinställning i kombination med statiska bilder osv så behövs sannerligen en viss inkörningstid - eller rättare sagt - den personen bör inte köpa/äga en plasma alls.
Jag har aldrig haft kontrasten över 55% INTE ens nu efter två års ägande, undviker dynamisk bildinställning som ser ut som skit och harljus på ca 50% och försöker undvika att somna med text-tvn på hela natten...
Svårare är så behöver det inte vara att äga en plasma......och tycker ni att bilden blir bättre med kontrasten högt uppstyrd osv...tja, då rekommenderar jag er hellre att köpa en strålkastande LCD...
Mvh JB
Är det inte så att många köper Plasma just för kontrasten? Vad är poängen med att köpa en plasma för att den har 30000:1 i kontrast och sen inte få lov att använda den? =) Jag tycker visst man får nyttja kontrasten om man vill, man kan väl undvika det i början bara och sen inte skruva upp den mer än vad man anser nödvändigt för att få en bra bild (enligt eget tycke då)... Vet inte om jag skulle rekommendera kontrast-freaks att köpa LCD för det skulle leva upp ändå sämre till deras förväntningar. Dock kan jag väl rekommendera alla plasmaägare att använda sunt förnuft.... Förresten, panasonics "normal-läge" ligger kontrasten upp mot 75% om jag inte minns fel. Tror nog att det är okej att använda det om man vill...
Postad 22 April 2008 - 12:44
Mollusk
-
Mollusk
-
Användare
-
-
164 inlägg
Jag har inte kört någon inkörning alls, jag använde film läget original på min Samsung och fick inte minsta lilla ghosting vad jag än gjorde. När jag sedan experimenterade lite med inställningarna märkte jag att om jag höjde ljuset ens bara till 50 (från 45) fick jag relativt lätt ghosting från vit text mot svart bakgrund ens bara några sekunder, det var förvisso med hög kontrast och eventuellt dynamisk boost, kommer inte ihåg. Men enligt min erfarenhet är det hur vitstyrkan är ställd som påverkar inbränningsrisken, ju starkare och ljusare vit desto högre risk. Kontrasten på plasma går från ett lägre område det är därför den generellt är högre än lcd, svart avger mindre ljus än svart på en lcd och det är i just mörka områden kontrast märks mest.
I början med min plasma saknade jag ofta lcds extrema punch man kan få till med ljusa bilder, men när jag sen skickade in plasman på reperation och plockade fram lcdn igen blev jag helt chockad över hur dunkla scener såg ut där, som en jämngrå dimma, gick inte att se något alls vad jag än försökte med, plasma har tveklöst bättre kontrast men den upplevs inte med samma punch som en lcd gör så fort det kommer en ljus bild.
Jag tycker själv inte att det finns någon anledning att sänka kontrasten iheller, sänk ljustyrkan så blir ni inte bländade och enligt min egna erfarenhet minskar risken för ghosting som mest. Men det kanske är olika från olika TVs vad vet jag. Att sänka kontrasten gör bilden mer 2dimensionell och dödar en del texturdetaljer, men alla har ju olika smak. Att sänka ljuset tar ju istället bort en del detaljer i mörka områden samt påverkar färgåtergivningen.
Postad 22 April 2008 - 21:49
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Förenkla mitt tips...UNDVIK dynamisk bildinställning som innebär både extremt hög kontras och högt ljus. Punkt slut.
Kontrast över 55% behöver man bara i mkt starkt ljus i rummet...och kör man med 75% i kontrast så tappar i alla fall jag mkt detaljer/täckning i ljusa/vita partier i tv-bilden.
schjak - och alla köper en stereo för att kunna dra volympotten i botten...kan då påpeka att det är mkt svårt att dra volympotten i botten på starka förstärkare som NAD och Rotel.
Max är inte alltid bäst...och jag tycker att ALLA fabrikanters MAX som nu skulle vara så bra INTE är bra för det handlar om ÖVERSTYRNING...många köper väl en bil för dess många hästkrafter, men inte används väl dessa alltjämnt. Det finns ingen produkt som mår bra av att utnyttjas till max.
Men det är ju upp till läsaren att ta beslutet/få vägledning.
Mvh JB
Postad 22 April 2008 - 22:10
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag har svarat emot det här eviga tjatandet om inkörning i ett par trådar och är så förbaskat trött
på detta påhitt som kommer från olika forum och inte minst detta ..
Att köra in en plasma för att den skall bli mindre känslig eller hålla längre är bara en löjlig tanke.
Då skulle man få kasta alla apparater som stått på i månader under värsta förhållande ( dynamisk )
i varje butik. Det blir ganska många apparater om ni tänker efter ..
( räkna antalet butiker i hela världen samt 2 storlekar av varje fabrikat )
Jag har den första PX80 som kom upp på butikshyllan och den hade stått på en dag i dynamiskt läge.
So What ?
Med rätt inställningar har man knappast över 50% på något reglage, så det är bara att köra på ..
Min Px80 står på från 06.00 - 02.00 då siste man går o lägger sig. Det spelas ps3 och det tittals på
tv och blur ray. Det blir inga streck efter 4:3 sändningar eller filmer som spelas upp i rätt format.
( det som vissa här kallar för "svart uppe o nere"  )
Okej .. jag stänger av den när vi ser film på projjen
Kör på ( om ni inte har en äldre plasma som brinner upp om man använder den  )
Maveric
Ps. om bilden blir bättre efter ett par hundra timmar, vill jag inte uttala mig om, men det var väl inte
det som var frågan ?
Redigerat av Unregistered1103, 22 April 2008 - 22:14.
Postad 22 April 2008 - 22:25
zamolxes
-
zamolxes
-
Lärjunge
-
-
408 inlägg
Köpt en Pana pz700 till min sons rum där han lirar 360, tittar på film och vanlig analog tv. Förta dagen när tv:n kom hem, då drog jag när alla sättings så att skärmen blev nästan svart. Efter en vecka, upptäcker jag att bilden är inställt på dynamisk. Sonen erkände att han lekte med fjärkontrollen den kvällen tv: sates i bruk. Alltså: I ca 5 dagar har den ”ljust” dynamiks och nu, efter 5 månader bilden är lika bra som samma kväll. För min del, inkörningen, åtminstone på nyare plasmor, är en myt. Visst skadar inte det om man kör in tv:n första dagarna, men det kan visa sig vara ränt tidslöseri.
Postad 23 April 2008 - 08:24
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Alltså en jätteviktig sak att påpeka här: Det är ABSOLUT INTE som så att man får ut max av tv:ns kontrast genom att ställa kontrasten högst. En för högt ställd kontrast-inställning (borde heta ljusstyrka men det heter kontrast egendomligt nog) kan innebära att man får extremt dålig kontrast i t.ex. ljusare scener samt dålig deltaljåtergivning.
Och att det är en myt på moderna plasmor är väl å ta i. Grejen är att man kommer inte få inbränningar i vilket fall då risken är så pass liten, men OM man får problem så kommer de i början och därför kan inkörning vara lämpligt.
Det som är galna myter som florerar är hur man kör in tv:n. Antingen så gör man break-in med myrornas krig eller speciell DVD. Då ska man ha gärna ha extrema inställningar så att tv:n får svettas ordentligt. Det går snabbare då helt enkelt.
Eller så sänker man kontrastreglaget något och tittar som vanligt. Resterande reglage kalibrerar man efter test-skiva eller tycka och smak. Alla som sänker ned bilden tills den blir "nästan svart" har missuppfattat något å det grövsta. Likaså alla som ställer in en felaktig temperatur eller skärpan på noll. Det enda som egentligen spelar någon roll är att man inte ställer in tv:n så att den kan visa någon extrem ljusstyrka.
En tumregel: har du ställt ned kontasten så mycket så att vita saker inte är uppleves vita så har du ställt ned för mycket
Den andra saken är att man i början (säg 50-100h) undviker att ha text-tvn på i 12h eller spela tv-spel i stor utsträckning.
Givetvis gäller detta mindre på nya plasmor än gamla, men bara för att man själv inte får några problem är det inte en "myt". Däremot så tror jag att de flesta är onödigt försiktiga.
Redigerat av Grimmy, 23 April 2008 - 08:30.
Postad 23 April 2008 - 10:10
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Förenkla mitt tips...UNDVIK dynamisk bildinställning som innebär både extremt hög kontras och högt ljus. Punkt slut.
Kontrast över 55% behöver man bara i mkt starkt ljus i rummet...och kör man med 75% i kontrast så tappar i alla fall jag mkt detaljer/täckning i ljusa/vita partier i tv-bilden.
schjak - och alla köper en stereo för att kunna dra volympotten i botten...kan då påpeka att det är mkt svårt att dra volympotten i botten på starka förstärkare som NAD och Rotel.
Max är inte alltid bäst...och jag tycker att ALLA fabrikanters MAX som nu skulle vara så bra INTE är bra för det handlar om ÖVERSTYRNING...många köper väl en bil för dess många hästkrafter, men inte används väl dessa alltjämnt. Det finns ingen produkt som mår bra av att utnyttjas till max.
Men det är ju upp till läsaren att ta beslutet/få vägledning.
Mvh JB
Nja jag använder nog inte heller mer än cirka 55% normalt sett. Det var snarare det att du sa att om man tänkte ha mer än 55% så skulle man köpa en LCD istället, och det håller jag inte med om, för du kan få ut mycket mer kontrast ur en plasma om du tycker det är jätteviktigt. Sen ville jag bara poäntera att normalläget har nästan 75% by default och det måste väl betyda att man får använda det om man vill. Jag påstår inte att det är optimalt, bara att det är okej om man vill. Man måste inte köpa en LCD för det... Jag har aldrig sagt att jag rekommenderar någon att sätta kontrasten på max... =) Sen kom jag ju också på att tänka på det här intressanta fenomenet att många väljer tv efter kontrasten. Man har hört folk säga att de tänker köpa PZ85 istället för PZ80 för att 85an har 30000:1 i kontrast och 80an har 20000:1. Vad spelar egentligen detta för roll om man ändå tänker ha kontrasten på 50%? Är det inte bara att köpa 80an och sätta kontrasten på typ 65% så har du samma effekt? Eller är det jag som tänker fel...
Redigerat av schjak, 23 April 2008 - 10:11.
Postad 23 April 2008 - 10:54
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Eller är det jag som tänker fel...
Ja du tänker lite fel ..  Riktigt så enkelt är det inte .. Maveric
Postad 23 April 2008 - 12:14
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Ja du tänker fel, men felet börjar redan när du brydde dig om siffrorna 5000:1 10 000:1 osv. Kontrastreglaget på TV:n ljusterar hur ljusstark tv:n är. Brightness justerar "svärtpunkten" det vill säga när tv:n ska börja tända sina pixlar och när den ska vara helt svart. Brightness har alltid en 100 % korrekt inställning, men den kan variera beroende på källa. Om du till exempel har någon källa som är lite off så måste du justera brightness därefter.
Ökar du konrast-inställningen på tv:n så blir den ljusstarkare. Detta innebär i teorin att du får bättre kontrast om du visar en helt vit ruta på en svart bakgrund - men även detta förutsätter en hel del om hur tv:n är byggd (tv:n kanske dimmar ned när det är stora partier svart i bilden och detta kanske inte sker helt linjärt osv). Men låt oss leka med tanken att det fungerar så pass enkelt som att om du ökar kontrasten så visas vitt med mer ljusstyrka.
Då har du alltså fått en ljusstarkare skärm. Men är den mer kontrastrik? Antagligen om du visar en vit fyrkant mot en svart bakgrund - men vad händer när du visar en Grön blomma på en rosa klänning? Eller en isbjörn som går runt i snön? I den senare scenen kanske du har en kontrast på 50:1 med kontrastreglaget på 55, medan du kanske får en kontrast på 2:1 när du krämat upp på max.
Och är det ens självklart att du fått mer kontrast i en mörk scen? Nej inte säkert: har du riktigt otur så kommer skillnaden mellan riktigt mörka detaljer och ganska mörka detaljer (tänk dig en ganska mörk gestalt i ett mörkt rum) ha blivit mindre så att allt blir en grå soppa... Alternativt så behöver du sänka brightness för att svartpunkten ska bli korrekt och detta kanske leder till att du missar en del detaljer.
Det intressanta är egentligen endast vid vilket kontrastinställningen som tv:n visar upp kontrastrika bilder (alltså bilder som upplevs djupa) i sådant material som du tittar på, och detta utan att detaljer försvinner.
Bäst "kontrast" får du om du drar ned brightness till noll och kontrasten upp till 100. Då kommer allt som har det minst mörkt i sig vara helt svart (mörkrött blir svart osv) och allt som har det minsta grå nyans vara helt vitt. Bilden kommer vara helt otittbar och du förlorar nästan all bildinformation.
Jag kan ta och berätta vad dynamisk bild på min tv gör. Den tar allt som är mellan 1% och 20% ljusstyrka och gör 100% svart. Och sedan tar den allt mellan 80% ljusstyrka och 100% ljusstyrka och gör till 100% ljus. Med andra ord förlorar jag 40 % av bildinformationen. Bilden ser riktigt ut att ha mer "punch" i en genomsnittlig scen, men alla detaljer i mörka ytor (en mörk kavaj) eller i mörka scener försvinner helt. Likaså så blir en isbjörn i snön i princip osynlig...
I princip finns det en bäst kontrastinställning för alla tv-apparater, men den varierar också med belysningen i rummet. I ett rum med viss ströbelysning kan du aldrig få några 20 000:1 kontrastskillnader. Dina ögon kan inte uppfatta det helt enkelt.
En bra kompromiss på plasma brukar vara att hitta något som är vitt och sedan ställa in det så att man upplever det som vitt, men utan att detaljerna i det vita försvinner. Det finns också DVE för detta, men man kan komma rätt långt med den tumregeln. Upplevs det vita som grått har man för låg kontrastinställning, försvinner detaljer i ljusa scener har man för hög.
Postad 23 April 2008 - 14:35
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Otroligt bra inlägg Grimmy...tack för detta. Hoppas nu alla förvirrade läser din utomordentliga förklaring.
Mvh JB
Postad 23 April 2008 - 14:56
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Ja, det var intressant, förstår hur du menar nu =)
Postad 23 April 2008 - 16:27
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Hoppas att alla förstår att DET ÄR SÅ ...
Maveric
Postad 05 February 2009 - 00:33
PetterSundberg
-
PetterSundberg
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Mycket intressant läsning om kontrast, detta har jag som lekman inte tänkt på innan. För mitt otränade öga har en ganska hög kontrast alltid ser bättre ut men när jag läser det så känns det ju helt logiskt att man missar en del nyans med högre kontrast. Fin information om inkörningen också, då vet att jag inte skall köra läget dynamisk med ganska hög kontrast som var det jag tyckte såg bäst ut vid första anblick i butiken  får lära mig uppskatta nyansrikedomen istället
Postad 05 February 2009 - 23:21
Danneman_
-
Danneman_
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Det dynamiska läget som du såg i butiken ser garanterat inte bäst ut hemma då du slipper strålkastare rakt på TV:n osv. :=)
Postad 06 February 2009 - 02:03
alffjeld
-
alffjeld
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
hei
for dem som ikke har en kalibreringsdisk, men har en blurayspiller, og en dvd-brenner, så går det å laste ned en gratis fil på avsforum sin kalibreringsdel, som brennes til dvd, og er meget bra til å justere lysstyrke og kontrast, og også til en fullstendig kalibrering for dem som har en sensor og software til det.
Postad 11 June 2009 - 19:20
BlixtGordon
-
BlixtGordon
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Tjena, har precis inhandlat en pio 5090.. Hur ska jag göra med inkörningen, lite rädd att göra något fel. Vad är enklast?
Mvh. BlixtGordon
Postad 11 June 2009 - 21:43
BlixtGordon
-
BlixtGordon
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Äh vafan, tv'n står och rockar myrornaskrig ett tag.. fast läste just om någon som fått inbränning blabla. och körde myrornas krig då blev bilden "jämngrå" låter som bullshit men men. >_<
Mvh. BlixtGordon
Postad 12 June 2009 - 12:38
Nattsvart
-
Nattsvart
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
körde en inbrännings dvd i kanske 100 timmar eller så när TV:n var ny och hade normala inställningar efter det. Lite lågt på kontrast dock.
Har inte haft några inbränningproblem. Men..... efter att jag skaffade blu-ray har jag sett en liten underlig sak. Ganska ofta får jag el typ grå rand där subtitles texten är. Det ser ut som en ljusare skuggning och syns när bilden är mörk. Ofta hamnar detta utanför själva filmebilden eftersom det är filmformat på den. Puasar filmen och går till en kanal med lite myrornas krig i någon minut eller så. Mer behövs inte. den gråiga randen är borta då, så jag antar att det är nån sorts ghosting. Inget allför allvarligt men verkar bara komma på blu-ray filmer. Har inga problem med det när jag tittar på TV.
Postad 12 June 2009 - 13:14
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Äh vafan, tv'n står och rockar myrornaskrig ett tag.. fast läste just om någon som fått inbränning blabla. och körde myrornas krig då blev bilden "jämngrå" låter som bullshit men men. >_<
Mvh. BlixtGordon
Jo de låter som bullshit Kör på som vanligt, TV/BD/DVD eller vad du nu vill, inga speciella inställningar behövs. Enda anledningen till att jag överhuvudtaget funderade på inkörning var att jag skulle ISF-kalibrera min 5090H, då ska panelen stabiliseras & det tar ca 200 timmar. Körde dock på som vanligt med inställningar som rekommenderades i G9 tekniktråden. Om man vill påskynda inkörningen inför kalibrering så kan ju nån typ av inbränningsskiva kanske vara nåt men annars så känns det oerhört onödigt.
Postad 12 June 2009 - 13:19
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
efter att jag skaffade blu-ray har jag sett en liten underlig sak. Ganska ofta får jag el typ grå rand där subtitles texten är. Det ser ut som en ljusare skuggning och syns när bilden är mörk.
Det är ghosting ja. Min förra plasma led kraftigt av detta men min nuvarande är totalt befriad från sådant.
Postad 12 June 2009 - 13:28
mkjn2
-
mkjn2
-
Amatör
-
-
81 inlägg
vilken skillnad det är på tv och tv! Philipsen jag har uppe på sovrummet kan jag lira xbox i flera timmar på utan att det syns nått alls. Men på samsungen nere blir det märken så man ser efter om man låter menyn vara på nån minut
Helskumt, 1 fråga till når jag pratar om tvn. När det är ljusa bilder/sener så tjuter tvn väldigt högt!
Postad 12 June 2009 - 14:49
BlixtGordon
-
BlixtGordon
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Alltså, efter att någon fått en isf-kalibrering. Funkar det inte så att vem som helst kan kopiera de inställda värdena och därefter meka in dem själv?
Mvh. BlixtGordon
Redigerat av BlixtGordon, 12 June 2009 - 14:51.
Postad 12 June 2009 - 14:59
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Exemplaren skiljer sig en del åt + omgivningsljus/färger m.m. Personligen så har jag svårt att tro att omgivningen ska inverka speciellt mycket på en panel men jag testade alla varianter av s.k. kalibrerade lägen som jag hittade på nätet men ingen av dem var ens i närheten av det resultat jag fick efter ISF-kalibreringen. Läs mer om kalibrering i tråden Bildkalibrering. https://www.minhembi...howtopic=134484
Postad 13 June 2009 - 08:34
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Mvh. BlixtGordon
Fast det var rolig bullshit..he he.
Postad 16 June 2009 - 08:46
BlixtGordon
-
BlixtGordon
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Exemplaren skiljer sig en del åt + omgivningsljus/färger m.m.
Personligen så har jag svårt att tro att omgivningen ska inverka speciellt mycket på en panel men jag testade alla varianter av s.k. kalibrerade lägen som jag hittade på nätet men ingen av dem var ens i närheten av det resultat jag fick efter ISF-kalibreringen. Läs mer om kalibrering i tråden Bildkalibrering.
https://www.minhembi...howtopic=134484
Vad tror du, skulle det vara bättre med någon bra kalibrerings DVD gämfört med att kopiera någons ISF? Mvh. BlixtGordon
Postad 16 June 2009 - 18:04
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Absolut ja, men då krävs det att du lär dig din tv samt sätter dig ordentligt in i hur kalibreringen ska göras. Detta + en hel del tid bör ge ett klart bättre resultat.
Nu har jag aldrig använt en dylik skiva till kalibrering men jag skulle kunna tänka mig att en kopierad, bra inställning kan vara en bra grund att utgå ifrån då du ska kalibrera. Ni som kan detta bättre får gärna rätta mig om jag har fel.
Jag valde en professionell kalibrering p.g.a. att jag inte ville gräva ned mig alltför mycket i kalibrering + att jag känner mig själv, jag hade fortsatt att skruva i all evighet för att hitta det optimala & hade aldrig känt mig säker på hur rätt jag ligger
Postad 16 June 2009 - 19:13
BlixtGordon
-
BlixtGordon
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Ja absolut borde man kanske fixa en professionell isf, men jag känner för att snika till det lite nu i början iaf.  eller ja om 180 timmar kanske
Postad 16 June 2009 - 20:38
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Nu har jag kört in min i 15 månader oc hden fungerar alldeles fantastiskt efter det  Den lilla gosting jag upplevde i början med statiska varvmätare (DTM ,F1) har jag inte sett de senaste 14 månaderna!
Postad 17 June 2009 - 07:44
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Ja absolut borde man kanske fixa en professionell isf, men jag känner för att snika till det lite nu i början iaf. eller ja om 180 timmar kanske 
Du kan ledigt kalibrera på en gång & finjustera efter ett par hundra timmar. Har en känsla av att skillnaden på panelen ny eller efter ett par hundra timmar är ganska så marginell & själv så ställer jag mig helt frågande till speciella inkörningsinställningar så länge man håller en normal kontrastnivå & inte fläskar på nåt kopiöst. Det sista är ju dock inte aktuellt om man kalibrerar rätt. För övrigt så är det ju inte fel att själv lära sig kalibreringsförfarandet & skruva själv, kan ju vara riktigt roligt om man har tid & tålamod. Själv så har jag fintunat hifi i över 30 år & kände när jag köpte min 5090H att nu vill jag bara luta mig tillbaks & njuta av perfektion
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|