Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

50 " plasma på spånskivevägg

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 July 2007 - 02:35

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Jag har försökt söka men bara hittat trådar som behandlar gipsväggar.

Vi har precis köpt hus och jag har tydligt sett att de förra byggarna har haft en förkärlek för spånskiva som golv och vägg. I det rummet vi ska ha tv:n så känns det som spånskiva som väggyta.

Hur göra på bästa sätt för att kunna fästa min LG50pc1r med dess accurate väggfäste.
Min tanke hitills är att köpa en enkel regeldetektor och försöka leta reglar på den lilla mellanvägg(tv:n ska upp på en mindre vägg som hägnas in av öppen spis och en dörr). Mitt väggfäste är 70cm i fästbredd så har jag tur kan jag ju hitta 2 reglar men troligtvis minst en iaf att fästa i. Skall jag bara fästa med lång träskruv som går in i reglarna utan förborrning eller plugg?

Om jag bara hittar 1 regel att nyttja vad skall jag använda på de övriga fästpunkterna, förborra och sätta molly eller vad?

Sista frågan, att köpa en enkel regeldetektor från clas ohlsson för 100kr, kan jag räkna med tillförlitligheten eller bör jag köpa en dyrare apparat?

Ge mig tips om jag är ute och cyklar tack

MVH Lorant

Postad 30 July 2007 - 10:34

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0
Jag skulle inte fästa i mindre än två reglar. Använd fransk träskruv och förborra för att undvika sprickor. Jag användr själv en regeldetektor från Ohlson och det fungerar utmärkt. Min var dock lite dyrare än 100:-.

Postad 30 July 2007 - 10:39

zugor
  • zugor
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
skulle det inte räcka med att dra in ett antal rejäla expandrar. tycker det borde motstå ganska fint då belastningen ligger vertikalt.

Postad 30 July 2007 - 22:58

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Och om jag gör en egen liten fondvägg bara bakom tv:n. Sätter tvärreglar i reglarna i den befintliga väggen. Sen reglar normalt och fäster en ny spånsskiva som jag kan dölja kablar i etc. Då får jag ju väggfästet i både de nya reglarna men även i tvärreglarna som sitter också.

Hur bör det hålla ur rent hållfasthetssynpunkt?

MVH Lorant

Postad 31 July 2007 - 00:27

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Håller säkert bra, men varför inte riva den befintliga väggen o regla upp ordentligt för ditt fäste!! :)

Postad 31 July 2007 - 00:40

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Vad är problemet?
Spånskivor håller ju i regel för mycket större belastningar än vad gips gör!
Om man ändå är osäker så kan man ju förborra och trycka in "molly-pluggar". Testa gärna på en lös bit spånskiva, så att du ser hur mycket du kan skruva innan "benen" viker sej bakåt. Rätt monterat så håller mollypluggar för stora belastningar, t.o.m. hängande på gips-skivor.

Jag har ett svagt minne av att ha läst någonstans att 8mm mollyplugg klarar av att bära upp 30kg i enkelgips, så länge de är rätt monterade. Det dubbla i dubbel-gips. Med tanke på styrkan hos spånskivor så tror jag att mollyplugg i 16mm spånskiva bär minst lika mycket som mollypluggar i dubbelgips.

60kg per skruv, använder 4 skruvar så kan du alltså belasta upphängningen med 240kg!!!

Borde inte det räcka?

Lite tips:
Olika typer av pluggar
Använd ett verktyg för mollypluggar vid montering, så blir det enklare.

Redigerat av Unregistered959, 31 July 2007 - 01:03.

Postad 31 July 2007 - 04:49

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Det är inga problem jag ville bara försäkra mig. Kommer förmodligen ändå sätta en ny fondpanel som tv:n och ev center fästs på så att jag får väck kablarna.

Anledningen att jag inte vill riva väggen där är att det känns onödigt att riva en vägg som vi tycker är snygg nog att inte behöva tapetseras eller målas. Har tillräckligt mkt annat att renovera + bygga det riktiga biorummet så jag vill inte ge mig mer jobb än jag redan har

MVH Lorant

Postad 24 March 2008 - 04:22

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Snabb som jag är så har jag inte ens monterat tv:n. Skall göra det i veckan nu och därför ställer jag slutgiltligen frågan hur rekommenderar ni att jag ska göra?

Har hittat en regel som är ungefär i mitten av där väggfästet är så det blir två skruvar i regeln(en uppe och en nere). Ska jag bara förborra och skruva träskruvar rakt i. Resterande skruvar då där det bara är spånskiva? Antar att det inte räcker med vanliga spånskiveskruvar utan plugg?

Jag har några st expanderplugg från byggmax hemma om jag sätter träskruvar där regeln är och expander på resterande då bör det väl sitta stabilt?

Tack på förhand för hjälpen, lika bra att fråga när jag väl ska sätta upp det

/Lorant

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.