Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare till cambridge Cambridge 640A v.2

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 July 2007 - 17:09

Unregisteredea7ccd8a
  • Unregisteredea7ccd8a
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har bestämt mig för att skaffa en Cambridge 640A v.2 förstärkare med tillhörande DVD spelare. Mest för att den tilltalar mig rent estetiskt plus att den fått bra recensioner.

Problemet är att jag har svårt för att bestämma mig vilka högtalare jag ska välja. Väljer mellan B&W DM685, DALI IKON 1 och 2 samt DALI Royal Menuet II, QUAD 12L, Någon Audiovector i K-1 serien, Acustic Energy Aelite 2 och Monitor Audio RS1. Vet att detta var en hel del högtalare att välja ifrån, men jag är helt vilsen i denna djungel. Vill ha en högtalare som går bra ihop med den valda förstärkaren. Alla dessa är som synes stativhögtalare just för att jag tycker det är snyggast.

Skulle vara tacksam för all möjlig hjälp.

Mvh,
Andreas

Postad 31 July 2007 - 10:48

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Har kört 640 med monitor audio innan och har gillat ljudet.

Postad 31 July 2007 - 11:53

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Högtalare är otroligt olika i karaktär - så utan att du anger vad du främst lyssnar på (är det viktigt med hela registret, alltså ner till 30-35Hz, eller kan du offra 10Hz i botten och köra med stativare - som oftast är lite bättre detaljer på), och hur mycket pengar det handlar om är det svårt....

Personligen är jag mycket svag för Dynaudios högtalare, kika på hifimagasinet.com så finns det en några Audience 42or till salu... (själv kommer jag att köpa nästa år - WAF är låg på nya prylar just nu....)

Knalla in på Hifiklubben och lyssna igenom alternativen - de har ju Dali, Gale, B&W som alla är bra alternativ.

Postad 03 August 2007 - 14:47

Unregisteredea7ccd8a
  • Unregisteredea7ccd8a
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Lyssnar mycket på rock både äldre och modern och sing and songwriter musik. Kan tänka mig att lägga max 7000 kr på ett par högtalare...

Postad 03 August 2007 - 15:08

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har Cambridge 540R v2 och Canton GLE407, dvs absolut inget du listat, men Cambridge och Canton funkar riktigt bra. Så prova Canton GLE403 som är stativare, tror det kan vara en riktigt bra kombination med 640A.

//Micke

Postad 03 August 2007 - 15:26

Millground
  • Millground
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
B&W:s största stativare i nya 600-serien (684?) är nog bra. Har inte lyssnat på just den men däremot golvaren för 11.500kr och den lät fint, med bra mellanregister.

Postad 03 August 2007 - 18:57

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Jag kör ju både 640A v2 och 640C v2 tillsammans med Quad 12L2. Lyssnar mycket på singer-songwriter, livemusik och svensk pop/rock.... speciellt singer-songwriter låter magi... Det är ju en väldigt nyanserad kombinaton. Passar det dig så tror jag du kommer bli nöjd med Quad.

Av de övriga högtalare du listat har jag hört Dali Ikon 1&2 tillsammans med Azur och jag tycker Quad springer åttor runt dessa Dali. Har även hört B&W CM1, lät rätt bra, men jag tycker det var lite väl färgat i lägre frekvenser samt inte lika detaljerat ljud som Quad. CM1 passar nog bättre om du ska spela tyngre rock.

Redigerat av tpalsson, 03 August 2007 - 19:04.

Postad 03 August 2007 - 19:29

viktronic
  • viktronic
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag har bestämt mig för att skaffa en Cambridge 640A v.2 förstärkare med tillhörande DVD spelare. Mest för att den tilltalar mig rent estetiskt plus att den fått bra recensioner.

Problemet är att jag har svårt för att bestämma mig vilka högtalare jag ska välja. Väljer mellan B&W DM685, DALI IKON 1 och 2 samt DALI Royal Menuet II, QUAD 12L, Någon Audiovector i K-1 serien,  Acustic Energy Aelite 2 och Monitor Audio RS1. Vet att detta var en hel del högtalare att välja ifrån, men jag är helt vilsen i denna djungel. Vill ha en högtalare som går bra ihop med den valda förstärkaren. Alla dessa är som synes stativhögtalare just för att jag tycker det är snyggast.

Skulle vara tacksam för all möjlig hjälp.

Mvh,
Andreas

<{POST_SNAPBACK}>

Jag sitter i precis samma stol. Har just köpt mig en CA Azur 640 v.2 och letar efter stativare i prisklassen runt 5000kr. En stark kandidat för mig är Monitor Audio RS1 men det finns fler intressanta högtalare. Jag tycker precis som du att detta är en riktig djungel. Jag postar nya inlägg här när jag har varit ute och provlyssnat.

Postad 04 August 2007 - 12:06

Unregisteredea7ccd8a
  • Unregisteredea7ccd8a
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Skulle vara mycket intressant att höra vad du kommer fram till.

Postad 11 August 2007 - 15:51

viktronic
  • viktronic
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Var på Hifiklubben idag och lyssnade på Dali ikon 2 med 640A.v2, och jag blev mäktigt imponerad. Hyrbriddiskanten slår allt jag lyssnat på i denna prisklass, stark i mellanregister samt bas. Ikon 2 spelar stort, subbas skulle bara vara överdrivet i alla fall för musik. Karaktären är åt det ljusare hållet vilket går mycket bra ihop med cambrigde. Mycket talar för att jag köper dessa i veckan.

Postad 11 August 2007 - 16:18

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Håller med om att cambridge och dali är bra kombinationer då jag tycker att elektroniken tillför det djupet som högtalarna annars kan sakna vilket gör att dom kan kännas lite tunna! Ikon 2orna är helt klart grymma vad det gäller att få fram detaljer i dom övre registerna vad det gäller akustisk, jazz, klassiskt och lite lugnare musik! Samt så räcker det juh att titta på mentor 6orna så har man lyckats skapa grymt vackra högtalare imo!

Lycka till med inhandlandet och skrev en rad om hur slutresultatet blev!

Postad 13 August 2007 - 20:01

viktronic
  • viktronic
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag införskaffat ett par Dali ikon 2 och är än så länge mycket nöjd. Dom är ännu inte inspelade vilket är lite spännande. Kommer lägga upp ett galleri om någon dag.

Postad 15 August 2007 - 18:53

Unregisteredea7ccd8a
  • Unregisteredea7ccd8a
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Var idag och lyssnade på förstärkaren tillsammans med ett par B&W DM685or samt Ikon 2orna. Fastnade lite för B&W högtalarna men ska först provlyssna tillsammans med ett par Quad 12L innan jag bestämmer mig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.