Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Omdömen om Supras Nätlist

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 August 2007 - 14:29

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Hej!

Jag hittar inget forum som handlar om strömförsörjning (nätlist och elkablar) så den hamnar här istället - om den ligger helt fel kan kanske en vänlig moderator flytta den till rätt ställe....

Jag är i valet och kvalet i att köpa en
eller inte... Frågan är om det ger bättre ljud än en vanlig grendosa. Jag bryr mig INTE om att den innehåller åsskydd eller liknande - för mig är det LJUDET som är det viktiga.

Ganska många på forumet kör med den - men enligt kommentarerna som finns så har ni inte kunnat höra/se någon större skillnad. Jag är nyfiken på att se om det verkligen är så eller inte?
Jag har jagat ett test på listen, men inte hittat något bra (förutom i Hifi&Musik 1-2/2005 - som jag naturligtvis INTE har hemma.... :( ).
Så - om någon välig forumare skulle kunna lägga upp texten, eller skicka ett PM med testet till mig skulle jag bli glad... :D

Men - ni som har listen - blev det bättre eller var det bara en (dyr) investering i åsksäkerhet och att den ser snyggare ut ?

Mvh
Andreas

Postad 03 August 2007 - 14:33

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Förstår inte varför det skulle låta bättre, visst är väl kanske lite filter som tar bort störningar men så mycket är det nog ändå inte.

Strömmen som kommer ut från väggen är ju densamma.

Postad 03 August 2007 - 14:51

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Förstår inte varför det skulle låta bättre, visst är väl kanske lite filter som tar bort störningar men så mycket är det nog ändå inte.

Strömmen som kommer ut från väggen är ju densamma.

<{POST_SNAPBACK}>

Möjligt - men det finns många som anser sig höra skillnader på ljudet mellan olika kablar (nät, signal och högtalarkabel). Själv har jag varit mycket skeptisk till det här med att vända kontakten i uttaget - ända tils jag provade. Hmmm....då lät det bättre...alltså kanske det ligger lite i det faktum att använda ett bra strömuttag...och här kommer då min fråga till er som har listen hemma? Blev det bättre - eller var det för att det ser bra ut och därmed automatiskt "låter" bättre?

Även om man kan diskutera huruvida "ström är ström" eller om det gör någon skillnad så vill jag inte göra det här - det finns gott om sådana trådar på nätet för den som vill läsa - jag vill höra kommentarerna från de som har en Supralist hemma - ljudmässigga och/eller estetiska fördelar?

Postad 03 August 2007 - 15:00

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Hmmm, mycket intressant tråd du skapat Hultin! Detta är nåt jag själv gått och grunnat på ett längre tag nu, dvs är denna produkt nåt att ha?

Har själv varit sugen på att köpa en Supralist väl medveten om att den säkerligen har bra funktioner såsom åskskydd, nätfilter mot spikar mm. Sen att den är snygg är ju en annan sak :(

MEN, det som jag undrat över är ju exakt det du gör, dvs hör man verkligen nån skillnad??

Att ström bara kan vara ström vet jag inte om jag riktigt tror på, det finns ju uppenbarligen olika kvaliteter på strömleverans i olika nät/hus osv. Vissa har ju stora problem med både nätbrum, spikar och andra typer av störningar i elnät som kanske inte håller måttet.

Finns ju tex en anledning till att det både i bil o hemma hi-fi finns produkter såsom externa kondingar, batteridrift osv till olika produkter, allt för att ge en sån jämn och "ren" matning som möjligt utan att snöa in allt för mycket på det.

Men som sagt gör just DENNA lilla list nån hörbar påverkan på ljudet?

Mvh

masse

Postad 03 August 2007 - 15:04

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
om du har jordat uttag så blir ljudet bättre med denna.

Postad 03 August 2007 - 15:09

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
I bilen finns det ju gott om störningskällor - och i min egen bil så hör jag ganska stor skillnad på ljudet när man står stilla och rockar, bättre om bilen(motorn) är avstängs och sämre om den är igång.

Men vad gäller strömlisten så är jag ganska osäker ännu - jag har lånat hem en list och lorad-kabel (c:a 1500:- i investering) och jag har inte bestämt mig än om jag tycker att det är värt pengarna... jag ska grunna/lyssna över helgen. Den förbättring jag fick genom att byta klocka (700:-) i CD:n är många gånger bättre/större än det här.
Ibland tycker jag mig höra en "luftighet" mellan instrumenten som jag saknar när jag kör den billiga listen, och andra gånger vet jag inte om jag bara inbillar mig....

Postad 03 August 2007 - 15:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

om du har jordat uttag så blir ljudet bättre med denna.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, det jag då skulle vilja veta är varför det just bara skulle ge en förbättring om man har jordat jämfört med ojordat. Men framförallt, har du den själv och vad är du upplevt som ljudmässig förbättring?

Tyckte bara svaret var lite vagt och luddigt...

Redigerat av masse70, 03 August 2007 - 15:13.

Postad 06 August 2007 - 20:25

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jag bryr mig INTE om att den innehåller åsskydd eller liknande - för mig är det LJUDET som är det viktiga.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du bara är intresserad av de ljudmässiga fördelarna så lägg pengarna där de gör skillnad, tex högtalarna och rummer.

I bilen finns det ju gott om störningskällor - och i min egen bil så hör jag ganska stor skillnad på ljudet när man står stilla och rockar, bättre om bilen(motorn) är avstängs och sämre om den är igång.

Du tror inte att det är fler saker som inverkar...?

Ditt exempel är inget vidare och ungefär som att säga att det är skillnad på ljudet på en fin stereo, och en fin stereo plus att du har en påslagen hårfön riktad mot huvudet.

MVH
/Chuck

Postad 12 August 2007 - 12:27

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Fler saker? Okej jag kanske var otydlig - jag menade att jag hör ganska stor skillnad om jag står stilla med bilen (alltså ingen störningskälla från buller utifrån eller att uppmärksamheten tas av annat) med motorn igång eller inte.

Vad gäller strömlisten så åkte den tillbaka till butiken. Hos mig gjorde den ingen större skillnad (visst, den var snyggare men för 1500:- kan jag fixa bättre klocka och strömförsörjning i CD:n, vilket jag vet gör skillnad).

Postad 13 August 2007 - 07:34

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Hos mig stannar den kvar.
Inte för att jag märkt av något bättre ljud eller bild.
Men strömspikarna försvann, de kom när en lampa tändes/släktes och andra elprylar slogs på /stängdes av. Skönt att slippa knastret från de numera iaf.

Postad 13 August 2007 - 07:53

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
En fördel med dessa är väl att de har bra kvalité. Förra veckan när jag skulle dra fram en grendosa sa det "poff" en 15cm ljusblixt flög rakt ur dosan och så gick proppen. Blev bara lite rädd när man stod där med grendosan i handen :)

Redigerat av Unregistered32555851, 13 August 2007 - 07:54.

Postad 13 August 2007 - 19:11

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Fler saker? Okej jag kanske var otydlig - jag menade att jag hör ganska stor skillnad om jag står stilla med bilen (alltså ingen störningskälla från buller utifrån eller att uppmärksamheten tas av annat) med motorn igång eller inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Det jag menar är ju att du jämför under ganska dåliga förutsättningar, en bil som står stilla och en bil som kör. Du har ju motorljudet att ta hänsyn till för att ta ett exempel...ingen rättvis bedömning som jag ser det.

Men jag har själv meckat mycket med bilstereo och vet hur lätt störningar letar sig in i signalvägarna.

MVH
/Chuck

Postad 15 August 2007 - 17:12

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Det jag menade var att jag menar att om jag står stilla med bilen - handbromsen åtdragen och hela surven - så hör jag en tydlig skillnad i ljudet när jag har motorn igång (med alla strömförbrukare igång....) och när jag stänger av den (enbart stereon som drar ström ur batteriet).

Alltså om det kan leta sig in störningar via elnätet så bör man kanske hitta ett nätfilter som tar bort det (och då kanske ett billigt på Clas Olson skulle duga....1/3 av priset mot en Supra list + LoRad kabel..... och om man är riktigt på humör kanske ölflex-tweaka den.....

Postad 03 August 2008 - 18:57

kerre91
  • kerre91
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Själv så använder jag Supras Nätlist. Och jag skojar inte, men jag hörde en skillnad i ljudet, ljudet lätt lite finare. Eftersom små strörningar kan påverka ljudet, men supras nätlist rensar bort det, go supra.

Postad 04 August 2008 - 12:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag är lite skeptisk till om man kan höra någon skilldnad på denna och en vanlig gren dosa, men jag tycker att den verkar bra med sitt skydd och kan vara bra att ha till t.ex. datan som är känslig mot pikar m.m.
Men inget som jag köper till stereon inte :)

Postad 06 August 2008 - 21:42

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Ok, det jag då skulle vilja veta är varför det just bara skulle ge en förbättring om man har jordat jämfört med ojordat.

Jordat= skärmat,leder bort skräp,stör inte andra kablar.
ojordat=oskärmat

FÖRESTEN:
https://www.minhembi...showtopic=68079
där har vi den "riktiga" tråden

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 06 August 2008 - 21:43.

Postad 13 August 2008 - 16:52

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Tror ni denna list kan hjälpa mig med ett problem som jag har. Får nämligen ett brummande ljud från min subwoofer, låter som något nätbrumm från dennes slutsteg. Eller så är bara subban defekt.. :unsure: Det är en Yamaha yst-sw1500 om det spelar någon roll.. Det följer med en kabel som man kan koppla mellan subben och förstärkaren för att typ jorda den men det gör ingen skillnad. Behöver verkligen hjälp med detta problem då det hörs igenom ljudet när jag har låg volym på. Kan det vara något annat som stör? Har knappt några grejer runtomkring.. Bara reciever, högtalare och ett ps3.

//Mvh Henrik

Postad 14 August 2008 - 23:18

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag hör ingen skillnad,men köpte den för att skydda all elektronik jag har.

Postad 18 August 2008 - 14:54

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Jag hör ingen skillnad,men köpte den för att skydda all elektronik jag har.

hur blir det om åskan slår ner "i" eluttaget, tar nätlisten "upp" det och elektroniken kan fortsätta som vanligt?
skulle kanske köpa mej en sån om jag ska ha det till datorn.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.