BDC-202 + HTPC = bluray på HTPC
16 svar till detta ämne
Postad 10 August 2007 - 09:27
nombz
-
nombz
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Hej
Tänkte bara rapportera att följande konfig fungerar och på så vis tipsa om hur man kan köra blu-ray på sin HTPC
Jag har i veckan installerat och testat den nya blu-ray spelaren Pioneer BDC-202 (som är en oem version av BDC-S02 som i sin tur är den europeiska versionen av BDC-2202). Jag var tvungen att köpa den från UK för ingen verkade sälja den i Sverige (inte ens Pioneer själva kunde peka på någon i Sv som gjorde det). Dock så pratade jag med Dustin och de sade att de förmodligen skulle ha den denna vecka (men vem har tid att vänta på sådant  ).
Jag har en HTPC med:
- Core 2 Duo E4300 klockad till runt 3Ghz (vattenkylt, inte för att det behövs utan för att det är tyysssttt)
- ATI 2600 xt (Sapphire kort)
- 1 Gb minne
- En stor CRT i taket med HDMI/DVI/HDCP interface (FuryHD), 5m DVI sladd
- Pioneer BDC-202
- HD-DVD spelare addon till XBOX 360
- Windows XP SP2
- FireDTV-T
- PowerDVD 7.3 (4101a tror jag builden heter), Reclock force on load for powedvd.
- ATI drivisar 7.10 (med "reghack" från avsforum)
- Zoomplayer för DVD (med Reclock, VMR9, FFshow raw och ATI's decoder)
Jag installerade AnyDVD HD (innan dess ville min spelare inte spela alls av någon anledning, men jag tänkte i alla fall ha det installerat för att slippa problem...) och PowerDVD 7.3.
Ser så klart till att CRT:n refreshar på 48Hz (för att slippa onödigt hackande, jag är allergisk mot sådant), upplösning till CRT:n 1920x1080 (ja, den klarar att resolva det, fast det är på gränsen). Egentligen är det ju refresh 47.952Hz för bluray och närmare 60Hz för HD-DVD.
Och det funkar klockrent! Inget snack om att det är HD och det flyter på fint. Några gånger under filmen (Pirates of the Caribean blu-ray) så tyckte jag att det ryckte till i början på ett nytt klipp, men under resten filmen så flytter panoreringar osv mkt bra.
Jag njuter även SVT HD via DVB-T med denna maskin, mycket njutbart. En del .ts filer spelas så klart också med Zoomplayer. Vanliga DVD också via Zoomplayer med ffdshow(sharpening, resize, gamma) och reclock.
Hoppas detta kan ge någon ideer om att se blu-ray och HD-DVD !
Edit: uppdaterat med SW och HW saker
Redigerat av nombz, 31 October 2007 - 15:15.
Postad 10 August 2007 - 09:47
Saim
-
Saim
-
Användare
-
-
215 inlägg
Tjenare,
Kul att läsa, jag är också sugen på att bygga ihop en burk som klarar HD-DVD och/eller BD.
Såg att du köra 48Hz till projjen. Antar att du får 24Hz (x2) rakt igenom då utan några pullups/pulldowns?
Vet du om ditt grafikkort, eller något annat klarar att skicka ut 24Hz, eller är 48Hz minimum?
Anledningen att jag undrar är att jag kommer fortsätta köra digital proj, och de klarar ofta inte 48Hz...
Såg också att du justerar t.ex. gamma i ffdshow. Hur tycker du att det fungerar? Märks det några artefakter såsom banding eller dålig upplösning i färg/grå-skalor pga att alla nivåer inte utnyttjas i överföringen?
Mvh
Simon
Postad 10 August 2007 - 11:08
nombz
-
nombz
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Tja
>Kul att läsa, jag är också sugen på att bygga ihop en burk som klarar HD-DVD och/eller BD.
>Såg att du köra 48Hz till projjen. Antar att du får 24Hz (x2) rakt igenom då utan några >pullups/pulldowns?
Det antar jag också  Det ser lugnt och stabilt ut i alla fall. När jag kollar på DVD så är det ju PAL så då kör jag 50Hz. Man märker VÄLDIGT snabbt om man valt fel....
>Vet du om ditt grafikkort, eller något annat klarar att skicka ut 24Hz, eller är 48Hz minimum?
>Anledningen att jag undrar är att jag kommer fortsätta köra digital proj, och de klarar ofta inte >48Hz...
Ingen aning faktiskt, jag tror inte min Barco syncar på 24Hz så det är nog ingen ide att prova.
>Såg också att du justerar t.ex. gamma i ffdshow. Hur tycker du att det fungerar? Märks det några >artefakter såsom banding eller dålig upplösning i färg/grå-skalor pga att alla nivåer inte utnyttjas i >överföringen?
Notera att det är för DVD som jag kör via ffdshow. Gamma behövs ju ofta för oss som kör CRT (tror jag kan kompensera det i projjen också, men har inte mekat med det ännu). Jag tycker det fungerar ypperligt och jag kan inte se några dåliga effekter av det. Så klart om man ökar gamma på en display som redan har en "linjär" gamma så antar jag att man plockar fram mer komprimerings artifakter i de mörka delarna, men det är inget jag har problem med på min CRT. Hoppas det är svar nog.
Testade precis HD-DVD också. Funkade fint. Så jag kanske är i mål med min HTPC (yeah, right, det är man ju aldrig....). blu-ray, HD-DVD, DVD, TV(via dvbviewer) och så klart en hel del TS och annat man kan få tag på (fria saker och sådant jag spelar in själv så klart....).
Postad 10 August 2007 - 13:19
bjsbjs
-
bjsbjs
-
Amatör
-
-
72 inlägg
På tal om ljudnivåer - hur är det mekaniska oväsendet från Pioneer-spelaren?
De interna "dator" DVD-spelare jag stött på har samtliga fört ett närmast absurt oväsen under uppspelning. Därför undrar jag hur den här beter sig.
Postad 10 August 2007 - 16:53
nombz
-
nombz
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Som jag nämnde i en annan tråd om denna så låter den på rätt bra, dvs "spin"ljudet är högt (eller nja, kanske inte så högt men i paritet med andra dvd spelare).Detta med dvd skiva i, när man spelar blu-ray så tänkte jag inte ens på det, om det var för jag var för inne i filmen eller för att den är tyst låter jag vara osagt. Men man kan säkert köra nero drivespeed eller liknande på den för att få den tystare (det gjorde jag i alla fall på min gamla dvd spelare). Har inte testat ännu....
Postad 10 August 2007 - 17:30
bjsbjs
-
bjsbjs
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Tack för tipset om Nero Drivespeed - ska kolla om det gör någon skillnad! Jag har den tydligen redan installerad på min PC via Nero Essentials som jag fick bundlad med DVD-spelaren. Hade inte ens lagt märke till den applikationen.
Postad 10 August 2007 - 19:18
joacim
-
joacim
-
Användare
-
-
182 inlägg
Du kan sätta DVD speed i AnyDVD. Borde ju funka i AnyHD oxo...eller?
Postad 10 August 2007 - 21:45
nombz
-
nombz
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
joacim:
ja jag trodde det också och satte det i AnyDVD HD (optionen finns där). Men jag märkte ingen skillnad alls....
Postad 20 August 2007 - 13:00
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1014 inlägg
Väldigt intressant! Synd bara att man måste ha HDCP hela vägen för att det ska fungera, eller? Min TV har inte det  Dock stödjer mitt grafikkort/moderkort det.
En fråga, kör du bluray från media center eller via powerdvd? Det är ju inte komplett förrän man kan kör allting via media center
Måste du kändra uppdateringsfrekvens mycket beroende på vad för material du kör? Exempel:
TV
PAL DVD
BLURAY
1080i mkv
720p mkv
Vad kör du för uppdateringsfrekvens i windows kontrollpanelen? Är det 50 Hz för allt pal material och 48 Hz för allt hd/ntcs material?
Hur märker man om det är någon del av kedjan som inte stödjer HDCP? Får man nåt meddelande finns det nån test/analysapplikation man kan köra innan för att försäkra sig?
MVH
henrik
Redigerat av MrNorth27, 20 August 2007 - 13:02.
Postad 20 August 2007 - 13:20
Unregistered2eec027b
-
Unregistered2eec027b
-
Rookie
-
9 inlägg
nombz,
kul å höra att blu-ray och hd-dvd fungerar så pass bra. Med AnyDVD-HD bör du kunna kopiera filmen till HDD och spela upp den därifrån för att få ljudlös uppspelning. Hur mycket diskutrymme tar en film om du gör så?
Postad 21 August 2007 - 01:20
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlägg
Hur mycket diskutrymme tar en film om du gör så?
<{POST_SNAPBACK}>
beror ju helt på filmen... från 11 GB (minsta HD DVD jag sett) till 46 GB (största BD50 jag sett)
Postad 21 August 2007 - 08:27
Unregistered2eec027b
-
Unregistered2eec027b
-
Rookie
-
9 inlägg
till 46 GB
Tur att hårddiskarna blir större och större..
Postad 23 August 2007 - 19:15
nombz
-
nombz
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Jag kör anydvd HD så hdcp försvinner helt. Dock så är faktiskt hela min kedja HDCP kompatibel så det borde i teorin funka.
Ja, jag ändrar uppdateringsfrekvens mellan 48 och 50.
Jag har nu också bytt till ett ATI 2600XT. Kollade planet earth på SVT HD härom kvällen. Mums
Jag kör blu-ray och hd-dvd genom Powerdvd. Båda acceleras av 2600XT vilket innebär undeer 5% CPU usage, så nu vet jag inte varför jag sitter med en så kraftisg CPU 
Annat material kör jag i Zoomplayer. TV i dvbviewer.
>Vad kör du för uppdateringsfrekvens i windows kontrollpanelen? Är det 50 Hz för allt pal material >och 48 Hz för allt hd/ntcs material?
Precis så, har man fel så märker man det SNABBT.
>Hur märker man om det är någon del av kedjan som inte stödjer HDCP? Får man nåt meddelande >finns det nån test/analysapplikation man kan köra innan för att försäkra sig?
Finns en sådan sak med i PowerDVD, men jag har inte brytt mig om att testa, då anydvd HD äter upp sådant. Dessutom är en del av det jag kör blu-ray rippar dvs inget problem.
Postad 27 September 2007 - 10:15
mikeett
-
mikeett
-
Veteran
-
-
1825 inlägg
Lite nybörjarfrågor, jag tycker din HTPC verkar högst intressant då den klarar de Blu-Ray & HD-DVD samt digitaltv m.m.
Hur snabbt startar din HTPC upp?
Ung. hur mycket kostar en liknande setup?
Är du nöjd med PowerDVD som frontend för Blu-Ray & HD-DVD, eller föredrar du AnyDVD?
Postad 28 September 2007 - 20:18
nombz
-
nombz
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Hur lång tid det tar att starta? Hmm, det tar ju en stund, kan det ta en minut kanske? Går nog att optimera lite men jag har ju aldrig bråttom när jag sätter igång den.
Jag vill inte räkna på det, men om man köper lite mindre cpu än vad jag har (då 2600 kortet numera tar hand om allt sådant) så är det väl inte så farligt. bluray driven 2kkr, 1800 för hd-dvd, kommer inte ihåg vad DVB-T kortet kostade.
AnyDVD och PowerDVD är ju inte något man väljer mellan, utan man väljer båda. AnyDVD hd strippar ju bara bort alla HDCP krav på burken. Jag är inte så förtjust i PowerDVD faktiskt, men det finns ju inte så mycket att välja på just nu tyvärr... För dvd är ju ZoomPlayer kung i min setup.
Postad 31 October 2007 - 15:07
nombz
-
nombz
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Uppdaterar: Programvara Reclock i PowerDVD också. Nu är jag riktigt, riktigt nöjd. Och jag är rätt petig.
Postad 03 November 2007 - 18:10
isolde
-
isolde
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Hejsan !
Har försökt installera den spelaren på en ny htpc med bara denna, får ström och släden och lampa funkar men den kommer inte upp i biosen som en S-ata drive, tycker jag gjort rätt men.,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Tacksam för förslag.
Mvh
Isolde
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|