Vad det gäller portad låda så blir de ingen rolig kurva oavsett volym eller avstämnings frekvens, Bassbox 6 Pro rekommenderar en volym på Ca: 95 Liter med avstämning på Ca 31Hz, i mina öron låter det väldigt mycket för en 10:a & det känns som att den inte kommer producera mkt till bas alls (och om den skulle det så tycker jag den borde bli en smula okontrollerad iom delay på 20 ms som mest vid 27Hz). -3dB hamnar på 30Hz & -12dB vid 22Hz
Kikar man istället på en sluten låda så ser väl kurvorna betydligt bättre ut men då tappar man istället effektivitet neråt i frekvens, rekommendatione från probox ligger då på Ca:27 liter... Med detta hamnar dock delayen på strax under 5ms hela vägen... -3dB hamnar på 55Hz men med en väldigt flack avrullning neråt då -12dB är vid 29Hz.
Någon som har någon ide om detta eller kanske något annat förslag är ni naturligtvis välkommna att lämna dessa
Ps. jo, jag vet att det är ett bilelement som lämpar sig till det mesta utom hemmabruk men nu råkar ja ha det liggande och vill därför göra nåt skoj av det...
Edit, jag kanske bör tilläga att jag har räknat med enskild talspole, vet inte riktigt om man bör göra det när man kommer att ha bägge inkopplade men på varsin förtärkarkanal...
DLS Ultimate Nobelium 10 Manual
Edit 2: Har nu setat & letat lite info om DVC element & T/S parametrar med bägge talspolarna inkopplade på varsin enskild förstärkarkanal, tydligen ska elementet bete sig snarlikt paralellkoppling & i och med detta så skiljer det en hel del på lådorna. Jag får då fram följande alternativ:
Portad:
Vol: 46 L
Fb: 33Hz
-3dB: 33,7Hz
-6dB: 28Hz
Detta är beräknat för lägsta möjliga frekvens med hyffsad rakhet, dock fortfarande samma 20ms delay...
Redigerat av Tellus82, 11 August 2007 - 23:13.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
114 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?