Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Målning av plastkanten runt TV'n

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 August 2007 - 03:28

landun
  • landun
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Letar efter folk som har förändrat utseendet på den plastkant som sitter runt TV'n. Hittade inga tidigare trådar om det.

Måste det sprutmålas? Sprayfärg? Pensel?!?!

Hur gör man med gallret framför högtalarna? Om färgen är för tjock täpper den ju till hålen...

Idag är TV'n jag har i tankarna ljusgrå och något blank. Min förhoppning är att göra den vit och matt.

Alla idéer och tankar är välkomna.

Postad 13 August 2007 - 06:07

Unregistered18799eb1
  • Unregistered18799eb1
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
OM jag skulle få för mig att göra det så skulle jag försöka ta loss all plast som ska målas, sen slipa upp den, spraylacka, slipa, spraylacka, slipa, spraylacka, slipa osvosv till önskat resultat är nått.

Sprayfärg blir inte så tjock, så att täppa igen hålen är nog ingen större fara. Annars kan du ju alltid stoppa in t ex tandpetare eller papper i hålen så att det inte kommer in nån färg.

Redigerat av Unregistered18799eb1, 13 August 2007 - 06:07.

Postad 14 August 2007 - 22:58

fivestar81
  • fivestar81
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
ett tips för att hålen för högtalargallren inte ska sättas igen är att du använder dig av tryckluft bakifrån o bålser dem öppna... har du ingen sådan kan du använda dig av en damsugar bakifrån....

Postad 15 August 2007 - 00:05

landun
  • landun
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Tackar för båda svaren. Ska börja med att se hur mycket av plasten som går att skruva loss.

Postad 16 August 2007 - 10:35

extremesanta
  • extremesanta
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Tackar för båda svaren. Ska börja med att se hur mycket av plasten som går att skruva loss.

<{POST_SNAPBACK}>

Dokumentera gärna så att vi kan få se hur det blir :blink:

Postad 16 August 2007 - 12:16

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Intressant projekt - får man fråga vad det är för TV som du ska ge dig på? :-D

Postad 16 August 2007 - 12:52

Mr DTS
  • Mr DTS
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ett tips är att kolla med en lackerare så att du inte använder en färg som löser upp "plasten".

Och att du får en färg som fäster på underlaget då vissa plaster är fetta och färgen lägger sig som en "ostskiva", extra skinn som lossnar när du petar på den.

Lycka till

Postad 16 August 2007 - 14:11

landun
  • landun
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

...får man fråga vad det är för TV som du ska ge dig på?

Det är en silverfärgad Sony KDL-40U2000. Om det varit en svart hade jag inte brytt mig om att måla om den. Men nu är det lite sent att byta till den modellen.

...

Stort tack för tipsen. Man lär sig något nytt varje dag :blink:

Postad 16 August 2007 - 14:16

unik
  • unik
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Har sökt efter en sån här tråd tidigare utan resultat. Är väldigt intresserad över resultat och hela processen om nu det nu går igenom!

Kör hårt :blink:

Postad 17 August 2007 - 11:08

Rackarn
  • Rackarn
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag med har tänkt samma sak, då på min panasonic pv60. Silver är ju så oerhört fult, blä! Det som jag är lite orolig över är först hur man tar bort fronten utan att förstöra, sen att man inte har gjort någon sorts åverkan som påverkar garantin, det skulle ju vara trist.. En sprängskiss på Pv60:an alltså!

Postad 17 August 2007 - 11:46

Zlim
  • Zlim
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Jag tror att om du inte vill påverka garantin så ska du inte ge dig på att måla den :blink:
Garantin brukar vara bortblåst om du öppnar den

Postad 11 September 2007 - 09:23

extremesanta
  • extremesanta
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Så hur har det gått?? Blir de någon färg på tv?

Postad 11 September 2007 - 10:34

landun
  • landun
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Inte än. Håller på att bygga en ny tv-bänk samt att måla om väggarna, så jag väntar med TV'n tills resten är klart, och jag kan bättre se vilken färg TV'n bör få.

Postad 26 September 2007 - 12:42

n1mrod
  • n1mrod
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Rolig tråd ;)

Jag har själv haft samma tankar, men då har jag mer tänkt sätta, eller skruva fast en bit rostfri plåt eller aluminium, runt själv kanten. Sen kanske stora maffiga bultar, skruvar. "Plåten" ska alltså sitta på själva framsidan runt kanterna.

Vad tror ni om det?

Postad 28 September 2007 - 15:10

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Något att tänka på när man målar plast är att om ni slipar på den så ger plasten ifrån sig en massa kemikalier som gör att färgen kan flagna.

Då man har ruggat upp ytan bör plast primer användas sen skall det vara färg med mjukmedel i då plast rör sig, det vill säga när den blir varm expanderar plasten, och går tillbaka när den blir kall.

Andvänds inte mjukmedel i "lacken" kommer den spricka.

//Niklas

Postad 12 October 2007 - 17:14

A Red Right Hand
  • A Red Right Hand
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Niklas verkar ha koll på det ;)

oftast är (färgen) silver/metallic på TVapparater o liknande plastprodukter målade med färg som innehåller ett fint strukturmedel för att få en mer metallisk känsla då, "silverfärg" innehåller små, små, små metallflakes som reflektorer vilket ger den en metallisk yta....men strukturmedlet dissorienterar dessa reflektorer så att det ser bättre ut, men du skulle gå ifrån silver till svart!? att tänka på då är att om du skall ha en blank svart finish, är att man med ett mycket fint sandpapper eller mirlonduk drar över ytan, så att plastprimern får "bett". sedan om det nu är en struktur i din silverfärgadeTV är att det byggs på med ytterligare en slipgrund så att det går att slipa fram en slät yta. men oftast är det så fin struktur att det inte behövs "byggas" mkt...man får ju inte glömma att plastdetaljerna skall på plats igen :o... fast du bör ju för bästa resultat lämna den till en legolackerar eller billackerare som lackar plastdetaljer varje dag =)...det kan inte kosta mkt ! ...jag rekomendrerar inte dig att ställa dig med en "sprayburk" dessa innehåller oftast alkydfärg som är aggresiv mot plaster o "smälter" den =( och för att få en så blank finish som möjligt måste det sprutas med en lågtryckspruta som "slår" isönder färgpartiklarna ordentligt med luft. Men som sagt lokala billackerare finns det gott om.... Lycka till // Micke

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.