Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BK Electronics Monolith-DF vs SVS

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 August 2007 - 10:50

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Någon som har lyssnat på båda dessa monster och kan ge en liten ressention.

Finns det några andra monster subbar som dessa två?

Postad 19 August 2007 - 11:18

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Har en polare som har en 40kg klump från BK, kanon muller i basen till filmer, har ej hört musik hos han

Lite fakta och effekt kurvor
http://www.hometheat...onolith-df.html

Ett test
http://www.homecinem...p?reviewid=7016

Lite urdrag från forum och små tester

Mest bang for the buck lär väl iaf BK Monolith DF vara, du får 2 st för under 10' kr och de spelar lååågt och högt. Att kalla dem små är väl dock inget man gör i första taget...

Ja, det är väl den modellen som är berömd från "Parkeringsplatstester" i England, på något forum. bedömdes som mest prisvärda, men är en del billigare i England.

Monolith DF skulle jag nästan själv köpa ohörd och osedd, verkar vara ett kap helt enkelt.

Postad 19 August 2007 - 11:20

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Var kan man hitta dom för 5000:- st billigaste jag har sett är 7500:-

Postad 19 August 2007 - 12:13

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Efter att ha läst flera opartiska tester så beslutade jag mig för att beställa en monolith DF olyssnad.
Något jag absolut inte ångrar idag - tvärt om :) . Den spelar väldigt bra till både film och musik.

Man får inte köpa den från England utan de hänvisar en till Mareksound som ligger i Finland. Han är den enda återförsäljaren för Skandinavien.

/heron

Postad 23 August 2007 - 14:09

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
ett budget alternativ till monolithen kan vara Magnat Betasub 38 som jag själv köpte efter att ha läst ikkas subwoofer test, ingen faner men~2500 spänn billigare...
15" för 5000 kr!
den flyttar mer än tillräckligt med luft i mitt hem :D

https://www.prisjakt...ukt.php?p=78282

Postad 23 August 2007 - 21:23

Unregistered29611
  • Unregistered29611
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
känns ganska lockande! hur funkar den till musik? om man delar lågt och placerar den rätt kan den duga då ?
Har den gummi upphängning och hur mkt väger den?

Redigerat av Unregistered29611, 23 August 2007 - 21:25.

Postad 24 August 2007 - 00:41

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
vad mycket frågor du ställer!
jag har den till musiklysning ihop med wharfedale golvare (3*6,5") diggar vad jag hör (förutom rums ekot)...
den är näst intill lika snabb&tight som en "REL"
för övrigt så är det väl anledningen till att rel uppfattas så snabba att dom inte gräver nått på djupet = mindre rumsresonanser!
spelar "rent" upp till ~100 db pressar man den över det så stiger distorsionen rätt mycket.
max output =110 db
frekvenskurvan för den viker av ganska brant vid ~25hz och neråt.
vill man komma lägre än så får man ta fram plånboken!
för delningen till stativarna eller golvarna så har den en jämn & fin frekvens övergång från ~75 hz & uppåt
vikten vet jag inte men den är ralativt lätt liten och smidig l*b*h*= 42*51*61 cm

vill dock poängtera att om du bor i lägenhet så är frågan om du "behöver" denna kapacitet med tanke på dina grannar,jag har inte behövt vrida volymratten till mer än kl. 10
då e de bra med knuff! i mina 18 m2 lilla vardagsrum...

www.magnat.de

Redigerat av Unregistered39429, 25 August 2007 - 04:18.

Postad 24 August 2007 - 01:19

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

jag har den till musiklysning ihop med wharfedale golvare (3*6,5") diggar vad jag hör (förutom rums ekot)...
den är snabb&tight som en "REL"
för övrigt så är det väl anledningen till att rel uppfattas så snabba att dom inte gräver nått på djupet = mindre rumsresonanser!

Skar ner quoten lite.

Du har fel i ditt påstående om REL.
REL Storm 5 går ned till 15 Hz -3 dB i ett normalrum, så under 20hz är inga som helst problem, och det är med ett järngrepp på konen, även vid riiktigt höga volymer.

Vad menar du med "förutom rums ekot"?

Postad 24 August 2007 - 02:29

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
jaha ja du menar dom lite dyrare RELarna, ja dom har ju lite trevligare frekvens kurvor!
79 db vid 15 hz , 88 db vid 25 hz , 90 db vid 50 hz i maximalt "rent" ljudtryck that is!
inte dumt för en lägenhet kanske...
men 15495 kr nja vettetusan alltså! men snabb är den ,det håller jag med om!
åtminstone om man ordnar till sitt rums eko...
jag skulle vilja påsta att det är nära på brottsligt att köpa en rel storm 5 ,ialla fall om man överhuvudtaget bryr sig om bang for the buck!

Postad 24 August 2007 - 10:56

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Ja du preciserade ingen modelll utan pratade generellt om REL.

Du pratar hela tiden om "rums-eko", glöm inte att ett subbasystem ska spela MED rummet inte emot.
Jag har justerat in subwoofers i många olika rum och aldrig har jag behövt "ordna till rums-ekot", en riktigt bra sub som både är rätt placerad och rätt injusterad behöver sällan eller aldrig några akustik förbättringar för att prestera riktigt bra, givetvis finns det undantag som med allt.

Så vad du menar med "bang for the buck" vet jag inte riktigt, men jag misstänker att du vill ha så mycket vibrationer/ljudtryck som möjligt, då tror jag SVS och Monolith subbarna ligger bra till, men pratar du artikulerad, låg, tajt och helt kontrollerad bas för musik så är dom inte ens med i samma match.

Jag tycker Storm 5 är riktigt prisvärd, den finns ju helt enkelt ingen subbas som är billigare och bättre för musiklyssning, med ett undantag, jag har inte lyssnat på Ino subbasystemen, dock kräver dom externt filter, externt slutsteg så det gör ju hela grejen lite omständigare.

Postad 24 August 2007 - 11:32

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Du pratar hela tiden om "rums-eko", glöm inte att ett subbasystem ska spela MED rummet inte emot.
Jag har justerat in subwoofers i många olika rum och aldrig har jag behövt "ordna till rums-ekot", en riktigt bra sub som både är rätt placerad och rätt injusterad behöver sällan eller aldrig några akustik förbättringar för att prestera riktigt bra, givetvis finns det undantag som med allt.

Då har du också haft tur med akustiken i rummet.

Så vad du menar med "bang for the buck" vet jag inte riktigt, men jag misstänker att du vill ha så mycket vibrationer/ljudtryck som möjligt, då tror jag SVS och Monolith subbarna ligger bra till, men pratar du artikulerad, låg, tajt och helt kontrollerad bas för musik så är dom inte ens med i samma match.

Vad har du för grunder till detta påstående?

Postad 24 August 2007 - 11:50

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Här är en test på Rel Storm 5 och BK Monolith DF.
Jag tycker att Monolith DF spelar musik väldigt bra, men har tyvärr inte jämfört med Storm 5.

Postad 24 August 2007 - 12:17

Unregistered29611
  • Unregistered29611
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

spelar "rent" upp till ~100 db pressar man den över det så stiger distorsionen rätt mycket.
max output =110 db
för delningen till stativarna eller golvarna så har den en jämn & fin frekvens övergång från ~75 hz & uppåt
vikten vet jag inte men den är ralativt lätt  liten och smidig l*b*h*= 42*51*61 cm

vill dock poängtera att om du bor i lägenhet så är frågan om du "behöver" denna kapacitet med tanke på dina grannar,jag har inte behövt vrida volymratten till mer än kl. 10

<{POST_SNAPBACK}>

verkar riktigt bra för det priset! synd man inte kan lyssna på dem någonstanns eller kan man?
hittar inte så många recensioner så vet inte om man vågar köpa olyssnat, ska bara användas till musik(snabb)

Postad 24 August 2007 - 12:24

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Jag håller inte med om att rumsakustiken bara har att göra med tur, har provat olika subwoofers i samma rum, det som var mest markant var att portade lådor aldrig riktigt fixade musiken som jag vill ha den, däremot så flyttade dom ofta _mängder_ med luft och väggskakande explosioner, men det faller inte inom mitt ljudideal.

Jag grundar mitt påstående på läsning bla på avsforum, skrivet av användare av svs, det är en bio-sub framförallt, men jag får säga att jag inte testat den hemma hos mig.

Jag kan däremot sumera det hela ganska bra, är det mestadels musik som du prioriterar högst, så är REL en av dom absolut starkaste kandidaterna, är du mer ute efter bio-upplevelsen så finns det "bättre" alternativ om du är en riktigt bas-junkie :wub:

Postad 24 August 2007 - 12:27

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Frågan är bara om det finns någon som är bättre än BK Electronics Monolith-DF eller SVS i prisklassen runt 10.000:-

Postad 24 August 2007 - 20:02

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Vad tror ni om Audio Pro Avanti SW-500 kan det mäta sig med SVS och monolith?

Postad 24 August 2007 - 23:44

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

max output =110 db
vikten vet jag inte men den är ralativt lätt  liten och smidig l*b*h*= 42*51*61 cm

<{POST_SNAPBACK}>

verkar riktigt bra för det priset! synd man inte kan lyssna på dem någonstanns eller kan man?
hittar inte så många recensioner så vet inte om man vågar köpa olyssnat, ska bara användas till musik(snabb)

<{POST_SNAPBACK}>

ja jag har inte jämfört den med andra subbar i samma rum heller inte pressat den mot sin maxnivå...men nog låter den hyggligt bra i mina öron! och på pappret ialla fall upp till 100 db...
sveriges generalimportör av Tyska Magnat heter Tetragon AB och ligger i stockholm dom borde veta var man kan lyssna på den om du inte råkar bo nära linköping...
fast monolithen är ju ett klart mycket bättre&solitt bygge om du sitter på ~785 euro!

https://www.prisjakt...ukt.php?p=78282

http://www.hometheat...ubwoofer-tests/

för övrigt så spöar väl BK;s lilla låda skiten ur RELstorm 5 på alla sätt som går!
om man nu vågar lita på dessa korrekta tester...15495 kr mot 525 euro....inte så svårt val!
men nu börjar jag bli lite off topic hära...

Postad 25 August 2007 - 00:56

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
[quote=jeppeman,Aug 24 2007, 23:44

för övrigt så spöar väl BK;s lilla låda skiten ur RELstorm 5 på alla sätt som går!
om man nu vågar lita på dessa korrekta tester...15495 kr mot 525 euro....inte så svårt val!
men nu börjar jag bli lite off topic hära...
[/quote]

Ska ner ditt inlägg lite.

Ditt sista inlägg tycker jag har lite barnslig nivå men besvarar det ändå.
Dom där testerna som du har länkat till säger inte mycket mer än att Monolith subben flyttar mer luft utan ansträngning, vilket inte är förvånande pga sin storlek och konstruktion, dock säger dom absolut ingeting om dess musikaliska färdigheter. (som jag trodde du förstått..)

Men vill du tro att Monolithen spelar musik på ett bättre sätt än Storm 5 så får du gärna fortsätta tro det för mig :)

Jag är klar med den här diskussionen.

Till trådskaparen: det är nog hugget som stucket mellan Monolithen och SVS, köp den som passar bäst in i rummet.

Postad 25 August 2007 - 02:40

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
www.bkelec.com
den intressanta sidan ifrån tillverkaren själv för den som är nyfiken...

är det tro Danska Perless xls 12"elementet a 2195 kr som sitter inuti?
härlig ekfaner eller ett gäng andra faner att välja på!
300w inbyggd förstärkare!
:) oj vad den är vacker!

ingen som vill byta sin mot min magnat betasub 38?
eller kanske mot xls-200 som har ett så härligt perless xls 10" element i sig?
hojta gärna till isåfall...

Redigerat av Unregistered39429, 15 September 2007 - 23:17.

Postad 27 August 2007 - 20:28

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
länken du refererar till funkar inte, är du säker på att du länkat rätt?

MVH
Danne

Postad 27 August 2007 - 20:47

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
jag får väl skicka den till dig via pm...
verkar inte uppskattas att slänga in länkar hit&dit....

Postad 27 August 2007 - 20:49

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
ja, sänd mig ett pm... schysst

// D

Postad 31 August 2007 - 18:15

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Fick mail från Mareksound igår. Priset är nu 7500:- exkl frakt för monolith-df.

O jag som trodde den låg runt 5, max 6k. Illa, över min budget. Kanske blir en xtz 99 w12 några år framåt istället, hmmm. Plågsamt att leta bra sub...

// Danne

edit:
Btw, ingen som lyssnat eller läst om modellen som ligger "under" Monolith, XLS200? Är det ngt man blir nöjd över, eller är den för liten? För klen? Då i referens till storebror och kanske ovan nämnda xtz?

edit 2:
Läste mailet från MS för snabbt. 7 500:- var inkl frakt och inte exkl. Kom i lite bättre dager då, dock var det fortfarade mer än jag kalkylerat med (går det att leva utan sub en bit in på hösten medan man samlar i ladorna tills denna luftflyttare kan inbringas?). Kan vara bra för er andra som undrar och är sugen på BK Monolith-DF. 7,5k klappat och klart till dörrn...

Redigerat av Unregistered94a9ad2c, 01 September 2007 - 00:01.

Postad 01 September 2007 - 18:46

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Det är bara att vänta ett tag, du lär ångra dig annars

Postad 01 September 2007 - 20:09

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Varför? Suger andra alternativ så hårt? Monolith verkar ju onekligen ha lyckats med en jämn frekvensgång i hela det aktuella registret, ngt som inte hör till vanligheterna i dessa förhållandevis låga prisnivåer...

// D

Postad 01 September 2007 - 21:17

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Jag har ju inte hört alla subwoofers i den prisklassen, så jag kan inte säga att dom andra suger. Men mest luftrörelser för pengarna får du med en BK kan jag NÄSTAN garantera

Postad 15 September 2007 - 13:10

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
;) EN svs pb12 plus/2 :) finns inte mycket som tar den!"! :P

Redigerat av nikkeg, 17 September 2007 - 08:36.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.