Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lågbas för lägre volymer?

71 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 August 2007 - 12:25

gordon
  • gordon
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Jag bor i lägenhet av typisk svenskt 50-talssnitt, dvs betong och parkett i ett 23 kvm stort vardagsrum. Huset som sådant är rätt lyhört och att spela musik eller film ens i närheten av referensnivå är inte att tänka på. Jag har dock själv vant mig vid en ganska låg ljudnivå så det är OK. Men jag skulle gärna få till "full range"-ljud, alltså nedåt 20 hz, vid dessa volymer utan att grannarna störs (allt för mycket :) ). Hur görs detta på bästa sätt, om det nu låter sig göras?

Har ingen sub just nu men går i inköpstankar. Hur skall man tänka? Jag inbillar mig att en stor och kraftfull sub, typ XTZ 99 W12, kan gå djupt utan att man behöver vrida upp volymen, medan en mindre måste spela med högre volym för att nå ned till liknande djup? Dvs att ljudnivån högre upp i registret blir högre än för den större subben och därmed kan störa. Eller tänker jag fel där?

Postad 19 August 2007 - 16:42

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
xtz ger ingen större spl vid 20 hz men börjar att vakna vid 30hz så skall du ha en sub som gräver lite
så sattsa på en HSU VTF MK-3 sub den funkar som xtz med kuddar i rören

Postad 19 August 2007 - 16:50

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Canton Ergo RC-L. Spelar rent och djupt även på lägre volym. Klar bas utan buller vilket är trevligt.

Postad 19 August 2007 - 18:27

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Tror nog att en mindre sub skulle göra susen för dig. De jag först och främst kommer att tänka på är Rel, som passar främst till musik.

Ex

-3db vid 23hz (enligt spec)

-3db vid 16hz (enligt spec)

Vet ingen budget därför slängde jag upp dessa.

// Sat

Postad 19 August 2007 - 22:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Är det inte så att det är svårt att höra 20hz på låg volym?

Postad 20 August 2007 - 18:05

gordon
  • gordon
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Jag har inte bestämt någon budget men helst under 5000:-. Riktigt låga frekvenser är väl allmänt svårare att höra, nedåt 20 hz och därunder "känns" det väl mest? Kan hända att det krävs lite volympådrag för att uppleva detta, men jag är osäker så därför frågar jag. Å andra sidan är det väl inte så jättemycket ljud i de regionerna så man kanske inte missar så mycket?

Om man skall satsa på en mindre sub kanske MJ Acoustics Pro 50 MkII är ett bra alternativ, pris 4500:-? Såg ett test i HiFi&Musik som verkade lovande.

Är det alltså så att små subbar är att föredra om man vill spela på lägre volymer?

Postad 20 August 2007 - 22:26

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Är det alltså så att små subbar är att föredra om man vill spela på lägre volymer?

Jag vågar nog påstå att enda gången det är att föredra små subbar är när man inte har plats eller när utseendet går före ljudet. Stora subbar är konstruerade för att baselementet skall kunna arbeta optimalt och det gör de inte i en liten låda utan kompromisser så som djupbas och ljudtryck. Ofta kompenseras en liten låda med ett extra kraftigt slutsteg för att baselementet skall orka göra stora konutslag i alla frekvenser. Då kan man få en hyffsad djupbas och tryck, men inte i förhållande till den effektförbrukning som krävs.
Skall man ha ett riktigt klös i en liten låda så blir den väldigt dyr pga det feta slutsteget och det feta baselementet som är ett måste. Med en optimal låda kan man få samma klös fast med ett klenare slutsteg och baselement.

/Heron

Postad 23 August 2007 - 14:30

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

Jag bor i lägenhet av typisk svenskt 50-talssnitt, dvs betong och parkett i ett 23 kvm stort vardagsrum. Huset som sådant är rätt lyhört och att spela musik eller film ens i närheten av referensnivå är inte att tänka på. Jag har dock själv vant mig vid en ganska låg ljudnivå så det är OK. Men jag skulle gärna få till "full range"-ljud, alltså nedåt 20 hz, vid dessa volymer utan att grannarna störs (allt för mycket :D ). Hur görs detta på bästa sätt, om det nu låter sig göras?

Har ingen sub just nu men går i inköpstankar. Hur skall man tänka? Jag inbillar mig att en stor och kraftfull sub, typ XTZ 99 W12, kan gå djupt utan att man behöver vrida upp volymen, medan en mindre måste spela med högre volym för att nå ned till liknande djup? Dvs att ljudnivån högre upp i registret blir högre än för den större subben och därmed kan störa. Eller tänker jag fel där?

<{POST_SNAPBACK}>

här har du ett högst intressant förslag!

BK Electronics; XLS-200
straxt under 5000kr.

Redigerat av Unregistered39429, 25 August 2007 - 00:11.

Postad 25 August 2007 - 09:48

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0

Jag bor i lägenhet av typisk svenskt 50-talssnitt, dvs betong och parkett i ett 23 kvm stort vardagsrum. Huset som sådant är rätt lyhört och att spela musik eller film ens i närheten av referensnivå är inte att tänka på. Jag har dock själv vant mig vid en ganska låg ljudnivå så det är OK. Men jag skulle gärna få till "full range"-ljud, alltså nedåt 20 hz, vid dessa volymer utan att grannarna störs (allt för mycket :) ). Hur görs detta på bästa sätt, om det nu låter sig göras?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker absolut att du ska prova med buttkickers, alltså vibrationshögtalare i soffan. Du får väldigt mycket av baseffekten helt ljudlöst. Min setup med 2 kickers och begagnad förstärkare gick på en tusenlapp bara.

20 Hz på låga volymer är nog bara att glömma med en billig subwoofer tyvärr. Med kickers kommer du dessutom undan mycket billigare. Även om du sätter en sub på låg volym så lär det höras till grannarna. Köp till subwoofer sen när/om du flyttar till en bättre lägenhet.

Postad 25 August 2007 - 10:42

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
20Hz och under hörs inte på låga volymer. Du måste vrida upp bra mycket för att dom frekvenserna ska höras över huvud taget. Det man mest hör är hur rutor och liknande skakar, men själva frekvenserna är knappt hörbara. Däremot känns dom ju, men återigen, det är på högre volymer.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 25 August 2007 - 10:44.

Postad 25 August 2007 - 11:19

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
det finns ju en del subwoofers som faktiskt spelar med en så pass jämn styrka över hela ljudområdet så att man kan höra även ~20 hz toner i musiken lika starkt som vid 80 hz utan att man behöver spela sönder vare sig fönster eller grannar...
det är väl det man vill ha?
men man får leta med ljus&lykta efter dom för tillverkarna gillar inte att dela med sig av dessa uppgifter och dom få som tycks klara det dom verkar vara sällsynta...minst sagt!

Postad 25 August 2007 - 11:28

gordon
  • gordon
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
"Lägre volym" är ju förståss ett relativt begrepp, alla har har nog inte samma uppfattning om vad som är låg volym. Däremot så är jag rätt övertygad om att min normala lyssningsnivå ligger något under vad andra anser vara normalt. Så om jag tolkar de flesta svaren rätt innebär det att jag kommer att få problem oavsett vilken subwoofer jag väljer. Jag skall däremot definitvt kolla upp möjligheten att använda buttkickers, bara det inte blir allt för mycket snickrande, jag är lite lat av mig när det gäller sånt...

Postad 25 August 2007 - 12:36

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
"Jag inbillar mig att en stor och kraftfull sub, typ XTZ 99 W12, kan gå djupt utan att man behöver vrida upp volymen, medan en mindre måste spela med högre volym för att nå ned till liknande djup? Dvs att ljudnivån högre upp i registret blir högre än för den större subben och därmed kan störa. Eller tänker jag fel där?"

svarar på en del av din ursprungsfråga;
det du verkar vara på jakt efter verkar vara att lyssna på musik vid ~20 hz då behöver du en sub som har en spikrak frekvenskurva ända ner dit.
i så fall skulle jag oxå lägga min röst på en större subwoofer >12" gärna med ett rätt stort kabinett oxå då dessa verkar ha en naturlig fallenhet av att kunna producera just Raka kurvor ända ner i avgrunden!
xls-200 tycks vara ett extremt undantagsfall...(vid relativt kapabla ljudtrycks nivåer~90 db@20hz)
sen vid vilka totala ljudtrycksnivåer som du föredrar att lyssna på...har du volym kontrollen som du kan justera,allt ifrån viskningsnivå till att du får ont i öronen...

Postad 25 August 2007 - 14:12

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

"Jag inbillar mig att en stor och kraftfull sub, typ XTZ 99 W12, kan gå djupt utan att man behöver vrida upp volymen, medan en mindre måste spela med högre volym för att nå ned till liknande djup? Dvs att ljudnivån högre upp i registret blir högre än för den större subben och därmed kan störa. Eller tänker jag fel där?"

svarar på en del av din ursprungsfråga;
det du verkar vara på jakt efter verkar vara att lyssna på musik vid ~20 hz då behöver du en sub som har en spikrak frekvenskurva ända ner dit.
i så fall skulle jag oxå  lägga min röst på en större subwoofer >12" gärna med ett rätt stort kabinett oxå då dessa verkar ha en naturlig fallenhet av att kunna producera just Raka kurvor ända ner i avgrunden!
xls-200 tycks vara ett extremt undantagsfall...(vid relativt kapabla ljudtrycks nivåer~90 db@20hz)
sen vid vilka totala ljudtrycksnivåer som du föredrar att lyssna på...har du volym kontrollen som du kan justera,allt ifrån viskningsnivå till att du får ont i öronen...

<{POST_SNAPBACK}>

och xtz hörs knappt vid denna frekvens om man inte vill ligga med örat i mot den

Redigerat av Unregistered1022, 25 August 2007 - 14:14.

Postad 25 August 2007 - 14:42

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Ska du bara ha subben för musiklyssning så behövs inte en sub som går spikrakt ner till 20 hz då knappt ingen musik går så lågt.

Jag skulle tro att XTZan duger gott. :)

Redigerat av AlexanderE, 25 August 2007 - 14:42.

Postad 25 August 2007 - 16:06

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
piano&el-basens lägsta ton är 31 hz och nog smittar den ner sig några hz till...
för att inte tala om pampiga kyrkorglar dom lirar ju 16 hz bra tryck i bröstkorgen dära!
sen finns ju keybords&moderna saker ialla studios nuförtiden som producerar ljud långt under 20 hz både i musik & till film...
fast det är ju trist för alla dom som inte får en chans att uppleva detta pga. ofta otillräckliga uppgifter ifrån tillverkarna!
MER LÅGBAS ÅT FOLKET!

Postad 25 August 2007 - 17:04

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
om man skall ha riktig lågbas så är det bara llt som gäller low large tuned och en helvetiskt med effekt
helst över 2000 watt och det bara för att man skall tilgodo se sig på dom ultra låga frekvenserna som stjäler en hel del effekt .
och här finns det egentligen inget allternativ till färdig byggda subor utan man måste bygga själv

Postad 25 August 2007 - 17:26

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

piano&el-basens lägsta ton är 31 hz och nog smittar den ner sig några hz till...
för att inte tala om pampiga kyrkorglar dom lirar ju 16 hz bra tryck i bröstkorgen dära!
sen finns ju keybords&moderna saker ialla studios nuförtiden som producerar ljud långt under 20 hz både i musik & till film...
fast det är ju trist för alla dom som inte får en chans att uppleva detta pga. ofta otillräckliga uppgifter ifrån tillverkarna!
MER LÅGBAS ÅT FOLKET!

<{POST_SNAPBACK}>

Men då får man också vara beredd på att en sådan sub kostar rätt mycket. :)

Postad 26 August 2007 - 08:35

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
japp tyvärr så är det nog så ialla fall om man måste köpa en ny eller inte är så skicklig på att skapa själv...
jag funderade själv på att försöka mig på att skruva ihop min egen subba men vid närmare eftertanke så kom jag ju på att jag visste ju icke tillräckligt om detta så jag la ner det illa kvikt :)
och letade med lju&lykta ett tag och fann min Magnat betasub 38 fast jag jag undrar om inte Monolithen hade varit ett bättre val, svårt att säga då jag inte har hört den...
var väldigt sugen på XLS-200 oxå...
alla tre tycks säljas från ~4900 & uppåt!
det e inte pocketchange de inte!

Postad 01 September 2007 - 20:45

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

BK Electronics; XLS-200
straxt under 5000kr.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeppeman och andra berörda:
Har du hört eller sett denna irl? Funderar lite på denna lilla kub, men tankarna brottas med om jag ska spara lite till o köpa monilith-df. Men om xls200 gör jobbet vid normala lyssningsnivåer (är inte ute efter tokhöga upplevelser, utan vill njuta av en films djupbas även jag vid "normala" tillstånd) så kanske den sistnämndas resurser räcker. Det handlar ju om lite pengar så det gäller att det blir rätt första gången... Att jag är inne på BK istället för t.ex. SVS är att man på köpet även får en snygg möbel och inte bara en monstruös svart kub...

// Danne

Postad 02 September 2007 - 09:23

Subwoofer
  • Subwoofer
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hej X-12.

Har du egna XTZ 99 W12 :wub:
Du uttalar dig allt som oftas negativt om just denna högtalare så jag utgår ifrån att du har ett eller kanske två egna test exemplar :D

Postad 03 September 2007 - 15:46

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Hej X-12.

Har du egna XTZ 99 W12  :P
Du uttalar dig allt som oftas negativt om just denna högtalare så jag utgår ifrån att du har ett eller kanske två egna test exemplar  B)

<{POST_SNAPBACK}>

nej och skulle inte vilja ha dom heller då dom inte kan uppfylla mina kritertier på låg bas det finns mätningar på vad dom presterar i db vid olika frekvenser och dom är gjorda på 2 meter och det är inget man vill ha på en subbas då dom i pratiken inte presterar något vettigt under 30hz
men vad kan man begära för en sub för lite över 3000 kr.

Postad 03 September 2007 - 18:17

Subwoofer
  • Subwoofer
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hej.

Ok X-12 jag förstår , alla har vi ju våra olika kriterier för hur t.ex en subwoofer skall låta för att vi skall vara nöjda ;)

Man får väl precis som du själv sa just det man betalar för och 3395:- för en subwoofer är ju inte särskillt mycket :lol:

Postad 04 September 2007 - 19:04

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

BK Electronics; XLS-200
straxt under 5000kr.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeppeman och andra berörda:
Har du hört eller sett denna irl? Funderar lite på denna lilla kub, men tankarna brottas med om jag ska spara lite till o köpa monilith-df. Men om xls200 gör jobbet vid normala lyssningsnivåer (är inte ute efter tokhöga upplevelser, utan vill njuta av en films djupbas även jag vid "normala" tillstånd) så kanske den sistnämndas resurser räcker. Det handlar ju om lite pengar så det gäller att det blir rätt första gången... Att jag är inne på BK istället för t.ex. SVS är att man på köpet även får en snygg möbel och inte bara en monstruös svart kub...

// Danne

<{POST_SNAPBACK}>

hej danne
tyvärr så har jag inte haft äran att få lyssna på xls-200 men du kan ju fråga; e-robban
om vad han tycker då han verkar vara en lycklig ägare till just denna sub!
men som sagt enligt dom mätningarna som har gjorts på denna sub så verkar den helt klockren om man nu nödvändigtvis ska ha en liten sub just.
jag har iallafall inte sett någon som presterar en jämnare frekvenskurva under 5000 kr ,med så hög ljudnivå som möjligt ända ner...
den har en så pass svagt lutande kurva så det är helt otroligt!,den presterar ända ner till 15hz...
men så sitter det ju ett högkvalitets element i den för~1995kr oxå!

Postad 04 September 2007 - 20:02

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
xls-200 låter som en mins sagt kompetent sub. Med frakt och sånt verkar den landa på ca 5200 i nuläget.

Ingen som är sugen på ett gruppköp?

Postad 04 September 2007 - 21:08

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Jag är faktiskt ännu mer nyfiken på den nya modellen XLS300/PR. Läs om den här.

// Danne

/ Mareksound har den dock inte i sitt lager vad jag kan se /

Postad 04 September 2007 - 21:45

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
XLS300 är 100 pund dyrare än 200an och spelar inte lika djupt? Låter lite konstig eller så har de varit ärligare med specifikationen. Mer lär den väl förhoppnigsvis spela.

Värt att fundera på, 200:an för 5000, 300:an för (antagligen) 6500. Jag tycker för min del att det börjar bli mycket pengar om man talar om 300:an

Sorry om vi snor tråden !

Redigerat av endallas, 04 September 2007 - 21:46.

Postad 05 September 2007 - 09:18

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Man blir ju hänvisad till Mareksound.fi på BK´s hemsida. Funkar det med gruppköp därifrån också tror ni? Och med gruppköp, menas det då att en beställer och får alla subbar hem till sig och så skickas de ytterligare en gång vidare till rätt ägare sedan?

Blir att löpa den ohörd, men enligt diverse forum blir man nog inte besviken...

// D

Postad 05 September 2007 - 14:21

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Man kan ju höra med Marek vad han tycker om idén. dock tror jag inte han gör så mycket på priset om han behöver skicka till olika personer. Då blir det ju egentligen samma sak som att 10 pers köper för sig.

Finns det inte en avdelning för gruppköp här på forumet vi kan snacka om detta?

Postad 06 September 2007 - 12:15

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Ställde lite frågor till Marek angående xlz200. Han sa att den mest passar för mindre rum, i hans eget var den alldeles för liten i flera avseenden (28kvm). Tror inte han säger så för att kränga ännu dyrare saker, fått uppfattningen att han vill ge bästa köpråd helt enkelt.
Det är dock svårt/omöjligt att veta när dessa inte går att provlyssna.

Är monolith-df även grym när det kommer till låga ljudnivåer, för utan tvekan verkar den ju vara byggd med tanke på spl i överflöd?

// D

Postad 06 September 2007 - 13:40

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

XLS300 är 100 pund dyrare än 200an och spelar inte lika djupt? Låter lite konstig eller så har de varit ärligare med specifikationen. Mer lär den väl förhoppnigsvis spela.

Värt att fundera på, 200:an för 5000, 300:an för (antagligen) 6500. Jag tycker för min del att det börjar bli mycket pengar om man talar om 300:an

Sorry om vi snor tråden !

<{POST_SNAPBACK}>

200 går inte djupare än 300. Vad jag kan se har de angett att 200 gör 17Hz -6db medan 300 gör 20Hz -3db. Alltså går säkert båda lika djupt, men att 300 låter avsevärt mer/starkare vid samma hz. (Om jag nu förstått detta med -3db, -6db, osv rätt...)

300 har även slavbas medan 200 har ett element samt att 300 har starkare förstärkare. Dessutom spelar 300 i en 30-literslåda medan 200 endast har 18 liter. Sammantaget är nog 300 "mer" subbas än 200, vilket kan motivera prisskillnaden...

Rätta mig gärna om jag är ute på fel stig...

Lite OT kanske, men för att styra upp det hela borde alltså 300 kunna spela djupare på lägre volymer än 200.

// Danne

edit. tillägg

Redigerat av Unregistered94a9ad2c, 06 September 2007 - 13:52.

Postad 06 September 2007 - 20:12

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
det är säkert så att så att 300:an spelar högre än 200:an, ingen tvekan om det. Jag gissar dock (efter specifikationerna) att de spelar ungefär lika djupt. -6db vid 17 hz betyder ju bara att suben spelar 6 db lägre vid 17 hz än vad den spelar över ett genomsnitt av restan av registret (säger alltså inget om det faktiska ljudtrycket).

hmmm,, kom på att jag skrev exakt samma sak som redan sagts :wub:

Jag blev dock lite tveksam över att den har slavbas. Klarar den verkligen av att spela tillräckligt tight då?

Redigerat av endallas, 06 September 2007 - 20:13.

Postad 07 September 2007 - 04:48

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

det är säkert så att så att 300:an spelar högre än 200:an, ingen tvekan om det. Jag gissar dock (efter specifikationerna) att de spelar ungefär lika djupt. -6db vid 17 hz betyder ju bara att suben spelar 6 db lägre vid 17 hz än vad den spelar över ett genomsnitt av restan av registret (säger alltså inget om det faktiska ljudtrycket).

hmmm,, kom på att jag skrev exakt samma sak som redan sagts  :wub:

Jag blev dock lite tveksam över att den har slavbas. Klarar den verkligen av att spela tillräckligt tight då?

<{POST_SNAPBACK}>

förklara varför en bas med slav inte skulle spela tight

Postad 07 September 2007 - 07:29

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
En slavbas är en variant/ett alternativ till en port ifall man inte får plats med en sådan i lådan exempelvis.

Förtydligande:... men det är ett svar på funktionen, inte varför den inte skulle fungera bra =)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 07 September 2007 - 07:30.

Postad 07 September 2007 - 09:58

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
ok jag kanske tog i lite för mycket men generellt är det väl så att portade lådor inte spelar lika tight som slutna?

de portade lådor jag har haft har inte hållt måttet till musik..

Redigerat av endallas, 07 September 2007 - 09:58.

Postad 08 September 2007 - 18:54

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Det stämmer kanske rent generellt att slutna lådor är svårare att misslyckas med, eller lättare att lyckas med, men det finns ju bra basreflex också.

Basreflexen har ju en fördelaktig funktion och slutna har ju en del akilleshälar också.

Beror nog rätt mycket på "individen" ifråga skulle jag tro. Men kollar man exempelvis in små, slutna lådor med massvis av pulver och EQ-kompensation så är alternativen jämförelsevis få.

Där kommer däremot en slavbas att fungera också, om man vill köra reflexlösning.

Ta min XTZ som ett roligt alternativ. Den är avstämd två rör i olika dimensioner samt pluggar så att den går att sluta helt med dessa i båda hålen. Kul att trixa med och det blir rätt markanta skillnader eftersom man laborerar. Vore spännande att se konstruktörernas idéskissar, hur dom har tänkt sig det hela och räknat ut den slutliga skapelsen.

Postad 09 September 2007 - 12:30

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
megalomaniac: ge lite XTZ-SPL-mätnigar till folket :)

Postad 09 September 2007 - 13:22

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

megalomaniac: ge lite XTZ-SPL-mätnigar till folket  :)

<{POST_SNAPBACK}>

det finns på forumet och det är inget att hänga i granen

Postad 09 September 2007 - 14:54

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
är han schysst o ger en länk?

// Danne

Postad 09 September 2007 - 15:10

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

är han schysst o ger en länk?

// Danne

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.hometheat...mum-output.html
http://www.hometheat...-extension.html

Postad 09 September 2007 - 15:22

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
han var schysst o gav två...

Postad 09 September 2007 - 17:07

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

dessa mätningar är inte i rum... visst, det ger en bild om hur bra den är men det hade varit trevligt att se hur bra den kan spela i rum om den är rätt inställd..

Postad 09 September 2007 - 17:46

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Jag förstår hur du tänker, men vems rum?
Inget är det andra likt och det är omöjligt att generalisera akustiken för ett rum.

Postad 09 September 2007 - 18:49

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

dessa mätningar är inte i rum... visst, det ger en bild om hur bra den är men det hade varit trevligt att se hur bra den kan spela i rum om den är rätt inställd..

<{POST_SNAPBACK}>

det är den verkliga saningen om hur en sub mäter altså anodic och så skall alla subor mätas för då får man fram den rätta frekvens kurvan.
sen är den mätt på 2 meter vilket säger hur bra/dålig den är

Postad 10 September 2007 - 17:22

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
x-12 o andra berörda:
om ni ser till angivna spec. och byggvariant med slavbas på BK xls300/pr. Tror ni den kommer kunna leverera djupbas till rimliga nivåer då?

// D

Postad 10 September 2007 - 19:52

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

x-12 o andra berörda:
om ni ser till angivna spec. och byggvariant med slavbas på BK xls300/pr. Tror ni den kommer kunna leverera djupbas till rimliga nivåer då?

// D

<{POST_SNAPBACK}>

döm sjölv
http://www.hometheat...ompilation.html

Postad 10 September 2007 - 19:56

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
hmm, de av bk´s som anges där är monolith och xls200... Ej xls300/pr, eller?

Postad 10 September 2007 - 20:30

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

hmm, de av bk´s som anges där är monolith och xls200... Ej xls300/pr, eller?

<{POST_SNAPBACK}>

tror inte xls300 är sämre än xls200 är skulle tro att 300 är strået vassare
då 300 använer en slav så borde den ge lite mera output än vad 200 gör som är sluten låda .

Redigerat av Unregistered1022, 10 September 2007 - 20:37.

Postad 11 September 2007 - 09:50

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Ang. Mätningarna så ser man ju att dom är avstämda på en rätt hög (båda öppna) och en mycket lägre (ena porten borta) avstämning. Det finns två mätningar till att göra på den subben, dels är rören olika avstämda, dels går det att köra den helt sluten, så ett rör till vill vi se mätning på - och sluten.
Ett rum gör ju den faktiska användbarheten en helt annan också.

Tittar man i sista länken Länk Till Lista så ser man även att XTZ 12:an är bättre från 25Hz och uppåt än SVS SB12-plus. Rent siffermässigt.
SVS:en ger inte ens 100dB förrän uppåt runt 35Hz kanske. Det skiljer 4,2dB mellan XTZ:an och den vid 31Hz, det är en del det.

Vid 25Hz ger XTZ:an 1,4dB högre nivå, och nedåt blir det sämre, vilket i vilket fall är en relativt klen output i SVS fall också. Däremot kan man få rumsstöd som snyggar till kurvan rätt friskt, och är då nivåerna ner till 20Hz godtagbara och allt över riktigt bra, jämfört med exempelvis SVS:en - XTZ är ju bättre över 25Hz - så är det iaf nog (prestandamässigt, kvantitetsmässigt) för mig åtminstone.
Subben är ju tight och bra, och flexibel dessutom.

Problemet med många såna här subbar, eller listor, är att många av dom dom har en viss nivå ut vid en låg frekvens, men ingen användbar sådan. Klen putput och så bottnat dom möjligtvis för att kunna visa lite ögongodis.

En kompromiss blir det oftast, låg bas eller output. Helheten är som bekant det som är intressant =)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 11 September 2007 - 10:04.

Postad 11 September 2007 - 10:10

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Tacka vet jag min "gamla" sub - Mirage BPS-400 - med sluten låda på 50Kg, två tolvor, effektivt slutsteg och bra med pulver. Den lämnade enligt liknande papper 125dB vid 20Hz om jag inte missminner mig. Distorsionsfritt i stort sett.

Bara som en riktlinje. (inga egna mätningar gjorda heller)

Sen var den inte helt 100% bra på allt den heller, men som sub gav den valuta för pengarna. Mycket "flås" blev det =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.