Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

passivt kyld cpu

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 August 2007 - 18:09

hegge84
  • hegge84
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har relativt nyligen satt ihop min första egna HTPC. Är nöjd med det mesta men skulle gärna få ner ljudvolymen lite grann.

mitt chassi är ett Antec fusion och CPU´n är AMD athlon x2 dual core 5000+ (65W)
Kör just nu med originalfläkten till CPUn och kör med flätkarna som följde med chassit.

Jag skulle helst av allt vilja köra CPUn passiv, men jag vet inte om det är möjligt. Har en kompis som använder en thermalright si-128 för att kyla processorn passivt. Han har samma chassi som jag, men en strömsnålare processor, AMDs nya BE-modell (45w) Det verkar funka bra för honom, han kör TRICOL fläktarna på lägsta.

Min fråga är om jag kommer kunna göra samma sak med min? Min CPU är som som sagt en 65w CPU och borde behöva mer kylning än hans.
Har därför köpt mig 2 noctua fläktar som är väldigt tysta och som dessutom verkar blåsa på rätt bra. Min tanke är att använda en som inblås och en som utblås, och sen kanske klara mig på passivt med SI-128an? Är detta möjligt? Finns det något bättre alternativ? Har även sett att thermalright har en modell som heter XP 120, den verkar svår att få tag på men kanske skulle fungera bättre? är även osäker på om den passar...

Om det inte är möjligt att köra passivt så kör jag nog med si-128an ändå och sätter på en till noctua fläkt.

Alt. köra med någon 80 mm heatsink och fan som är väldigt tyst.

Vad tror ni?

Postad 22 August 2007 - 19:01

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Jag har en AMD Athlon X2 5200+ (65W) med en Thermalright SI-128 i ett Fusion-chassi. Inga problem alls. Jag har iofs satt en tyst 120mm fläkt (som temperaturstyrs från moderkortet) ovanpå kylflänsen, men jag är inte alls säker på att den egentligen behövs. Dom två fläktarna på sidan (som jag också låter temperaturstyras från moderkortet) suger säkert bort tillräckligt med varm luft ändå. Men fläkten på flänsen är helt ljudlös så jag har den kvar bara för säkerhets skull.

Nåt att tänka på är att fläkten ovanpå flänsen når i princip ända upp till locket, så om man väljer att ha en fläkt där så bör man nog borra några hål i locket.

Tänkte du låta en av fläktarna på sidan blåsa in och den andra suga ut? Lådan är ju konstruerad så att luften ska komma in på andra ställen, svepa över moderkortet och genom CPU-fläns och sedan sugas ut ur lådan på sidan med de två fläktarna.

Postad 22 August 2007 - 23:07

hegge84
  • hegge84
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag tänkte att det kanske skulle vara bra om en av fläktarna blåste på flänsen.... Men nu när du säger det så förstår jag ju att det är bättre att ha båda som utsug.

Jag har sett på thermalrights hemsida att det kommit en ny version av si-128an nämligen si-128 SE (silent edition) Den ska tydligen vara mer anpassad för fläktar som går på låga varv, och borde således vara ÄNNU bättre för passiv kylning. Har däremot inte hittat den i någon svensk affär.

Du nämnde förresten aldrig vad det var för fläktar du hade?

Du har alltså borrat hål i fusion chassit? Påverkar det ljudvolymen negativt på något sett? Hur stora hål har du borrat och hur många?

Postad 22 August 2007 - 23:34

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Ett annat alternativ som fungerar riktigt bra i Antec Fusion chassit är Silverstone NT-01 som passiv CPU-kylare. Har, precis som du, bytt till Noctuafläktar och båda används som utblås för att inte motarbeta det väl genomtänkta luftflödet. CPUkylaren hamnar millimetrar från chassifläktarna vilket ger en kraftfull kylning.

Kolla mitt galleri för att se hur CPU-kylaren ser ut på plats samt lite temperaturer. Har en lätt överklockad E6600 i min HTPC.

Edit: Stavfel

Redigerat av TomSavini, 22 August 2007 - 23:36.

Postad 23 August 2007 - 17:21

hegge84
  • hegge84
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej! Jag har faktiskt kollat ditt galleri flera gånger förut och det har sett riktigt fint ut! Hade tänkt att skicka ett meddelande direkt till dig men det har inte blivit av.

Jag var från början helt inne på silverstone NT 01, men den passar väl inte till en am2 sockel? därför som jag gav upp den tanken, men jag kanske har fel? kanska finns någon adapter?

Postad 23 August 2007 - 18:19

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0

Du nämnde förresten aldrig vad det var för fläktar du hade?

Du har alltså borrat hål i fusion chassit?  Påverkar det ljudvolymen negativt på något sett? Hur stora hål har du borrat och hur många?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har bytt fläktarna på sidan mot 2 st på 15dB (minns inte märket). Jag hade först en precis likadan fläkt ovanpå flänsen men jag bytte den mot en annan som har PWM-styrning. Fläktarna utan PWM-styrning går inte igång alls när jag slår på datorn (Asus Q-Fan fläktstyrning tycker väl att det är svalt nog ändå) utan dom går igång först när temperaturen går över 40 grader. Jag tyckte det kändes bättre att veta att åtminstone fläkten på CPU-flänsen alltid snurrar, om än sakta.

Jag har inte gjort några hål i locket än. Jag håller fortfarande på att meka med burken och har locket bara liggandes löst ovanpå för tillfället. Men när jag är färdig med mekandet tänkte jag göra några små hål just precis över fläkten. Alternativt gör jag ett stort hål och sätter nån slags fläktgaller över.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.