Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för EuphoniC

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 August 2007 - 16:56

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Lägg gärna ett öga på min hembio i galleriet, skriv kritik (konstruktiv om negativ sådan) eller ställ frågor här i tråden :D

Jag är även intresserad av hifi, inte bara hembio. Mitt intresse överväger faktiskt mot hifi men eftersom jag inte har två separata rum att dedicera till respektive intresse, vilket förstås hade varit det bästa, så blir det en kompromiss mellan de två men "färre" kompromisser på hifisidan.

För er som vill minnas att jag redan hade en gästbok av modell större så stämmer det bra, men jag valde att börja på ny kula istället för att bygga vidare på den gamla långa tråden som verkar ha försvunnit i tomma intet :D

Postad bild

Ett nyckelord i mitt hembiobygge är "kostnadseffektivitet", varför ingen tredje part anlitats för arbete med undantag för elinstallation samt behandlingen av taket vilket kräver speciell utrustning.

Redigerat av EuphoniC, 05 November 2007 - 14:29.

Postad 24 August 2007 - 07:23

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Rummet är 5,8 x 3.8 meter och har en takhöjd (om man räknar bort nedbyggnationen runt ytterområdet) på 2,3 meter - m.a.o. dimensioner som vilket annat vardagsrum som helst kunde haft.

Alla rum har negativa sidor så det kan vara lika bra att börjar med dessa negativa aspekt vilket ställer till med en del frustrerande begränsningar... både fönster och dörr är nämligen en smula olyckligt placerade.

För att börja med dörren så är den placerad på högra långsidan, väldigt nära bakre högra hörnet, vilket lämnar i det närmaste obefintligt med utrymme (200 mm) mot bakväggen -- vilket hade varit ett bra ställe att placera en basabsorbent.

Det främre fönstrets bakre kant kommer exakt i första reflektionspunkten från närmaste högtalaren vilket gör det lite besvärligt att ta hand om denna viktiga första reflektion vilket i annat fall hade varit enkelt och diskret med en väggmonterad panel.

Det bakre fönstrets framkant kommer exakt i första reflektionspunkten från motsatt sidas högtalare vilket naturligtvis orsakar samma problematik som ovan.

Postad bild

Bilden ovan visar de olyckliga omständigheterna, men vad bilden däremot inte visar är det fönster som fanns centrerat på främre kortsidan som numera är överbyggt.

Postad 24 August 2007 - 07:34

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Som bekant blir man aldrig helt "klar" då det alltid finns förbättringar att göra, vilket stämmer speciellt bra in på en ljudanläggning om något!

På min önskelista står för närvarande bl.a.

- Ytterligare förfining av akustik.
- Vinylspelare + RIAA.

Redigerat av EuphoniC, 24 August 2007 - 07:35.

Postad 24 August 2007 - 07:43

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Akustik

I dagsläget så består akustikbehandlingen i rummet av nedanstående.

Ett väl tilltaget (8 x 2,3 meter) relativt tjockt draperi på traversskena framtill. Draperiet fungerar som ridå och täcker därmed projektionsduken. Draperiet gör underverk vilket kommer speciellt till nytta vid musiklyssning då draperiet är fördragit.

Matta som täcker första reflektionspunkterna på golvet, dock inte den mest lämpliga av mattor eftersom den har relativt låg densitet.

Taket är till största del sprutat med något som heter Sidacoustic som har absorberande egenskaper vid högre frekvenser.

Tre bredbandiga absorbenter varav två står någorlunda fritt placerade i första reflektionspunkten från respektive närmaste högtalare. Den tredje absorbenten står centrerad bakom "sweet spot".

Postad bild

Akustiken kommer enligt min önskelista i föregående inlägg att ytterligare förfinas vid tillfälle.

Redigerat av EuphoniC, 24 August 2007 - 08:02.

Postad 24 August 2007 - 07:52

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Projektionsduken är ett DIY-projekt bestående av ett bakomliggande tunt regelverk med en på detta limmad och skruvad 4 mm HDF-skiva.

Postad bild

P.g.a. projektorns ljusstyrka/kontrastomfång så har duken målats med grå färg (S2000).

Ytterområdet har sedan maskats av med 100 mm velourtejp som effektivt absorberar eventuellt ljusspill och runt ytterkanten sitter till sist en diskret svartmålad hörnlist.

Redigerat av EuphoniC, 24 August 2007 - 07:53.

Postad 24 August 2007 - 09:46

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Under många år hade jag drömt om ett dedicerat rum till just hembio så att jag kunde slippa alla de begränsningar som faktiskt finns när man kombinerar en bild- & ljudanläggning med normalt leverne, inte minst motsträvighet från ens partner då det handlar om exempelvis att ha högtalare placerade långt ute på vardagsrumsgolvet av den enkla anledningen att "det låter bäst så".

Långt innan det var bestämt att det var i just detta rum som drömmen skulle förverkligas, ja faktiskt långt före vi ens visste att detta hus existerade så var planen att skapa något av en oas där det var OK att blanda in en stil och designmässiga element som normalt sett inte skulle gifta sig så bra med den stil som används i övriga huset.

Idén med nedbyggnationen av innertaket föddes tidigt efter att jag varit fascinerad av allehanda intressanta konstruktioner av innertak som jag sett i det som varit en av mina främsta inspirationskällor, nämligen den nu mera bortgångna amerikanska tidningen "Audio Video Interiors" som gavs ut av förlaget Primedia.

Det farliga med att läsa sådana tidningar är att det finns så mycket man blir sugen på men faktum är att det i 10 fall av 10 rör sig om mångmiljoninstallationer och här fanns inga sådana resurser.

Resultatet blev den nedbyggnad runt om rummet på 130 mm som ni ser nedan.

Postad bild

Postad bild

Redigerat av EuphoniC, 24 August 2007 - 09:48.

Postad 24 August 2007 - 10:31

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Färgsättningen är inte den mest vanliga när man ser på olika dedicerade hembiorum där det är vanligare med mörka färger till förmån för ett mörkare rum när man väl ser film.

För mig var det inget alternativ att välja en orgie i svart, grått eller det klassiska mörkt röda och blåa då jag ville åstadkomma mer än bara en mörk "hembioskrubb" där man går in i för att se en film i fullständigt mörker.

Då jag är intresserad av hifi så skulle det röra sig om mängder av timmar sittandes med lyset behagligt dimmat för att njuta av musik och då lyssningsintrycken av min erfarenhet påverkas av vad ögat ser, vilket förklarar varför det är enklare att koncentrera sig på musiken om man sluter ögonen, så ställde jag höga krav på att rummet i sig skulle vara vilosamt på ögat, varpå slutna ögon inte skulle krävas för att fullständigt hänge sig åt musiken. :wub:

Postad 24 August 2007 - 10:44

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Jag letade länge efter ett passande rack och provade några varianter men inget passade bra, varför jag bestämde mig för ytterligare ett DIY-projekt.

Det ni ser nedan är den slutliga ritningen på mitt rack-projekt med undantag för de ribbor som går i djupled mellan benen som på bilden ser ut som små klossar samt muttrarna som gick bort till förmån för gängade koner och toppar.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Bänkskivorna limmades ihop av furustavar och sedan limmades dessa ihop med en underliggande 8 mm MDF-skiva för att bli dels styvare, dels tyngre.

Postad bild

Redigerat av EuphoniC, 24 August 2007 - 10:45.

Postad 24 August 2007 - 10:48

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
På bilderna nedan framgår rackets svängda främre kanter tydligare.

Postad bild

Postad bild

Postad 28 August 2007 - 06:53

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
För att täcka in många möjligheter till framtida tillskott eller förändringar av utrustning/konfiguration så har jag byggt in möjligheter som täcker långt fler möjligheter än det som jag nyttjar idag.

Då jag anser att hifi är vackert och ska synas så står elektroniken väl blottat framtill och högtalarkablarna till fronthögtalarna ligger direkt på golvet istället för gå in i väggen och komma ut bakom högtalarna.

All kabeldragning som leder mellan den främre och den bakre delen av rummet har istället dragits via 50/45 mm kabelskyddsrör som finns inbyggda i taksänkningen på vänster långsida.

Postad bild

Dessa kabelskyddsrör leder från tre ställen på frontväggen (vänster, mitten och höger) till ett utrymme i taksänkningens bakre vänstra hörn vilket döljs av en inspektionslucka.

Postad bild

Från detta utrymme som jag kallar "kabelslussen" kan kablar föras vidare, antingen rakt ned mot subwoofern, ut till respektive surroundhögtalare eller till projektorn.

Kanaler leder även från surroundhögtalarna på väggen och hela vägen ned till golvet för eventuellt framtida byte till golvplacerade högtalare, även om inga sådana tankar finns.

Från "kabelslussen" går det dra kablage till projektorn men det går även dra kablar direkt från projektorn till den främre delen av rummet. Detta har lösts genom en Y-förgrening på kabelskyddsröret vilket medför att, beroende på vilket håll man drar kabeln ifrån, så kommer kabeln ut på olika ställen.

Postad 28 August 2007 - 07:13

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Elinstallationen består av tre faser, en fas som står för belysning och de vanliga vägguttagen. En "digital" fas är avsedd till digitala komponenter medan en sista "analog" fas är avsedd för just analoga komponenter.

Att kalla dessa faser för "digital" respektive "analog" fas är naturligtvis enbart för att urskilja dess avsedda användningsområde.

På den främre väggen, på vänster och höger sida finns analoga eluttag avsedda för vid högtalarna placerade monoförstärkare alternativt aktiva högtalare.

I mitten av den främre väggen finns både ett "analogt" och ett "digitalt" uttag och i taket vid projektorn finns ett "digitalt" uttag.

Tanken med detta är att de komponenter som innehåller digitala kretsar inte skall störa de analoga komponenterna, men i dagsläget så ligger allt inkopplat på samma fas - den som är avsedd för digitala komponenter.

All elinstallation leder, liksom kablarna i mitt föregående inlägg, till ett utrymme som döljs av ännu en inspektionslucka som sitter i taksänkningen på motsatt sida "kabelslussen". Härifrån leder kablarna vidare till husets säkringsskåp och här återfinns även några X10-komponenter.

Postad bild

Postad 28 August 2007 - 07:31

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Belysningen i rummet består huvudsakligen av tre slingor som vardera kontrolleras av en X10-dimmer - vilket medger att ljuset slås på och av samt dimmas individuellt.

Den första slingan består av tre spottar som sitter i en bågformation i taksänkningens främre del.

Postad bild

Den andra slingar består av ytterligare sex spottar fördelade runt den resterande delen av taksänkningen, två på varje sida centrerade över fönstren samt två spottar centrerade över surroundhögtalarna.

Postad bild

För att snabbt och enkelt ställa belysningen till önskat scenario så använder jag en X10-makromodul som kan koppla in till en dator och programmeras med upp till 256 makron.

Separat från ovanstående finns även en liten LED monterad i ett valv på den bakre väggen. Syftet med denna LED är att erbjuda en koncentrerad ljuskälla vars ljusbild inte stör rummet i övrigt men som samtidigt tillåter att man kan gå in och ut ur rummet, när ljuset är helt släckt, utan att snubbla på något.

Postad bild

Postad bild

Redigerat av EuphoniC, 28 August 2007 - 07:41.

Postad 10 September 2007 - 19:31

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Eftersom det inte går att ge feedback till betygen och kommentarerna i galleriet så vill jag passa på att göra det här - tack för alla fina betyg och ord :)

Postad 12 September 2007 - 10:49

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Jag tänkte skriva några rader med anledning av de kommentarer som gjorts i mitt galleri rörande det hårda golvet. :(

Den "allmänna" uppfattning är att ett ljudrum måste ha ett mjukt golv. Uppfattningarna går dock isär rörande detta, så även hos akustiker och det finns, som i så mycket annat, ingen universell sanning.

Det absolut viktigaste är att dämpa den första reflektionen från golvet - befriande av dessa tidiga reflektioner ger ett mer distinkt ljud i lyssningsplats.

Det handlar också om att få ned utklingningstiden i samtliga register. Här kan man lägga in matta för att få mycket absorberande material utan väsentlig påverkan av rummets estetiska aspekt - dvs. om man nu tycker att heltäckande matta ser bra ut.

Det finns inget som säger att detta absorberande material behöver finnas på golvet eller att det behöver vara i form av en matta, det kan exempelvis finnas på väggar - eller varför inte i taket där det för minst väsen av sig.

Det handlar dock inte bara om utklingning och tidiga reflektioner utan även om uppkomsten av ekon vid högre frekvenser. Detta behandlas genom införandet av icke parallella ytor, vilket naturligtvis är svårt om det inte handlar om nykonstruktion av ett rum, alternativt dämpning av minst en av två parallella ytor.

I fallet reflekterat ljud mellan golv och tak så fungerar det med andra ord även bra att behandla taket i avseende på ovan.

I min hembio/lyssningsrum hag jag som nämnts tidigare här i tråden behandlat taket med ett cellulosabaserat material som heter Sidacoustic. :P

Dess funktion motsvara matta på golvet; det bryter ned ekon genom absorbtion och det minskar utklinkningstiden i rummet. Det tar dock inte hand om första reflektionen på golvet men märk väl första reflektionen från taket. Absorbtionen är inte fullt så hög som en akustiskt sett god matta vilken kan absorbera upp runt 0,6 sabine runt 1 kHz (uppgift hämtad från Master Handbook of Acoustics).

Absorbtionsfakta för Sidacoustic vid en massa om 5 kg/m^2:

Frekvens / Sabine
125 Hz / 0,08
200 Hz / 0,15
315 Hz / 0,24
500 Hz / 0,38
1 kHz / 0,41
2 kHz / 0,43
4 kHz / 0,44

Eventuell diskussions rörande mattor och akustik hänvisas till lämpligt forum.

Dokumentation Sidacoustic

Postad 02 August 2008 - 17:41

hkforever
  • hkforever
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Famtastisk fint rum,När du lyssnar på musik hör du någon skillnad när gardinen är fördragen eller inte,funderar själv att göra ett draperi bakom högtalarna

Postad 03 September 2008 - 12:32

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Tjenare!

Händer det något nytt hos dig numera eller är det bilen som får all uppmärksamhet? B)

Postad 03 September 2008 - 14:44

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Lustigt att jag fick för mig att kika in här just idag, jag har inte varit in här på ett bra tag och så råkar det bara finnas två inlägg från just idag ;)

Famtastisk fint rum,När du lyssnar på musik hör du någon skillnad när gardinen är fördragen eller inte,funderar själv att göra ett draperi bakom högtalarna

Tack ;)

Det korta svaret är JA (notera versaler) !

Det lite längre svaret är att duken är gjord av HDF, vilken naturligtvis är rätt Hård. Eftersom mycket högfrekvent energi absorberas i draperiet så blir det det övre mellan- och diskanten mer konturskärpa när draperiet är åtdraget.

Jag funderade ett tag på om jag skulle byta till en mikroperforerad duk och sätta en absorbent på frontväggen men det blev aldrig av. Nu mera så "drömmer" jag om att byta till en motordriven duk så att jag kan montera annan behandling på frontväggen, främst diffusorer men det har inte blivit av och det kommer förmodligen inte heller att bli av.

Till saken hör att jag tycker att det låter tillräckligt bra till film, självklart kunde det blir bättre men det är musiken som är viktigare för mig. I film är det så mycket andra diffusa ljud som gör att det inte är lika lätt att höra vad som är fel och vad som är rätt i ett visst ljud, artificiella ljud helt enkelt. I musiken är det oerhört lätt att höra skillnad inte minst i rösterna.

Vi får se om eller när det blir någon ändring på detta, jag har länge varit sugen på att ta akustiken "by the balls" men det blir lite svårt utan att ställa till det för mig eftersom dito behandling kräver sitt fysiska utrymme och det kommer att bråka med det estetiska så som det ser ut idag.

Apropå skillnaden med och utan reflekterat ljud så brukar jag demonstrera för nyfikna med handklapp men först bära ut bredbandsabsorbenterna och dra upp draperiet. Det blir väldigt tydligt ett högfrekvent metalliskt ljud som klingar i rummet. In med en bara 1 absorbent, ställer den i mitten bak och klappar igen varpå den nyfikne blir förvånad vilken stor skillnad bara en sådan absorbent gör.

Tjenare!

Händer det något nytt hos dig numera eller är det bilen som får all uppmärksamhet? ;)

Hej och hå!

Nej, jag har haft en riktig hifi-svacka det senaste året så det har inte blivit mycket tid där nere till att lyssna på musik och därför heller inte något direkt sug att förändra, förbättra eller spendera pengar på rummet. Däremot så är det alltid trevligt att dessutom vara väldigt filmintresserad för det är ju ett väldigt avslappnande och icke krävande intresse - bara plantera rumpan och se massor med bra film! :D

Jag börjar komma ur den svackan dock, så vi får se om det händer något. Jag är fortfarande väldigt sugen på att kunna använda mina vinylskivor så högst upp på vill-ha-listan är en vinylsnurra.

Hade man däremot bott så att Svanå Miljöteknik fanns i närheten och om de erbjöd räntefri avbetalning så skulle det smälla på en gång!

PS, bilen är fin men den kostar för mycket - jag skulle ha sålt den. Köpa? ;)

Postad 01 November 2008 - 18:04

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Hehe, jag kommer nog mest troligt inte att köpa en Saab till. Men mest troligt som sagt, de ger ju fan så mycket mer bil för pengarna än Volvo och liknande bilar.

I övrigt så börjar jag väl snart vara hyffsat klar med renovering, givetvis är jag inte klar men det är beboeligt så till vida att man inte behöver hoppa och kliva över saker.

Anläggningen är riggad men det låter inte riktigt så bra som i lägenheten, gissar att det har lite att göra med rummets inverkan på anläggningen. Så innan jag börjar flytta in för mycket vore det kanske tid att kika över eventuella akustiska förbättringar i rummet. Nu har ju jag ringa erfarenhet om denna vetenskap så ifall du kunde dela med dig en timme eller två av din tid skulle jag vara evigt tacksam. Lite kalkylering och planering mao.. :unsure:

/ Micke

Postad 07 December 2008 - 20:30

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Hoppsan, har inte sett inlägget tidigare :)

Nu har ju jag ringa erfarenhet om denna vetenskap så ifall du kunde dela med dig en timme eller två av din tid skulle jag vara evigt tacksam.

Självklart! :P

Postad 12 October 2010 - 22:36

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Vilket bygge så fint.. Jag bugar och bockar för detta bygge helt klart ett av de mest genomtänkta byggena.
Håller själv på och bygger ett biorum, ska försöka komma upp till din nivå ;o)
Får man fråga var du hittade din guldfärg till taklisterna?? Vad den heter mm?
Jag håller även på och funderar på hur jag ska styra ljuset, X10-makromodul kan du styra den via en fjärrkontroll??
Mvh Niclas
www.biobygget.se

Postad 22 June 2011 - 19:03

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Bättre sent svar än aldrig ... kanske? :)

Tack Niclas, det värmer :)

Guldfärgen minns jag inte vad den heter, det är inget speciellt med den, helt vanligt guldfärg helt enkelt men det ligger svart färg i botten och sedan har jag penslat guldet så att det svarta fortfarande bryter igenom så att det ska se lite gammalt och slitet ut.

X10 är smart i teorin och fungerar bra men i praktiken så är det ingen utveckling av prylar. Min kontroller har gått sönder och jag är inte speciellt sugen på att köpa mer X10-prylar så just nu kan jag inte styra ljuset ö.h.t. Jag är inte sugen på mer X10, däremot tycker jag att Nexa och Telldus Techonologies och deras TellStick Net ser väldigt intressant ut. Jag är inte säker på hur TellStick Net fungerar i praktiken men man kan ställa dimmers absolut mellan 0 - 100% så det är ju en bra grund till scenarion. Värt att kika vidare på i varje fall.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.