Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är Crt för uråldrigt

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 August 2007 - 10:39

Halvsnål
  • Halvsnål
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag skulle bygga biorum för 3 år sedan.
Då var det ingen större tvekan CRT var mest prisvärt.

Hur är det idag?

Biorummet klart, kan sätta projektorn i rummet bredvid och göra hål i väggen. Detta är en klädkammare så det spelar ingen roll om ett monster står där.

#ändrade bara stavningen efter att Muaytudd på påpekade detta

Redigerat av Halvsnål, 27 August 2007 - 10:54.

Postad 27 August 2007 - 11:31

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
CRT är så jäkla omständigt att kalibrera osv + de är svindyra om man vill ha tag i nån som är högupplöst.

Postad 27 August 2007 - 12:00

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
Håller med föregående talare.

Skall man ha en CRT som klarar av den högre HD upplösning vill man ju iaf ha minst en Barco 808 med fina rör alt jämförbara modeller av annat märke.
Vet inte om priserna gått ner ännu mera på dessa, men förr ett tag sedan fick man väl älgga kanske en 25-30 000 för en riktigt fin BG808.

Med dagen vassa 1080p DLP projjar så känns det inte värt att gå på en stor klumpig CRT projje i mina ögon iaf.
Man kan ju idag få sig tex en BenQ W9000 för 28 000 som presterar makalöst bra.

Däremot så finns det där som ingen annan bildvisar typ än CRT kan, just att totalt stänga av ljus för en viss bildpunkt och där med kunna återge en svärta utan dess like.
Kommer ihåg när jag fick en BG1209 demad för mig i ett helt kolsvart rum med svarta väggar.
Där i en scen mitt i filmen var helt svart och man kunde inte se varandra i rummet, det var helt enkelt helt svart.
Helt klart imponerande.

Men somsagt, IMO tycker jag dagens DLP:er kommit så pass långt att inte ens CRT's fördelar väger upp för en av dagens DLP:er.

Lycka till med vad du än väljer :P .

// Cineoholic

Postad 27 August 2007 - 12:51

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Har själv en Barco Data 808 som jag skaffade för snart 4år sedan, gav 25k för den.
Kolla med Mr King här på forumet som driver Cimagine.
Finns en prislista så du kanske kan börja där.

Kan ju göra en kort för/nackdelar list.

Fördelar:

Svart är svart, mörka scener presenteras väldigt bra, är själv sci-fi mupp :P så detta var ett av kraven när jag skaffade projj.

Inga fasta frekvenser eller upplösningar, vill du köra [email protected] så sväljer projjen det.

Ingen lampa som ska bytas varje 1000+ hr, har inte bytt något rör i min på 4år och det ser lika bra ut nu som då.

Går något sönder så går det att fixa, man behöver inte kasta projjen för att en komponent gått sönder. Dessa projjar var gjorda för industrin och komponenter och servicemöjligheterna följde detta, mycket av innehållet sitter på uttagbara kort som i en PC, som enkelt kan tas ur och sättas tillbaka.

Nackdelar:

Installation:

Första gången jag drog i gång projjen så fixade jag en hyffsad bild på 15min.
Men den mekaniska installationen är mycket viktigt, det finns ingen zoom så att avstånd till duken + alla vinklar etc. är mycket viktigt för att få så bra resultat som möjligt.
Vilket inte betyder att allt måste vara inom 1-2mm men ju bättre montering desto bättre resultat.
Ju mindre du behöver använda elektroniken för att kompensera tokig fysisk installation desto bättre.

Vikten:

Skulle nog säga att det bästa är att takmontera men dom väger mycket, så man får kontrollera att taket håller, min 808 väger ca: 60Kg men sitter också i betongtak :)

Scaler samt HD/Blu-Ray:

Kanske inte en nackdel lite beroende på vad du tänkte köra mot projjen.
Men en scaler av något slag är ett måste, i många fall även om du bara tänkte använda HD-DVD och BD. Anledningen är att många HD-DVD och BD spelare har helt vansinnig front/back-porch inställning vilket tyvärr mot CRT projjar skiftar orienteringen på bilden så pass mycket att det inte går att justera med bildinställningarna..
Så en scaler behövs alt. om du tänkte använda HTPC till allt.

Fokus/upplösning:

Är väl en av dom stora fördelarna med pixel-projjarna, eftersom allt är ett fast rutnät av pixlar så har man den upplösningen som projjen klarar att visa.
En CRT projjs upplösning beror på rören plus hur pass bra man stält in projjen.
För att köra ex. 1080p så får du räkna med en 9" CRT.

Ljusstyrka:

Kanske det svagaste kortet hos CRT, så det beror på hur pass stor bild du tänkte köra upp.
Över 100" så får du börja tänka på att kompensera för detta, en duk med högre gain, 1.3+.
Eller så kan du stacka crt projjar, men då ökar komplexiteten mångfalt och då givetvis mängden pengar. Tänk dock på att ljusstyrka är inte allt, beror också på hur pass bra du kan mörklägga.

Skulle jag välja crt vs. pixelprojj idag så hade det varit svårare än det var för 3-4år sedan.
Det fanns helt enkelt ingen digital projj som kunde prestera det CRT projjarna gjorde utan att spränga budgeten 8ggr. Närmaste då var väl en Marantz S1:a.
Det som idag skulle få mig att välja CRT projj är fortfarande svärtan + frekvenshanteringen, det är sååååå nice att inte behöva bry sig om projjen klarar att visa 24/48/72Hz korrekt.
Det som skulle få mig att snegla åt digitalprojjarna är installationen + att köra större bild i 2:35:1 AR.
Men allas önskemål är ju olika och i slutändan kan bara du välja.
Men jag skulle absolut rekommendera att se en välinstäld CRT projj innan du tar beslutet.
Då har du iaf gjort ett "moget" val.

Edit:

Kom på en till sak.
Se till att du inte irriterar dig över någon av dom artifakter som digitalprojjar kan ha.
Ex. rainbow effect, screen door eller grå svärta.

Redigerat av Trasan, 27 August 2007 - 13:07.

Postad 27 August 2007 - 14:33

Halvsnål
  • Halvsnål
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Ypperligt då har man fått lite mer kött på benen.

Känns ungefär som jag har tänkt mig.
Biorummet är ett mindre rum med dess för och nackdelar.
Jag kan placera projektorn i klädkammaren som är rummet som ligger bredvid
Ett draperi kommer sättas upp på en skena så vi kan täcka över fonster o väggar och allt med mörkt tyg.

Då jag kan göra detta och rummet är enbart för bio och tv kommer det inte se dumt ut med denna mindre vackra projektor.

Ang om detta är en framtidssäker lösning antar jag att det i princip varken gör till eller från jämfört med en digital då utveckligen går snabbt fram?

Dock så undrar vilken spelare man bör ha?

Min förhoppning är att det inte är allt för klurigt att sätta ihop en htpc och köra det mesta från denna?

Postad 27 August 2007 - 15:02

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Först ett tips, om du inte redan har besökt Curt Palme så gör det :P

Om du redan har en vägg mellan rummen så är det bra, samtidigt får du kolla så att avståndet inte är för kort eller för långt.
Gjorde min uträkning för 4 år sedan :) och Barco's program för att räkna ut detta är inte alltid solklar. Så dumpa en fråga hos avsforum eller prata med ex. Mr King.

HTPC eller annan spelare beror på hur pass "meckvillig" du är.
Har kört med HTPC i fyra år nu (för dyrt med scaler för 4år sedan) kan ändå inte helhjärtat rekommendera HTPC. Mycket flexibel platform men samtidigt dess problem.
Vill du inte "mecka" allt för mycket skaffa en HW-scaler.

Postad 27 August 2007 - 17:46

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Absolut inte, CRT har droppat i pris rejält sista tiden. Som sagt tidigare, ska du köra HD är det HTPC eller scaler som gäller. Enda förbehållet är den mekaniska installationen, du måste veta att du kan placera projektorn optimalt för att den ska prestera bra.

En annan fara är att det alltid går att pilla lite till för att få till bilden, blir mer att man tittar mer på bildkvalitet än film. En 808 ger mycket bra bild i 720p. Bilden i 1080 i är också mycket bra för film, men med htpc fastnade jag för 720p.

Postad 27 August 2007 - 19:19

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1036 inlägg
  • 0
erick här på forumet har en för 6500 spänn!

Postad 27 August 2007 - 22:50

Keepitsimple
  • Keepitsimple
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0
har man plats så.. :)

Sedan är ju crt väldigt ljuskänsligt. Det är ju ingen poäng att ha bra svärta på sin projje ifall rummet har ljusa väggar..

Postad 28 August 2007 - 07:29

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Instämmer i det Trasan skriver. Kan tillägga bland fördelar att bilden från CRT förutom bra svärta har en fantastisk färgåtergivning och ett djup som gör den nästan tredimensionell. Vill man ha en filmupplevelse som på bio, så kommer nog CRT närmast.

Prismässigt så tror jag att CRT är det absolut mest prisvärda man kan köpa, dessa apparater är byggda för att hålla, o går något sönder så finns komponenten ifråga ofta att köpa från t ex Curt eller någon annan.

Installationen är inte värre än att man måste vara noggrann o ganska påläst innan. D v s som med det mesta annat också...

Det som skulle få mig att överväga digital projje idag är just möjligheten att köra duk med konstant höjd o använda anamorfisk lins (>10 000 kr) för filmer i 2.35.

Postad 28 August 2007 - 15:07

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1036 inlägg
  • 0
Jag tycker inte att min CRT är ljussvag. (iofs 9-tummare) så det är lite av en myt...

Postad 28 August 2007 - 15:11

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Det är inga problem att köra konstant höjd med en CRT heller.
Visst utnyttjar du mindre av rörest fosforyta än vad du gör om u kör 4:3 men det gör u ju även om du kör den i 16:9 läge. Att gå till t ex 2.40:1 å använder mer på sidorna och mindre på höjden bara.
Det resulterar förstås i att efter några år så är rören obrukbara för en annan installation än just 2.40:1 men så länge du ska behålla projektorn och köra den själv så kan du använda den i åtskilliga år med det formatet utan någon större försämring.

Jag säljer fortfarande CRT-projektorer i god takt och priserna har gått ner lite men inte så jättemycket.
Det är förvisso en helt annan ak att köpa från mig och få garanti på maskinerna än att köpa den beggad från en privatperson och inte få någon garanti alls deta kostar förstås lite extra men de flesta brukar inse att det är värt det.

Scaler är inte növändigt längre å det finns t ex HD-DVD spelare för några tusenlappar som u kan koppla in via en HDMI > DVI kabel och en DVI > RGB adapter för nån tusenlapp till.

Personligen håller jag mig till HTPC för filmvisning och har kopplat in en xbox HD-DVD drive till den.

Sedan om man är som jag och inte tycker om att köpa nytt hela tiden och sälja det gamla med förlust så är CRT totalt oslagbart där.
Livslängden är så löjligt lång på dessa att om du skulle vilja så skulle du kunna använa samma projektorer i över 10 år.
Jag kör just nu på en Barco Data 808sLC med 62 000 timmar på chassit och ca 12000 timmar på rören och den ger en riktigt bra bild trots att jag torterar den och kör en 3.5 meter bred 16:9 duk just nu. Den har jag mest till att spela xbox 360 på dock. =)

Att CRT skulle vara så ljusskänsligt är en myt att de skulle vara jättesvåra att ställa är likaså en myt däremot om du vill få ut mer än 60-70% an vad maskinen kan prestera då är det inte en myt längre.
Dock ser en projektor som är inställd till 60% enormt bra ut också.

Sedan handlar det om vad man föredrar också.
CRT har en helt annan karaktär på bilen och det är inte säkert att folk som är vana vid den digitalt skarpa bild som dagens projektorer projicerar skulle trivas med det en CRT projicerar.

Bilden är mjuk men ändå skarp vilket ger en ett lugn som jag inte ser med digitala projektorer.

Min hemsida undergår en massa förändringar offline just nu men kommer förhoppningsvis inom kort dyka upp med nya priser, produkter där man även kommer att kunna beställa rör och andra reservdelar direkt online och betala me VISa eller paypal samt mycket information på svenska.

Det är egentligen irrelevant vad dagens digitala projektorer kostar då det är så stor skillnad på bilden mellan de båda teknikerna att de inte bör jämföras på det sättet.

Som jag ser det så ser prissättningen för EM-fokuserade CRT med felfria rör ut så här:

8" EM
Barco 808LC. Återförsäljare = 30 000-35000. Privat = 25 000
Barco Graphics 808s Återförsäljare = 28 000-30 000. Privat = 20 000
Barco Data 808s Återförsäljare = 25 000-28 000. Privat = 15 000-17 000
Barco Graphics 808 Återförsäljare = 24 000-26 000. Privat = 17 000-20 000
Barco Data 808 Återförsäljare = 22 000-25 000. Privat = 13 000-15 000

Barco Graphics 1208,s, s/E, /2 Återförsäljare = 25 000-30 000. Privat = 18-20 000

Electrohome Marquee 8500, Ultra Återförsäljare = 25 000-30 000. Privat = 10 000-15 000
Electrohome Marquee 8500LC, Ultra Återförsäljare = 28 000-42 000. Privat = 25 000-30 000

NEC PG6, Plus, Xtra Återförsäljare = 8 000-12 000. Privat = 5 000-10 000
NEC PG9, Plus, Xtra Återförsäljare = 12 000-18 000. Privat = 8 000-12 000

Sony G70 Återförsäljare = 28 000-35 000. Privat = 20 000-25 000

9" EM

Barco Graphics 1209s Återförsäljare = 55 000-65 000. Privat = 30 000-40 000
Barco Graphics 1209 Återförsäljare = 45 000-50 000. Privat = 20 000-35 000

Barco Reality 909 Återförsäljare = 90 000-120 000. Privat = 50 000-60 000
Barco Cine 9 Återförsäljare = 100 000-130 000. Privat = 80 000-90 000

Electrohome Marquee 9500LC, Ultra Återförsäljare = 45 000-60 000. Privat = 30 000-45 000

Sony G90 Återförsäljare = 88 000-90 000. Privat = 60 000-70 000

Det är ungefär de priserna som jag har sett att maskiner gått för på senare tid så det stämmer nog ganska bra. Sedan går det förstås maskiner billigare men då är de långt ifrån felfria. Eriks projektor är sliten men byter man nåt rör så har man ändå kommit billigt undan så det är helt klart ett bra köp. Hade den varit felfri hade den varit såld för längesen dock.

ps. Får ursäkta för stavfelen... råkade hälla läsk i min laptop i lördags. ds.

Redigerat av Unregistered5a85459e, 28 August 2007 - 15:20.

Postad 28 August 2007 - 18:35

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Min 9-tummare, Sony 1292, som just nu inte används i biorummet, kunde jag få upp till ca 95 cd/m2 (ca 30 fL) vid full vit med helt korrekt gamma och D65 dE<4 från 10-100.
Den projje jag använder just nu, en Mitsubishi HC3100, mäter ungefär 120 cd/m2 vid full vit (ca 40 fL) i kalibrerat läge.
Lampan på digitalaren har gått ca 350 h och den där ljusstyrkan kommer väl att minska efter hand antar jag.
Så visst är det skillnad, men har man inte extremt stor duk så spelar det nog ingen jätteroll.
Helst skulle man nog vilja plocka ner min digitalare till en bra bit under de 30 fL som den nu visar, för att få bättre svärta, men eftersom jag har en bakprojektionsrigg med endast 185 cm bred duk och hög gain på duken så fräser den på rätt bra. :D
Fördelen är dock att digitalaren ger lika mkt ljus som min 42" plasma så man behöver inte bry sig så värst mkt om att mörklägga helt, men det behövdes inte med CRT:n heller. ;)

Jaja... Lite svamligt där, men det jag försöker komma fram till är att man oftast vill plocka ner ljusstyrkan rejält på en digitalare ändå, för att få djupare svärta och det är nog mest om man kommer upp i dukstorlekar en bit över 3 m bredd som skillnaden i ljusstyrka mellan digital och CRT börjar spela in.
Å andra sidan så vill man ju ändå med en frontprojicerande CRT ha så mörkt som möjligt i rummet och då är det bara jobbigt med allt för hög ljusstyrka ändå så...

Den klara nackdelen med CRT i ljusstyrkesammanhang tycker jag dock är att de är väldigt mkt mer ljusstarka i bildens centrum och att styrkan faller en hel del ute i kanterna.

Tror faktiskt att mycket av snacket om att CRT är för ljussvaga kommer från två håll:

1) Företagsvärlden där de användes förr. En dataprojektor har ju inte sällan flera tusen Ansi Lumen i ljusstyrka, se'n att den ser ut som ba*s för film spelar oftast ingen roll i styrelserum och auditorium.

2) USA, där många har mkt större rum än vad vi har här och där de bygger dukar som är 4-5 meter breda. Då kan det bli problematiskt att få bra kräm och i övrigt bra inställning på vissa CRT, men knappast med en bra 9-tummare.

CRT för ljussvaga för filmtittande? Näpp... :D
För ljussvaga för 3 meter bred PowerPoint i ett upplyst konferensrum? You betcha! :D

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 28 August 2007 - 21:33.

Postad 28 August 2007 - 21:14

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Angående konstant höjd på CRT.
Visst går det, kanske inte var specielt tydlig i varför jag syftar på en digital projj i det sammanhanget.
Om jag skulle köra med konstant höjd så vill jag också öka storleken på bilden från 16:9 som jag kör idag. Tror inte jag kan öka storleken specielt mycket utan att ta hänsyn till ljusstyrkan.

Postad 30 August 2007 - 18:24

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Det finns en stor nackdel till med konstant höjd och CRT. Alla filmer som är "smalare" än 2.35, 2.40 eller vad man nu väljer som format på sin duk, kommer att utnyttja mycket lite av totala fosforytan på bildröret. Även om mycket nytt (o även äldre filmer!) är producerat med 2.35 eller bredare, så är väldigt många filmer gjorda i format 1.85 eller 1.66. Visst, samma nackdel finns med att köra 16.9 på CRT, men kanske inte i samma grad.

Dessa måste dessutom skalas ner för att få plats på filmduken. Använder man t ex 1920x817 pixlar för de bredaste (2.35) filmerna, så kommer filmer i 1.85 format att behöva skalas till 1511x817. Med BD eller HDDVD så går man då miste om mycket av originalupplösningen (~40 %).

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 30 August 2007 - 18:29.

Postad 30 August 2007 - 21:24

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Hmmm, ja du förlorar i fosforutnyttjande, vilket påverkar upplösningen, då du tittar på 1.78-material, men förhoppningsvis har du installerat på så sätt att betraktningsavstånd och dukstorlek vid 2.35 är optimalt, och då kommer du inte att uppleva att du tappar ngn upplösning om du växlar över till 1.78. Effekten kommer att bli att 2.35 är "häftigare", "bättre" och större och det är väl antagligen det man är ute efter.
För 2.35-filmer så spelar det ingen som helst roll, du kommer att utnyttja exakt samma rasteryta, antingen du har en duk som är 2.35 eller 1.78.
Nackdelen med att ha en 1.78-duk är ju, tycker jag, att 1.78-material ser skarpare och mer detaljerat ut än 2.35 plus att det ger större aktiv bildyta. Raka motsatsen mot hur det är på "riktig" bio alltså...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.