Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare utan väggar?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 August 2007 - 15:15

unpoor
  • unpoor
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Hej alla hemmabiofixare,

Jag har länge läst och förhoppnignsvis hjälp en och annan men nu står jag har och behöver Er expertis innan en otålig elektriker blir galen pg av at jag "saknar ett hörn.

Mitt i mitt husbygge så insåg jag att missat en rätt väsentlig fråga. Vart fasen placerar man högtalarna när man saknar väggar? På bilden kan ni se problemet. Den delen som är utmärkt "Vardagsrum" kommer att vara dels matplats (övre halvan mellan yttervägg och barkök) och dels vardagsrum undre halvan (närmast uteplatsen).

Tanken är att 42" plasman parkeras på kortsideväggen (den undre halvan) tillsammans med duken (infälld i undertaket) och projen även den infälld längre bort närmare hallen.

Frågan är bara vart fasen ska jag placera högtalarna. Dom tänkte jag också bygga in. Kanske inte själva högtalaren men kablarna ska dras i väggarna. Mellan hallen och vardagsrummet så står två öppna spisar (ÖS på bilden) och det kommer att vara ett slätt tak utan bjälkar etc som man kan gömma en högtalare bakom. Det är 255cm i takhöjd och helglas från golv till tak mot uteplatsen.

Vad kan ni komma fram till om ni slår Era kloka ihop? Jag är inte främmande för att köpa nya grejor (faktum är att jag sålt ljudanläggningen så idag har jag inget alls, <snyft!>.

Bifogad fil(er)

Postad 27 August 2007 - 15:32

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Varför inte ett par golvare på ... golvet? :P Eller stativare med samma tanke.

Eller missuppfattar jag dig och det rör sig om placeringen av bakhögtalarna? Isf har du en liten tråd om högtalarplacering i tak. :)

Postad 27 August 2007 - 18:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Det borde väl gå att bygga in surroundhögtalare i köksskåpen uppe till höger? Är de för låga kanske du kan ha ett ett stativ som hänger ner från taket?

Postad 29 August 2007 - 09:01

unpoor
  • unpoor
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Ja är visserligen entusiast men golvhögtalare är inget allternativ. Dels för att tar plats men framför allt för att jag inte vill ha högtalare stående mitt i vardagsrummet. Kika på bilden igen så förstår du vad jag menar. Jag kan inte ställa en högtalare mitt i mellan vardrum och kök.

Hur är det med inbyggda högtalare i tak. Någon som testat? Låter det bra eller kommer ljudet för högt upp?

Varför inte ett par golvare på ... golvet? :) Eller stativare med samma tanke.

Eller missuppfattar jag dig och det rör sig om placeringen av bakhögtalarna? Isf har du en liten tråd om högtalarplacering i tak. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 29 August 2007 - 11:56

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Varför inte vägghögtalare som front och center och sedan takhögtalare för bakkanalerna. Jag skummade igenom detta forum inför köp av vägghögtalare och det verkar inte som att det är så många som har provat. Fördelen med vägghögtalarna är ju att de kommer undan men man får nog betala mer pengar för välljud jämfört med golvhögtalare och de nog oftast behöver kompleteras med en subbas. Jag håller just nu på med att montera tre stycken monitor audio gold i mitt bygge. Det jag är rädd för är att väggen inte ska vara stum nog. När jag ringde runt till olika butiker var det en säljare som sa att man bör ha 2-3 gipsskivor och gärna reglat cc 45, jag gissar att det är lite overkill och att det delvis berodde på att deras vägghögtalare inte var byggda med lådor som fälls in utan är helt öppna på baksidan. Fördelen med högtalarna jag köpte är att de har slutna lådor. Det jag nu har gjort för att förstärka är att limma en extra gipsskiva där högtalarna sitter och kortlat extra i de facken, får hoppas att det räcker. Högtalarna är inte inspelade men de kommer definitivt behövas en subbas även för musiklyssning.

Som bakhögtalare skulle jag kunna tänka mig takmonterade men jag tror inte på det till fronten. Jag hade ett par mirage rundstrålande bakhögtalare sedan tidigare som jag kommer att flytta över, annars hade det nog blivit takmonterat.

/Johan

Postad 30 August 2007 - 13:14

unpoor
  • unpoor
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Tack Johan,

Utan så stor erfarenhet av just takhögtalare, är de svårt att rikta ljudet rätt?

Postad 30 August 2007 - 13:57

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Beror lite på vad du väljer för typ av högtalare och därmed väg. Väljer du bipol/dipol så är de oftast gjorda för att du inte ska kunna säga exakt varifrån ljudet kommer utan mer bara "från höger". Omnisaten har samma egenhet. Nackdelen är att du förlurar en del "exakthet" i ljudbilden, men fördelen är att du får betydligt lättare att få ett "hyfsat ljud" som dessutom ger en större "sweetspot".
Takhögtalare i form av inbyggnad har jag noll erfarenhet av så det får andra svara på.

By the wayså utgick jag från det som Johan skriver - att frontarna blir inbyggda i väggen ed - alltså inte i taket. Rätt?

Postad 30 August 2007 - 14:28

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Jag har inte heller någon vidare erfarenhet av takhögtalare men det finns även delvis rikningsbara, t.ex. speakercraft, säljes av Ljudmakaren. Jag vet inte hur dessa låter. Jag har som sagt tidigare valt rundstrålande högtalare som bakkanaler (mirage omnisat) just för att det var svårt att rikta in direktstrålande högtalare bra förutom för den bästa lyssningsplatsen. Jag är nöjd med ljudet och flyttar dem till nästa hus. Nackdelen är ju att de inte är inbyggda, dock väldigt diskreta. Små vitmålade och äggformade högtalare. Lyssnar man på dem som rena stereohögtalare låter de inge vidare men som bakkanaler fungerar de lysande enligt mig.

Det är inte alla butiker som kan erbjuda vägg och takhögtalare men när jag kollade tidigare var det:
Ljudmakaren, Hifiklubben och Best Sound, alla ligger i Sthlm. Det finns förmodligen fler.

/Johan

Redigerat av Unregistered099ce9b3, 30 August 2007 - 14:32.

Postad 30 August 2007 - 14:35

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Det finns ruskigt fina inbyggnadshögtalare, typ:

Etc..

En annan variant är att lägga en slant på att plocka in ett akustikproffs a'la Ing. Ingvar Öhman, betala en slant och höra vad han skulle rekommendera.

Postad 13 September 2007 - 14:31

unpoor
  • unpoor
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Tack ska ni ha vägg och takhögtalare blev det. Speaker Craft. AIM 7 Three i väggen runt plasma och två i taket bakom. Som ljudofil blir man kanske inte helt 100% nöjd men det blir fasen snyggt och lättmöblerat.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  nnl_s.JPG   15.97K   32 Antal nerladdningar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.