Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hell´s egen bioduk... 660:-

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 August 2007 - 16:08

Unregisteredbe674976
  • Unregisteredbe674976
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tänkte lägga upp lite info om hur jag slängde ihop en projektorduk på 3 dagar...

(MDF skivan har måtten 230 cm * 125 cm)

Total kostnad 663 kronor... :P

Postad bild

Lite pryttlar som jag köpte för bygget, penslar, listspik, bets, skruv med plugg...

Postad bild

Dukfärgen fick jag blandad av killen i butiken... :) Berättade att jag skulle bygga en duk och att jag behövde en matt färg med färgsättning s-1500 och så fixade han resten... 1 liter räckte till 3 ommålningar och lite dutt o fix...

Postad bild

Första steget...

MDF med täckpapper under, lägga ut alla redskap man kan tänkas behöva...

Postad bild

Steg 2

MDF torkas av med en ljummen trasa före målning...

Postad bild

Steg 3

Öppna burken och börja pensla på första omgången...

Postad bild

Steg 4

Medans färgen torkar fixade jag med listerna... tog hjälp av en batteriförpackning när jag skulle rita linjer där jag behövde korta ned och dela dom...

Postad bild

Steg 4

När jag sågat upp alla lister var det dax för en till omgång med målningen...

Postad bild

Steg 5

Medans färgen torkade från andra målningsomgången fixade jag till lite bets och började med listerna...

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Steg 6

Då var duken klar och dax att fixa upp den p väggen... tog mått från taket och ner till den höjd jag var ute efter, slog på projektorn och använde den som hjälp också för att se bredd.
Målade dit lite markeringar på väggen så jag kunde se vart jag skulle borra...

Postad bild

Steg 7

Målade duken en tredje omgång... resultatet efter 3:e omgången...

Postad bild

Medans duken torkade ordnade jag kanterna på listerna med en 45gradig vinkel så man får en schysst ram...

Postad bild

Efter listerna var klara satte jag dom på duken utan spik för att få ett mått där jag kunde se vart jag skulle förborra i duken, jag tänkte första sätta skruvar som kunde täckas av listerna men jag hoppade över detta för att jag var rädd att duken skulle bli för tung för skruvarna och skulle ramla ned...

Det jag ska göra nu är att spackla för och måla el ev bara måla över skruvhuvudena som jag skruvade in i MDF:en så att man döljer dom lite...

6 skruvar senare satt den på väggen...

Här kommer 2 före och efter foton...

FÖRE
bild direkt på vägg utan duk...

Postad bild

EFTER
bild på duk utan ram...

Postad bild

Sen lite mer bilder på resultatet...

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Kanske kan detta vara till lite hjälp för er som funtar på att skaffa duk...

Ha d gött! :) B)

(Raydreamer detta är ditt fel B) )

Redigerat av Unregisteredbe674976, 27 August 2007 - 16:09.

Postad 27 August 2007 - 20:36

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Verkligen bra tråd. Fint dokumenterat, resultatet brev väldigt bra nu har du bara lite att fixa med kablarna som ligger och skräpar hehe :)

Postad 28 August 2007 - 08:03

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Inspirerande!

Postad 28 August 2007 - 10:10

Unregisteredbe674976
  • Unregisteredbe674976
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tackar :o tyckte d behövdes lite mer trådar där man ser bioduksbyggen <_< Och jajamensan jag ska försöka fixa undan alla kablar... men har inte hittat nått bra sätt... har datorn som funngerar som mediahubb i sovrummet m en 10m HDMI kabel till stärkaren som sedan har en till hdmi 10m till projan... en sablans massa kablage... just nu så vet jag inte om d ens går att göra snyggt....

Är öppen för förslag... :)

Redigerat av Unregisteredbe674976, 28 August 2007 - 10:13.

Postad 28 August 2007 - 12:46

rayDreamer
  • rayDreamer
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
bra jobbat där. mycket bättre än innan när du körde på väggen.
men om man ska komma med lite kritik så undrar jag hur du missade bredden på duken..är ju nästan en decimeter duk utan bild på varje sida om bilden.

får ta och komma över å spana in bygget och testa mina högtalarkablar hos dig.
vi ses på jobbet på torsdag...igår fick vi 5 gäddor..ska ut ikväll med..bara det slutar spöregna som det gjort hela dan.

Postad 28 August 2007 - 16:05

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Tackar :D tyckte d behövdes lite mer trådar där man ser bioduksbyggen ;)

Tja... då är det väl bara att titta i denna forumsdel i allmänhet och denna tråd i synnerhet.

Postad 29 August 2007 - 11:42

Unregisteredbe674976
  • Unregisteredbe674976
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Tackar :D tyckte d behövdes lite mer trådar där man ser bioduksbyggen :lol:

Tja... då är det väl bara att titta i denna forumsdel i allmänhet och denna tråd i synnerhet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hellgun:
Mycket snack och ingen verkstad...därav denna tråd i "GÖR DET SJÄLV" :D

Svar till raydreamer... man e ju ingen snickare...så lite utrymme p sidorna blev d... har ju aldrig byggt en duk förut så jag är riktigt nöjd m resultatet :) ... sen är d ju "bara" att såga av en kant om man vill ha det perfekt... men just nu så är duken kanon för mig och vid filmvisning så störs man inte av det heller... B)

/Kramizar

Postad 29 August 2007 - 11:50

SH[]RTY
  • SH[]RTY
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
bra bygge, men tänkte bara säga att om nån annan ska måla en mdf skiva nån gång så ska den tvättas med T-röd först..sen häftgrund sen måla.
ifall man inte vill råka ut får några otrevligeter fram över.

Postad 08 February 2008 - 07:47

4Trax
  • 4Trax
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Haha, gjorde likadant. Fick prcis i ordning på mitt biorum ,fick över en gipsskiva 250x120 målade den vit satt upp den , klar. Hur bra som helst. Mindre än 660. det var ju materrial som blev över. Säg en hundring för skivan, tog vit takfärg (rester) och roller 49kr.
Nån på jobbet sa att det skulle finns special färg för sånt ända mål. Nån som vet vad han menar för färg. Jag är nöjd som det är men vill ändå kolla vad som skulle kunna skilja . Pris /prestanda så att säga.

Postad 08 February 2008 - 13:01

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Han menar förmodligen Goo.

Postad 08 February 2008 - 14:41

4Trax
  • 4Trax
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tackar!

Postad 11 February 2008 - 13:17

niklass
  • niklass
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Vad är det för färg och varför har du valt en brytning som inte är helvit? (om jag förstår blandningskoderna rätt på din burk)

Jag har gjort en egen duk med spånskiva och helmatt vit takfärg.
Men jag har på senare blivit lite sugen på att ev. köpa goo, frågan är ju som alltid om det är ett köp som blir värt pengarna. Någon här som har testat goo mot "vanlig innefärg"

mvh Niklass

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.