Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skuggbild på en Sony E50A11E

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 August 2007 - 19:55

Mat3lm
  • Mat3lm
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag har fått en sgugg bild det är inte en inbränning för det går inte att få på lcd utan det är som en svagare bild av vad som visas normalt men som är förskuten åt vänster typ 1 cm.

Säg att man spelar spel och har et croshair så har man ett väldigt ljust skugga av ett crosshair 1 cm till vänster om den riktiga.

Har försökt fixa med inställningar för att få bort men det hjälpte ej.

Syns även i menyerna (tvns menyer) när man har en ljus bakgrund och både på HDMI och valig tv ingång.

Någon som vet vad det kan vara har haft men tv i snart 1 och ett halft år.

Tacksam för svar.

Postad 29 September 2007 - 12:28

Mat3lm
  • Mat3lm
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Bumb har fortfarande problem någon som vet ngt?

Postad 13 January 2008 - 21:47

tedlov
  • tedlov
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har samma problem, 1cm åt vänter också, precis likadant.
Ingen som vet något ??

Postad 13 January 2008 - 21:56

tedlov
  • tedlov
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
hittade detta i forumet.
Kan oxå vara det här med "ghosting" som vissa inkl. mig själv har haft problem med men som hjälpte med att pilla lite i servicemenyn:

"To bring up the "service" menu, put the TV in standby mode, then press in sequence :

Onscreen Display ( the little screen with the i+ in it )
5 ( channel number 5 )
Volume Up ( upper end of volume button )
Analogue ( middle top button )

The TV should switch on and when it's warmed up, you should see a screen with lots of big green lettering on it.

Press the "menu" button ( middle bottom )

Use the direction dial to move down to "LCD Drivers" and press right on the dial to enter this menu.

Move down to "S H Pos Reg R". It should be "10", change it to "11". ( Left/Right to adjust )
Move down to "S H Pos Reg G". It should be "10", change it to "11".
Move down to "SHPos Reg B". It should be "10", change it to "11".

Press the menu bottom to drop out of the menus, and the standy button to drop to standby. Switch back on, and hopefully your ghosting will be gone. Mine was, haven't noticed any side effects, seems ok.

I don't know exactly what this setting does...guess is it adjusts the horizontal shift, maybe something gets burnt out on 10...??"

Och detta löste mitt problem.

Postad 14 January 2008 - 18:57

Mat3lm
  • Mat3lm
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tusen tack det funka fan du är en ängel jag som hade planer på att köpa ny tv bara för att det skulle varit sånt jox med att få den lagad efftersom den e fetingstor hehe.

Postad 12 February 2008 - 13:57

Unregistered0d5d0cd6
  • Unregistered0d5d0cd6
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Leve minhembio.com! :P

Har nyligen fått samma fenomen på min Sony, körde en snabbsökning här på forumet och vips! så har man hittat lösningen. Har iof inte hunnit testa om det funkar ännu men det verkar ju lovande.
Tack tedlov!

Postad 12 February 2008 - 16:01

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan göra något liknande med samsungs plasma? jag har ett liknande problem med blandannat textremsor som för skugga över hela bilden. När det tex är rullande text som efter en film eller så så ser man streck som rullar rakt över bakgrunden beroende på vad den har för färg. Har testat med alla vanliga inställningar som ska motverka skuggor och även testat att dämpa signalen.

Postad 12 March 2008 - 17:18

naukka
  • naukka
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

hittade detta i forumet.
Kan oxå vara det här med "ghosting" som vissa inkl. mig själv har haft problem med men som hjälpte med att pilla lite i servicemenyn:

"To bring up the "service" menu, put the TV in standby mode, then press in sequence :

Onscreen Display ( the little screen with the i+ in it )
5 ( channel number 5 )
Volume Up ( upper end of volume button )
Analogue ( middle top button )

The TV should switch on and when it's warmed up, you should see a screen with lots of big green lettering on it.

Press the "menu" button ( middle bottom )

Use the direction dial to move down to "LCD Drivers" and press right on the dial to enter this menu.

Move down to "S H Pos Reg R". It should be "10", change it to "11". ( Left/Right to adjust )
Move down to "S H Pos Reg G". It should be "10", change it to "11".
Move down to "SHPos Reg B". It should be "10", change it to "11".

Press the menu bottom to drop out of the menus, and the standy button to drop to standby. Switch back on, and hopefully your ghosting will be gone. Mine was, haven't noticed any side effects, seems ok.

I don't know exactly what this setting does...guess is it adjusts the horizontal shift, maybe something gets burnt out on 10...??"

Och detta löste mitt problem.

Hej på er!

Även jag har en svag skuggbild på min Sony KDF-E 50A11E förskjuten 1cm åt vänster när jag har spelar PS3. Oturligt nog har min fjärrkontroll till tv:n gått sönder och kan därför inte genomföra proceduren ovan.
Någon som har nåt bra tips hur jag skall lösa problemet? Eller någon som bor i göteborgsområdet som har en likadan tv och kan hjälpa till med sin fjärr! Skulle vara evigt tacksam!

Postad 12 March 2008 - 19:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Någon som vet om man kan göra något liknande med samsungs plasma? jag har ett liknande problem med blandannat textremsor som för skugga över hela bilden. När det tex är rullande text som efter en film eller så så ser man streck som rullar rakt över bakgrunden beroende på vad den har för färg. Har testat med alla vanliga inställningar som ska motverka skuggor och även testat att dämpa signalen.

Dessvärre tror jag ej du får bort detta. Jag kan inte förklara fenomenet och hoppas någon annan kan beskriva fenomenet som jag tror kallas "streaking". Har funnits på CRT, och har detta på min plasma.

Postad 19 April 2008 - 13:34

naukka
  • naukka
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Hej på er!

Även jag har en svag skuggbild på min Sony KDF-E 50A11E förskjuten 1cm åt vänster när jag har spelar PS3. Oturligt nog har min fjärrkontroll till tv:n gått sönder och kan därför inte genomföra proceduren ovan.
Någon som har nåt bra tips hur jag skall lösa problemet? Eller någon som bor i göteborgsområdet som har en likadan tv och kan hjälpa till med sin fjärr! Skulle vara evigt tacksam!

Beställde en fjärr från England för 200kr inkl frakt, gick in i servicemenyn och följde instruktionerna från forumet, fungerade utmärkt! Fan va gött!!! :D

Postad 08 November 2008 - 12:26

badboy_12345
  • badboy_12345
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
tack tedlov!!

Detta fixade problemet med min tv också.
Fan va skönt att det fanns en fix! :lol:

###### glad nu att jag inte behöver köpa en ny tv än..

Postad 04 December 2008 - 11:59

jonasason
  • jonasason
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Kan bara instämma, TACK Tedlov!
Otroligt glad över hjälpen och helnöjd med min bild igen... (för att vara en snart 3 år gammal bakproj:blush:)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.