Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PowerDVD, Theatertek, Zoomplayer, eller något?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 August 2007 - 20:44

HTPC_Zalman
  • HTPC_Zalman
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
I en datorbutik sade de: "PowerDVD är det bästa idag. Den har bla, bla, bla."
I en tråd här läser jag: "Ffdshow ger bättre bild än PowerDVD."
Någon annan tycker att "Theatertek är det bästa."
Man ska ha "Haali media splitter för att, Nvidias Purevideo till... JRiver Media Center..."

När jag någon gång kommer att få min HTPC (kommer inte att få en offert före måndag...) så vill jag helst kunna välja rätt mjukvara från början och slippa prova en massa program, det är ju inte optimalt att installera massor med olika program för samma sak.

Vad är den bästa fronten/mjukvaran/programmet för att spela upp DVD filmer och HDDVD/Bluray? Helst ska samma program kunna hantera både högupplöst material och vanliga DVD filmer.

Vad är allt jox man ska installera, codecs, Halli splitters, uppskalare och allt? (allt ska skalas upp till 1080, kommer att ha en fullHD TV).

HTPCn kommer förmodligen att ha en GF8600 med HDMI ut (möjlighet till hårdvaru-avkodning), Quadcore 2,4 Ghz och 4 GB i minne. Den kommer att bli ett monster. :(

Men jag vet inte vad jag ska använda för mjukvara... Kommer att testa Vistas Mediacenter men kommer förmodligen inte att använda den till mycket mer än att testa mediacenterdelen och sedan installera "riktiga program" som ska ta hand om alla olika uppgifter.

Sedan... Jag vet inte om det är offtopic, men till musik har jag hittils använt Winamp och inte kollat om/vad det finns för bättre program. Vad rekommenderas till musiken i en HTPC?

Postad 31 August 2007 - 22:35

Grower
  • Grower
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Power-DVD Ultra och Nero7 har stöd för de nya formaten, vilkendera som ger bäst funktioner och
bild/ljud kan jag inte svara på, har inte prövat ännu. Ultra har stöd för Dolby TrueHD.

Genom att rippa HD-DVD och Blu-ray till hårddisk borde materialet gå att spela upp med
de flesta mjukvaruspelare. Till detta behövs Any-DVD HD. En fördel är att man då kan
använda nerladdade undertexter, bra om man köper Blu-ray el. HD-DVD utgåvor utan svensk
undertext.

Postad 01 September 2007 - 08:47

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Jag använder mig av Vista Home Premium. Till denna har jag installerat My Movies 2. Fördelen med My Movies 2 är den kan konfigureras att visa filmerna med Theatertek som mediaspelare. Theatertek kan konfigureras med t.ex. ffdshow för diverse bildförbättringar. Om du enbart använder dig av Vista mediacenter kan du inte byta mediaspelare för uppspelning av DVD-filmer. Du kan heller inte påverka bilden med t.ex. ffdshow.

Bilden som presteras via Vistas Mediacenter är inte alls dålig på något vis, dock känns det tråkigt att vara så begränsad. Tycker jag fått till bättre bild med Theatertek & ffdshow. Har dessutom läst att man kan lägga upp andra filmformat med My Movies 2, t.ex. Xvid & x264. Har inte hunnit testa huruvida det fungerar. Vista mediacenters "DVD gallery" tillåter enbart DVD-filmer i formatet .vob (video_ts).

Till HD-material har jag både Zoomplayer och Mediaplayer Classic (MPC). Dock använder jag mest MPC för uppspelning. Båda dessa program går att justera med ffdshow precis som du vill ha dem för bästa möjliga bild.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag dig att använda ffdshow-tryouts. Du bör även installera Haali mediasplitter. Mediaplayer Classic är ett gratisprogram. Räkna med en hel del konfigurerande, det finns en hel del guider där ute som kan vara till hjälp men för att få riktigt bra bild med dina prylar måste du själv finna din väg.

Är du inte sugen på att kalibrera utan bara vill komma igång direkt finns det genvägar. Då kan du installera C.C.C.P codec pack, under installationen görs nödvändiga inställningar, sedan är det bara att tuta och köra. Programvaran innehåller ffdshow-tryouts, Haali mediasplitters samt alla möjliga codecs du kan behöva för uppspelning av diverse material. MPC och Zoomplayer ingår som mediaspelare. Bilden här, utan inställningar i ffdshow, är helt okej.

Postad 01 September 2007 - 12:24

HTPC_Zalman
  • HTPC_Zalman
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Tusen tack! My Movies 2 låter definitivt intressant, det ska undersökas...

Det låter ju perfekt med C.C.C.P codec pack, så kommer man igång direkt. Sedan är det ju bara att pilla på de inställningar man vill efteråt.

Postad 01 September 2007 - 16:43

Grower
  • Grower
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Eftersom du frågade hur du kan spela upp HD-DVD och Blu-ray svarade jag på detta. För övriga
format tror jag det kommer fungera utmärkt med rekommendationerna i föregående inlägg.
En till intressant mediaspelare för dom som gillar att tweaka själva är KM-player.

Postad 01 September 2007 - 16:47

HTPC_Zalman
  • HTPC_Zalman
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Men Theatertek fungerar väl med HD material också? Gör det det på ett tillfredställande sätt så är det perfekt. Att kunna ha sin samling direktlänkad, till en uppspelare som kan konfigureras med filter och grejer, det är grejer det (hoppas jag).

Tackar till alla som kommit med tips, sitter just och testar Theatertek, verkar trevligt. :wub:

Postad 01 September 2007 - 18:33

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Jag vill lägga in mina DVD-filmer på min nyinskaffade HTPC. Hittills så får jag betydligt sämre bild än vad DVD-spelaren ger. Jag har tagit hem CCCP-paketet men det verkar som att ffdshow inte används vid uppspelning av mpeg-2, stämmer det? När jag kör div-x så kommer ffdshow upp under Filters, men som sagt inte vid uppspelning av DVD. Nån som kan "slå fast" vilket program eller kombination av program som ger bäst kvalitet vid DVD-uppspelning? Eler kräver jag för mycket då jag förväntar mig att en PC ska kunna leverera lika bra bild som en DVD-spelare?

/Patrik

Postad 01 September 2007 - 21:45

Grower
  • Grower
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Theatertek är ett utmärkt val och har ett trevligt interface. Dock fungerar inte Theatertek till HD-DVD/Blu-ray såvida det inte är rippat.

Svar till föregående inlägg: Det är fullt möjligt att få lika bra eller bättre bild från PC jämfört med
de bästa DVD-spelarna. Theatertek+ffdshow är en fungerade kombination, testa också kMplayer,
till DVD och KMP krävs ibland nerladdning av externa codecs.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.