Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon AVR-1907 Bi-Amp ?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 September 2007 - 11:50

mettior
  • mettior
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har nyligen köpt en Denon AVR 1907 och ska köra bi-amp på den.
Så hur gör man det igentligen!?
Så vitt jag har förstått ska man koppla från "a-kanalen" till mellan och diskant och kanal 6 och 7 till basarna på högtalaren.
Och sedan ändra i inställningarna på recivern så det ska stå på s-back.
Jag har pratat med någon på hifi klubben och han sa att alt verkade rätt och borde fungera.
Men så var ju inte fallet...jag har provar ändra inställningarna i menyn under bip.amp assign till
front A Front B och S-back utan framgång.
Så nu undrar jag ifall någon har koll på hur man ska göra för att få det att fungera korekt.
Vart kablarna ska in och vilken inställning man ska a för att få detta att fungera.

Postad 01 September 2007 - 12:57

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Jag har nyligen köpt en Denon AVR 1907 och ska köra bi-amp på den.
Så hur gör man det igentligen!?
Så vitt jag har förstått ska man koppla från "a-kanalen" till mellan och diskant och kanal 6 och 7 till basarna på högtalaren.
Och sedan ändra i inställningarna på recivern så det ska stå på s-back.
Jag har pratat med någon på hifi klubben och han sa att alt verkade rätt och borde fungera.
Men så var ju inte fallet...jag har provar ändra inställningarna i menyn under bip.amp assign till
front A    Front B  och S-back utan framgång.
Så nu undrar jag ifall någon har koll på hur man ska göra för att få det att fungera korekt.
Vart kablarna ska in och vilken inställning man ska a för att få detta att fungera.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu vet inte jag exakt hur det ser ut på Denons maskiner, men rent generellt så brukar det vara så att Frontkanalerna (högnivå) på förstärkaren kopplas till respektive basdel i högtalarna och "Surround Back" kopplas till diskant/mellanregister i respektive högtalare. Sedan brukar det också vara så att det finns en switch bakpå förstärkaren som man får slå till läge "On" för att aktivera bi-ampningen så att säga. Så är det på min Marantz iallafall, och Denon och Marantz är ju lite syskon numera :(

Du skriver dock att man ska ändra till s-back på stärkaren.. Är det riktigt säkert det? Det verkar snarare som du aktiverar surround back då.. Finns det inget annat läge att välja? Grejen är ju att surround back ska skicka frontsignalerna istället och INTE surround back signalerna..

Postad 01 September 2007 - 18:02

mettior
  • mettior
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Det med att ha s-back var det kille på hifi klubben som sa...men man kan välja front a och front b med.men någon switch baktill har jag inte sett till.som jag vill ha det till så skickar den s-backs "förstärkare" till antigen fron a eller front b och väljer man s-back så fungerar dom som normalt som back surr.men jag vet inte... :wub:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.