Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Macbook eller PC?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 September 2007 - 20:53

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Som rubriken lyder; ska byta dator och står i valet och kvalet mellan Mac eller Pc.

Närmare bestämt så väljer jag mellan Macbook Better eller en HP DV9575.....

Som jag ser det så är detta för och nackdelarna:

Pc

+
Bra grafikkort
Stor 17" skärm
Nummerpad på sidan
HDMI ut
Funkar att spela på
Hur mycket programvara som helst att få tag på
Kortläsare
Stor hdd
Massor av olika utgångar

-
Stor och tung
Massa onödig programvara i datorn som tar effekt
Inga recovery-skivor, för att göra back-up används enbart partitioner på hdd
Virus
Vista verkar väldigt effektkrävande och slött
Dålig batteritid
Knapparna till touchpaden samt öppningsknappen till skärmen känns "sådär" kvalitétsmässigt
Mycket strul med mjukvaran i Pc

Mac

+
Liten och smidig
Driftsäker
Inga virus
Verkar grymt genomtänkt, bara en sån sak som att kontakten till stömsladden är en magnet om man skulle råka fastna i den...
Effektivt operativsystem som inte tar så mkt prestanda
Program som verkar riktigt bra
Bra batteritid
Snygg design

-
Dåligt grafikkort
Ingen speldator
Liten skärm
Lite utgångar, endast en mini dvi som man behöver adapter till
Begränsat med program om man jämför med Pc
Kompabilitet mellan Mac o Pc? Word-filer, film-filer osv...
Känns lite som att köpa en Alfa Romeo, dom som har en är nästan fanatiska. Vilket i sin tur gör det väldigt svårt att få objektiva synpunkter om den.
Vit - kan säkert bli sunkig efter ett tag

Tja, inte fan vet jag..... Har ju alltid haft Pc tidigare och det gör ju att Mac känns lite främmande. Men å andra sidan är jag grymt trött på alla mjukvarufel man har på Pc, inte för att en mac är felfri. Men har fått intrycket av att dom är långt mycket mer driftsäkra än en Pc med XP eller Vista.

Använder datorn till surfning, musik, vill kunna koppla den till Projektor/LCD med dvi/hdmi, att kunna spela på datorn är ett plus men inget måste, redigera videofilmer och pyssla med bildhantering, göra presentationer, ordbehandling.

Priserna på datorerna är i stort sett identiska, får ge 11 100:- för Macen och 12 100:- för HP:n. För mellanskillnaden skulle Macen isf utrustas med 2gb ram extra, d v s totalt 3gb ram.

Vore tacksam för lite hjälp, har ingen aning om hur jag ska göra.

Postad 03 September 2007 - 21:11

jay-jay
  • jay-jay
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Vad använder du datorn till. . . eller rättare sagt vad ska du använda den dator du ska köpa till?
Känns som om det är väldigt olika typer av datorer. ;)

Postad 03 September 2007 - 21:17

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Har listat mina främsta användningsområden i slutet av mitt inlägg. Visst är det väldigt olika datorer, båda har olika egenskaper som tilltalar mig. Frågan är ju hur fan man ska kunna bestämma sig...

Postad 03 September 2007 - 22:10

jay-jay
  • jay-jay
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Ledsen. Missade totalt det stycket.

Det främsta som verkar tala mot Macen är väl den lilla skärmen när du ska "redigera videofilmer och pyssla med bildhantering". Där vill man ju hellre ha lite större skärm. Sedan är ju som sagt spelmöjligheterna mer begränsade med macen. Är detta viktiga detaljer skulle jag inte tagit Macen. Övriga saker borde fungera bra med båda datorerna.

Sedan är ju frågan om du bara ska ha datorn istället för en stationär dator? 17" är ganska stora och man drar sig för att släpa med sig en sådan. Macen tar man nog oftare med sig utan att man "behöver" den.

Men som sagt, känns som två helt olika alternativ. Däremot kommer båda datorerna vara nya och säkerligen kännas riktigt bra när du får den. ;)

Postad 03 September 2007 - 22:19

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Datorn komme i första hand att ersätta en stationär dator. Bildhantering kanske låter lite väl avancerat, föra över bilder från kameran och lagra dom i olika kategorier stämmer nog bättre med verkligheten. Där verkar ju Mac ha ett riktigt bra program i och med nya iPhoto 08...
Redigerar filmer gör jag dock en del, vet inte om nån av datorerna är bättre än den andra på det. Mac används väll iofs ofta av "mediafolk"? Men visst är det skönt med den större 17" skärmen när man ska hålla på med sånt.

Spel är inget jag sysslar mycket med, är väll mest det att jag inte gillar att begränsa mig. Vill jag spela spel en dag så är det trist att ha en dator som inte klara av det. Spelar iofs mest wolfenstein och det är ju inte särskillt krävande, kanske t o m funkar på en mac? (Menar nu givetvis inte det allra äldsta wolf utan det nyare som man laddar ner gratis på nätet o spelar online...)

Postad 03 September 2007 - 22:35

BigDog
  • BigDog
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Fördelen med macen är ju att den klarar att köra alla PC program. Och ska du dessutom hålla på med musik och film så är ju Mac outstanding på det. Har flera polare som varit fanatiska PC användare som har konverterat till Mac på sista tiden och de har varit grymt nöjda. Enda nackdelen som jag ser det är att skärmen är i minsta laget för att köra redigeringsprogram. Fast skärmarna i sig är helt underbara. Har själv kört med både glossy och utan glossy på macbook, och jag föredrar lätt en mac glossy framför en HP glossy som är som en spegel vad det gäller reflektioner.

Vad det gäller redigeringspogrammen som följer med när du kper datorn är de helt ok. Är du proffs användare så räcker de inte till men som en glad hobby redigerare är de grymt bra.

Lycka till med inköpet.

Postad 03 September 2007 - 22:52

bdot19
  • bdot19
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej MackeNo1,
Den integrerade grafikkretsen i MacBook räcker inte långt inom spel.
Om du ska välja mellan bärbara Apple-datorer skulle jag föreslå MacBook Pro (15"), som känns betydligt mer prisvärd än MacBook (13") om man räknar pris/prestanda. Har du inte pengarna kan du ju alltid sälja en njure ;) Skämt o sido.
Som mac-användare (och väldigt nöjd sådan må jag tillägga :lol:) känner jag att jag inte kan ta ställning i en Mac/PC-fråga utan att låta partisk, så det överlåter jag till någon annan.

Hoppas jag var till hjälp.
/ Mvh b.19

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.