Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha RX-V461 vs Sony STR-DG510

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 September 2007 - 19:06

kommu
  • kommu
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Har läst massor här på forumet och har en annan tråd i högtalarforumet men tyckte det var dumt att fortsätta prata förstärkare där, så jag startar denna tråden.

Har tänkt köpa ett 2.0 system som enkelt och billigt ska kunna byggas ut till sourroundsystem när pengarna/platsen finns. Tänker börja med att köpa ett par Argon 7220-stativare:

Kommer ha dessa högtalare som frontar och sedan försöka bygga ut med sub, center och till sist kanske ett par golvare.

För att driva dessa högtalare tänkte jag att det är lika bra att köpa en sourroundreciver på en gång, men det får inte bli någon exklusiv förstärkare utan prisklassen får ligga innom rimliga gränser (max ca 2500kr).

De källor som jag kommer koppla till förstärkaren är:

1. Dator (kommer användas 90% av tiden. Både som musikspelare och filmspelare)
2. TV
3. LP-spelare
4. DVD-Spelare
5. Xbox (inte alls viktigt)

Så de två förstärkare jag har funnit intressanta är dessa två: (Yamaha RX-V461 och Sony STR-DG510)

och

Vilken tror ni passar mig bäst? Sonyn blir nästan en tusenlapp billigare (med frakt) men är Yamaha'n värde de extra 1000 kronorna?

Eller så har jag kanske kollat in helt fel förstärkare och borde satsa på någon annan i den prisklassen?

Postad 11 September 2007 - 16:17

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Tänkte lägga in en fråga angående sony str dg-510 som jag hade tänkt införskaffa.

Det stå den har 2x hdmi in, 1x hdmi ut.

Betyder det jag kan ha 1 hdmi in från både playstion3 och dvd, sedan en hdmi från förstärkaren till min projektor? Sedan köra ljudkablar från både dvd och ps3?

Är det så det betyder då det är 2in och 1ut??

Postad 12 September 2007 - 07:45

_hb_
  • _hb_
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Tänkte lägga in en fråga angående sony str dg-510 som jag hade tänkt införskaffa.

Betyder det jag kan ha 1 hdmi in från både playstion3 och dvd, sedan en hdmi från förstärkaren till min projektor? Sedan köra ljudkablar från både dvd och ps3?

<{POST_SNAPBACK}>

Med reservation för att jag har en 910 och inte 510 och ännu inte testat hdmi (väntar fortfarande på TVn och inköp av annan kringutrustning med HDMi får vänta lite till): Rätt tänkt förutom att du inte ens behöver dra ljudkablar. Stärkaren plockar ljudet ifrån HDMI. För att återknyta till trådens ämne tror jag att Yamaha-stärkaren kräver de extra ljudkablarna.

Sen är frågan om kopplingen via förstärkaren ger ngn märkbar bildfördröjning av HDMI-signalen som ger styrnings-lagg i PS3-spelandet?

Jag tog en 910 istället för 510 eftersom man kan tuna lipsync på 910, 510 har bara on/off på den funktionen.

Postad 13 September 2007 - 23:28

kommu
  • kommu
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
bump

Postad 19 September 2007 - 20:41

EtZiM
  • EtZiM
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Såg i ditt fotoalbum att du hade köpt en Sony STR-DG510. Hur funkar den? Är den värd 2k?
Funderar nämligen på en billigare surround förstärkare till PS3 spelade (och film då såklart)

Förklara nu lite fint vad som är bra/dåligt med den :) :)

Postad 24 September 2007 - 19:13

Unregisteredacf3479b
  • Unregisteredacf3479b
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har samma fråga jag egentligen...

Är på g att införskaffa ett proson reality sat 5.1 paket... och skall nu försöka hitta en reciever till detta paket. Har kollat på just dessa två som det talas om här och tycker att båda verkar vara ganska hyfsade för mina behov.. men det skilljer ju nästan en tusing med frakt o allt...
frågan är, kommer jag att märka någon större skillnad? eller någon som har något annat att rekomendera?

Postad 16 October 2007 - 13:15

Carman354
  • Carman354
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det är viktigt för dig, men det kan vara värt att tänka på att STR-DG510 inte klarar 1080p via HDMI mellan tex PS3 och Full-HDTV. Den klarar "bara" 1080i. Yahama RX-V461 klarar däremot 1080p.

Sony har dock andra modeller i samma serie som klarar 1080p:
STR-DG910 (ca 4300 kr) och STRDG710 (ca 3000 kr).

STRDG710 säljs inte i svenska butiker, men kan beställas på nätet.
För mer info läs på www.sonystyle.com.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.