Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Zyxel DMA-1000 - erfarenheter?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
ZyXEL DMA-1000 (Mediaspelare) 3 8.142856 (6) Inga priser

Postad 11 September 2007 - 09:40

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Jag tycker att det här verkar vara en smidig liten maskin för att se och lyssna på material som man har på sin dator. Möjlighet att både streama från sin PC och att ansluta en USB-disk.

Inget stöd för subtitles dock, lite synd. Det kanske kommer via en fw-uppdatering?

Inte heller stöd för 1080p men det behöver jag inte i dagsläget, upp till 1080i finns.

Kan nån ge omdöme?

Postad 14 October 2007 - 07:41

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad av att veta om någon köpt denna och vilka erfarenheter ni i så fall dragit. Prismässigt verkar den ju ligga runt halva priset mot Netgear och D-link.

Postad 06 November 2007 - 20:27

promaster
  • promaster
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej

Jag har nu haft en DMA-1000 i två dagar, än så är jag lite skeptisk, spelar inte alla xvid & divx spelar bara wmv9 kodade filmer i wmv, långsam på att visa bilder, men visst har än bara provat över nätet ej med usb kontakten. Fjärren är ganska riktnings kännslig, mp3 fungerar klanderfritt än så länge. de filmer den spelar gör den bra, smidig att spola 2x-100x pausa och slowmotion, visar stapel hur långt in i filmen du är osv.
Har skärmsläckare bra för de som har plasma, uppdaterar firmware vi boxen över internet men finns inga uppdateringar ännu ?
Annars är den ju liten och smidig samt billig för HDMI med 1080i !

//Mattias

Postad 25 November 2007 - 15:21

rikardcarlsson
  • rikardcarlsson
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Såg att Siba säljer denna för 990:-

Postad 27 November 2007 - 22:01

glen
  • glen
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Ok för en som inte fattar, vad finns det för fördelar med en sådan jämfört att köra direkt från datorn? Är det om man har en för vek dator?

Postad 27 November 2007 - 22:22

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
glen:

Vitsen med alla Mediaspelare är att de är mycket enklare att använda. De fungerar "out of the box" du slipper konfigurera jättemycket osv. Spelarna är dock ganska olika och den här kanske inte är "den vassaste kniven i lådan", den är ju grymt billigt dock!

:)

Postad 09 December 2007 - 00:25

Robert.G
  • Robert.G
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tjenare,

Tänkte höra om det är någon som är riktigt insatt i denna streamer?

Ser att några skriver att denna inte kan spela upp alla divx format osv. samt att den inte kan spela upp subs.

Någon som vet om det kommer en fw-uppdatering till denna? Och om det då kommer att gå att se ex. alla divx format med subs m.m ?

Postad 11 December 2007 - 14:11

Stefan.Nilsson
  • Stefan.Nilsson
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Annars så finns det väl väldigt mkt DivX/Xvid film med "inbränd" text numera?

Redigerat av Stefan.Nilsson, 11 December 2007 - 14:14.

Postad 11 December 2007 - 23:54

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
Tänkte ge lite klarhet då jag är intresserad också (allt från Zyxel's knowledgebase (http://www.zyxel.com...base_result.php) sökning på DMA-1000

"The AVI video specifications of the DMA-1000 are :
- Video Stream: XviD, 3ivx
Resolution: Maximum 1280 x 720
- Audio Stream: MPEG-1/2 Layer-III
Sample Frequency: Maximum 48 kHz
Channels: Maximum 2 Channels
Bit rate: VBR/CBR, Maximum 320 kbps
AC3
Channels: Maximum 6 Channels
Bit rate: Maximum 640 kbps "

"Problem:
On DMA-1000, does it support subtitles from Divx? If the answer is yes, do we need to use the same filename?

Solution:
Divx and xvid are both supported on DMA-1000. However, currently we don't support subtitles. "

Bara att tjata så kanske de lägger till subtitlesupport! :P

Här finns mer info samt uppdaterad manual på svenska:
http://www.zyxel.se/...B4-F9744ADAD251

Edit, mailade Zyxel och ställde lite frågor:

"Hej!

Undrar när vi kan se utökat stöd för DivX samt XviD och stöd för .sub och .srt subtitles?
Detta borde kunna göras relativt enkelt via en firmware uppdatering, vet ni om några planerade sådana?

Med vänlig hälsning - TheSwede86"

"Hej TheSwede86,

Vi har ingen tidsplan för när detta ska finnas stöd för nedanstående i produkten så vi kan tyvärr inte säga när det kommer eller om det ska komma."

Redigerat av TheSwede86, 13 December 2007 - 18:56.

Postad 14 December 2007 - 15:44

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
Hoppas jag inte får någon varning om nu dubbelpostning är otillåtet men ville bara informera om att att Siba bjuder på frakten över 500kr så denna vara kostar endast 990kr på Siba med kortbetalning, därav är ComputerCity's pris 990kr+frakt 89kr=1 079kr inte det billigaste.

Dessutom fungerande inte mitt kort att betala med varken på Siba eller ComputerCity så det blev Siba med faktura istället tot. 1 025kr.

Postad 14 December 2007 - 16:00

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Tjena på er!

Ni som är intresserade av denna:

Fundera igenom ordentligt innan ni slår till. Det som skiljar Mediaspelarna åt är många gånger supporten och utvecklingen av mjukvaran. När det gäller det ät Tvix, Popcorn Hour, Ziova o Rapsody/Daboda bland de bättre. Visst prislappen är ca 1000 kr till, men det kan vara småpengar om allt inte funkar som man vill...

Det är aldrig frågan om det finns fel, frågan är hur många fel som finns och om dessa avhjälps! Har själv personlig erfarenhet av min Transgear, mycket väntande!

Postad 18 December 2007 - 18:52

Wide
  • Wide
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Den här dyker nu upp dvs annonsblad.
Är det så tokig?, måste ju vara fler som har erfarenhet av denna.
Tycker den verkar hyffsat klockren på papperet!.. :D

Så vad tror ni?... :lol:

Postad 22 December 2007 - 10:12

Wide
  • Wide
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Håller på att testa denna nu. Har funkat betydligt bättre/smidigare än jag trott..:)

Men som sagt det behövs många timmar för att testa allt. Som sagt den klarar inte av alla filmformat.
Märkte bla att filmer som gjort med Dig Kameran inte funkar. Filerna heter MVI. vad är det för format?..

Ljudkvaliten anolgt är mkt bra, bättre än jag hoppades på.
HAr även kört lite Hd material, jäkla trevlig bild det blev på pannan...

Är det ingen mer som kör denna??.... :unsure:

Postad 23 December 2007 - 09:27

Wide
  • Wide
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Tänkte ge lite klarhet då jag är intresserad också (allt från Zyxel's knowledgebase (http://www.zyxel.com...base_result.php) sökning på DMA-1000

"The AVI video specifications of the DMA-1000 are :
- Video Stream: XviD, 3ivx
Resolution: Maximum 1280 x 720
- Audio Stream: MPEG-1/2 Layer-III
Channels: Maximum 2 Channels
Bit rate: VBR/CBR, Maximum 320 kbps
AC3
Channels: Maximum 6 Channels
Bit rate: Maximum 640 kbps "

"Problem:
On DMA-1000, does it support subtitles from Divx? If the answer is yes, do we need to use the same filename?

Solution:
Divx and xvid are both supported on DMA-1000. However, currently we don't support subtitles. "

Bara att tjata så kanske de lägger till subtitlesupport! :(

Här finns mer info samt uppdaterad manual på svenska:
http://www.zyxel.se/...B4-F9744ADAD251

Edit, mailade Zyxel och ställde lite frågor:

"Hej!

Undrar när vi kan se utökat stöd för DivX samt XviD och stöd för .sub och .srt subtitles?
Detta borde kunna göras relativt enkelt via en firmware uppdatering, vet ni om några planerade sådana?

Med vänlig hälsning - TheSwede86"

"Hej TheSwede86,

Vi har ingen tidsplan för när detta ska finnas stöd för nedanstående i produkten så vi kan tyvärr inte säga när det kommer eller om det ska komma."

Har testat men att köra divx som har textinlagt, men det funkar inte ändå!.
Så om den inte klarar av textning, spelar det ingen roll att textningen är inbakad???

En annan sak, har ont i tummen idag efter ett jäkla tryckande på skitfjärren.....lite epaprylar..

Postad 27 May 2008 - 13:36

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Har testat men att köra divx som har textinlagt, men det funkar inte ändå!.
Så om den inte klarar av textning, spelar det ingen roll att textningen är inbakad???

En annan sak, har ont i tummen idag efter ett jäkla tryckande på skitfjärren.....lite epaprylar..

Klart den gör. Inbränd text är text som är inbakad i videoströmmen. Allt som spelar DivX spelar även DivX med inbränd text.

Annars vore det som att vissa mediaspelare inte spelade upp DivX-filmer som innehöll bilar. Bara filmer som inte hade bilar i sig. :P

Postad 20 September 2008 - 14:28

andlju
  • andlju
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ser att siba säljer den här för 499:- kvällen den 23/9. Är det värt priset eller borde man satsa lite mer för att få en "riktig" spelare (typ PCH)?

Postad 30 September 2008 - 21:56

Unregistered1649c80d
  • Unregistered1649c80d
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag köpte min i ett paket med NSA220 som är NAS servern som passar den.

Funkar grymt bra med dem ihopa men det är problem som alla skriver om i tråden. Jag har inte funnit sambandet riktigt än men något är det. Alla TV serier jag kollat som är divx kodade har fungerat men majoriteten av filmerna fixar den inte.

Det går att köra med en Mediaserver på en pc eller som sagt men en kompatibel NAS, vilket jag klart föredrar.

Senaste firmware finns att ladda ner, rekommenderar FTP:n för webben har inte den senaste uppe. FTP.Zyxel.se

tja.. jag gav 1690 för hela paketet så det är jag nöjd med, använder NSA till allt annat också så.

Dock streamern i sig hade jag inte köpt när man tittar på de alternativ som finns om man inte är beredd på dess brister.

Edit: Om någon har bra förslag på något de vill ha testat så hojta till så gör jag det.

Redigerat av Unregistered1649c80d, 30 September 2008 - 22:01.

Postad 02 October 2008 - 20:17

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
Ohoj!
Klarar denna att spela .mkv -filer?
Det verkar den ju inte göra....(hittar ingen knapp för att radera inlägg...)

Redigerat av Unregistered26979672, 02 October 2008 - 20:43.

Postad 03 October 2008 - 12:31

Unregistered1649c80d
  • Unregistered1649c80d
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag tänkte testa det idag, jag får återkomma.

Postad 03 October 2008 - 16:55

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
Bra!
Härligt med försökskaniner.... ;)

Postad 04 October 2008 - 18:38

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
En fråga till:
Klarar den att spela upp iso -filer?

Postad 05 October 2008 - 17:03

Unregistered1649c80d
  • Unregistered1649c80d
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt inga iso filer att kolla men jag är Extremt skeptisk. Den är lite snäv i vad som funkar och inte så att den ksulle ta iso skulle vara oväntat om än trevligt.

Vad mkv filer beträffar så verkar det dåligt för jag får inte ens upp dem i listorna när jag kollar katalogerna. Försökt döpa om den till avi osv men hittills har det inte gett något resultat.

Postad 27 March 2009 - 08:52

Benelli74
  • Benelli74
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har nu haft Zyxel DMA-1000 i ett halvår, betalade 699 på www.komplett.se. Jag tycker det är ett prisvärt alternativ. Om man har en massa filmfiler i ett format som den ej klarar av, typ .iso så är det väl inte en optimal lösning om amn vill kunna köra dessa filer då det är ett evighetsjobb att konvertera dessa till t.ex. Xvid. Jag påbörjade detta arbete då jag hade en hel del barnfilmer i fel format. Det var dock lättare att fixa hem dessa i rätt format direkt istället för att konvertera befintliga filer. När man vet om dess begränsningar i filformat så är det dock inga problem. Jag kör nu alla filmer o musikvideos i xvid och divx samt musikfilerna i mp3 och då är det inga problem. Lättöverskådlig meny, lättmanövrerad, fjärren är helt ok enligt min uppfattning. Den har aldrig hängt sig hittills, har kört både via nätverk och via hårddisk kopplad till USB.

Den är verkligen prisvärd om man vet om dess begränsningar och kan leva med detta anser jag och jag kan verkligen rekommendera den. Det är så skönt att slippa dessa repiga barn-DVD som är totalt utslitan och alltid hänger sig i spelaren, för att inte tala om förvaringen av dessa skivor.

Postad 09 November 2009 - 06:48

johsk668
  • johsk668
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har tappat bort vilket nätagg som hör till min DAM1000.
Kan någon vara vänlig och kolla vad ni har för märkning på erat?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.