Jag läste väl om denna telefon första gången för 1-2 månader sedan och har väntat på att den skall släppas i Sverige. Den finns att beställa från tyska återförsäljare, några med engelsk hemsida, men jag har inte sett den här förrän i fredags, 070907, när Dustin visade sig ha den för 995 kronor. Den fanns bara på deras företagsportal, inte på Dustin Home, men jag ville gärna ha telefonen, så jag beställde den ändå trots dyrare frakt. Idag ser jag att telefonen finns med på Dustin Home också, till samma pris.
Igår kom så paketet, snabb leverans som vanligt, men när jag öppnade paketet var det en Gigaset S675, standardmodellen med telefonsvarare men utan VoIP-funktioner. Allt på kartongen angav att det var denna basmodell, frånsett Dustins egen etikett med deras interna artikelnummer och den felaktiga texten 'S675 IP'. Jag gjorde en 'orderförfrågan' igår eftermiddag där jag påtalade felet, men fick inget svar under eftermiddagen, så senare under kvällen skrev jag vanlig e-post till kundtjänst och order och bad om snabbt svar. Strax före lunch idag hade jag inte fått något svar (vilket jag tycker är dåligt av dem), så jag ringde till dem, fick vänta i telefonkö i ett par omgångar medan de kopplade runt mig, och fick sedan bekräftat att de har felmärkt telefonerna och att de egentligen inte har den telefon de har sålt till mig på lager.
Jag vill ha den telefon jag har beställt, men Dustin erbjuder mig "bara" att få skicka tillbaka telefonen och få pengarna tillbaka, vilket jag egentligen inte är intresserad av. Kvinnan jag pratade med var inte säker på om de alls kommer att ta in VoIP-modellen S675 IP (vilket jag är helt övertygad om att de kommer att göra), men när jag protesterade tillräckligt länge gick hon ändå med på att kolla med säljare/inköpare och återkomma per e-post.
Jag är van att allt fungerar smidigt just med Dustin (Home), och är besviken på hur de har handlagt detta. De borde kunna svara snabbare (vilket de gjorde på min fråga om betalning, jag var osäker på om det var faktura och företagspaket eller om det var vanligt postpaket och postförskott), och de borde ta sitt ansvar när de har sålt en produkt och skickat en annan. Jag tycker att de borde säga att de självklart tar hem den modellen och att den första de får från sin leverantör går till mig med bud så fort de fått upp den ur leverantörens större kartong. Det vore det Dustin jag känner.
Vi får se hur det utvecklas, jag kan skriva mer när jag vet vad som händer.
Jag har lagt in mycket information och länkar på produktsidan på prisjakt.nu, så ni kan läsa om telefonen där. Den verkar väldigt smidig och bra, och jag ser fram emot att få tag på den.
Jag kör Asterisk på en linux-burk hemma, nu med Linksys SPA3102 (till analog telefonlinje/Telia och en analog telefon), PAP2T (till två analoga telefoner) och en SPA941 (med fyra VoIP-linjer). Jag har en Gigaset 4010 Comfort och en SL100 Colour som jag har tänkt koppla till basstationen för S675 IP när jag får tag på den. Jag har också en gammal Netgear wgt634u trådlös router med en USB 2.0-kontakt (som klarar en hub), och har installerat OpenWRT på den, och jag funderar på att installera Asterisk på den och ha den som telefonväxel istället för för att köra Asterisk på Debian-burken. Med extern hårddisk och koppling till mina NAS borde det inte vara några problem, CPU-mässigt skall den enligt uppgift inte ha några problem att hantera 4-6 samtidiga telefonsamtal om man ser till att välja rätt codecs för alla inblandade parter (så att den inte behöver koda om något).
Johan Adler
Stockholm
PS En av de få butiker som verkar kunna leverera idag som jag har hittat är VoIPdistri
Telefonen hos Dustin och Dustin Home.