Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Siemens Gigaset S675 IP

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Gigaset S675 IP (Trådlösa telefoner) 1 8,4 (4) Inga priser

#1

Postad 11 september 2007 - 10:54

Unregisteredd5a73d06
  • Unregisteredd5a73d06
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0


Jag läste väl om denna telefon första gången för 1-2 månader sedan och har väntat på att den skall släppas i Sverige. Den finns att beställa från tyska återförsäljare, några med engelsk hemsida, men jag har inte sett den här förrän i fredags, 070907, när Dustin visade sig ha den för 995 kronor. Den fanns bara på deras företagsportal, inte på Dustin Home, men jag ville gärna ha telefonen, så jag beställde den ändå trots dyrare frakt. Idag ser jag att telefonen finns med på Dustin Home också, till samma pris.

Igår kom så paketet, snabb leverans som vanligt, men när jag öppnade paketet var det en Gigaset S675, standardmodellen med telefonsvarare men utan VoIP-funktioner. Allt på kartongen angav att det var denna basmodell, frånsett Dustins egen etikett med deras interna artikelnummer och den felaktiga texten 'S675 IP'. Jag gjorde en 'orderförfrågan' igår eftermiddag där jag påtalade felet, men fick inget svar under eftermiddagen, så senare under kvällen skrev jag vanlig e-post till kundtjänst och order och bad om snabbt svar. Strax före lunch idag hade jag inte fått något svar (vilket jag tycker är dåligt av dem), så jag ringde till dem, fick vänta i telefonkö i ett par omgångar medan de kopplade runt mig, och fick sedan bekräftat att de har felmärkt telefonerna och att de egentligen inte har den telefon de har sålt till mig på lager.

Jag vill ha den telefon jag har beställt, men Dustin erbjuder mig "bara" att få skicka tillbaka telefonen och få pengarna tillbaka, vilket jag egentligen inte är intresserad av. Kvinnan jag pratade med var inte säker på om de alls kommer att ta in VoIP-modellen S675 IP (vilket jag är helt övertygad om att de kommer att göra), men när jag protesterade tillräckligt länge gick hon ändå med på att kolla med säljare/inköpare och återkomma per e-post.

Jag är van att allt fungerar smidigt just med Dustin (Home), och är besviken på hur de har handlagt detta. De borde kunna svara snabbare (vilket de gjorde på min fråga om betalning, jag var osäker på om det var faktura och företagspaket eller om det var vanligt postpaket och postförskott), och de borde ta sitt ansvar när de har sålt en produkt och skickat en annan. Jag tycker att de borde säga att de självklart tar hem den modellen och att den första de får från sin leverantör går till mig med bud så fort de fått upp den ur leverantörens större kartong. Det vore det Dustin jag känner.

Vi får se hur det utvecklas, jag kan skriva mer när jag vet vad som händer.

Jag har lagt in mycket information och länkar på produktsidan på prisjakt.nu, så ni kan läsa om telefonen där. Den verkar väldigt smidig och bra, och jag ser fram emot att få tag på den.

Jag kör Asterisk på en linux-burk hemma, nu med Linksys SPA3102 (till analog telefonlinje/Telia och en analog telefon), PAP2T (till två analoga telefoner) och en SPA941 (med fyra VoIP-linjer). Jag har en Gigaset 4010 Comfort och en SL100 Colour som jag har tänkt koppla till basstationen för S675 IP när jag får tag på den. Jag har också en gammal Netgear wgt634u trådlös router med en USB 2.0-kontakt (som klarar en hub), och har installerat OpenWRT på den, och jag funderar på att installera Asterisk på den och ha den som telefonväxel istället för för att köra Asterisk på Debian-burken. Med extern hårddisk och koppling till mina NAS borde det inte vara några problem, CPU-mässigt skall den enligt uppgift inte ha några problem att hantera 4-6 samtidiga telefonsamtal om man ser till att välja rätt codecs för alla inblandade parter (så att den inte behöver koda om något).

Johan Adler
Stockholm

PS En av de få butiker som verkar kunna leverera idag som jag har hittat är VoIPdistri

Telefonen hos Dustin och Dustin Home.

#2

Postad 17 september 2007 - 08:04

Unregisteredd5a73d06
  • Unregisteredd5a73d06
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Dustin har svarat, och de verkar göra vad de kan för att lösa problemet. De har lagt en beställning på rätt telefon i mitt namn, och jag har fått retursedel för att skicka tillbaka den telefon jag fick fel. På deras hemsida anges att de prel skall få hem den 2/10, och jag gissar att det blir ungefär samma datum för alla svenska leverantörer, kanske några dagar hit eller dit.

Jag har frågat flera gånger, men de har inte svarat än, om de tänkte be mig betala mellanskillnaden och/eller ny frakt. Jag återkommer när jag vet hur det blir med det.

Jag tycker annars att det verkar vara en väldigt trevlig telefon, som jag ser fram emot att använda med min Asterisk-installation. Den analoga förbindelsen kommer jag inte att ha någon större användning av, men jag kopplar väl in den ändå, mest om jag någon gång skulle behöva ringa 112. Annars kommer alla samtal att fortsätta gå genom Asterisk.

/Johan Adler

#3

Postad 04 oktober 2007 - 20:18

Unregisteredd5a73d06
  • Unregisteredd5a73d06
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Dustin verkar sköta det väldigt snyggt, som jag hade väntat mig. Jag får den beställda telefonen för det pris jag lade beställningen på, 995 kr, och de skickar med ett par enklare reklamprylar också för krånglet som varit. Det är Dustin... Nu väntar jag bara på att de skall få hem luren.

Tyvärr vill inte TDJ Data spela i samma division som Dustin, men det är väl svårt för andra att komma upp i den nivån. De hade Siemens Gigaset SL370 för 155 kronor igår, brukar annars kosta kring 800 hos andra. Jag beställde de fem lurar jag skulle vilja ha, som jag kan ha behov av, men senare igår fick jag ett brev om att de helt enkelt annullerat min order. Jag tog för givet att de hade ett specialerbjudande, som många har ibland, men de spelar helt oförstående och vill inte alls leverera för det pris de angav när jag beställde. De erbjöd mig 5 % rabatt om jag beställde telefonerna till deras ordinarie pris, vilket inte är särskilt intressant. En minimal men trevlig gest från deras sida, men inget i stil med Dustin. Vi får se om de försöker samma sak med den D-Link DIR-451 som jag beställde från dem medan de sålde den för 1199:- (nu 1500-2000 hos andra, många har den i lager, men TDJ påstår sig inte ha den hemma).



#4

Postad 08 oktober 2007 - 09:03

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0
Vart hittar men denna telefon i lager just nu?

#5

Postad 08 oktober 2007 - 09:33

Unregisteredd5a73d06
  • Unregisteredd5a73d06
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Vart hittar men denna telefon i lager just nu?

<{POST_SNAPBACK}>


Voicetech påstår sig ha den i lager, vet inte om det stämmer, har inte haft med dem att göra tidigare. När ingen av "de stora" har den hemma misstänker jag att den svenska versionen inte har börjat levereras än, så det kan vara en tysk modell de har tagit hem själva. Om det innebär någon praktisk skillnad vet jag inte.

Johan

#6

Postad 17 oktober 2007 - 20:31

KtZ
  • KtZ
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Någon som vet ifall denna telefon fungerar mot Bredbandsbolagets IP-telefoni? Tänkte då ersätta deras digial/analog omvanlarbox ifrån Cisco...

#7

Postad 18 oktober 2007 - 15:21

Unregisteredd5a73d06
  • Unregisteredd5a73d06
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Någon som vet ifall denna telefon fungerar mot Bredbandsbolagets IP-telefoni? Tänkte då ersätta deras  digial/analog omvanlarbox ifrån Cisco...

<{POST_SNAPBACK}>


Telefonen stödjer protokollet SIP, försök ta reda på om Bredbandsbolaget gör det, och om de tillåter att man kopplar in utrustning som de inte levererar själva. Annars vet jag att bl.a. Cellip har stöd för SIP, och deras lösning bör du kunna använda oavsett bredbandsleverantör.

Vet du vad din nuvarande "omvandlarbox" heter, mer specifikt? Är det en ATA som du kopplar in en vanlig analog telefon till? Är det verkligen Cisco, inte Linksys/Sipura?

----------------

Jag har nu surfat runt lite på Bredbandsbolagets sidor. De använder SIP men jag hittar ingen information om vad det är för ATA de levererar, eller om de tillåter att man kopplar in egen utrustning till deras tjänst.

Se även:
http://www.voip-foru...redbandsbolaget
http://www.voip-foru...sbolaget&page=2
http://www.voip-foru...redbandsbolaget

#8

Postad 22 oktober 2007 - 14:53

Unregisteredd5a73d06
  • Unregisteredd5a73d06
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Dustin skickade luren i fredags, 19/10, så den har legat på en postterminal över helgen men kom vid lunchtid idag fram till mitt utlämningsställe. Åker förbi där efter jobbet, skall konfigurera asterisk för att koppla luren dit, sedan får jag återkomma med utvärdering.

Vad gäller Bredbandsbolagets IP-telefoni tror jag inte att telefonen kan kopplas direkt mot den, utan det blir i så fall om du vill skaffa IP-telefoni hos en annan, öppen leverantör, t.ex. CellIP. Men hör gärna med Bredbandsbolaget vad de säger om att använda annan utrustning än den de levererar, och återkom här när du fått svar.

#9

Postad 27 oktober 2007 - 18:56

Unregisteredd5a73d06
  • Unregisteredd5a73d06
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Jag har nu använt telefonen lite mer, och skrivit mer om mina erfarenheter på http://www.voip-foru...p=7405#post7405

Telefonen är snygg och trevlig, långsam i menyerna och i web-gränssnittet, har en hel del begränsningar som känns onödiga, men fungerar bra med asterisk och CellIP.

#10

Postad 28 december 2007 - 21:09

Bone
  • Bone
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Är det någon som har denna telefon och upplever att det brusar ovanligt mycket/högt i luren? Eller har jag fått ett måndagsexemplar..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.