Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ryckigt vid snabba panoreringar

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 September 2007 - 18:13

kingboyd
  • kingboyd
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej alla!

Då var det dags för mig att göra mitt första inlägg här. Jag har följt detta forum från och till under flera år samtidigt som jag gjort flera försök att bygga mig en HTPC som jag kan stå för och som i första hand kan ersätta min digitalbox från Canal Digital samt DVD-spelaren. När jag för andra gången gav upp för ett par år sedan gick jag och köpte mig Sonos zonspelare för trådlös musikuppspelning och det har jag inte ångrat en sekund. Funkar klockrent.

Nu har jag dock äntligen lyckats (nästan) med mitt HTPC bygge. Kör ett TechnoTrend kort med CI och conax CAM för Canal Digital i DVBViewer. Styr detta med en MCE fjärr och tangentbord. Själva datorn har jag byggt in i en IKEA TV-möbel (LACK, efter inspiration från andra byggen som gjorts med LACK hyllan från IKEA). Nu är datorn både tyst och osynlig så jag är helnöjd.

Dock finns det givetvis några problem som jag inte har fått ordning på än. Och det tänkte jag att någon vänlig själ här kanske kan hjälpa mig med.

Problem 1: När jag tittar på TV live uppfattar jag en del ryckningar i bilden vid t. ex. snabba panoreringar typ fotboll eller när en text rullar horisontalt. Det är ytterst lite och det går absolut att leva med men det är inte riktigt lika bra flyt i bilden som är jag tittar genom den vanliga comboboxen från Canal Digital.

Kan någon förklara vad det är som påverkar detta? I övrigt är det kanonbild. Hänger det på codecen? Kör med Cyberlinks PDVD7. Beror det på grafikkortsdrivisarna? Kör senaste betan från NVIDIA, 163.44. Eller har det med Technotrend kortet att göra?

Problem 2: När jag byter mellan kanalerna händer det ibland att bilden hackar ordentligt. Då brukar det räcka med att byta kanal och sedan byta igen till den som strulade och så är det bra. Det är faktiskt ofta SVT1 som strular. Och Canal+ Film HD. Är detta något man får leva med eller finns det nån fix för det?

Postad 11 September 2007 - 21:49

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Detta är nog det vanligaste problemet med HTPC. Hackande bild-panoreringar.

En sak man kan göra i DVBviewer som hjälpte mig lite är att ändra mellan Overlay, VWR7 och 9.

Om inte det hjälper har du troligen en bild-uppdateringsfrekvens i datorn som inte passar med bildmaterialet som tv-kanalerna sänder. Om denna problematiken finns det en uppsjö av forum-trådar.

Postad 12 September 2007 - 19:56

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

• 428 inlägg
  • 0
1. Vad kör du för refresh rate? 50Hz, 75Hz eller 100Hz är att föredra. Syns extra väl när man fotboll och ishockey om man har satt 60Hz.

2. Jag har ett 8600GT med senaste PowerDVD, med DXVA får jag hack när jag kollar på SVT HD. Om du tittar i View -> Filters -> "VMR9 Renderer" så ser du hur många FPS du får. Jag har problem med HD-kanalerna, får endast 33FPS med DXVA.

Postad 13 September 2007 - 20:12

kingboyd
  • kingboyd
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har läst runt lite i forumet i detta ämne nu.

Det låter som att man får acceptera att det är sämre bild från HTPC än från en vanlig digitalbox? Känns onekligen som ett grymt nederlag.

Hur fungerar en digitalbox då när det gäller refresh rate? Varför är den bättre än en dator?

Och varför är det bra bild vid DVD uppspelning? För där tycker jag att bilden flyter bra.

Postad 14 September 2007 - 08:11

Unregistered5a7920a8
  • Unregistered5a7920a8
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
Jag hade samma problem som jag inte lyckades bli av med.

Har nu kopplat en DVDo ISCAN VP20 bildväxel med deinterlacer och scaler som kan omvandla inkommande signal till "rätt" refresh och än så länge kan jag inte se en enda ryckning. Jag har alltså inte ändrat varken i inställningar eller hårvara i datorn. Silkesmjukt från HTPC. Har dock inte änvänt den så mkt ändå, eftersom jag har en riktigt bra dvd och får grym bild direkt från boxen in i VP20.

Kort sagt, det verkar som om det är ett problem med olika refresh rates. Testa en iscan om du kan och se om det löser problemet. De äldre modellerna ska väl också klara detta (iscan HD t.ex.) och de är inte så ofantligt dyra och de ger ju dessutom en förbättring på andra källor som TV-spel, stationär dvd etc...

Postad 14 September 2007 - 08:44

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
Kan ju även vara värt att testa med eller utan V-sync vid olika refresh.

Postad 14 September 2007 - 14:24

kingboyd
  • kingboyd
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
I mitt fall verkar det faktiskt vara så enkelt som att jag körde på 60 hz. Har ändrat detta till 50 Hz och kollat fotboll på TV4 idag och det flyter precis lika bra som från boxen. Så nu är jag nöjd beträffande ryckningarna i bilden från TV.

Tack för tipsen.

Postad 14 September 2007 - 16:22

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
Men varför är det så många som inte vet varför man ska köra 50 eller 72hz etc?

det är ju såå enkelt! :)

PAL = 25 fps = 2x25= 50hz = 3x25 = 75hz = 4x25 = 100hz
NTSC-Film = 23.976 fps ~ 24fps = 2x24 = 48 hz = 3x24 = 72 hz = 5x24 = 120hz

Redigerat av CyberVillain, 14 September 2007 - 16:23.

Postad 17 September 2007 - 08:48

Unregistered7146b06c
  • Unregistered7146b06c
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag gick i samma fälla (drog igång en annan tråd här på forumet) men löste det med att gå ner till 50Hz. problemet är om man kör olika format, måste man hålla på och byta upplösning då? i sådana fall är det ju kass. Jag testade även 75Hz och 100 Hz som CyberVillian beskriver men fick ingen bra bild så det är inte riktigt såååå enkelt som du får det att låta. Det enklaste vore att skaffa en inspelningsbar DVD med plats för boxerkort :) Det är enkelt, htpc är definitivt inget för en plug and play användare.

Postad 17 September 2007 - 10:22

-Emil-
  • -Emil-
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Jag hade varit glad om det hade varit så enkelt som att gå ned till 50Hz, problemet är att min TV inte vill lira korrekt med grafikkortets VGA-utgång då.
Olika upplösningar kan man ju lösa med kommandofiler som ställer om t.ex. Powerstrip till rätt upplösning och uppdateringsfrekvens. Om man nu orkar vill säga. HTPC är ju bara sååååå enkelt :)

Redigerat av -Emil-, 17 September 2007 - 10:24.

Postad 18 September 2007 - 07:10

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
Problemet är visst enkelt.. Titta vad källan (fimen) har för fps e den tankad e den oftast på 23.976 fps och är den köpt i Sverige så är den på 25 fps.

Sedan väljer du en refreshrate som multiplar mot detta enligt min beskrivning ovan... Funkar det fortfarande inte så är det med största sannolikhet din display som inte stödjer en korrekt refreshrate (de flesta displayer stödjer INTE en multiple av 23.976 eller 24 fps)

Postad 19 December 2007 - 15:03

Unregistered87a6509e
  • Unregistered87a6509e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Jag har ett 8600GT med senaste PowerDVD, med DXVA får jag hack när jag kollar på SVT HD. Om du tittar i View -> Filters -> "VMR9 Renderer" så ser du hur många FPS du får. Jag har problem med HD-kanalerna, får endast 33FPS med DXVA.

Jag tar upp den här tråden igen för jag har precis samma problem som SweMart. När jag kollar på SVT HD via DVB-T och DVBViewer så hackar det om jag har DXVA (hårdvaruaccelerering) påslaget. Jag använder senaste Cyberlink powerdvd och har ett Nvidia 8500GT med senaste Forceware. Utan DXVA funkar det nästan som jag vill, lite småryckighet dock. Använder jag Coreavc (som ej har DXVA) istället för powerdvd så blir det ännu värre med hackighet och lost frames för LiveTV i HD.
TVn och datorn är synkade på 50Hz, så där ligger inte problemet.

Jag kanske ska säga att annat HD-material funkar bra att spela upp, så datorn räcker till hårdvarumässigt.

Var ligger felet tror ni?
SweMart, har du fått ordning på det?

Redigerat av Unregistered87a6509e, 19 December 2007 - 15:06.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.