Då var det dags för mig att göra mitt första inlägg här. Jag har följt detta forum från och till under flera år samtidigt som jag gjort flera försök att bygga mig en HTPC som jag kan stå för och som i första hand kan ersätta min digitalbox från Canal Digital samt DVD-spelaren. När jag för andra gången gav upp för ett par år sedan gick jag och köpte mig Sonos zonspelare för trådlös musikuppspelning och det har jag inte ångrat en sekund. Funkar klockrent.
Nu har jag dock äntligen lyckats (nästan) med mitt HTPC bygge. Kör ett TechnoTrend kort med CI och conax CAM för Canal Digital i DVBViewer. Styr detta med en MCE fjärr och tangentbord. Själva datorn har jag byggt in i en IKEA TV-möbel (LACK, efter inspiration från andra byggen som gjorts med LACK hyllan från IKEA). Nu är datorn både tyst och osynlig så jag är helnöjd.
Dock finns det givetvis några problem som jag inte har fått ordning på än. Och det tänkte jag att någon vänlig själ här kanske kan hjälpa mig med.
Problem 1: När jag tittar på TV live uppfattar jag en del ryckningar i bilden vid t. ex. snabba panoreringar typ fotboll eller när en text rullar horisontalt. Det är ytterst lite och det går absolut att leva med men det är inte riktigt lika bra flyt i bilden som är jag tittar genom den vanliga comboboxen från Canal Digital.
Kan någon förklara vad det är som påverkar detta? I övrigt är det kanonbild. Hänger det på codecen? Kör med Cyberlinks PDVD7. Beror det på grafikkortsdrivisarna? Kör senaste betan från NVIDIA, 163.44. Eller har det med Technotrend kortet att göra?
Problem 2: När jag byter mellan kanalerna händer det ibland att bilden hackar ordentligt. Då brukar det räcka med att byta kanal och sedan byta igen till den som strulade och så är det bra. Det är faktiskt ofta SVT1 som strular. Och Canal+ Film HD. Är detta något man får leva med eller finns det nån fix för det?
Sökningen pågår
Avancerad sökning
29 bilder
49 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?