Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa trådlösa tangentbord för HTPC

205 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Logitech diNovo Desktop for Notebooks (SV) (Tangentbord) Rapporterad 3 7.545454 (10) Inga priser
Microsoft Remote Keyboard for Windows XP MCE (SV) (Tangentbord) 1 7.791666 (23) Inga priser
Logitech Desktop S510 (SV) (Tangentbord) 3 8.071428 (41) 1 205:-
KeySonic ACK-540 RF (Nordisk) (Tangentbord) 1 8.149998 (19) Inga priser
Microsoft Wireless Entertainment Desktop 7000 (SV) (Tangentbord) 1 8.227272 (21) Inga priser
Logitech diNovo Edge (SV) (Tangentbord) 9 9.039568 (277) Inga priser
Microsoft Wireless Entertainment Desktop 8000 (SV) (Tangentbord) 1 8.099998 (9) Inga priser
Apple Wireless Keyboard V2 (SV) (Tangentbord) 3 9.374998 (39) Inga priser
Logitech Cordless MediaBoard Pro for PS3 (EN) (Tangentbord) 4 8.041666 (23) Inga priser
Logitech diNovo Mini (SV) (Tangentbord) 7 8.391304 (114) Inga priser
KeySonic ACK-340 BT (Nordisk) (Tangentbord) 1 6.42857 (6) Inga priser
Cideko Air Keyboard & Gyro Mouse (Nordisk) (Tangentbord) 7 7.61111 (17) Inga priser
MSI Air Keyboard (Tangentbord) 1 (0) Inga priser
Deltaco TB-109A/B (Nordisk) (Tangentbord) 1 3.749998 (3) Inga priser
20 relaterade trådar
Dinovo Edge Problem & Lösning (17 inlägg) 13 år sedan
Microsoft Wireless Entertainment Desktop 8000 (8 inlägg) 13 år sedan
Söker en supermultifjärr (5 inlägg) 14 år sedan
Logitech diNovo Mini (101 inlägg) 15 år sedan
Logitech diNovo Edge Media Desktop (196 inlägg) 15 år sedan
Cideko Air mini eller andra minitangentbord (6 inlägg) 15 år sedan
experthjälp behövs! köpråd? (13 inlägg) 16 år sedan
Lyckas inte starta datorn med fjärren (8 inlägg) 16 år sedan
Logitech Dinovo Edge eller Mini? (6 inlägg) 16 år sedan
Logitech diNovo Edge Media Desktop och linux (0 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Logitech dinovo edge utan bluetooth (4 inlägg) 17 år sedan
Trådlöst tangentbord (ev. mus/pekplatta) (6 inlägg) 17 år sedan
Trött på alla plastiga tangentbord! (14 inlägg) 18 år sedan
Synpunkter på setup sökes (13 inlägg) 18 år sedan
Fjärrkontroll/tangentbord (67 inlägg) 18 år sedan
HD HTPC för ca: 10.000 SEK (11 inlägg) 18 år sedan
HTPC (11 inlägg) 18 år sedan
Billigt Media Center Edition tangentbord, Svenskt? (18 inlägg) 19 år sedan
Dinovo for notebooks...kan det va nått? (7 inlägg) 20 år sedan

Postad 16 March 2008 - 01:16

Hunter85
  • Hunter85
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Dame. 100 meters blåtand! Låter ju skadat bra. Kan dock inte se något pris men det låter väldigt dyrt =/

Sedan borde väl "Logitech diNovo Media Desktop Laser" övervägas vid köp av trådlöst tangentbord eller?(https://www.prisjakt...ukt.php?e=69928)

edit: eller är kanske bara att datorn kan ta emot blåtand från 100 meters håll medans själva tangentbordet bara kan sända 10meter?

Redigerat av Hunter85, 16 March 2008 - 01:19.

Postad 16 March 2008 - 19:48

Hunter85
  • Hunter85
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Trots att det finns massa rekomendationer så skulle jag ändå vilja ha tips på vilket tangentbord man egentligen skall välja till tv:n. Vill ha ett så snyggt bord som möjligt(+mus) men inte för mycket extragrejor och med bästa möjliga räckvid som går att få(genom väggar). Behöver inte vara bra att spela spel på det men det skall gå att spela på. Priset har ingen betydelse så länge man får bra grejor. Varför jag har problem att bestämma mig:

- MS7000/8000: Verkar vara alternativ för de som kör WMP vilket jag inte gör eller tänker göra. Hört att extraknapparna ej funkar om man ej använder microsoft spelare.
- Logitech Cordless Desktop MX 5500: Läste recention att dom gått på många funktioner och prioriterat ner dessignen och att man inte skulle köpa det om man inte använder extragrejorna vilket jag inte gör.
- Logitech diNovo Notebooks: Många som säger att det inte går att spela spel på det. Låter ju helt galet men är ju flera som har detta problemet.
- Logitech diNovo Edge Media Desktop: Verkar ju ok men känns väldigt tråkit att det inte ingår mus. Tänker inte sitta med en toutch-pad grej. Går inte o spela då. Och känns nästan onödigt dyrt och krångligt om man skall köpa fet trådlös mus till det.

Har någon annat förslag eller har kanske någon av dessa bättre räckvid än de andra som då kan överväga det negativa?

Postad 16 March 2008 - 22:07

Muggesand
  • Muggesand
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Kunde inte hitta någon som listat skillnaderna på MS7000 och MS8000. Är det verkigen bara ljus och extra knappar man betalar för när man pungar ut med 1000 spän extra?

Sedan undrar jag samtidigt om bluetouth singnaler blir lika starka fram som bak(om man har datorn ståendes i ett rum som är i baksidan av tv rummet.)

Skillnaden som jag vet e som du säger, belysta tangenter, men oxå att både mus och t-bord är laddbart med tillhörande laddstation som följer med.

Jag kan gå ut till köket o fortfarande styra datorn med t-bordet..skönt när man sitter där inne o fortfarande kan styra musiken.. o köket e väl iaf 6-7 meter bort och två väggar plus murstock ivägen.

Postad 17 March 2008 - 22:27

Hunter85
  • Hunter85
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Skillnaden som jag vet e som du säger, belysta tangenter, men oxå att både mus och t-bord är laddbart med tillhörande laddstation som följer med.

Jag kan gå ut till köket o fortfarande styra datorn med t-bordet..skönt när man sitter där inne o fortfarande kan styra musiken.. o köket e väl iaf 6-7 meter bort och två väggar plus murstock ivägen.

ok. Känns inte riktigt som om man vill lägga en tusenlapp på uppladningsbart. Får ganska många batterier för det ^^.

Om man kollar betygen så verkar "Logitech diNovo Edge Media Desktop" få väldigt bra kritik trots sitt pris. Men om man då skall ha en mus till detta så är ju alla oroväckande billiga. Finns ju ingen populär över 600kr. Någon som har erfarenhet av möss med "fet" räckvidd? Logitech MX1000 ser ganska intressant ut.

edit: fungerar att koppla både mus+tangentbords-motagaren till en usb hub som kopplas till ett usb utag på datorn?

Redigerat av Hunter85, 17 March 2008 - 23:21.

Postad 18 March 2008 - 12:47

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Om du scrollar upp lite till mitt inlägg..

DiNovo kan jag knalla utanför kontoret på jobbet och skriva med. Dock har det i andra trådar rapporterats om folk som får störningar över blåtand. BT 1.1 som det använder är specad till 10m.
Har inte sett tgb med BT 2 (100m) men frågan är ju hur långt man vill skicka sina tangenttryckningar :)

I mitt fall är räckvidd A & O...just nu.
- HAr byggt en HTPC (på test av en gammal dator o hottat upp med HD2600XT kort för att klara HD) som står i vardagsrummet.
- Kommer dra ljud & bild dels till vardagsrummet & dels till sovrummet genom väggen.
Således måste jag kunna starta HTPC'n (får börja trixa med WakeUp funktionerna) & styra den från sovrummet varför räckvidd kommer på fråga.
Avståndet är inte så långt (5-6m) men där är en rätt tjock betongvägg mellan.
HAr köpt Logitechs MXAir mus som också går på BT och den klarar det PRECIS så som det står nu.

En helt underbar HTPC "mus/fjärr" annars och air funktionen funkar klanderfritt, bara peka var du vill i rummet så följer muspekaren dina rörelser. På bordet är den okcså helt godkänd, ingen gamingmus men helt ok för lite surfande och filmbläddret körs ju i luften som ett pekdon då knappar ofta är väl tilltagna i multimedia applikationer så prickar man dem väldigt enkelt (förvänad över hur väl de fått till air funktionen, trodde jag skulle bli besviken).

Så med den bakgrunden så funderar jag på DiNovo men kan tycka att 1400 för ett tg.bord är rätt saftigt (i jmf med en mus med gyrofunktion o BT för 1000) då det eg. inte är något speciellt mer än att det är tunnt o blankt (dessvärre väldigt prone till fingeravtryck pga detta vilket snabbt gör det fult om man inte gillar att putsa) o har pekplatta o lite belysning som dessvärre inte aktiveras förrän man trycker på knapparna som jag förstått det, hade varit bättre om de aktiverades när man lyfta upp tg. bordet så som fjärrar gör (MEN VARFÖR FÄRGADE DE BAKSIDAN ORANGE - förstör hela designen IMO)

Men kontentan, räckvidd kan vara viktigt om man kör multi-room lösningar och vill slippa sladdar :-)

Mvh
Boogieman

Redigerat av bigbadboogie, 18 March 2008 - 12:53.

Postad 18 March 2008 - 15:15

Unregistered2ff8fbde
  • Unregistered2ff8fbde
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Denna "kombon" kör jag med och är väldigt nöjd.

Edit: Kör mythtv / linux

Redigerat av Unregistered2ff8fbde, 18 March 2008 - 15:22.

Postad 18 March 2008 - 17:41

Hunter85
  • Hunter85
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Formulerar om en av mina fråga då: tar "Trust BT-2400p" emot både mus och tangentbord singnalerna samtidigt?

Redigerat av Hunter85, 18 March 2008 - 17:42.

Postad 18 March 2008 - 17:50

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

Funkar det att köra Apples trådlösa (eller tråd för den delen) till Windowsdatorer?

Postad 19 March 2008 - 13:45

Unregistered2ff8fbde
  • Unregistered2ff8fbde
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Formulerar om en av mina fråga då: tar "Trust BT-2400p" emot både mus och tangentbord singnalerna samtidigt?

Musen i mitt fall är inte en bluetooth mus så det har jag inte testat. Men jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera.
Edit länk med svaret på din fråga:
http://vista.blorge....g-with-your-pc/

Funkar det att köra Apples trådlösa (eller tråd för den delen) till Windowsdatorer?

Ja det funkar till Windows XP det lilla jag har testat.
Det finns drivrutiner på bootcamp cd'n till Apple's hårdvara för Windows.
Dock vet jag inte om man kan hitta den lagligt utan att äga en kopia på OSX, jag fick tag i bootcamp på "omvägar".

Redigerat av Unregistered2ff8fbde, 19 March 2008 - 13:47.

Postad 19 March 2008 - 14:31

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Någon som tittat på detta?

Förutom att det blir fult när man fäller upp skyddskåpan så gillar jag det skarpt.

Detta kommer det helt klart blir för mig så fort butiker får hem svensk version.

Postad 20 March 2008 - 00:30

boothroyd
  • boothroyd
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag inskaffade ett Apple Wireless Keyboard

och en Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000

i mitten av december 2007.

Kör Vista Home Premium och med tangentbordet var det bara att tuta och köra medans jag var tvungen använda en trådad mus för att navigera mig fram för att synka blåtandsmusen. Lite ironiskt...

Det bästa är dock att jag använder båda dagligen och jag har inte behövt byta batteri ännu.

Postad 20 March 2008 - 14:34

Unregistered2ff8fbde
  • Unregistered2ff8fbde
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag inskaffade ett Apple Wireless Keyboard

och en Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000

i mitten av december 2007.

Kör Vista Home Premium och med tangentbordet var det bara att tuta och köra medans jag var tvungen använda en trådad mus för att navigera mig fram för att synka blåtandsmusen. Lite ironiskt...

Det bästa är dock att jag använder båda dagligen och jag har inte behövt byta batteri ännu.

Fick du "delete" med Fn+backspace samt att § och <> fungerade utan drivrutingen från bootcamp skivan?

Postad 22 March 2008 - 10:43

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
För er som vill ha ett litet tangentbord finns det nog inget alternativ till Amitech. Riktigt bra kvalitet på detta, allt i ett tangentbord.

https://www.prisjakt...ukt.php?p=45801

Redigerat av nygren, 22 March 2008 - 10:43.

Postad 24 March 2008 - 10:28

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Någon som har ett logitech mx5000 som har problem med det i vista?
Min mus och tangentbord slutar funka titt som tätt.
Hade tidigare problem med det för att jag även låst ihop min SE w810i med dongeln och det fick datorn att uppdatera statusen för enheterna typ 1 ggr i sek.
Men nu är blåtanden avslagen på telefonen men då krashar allt när man kör Winamp.
Detta kan mkt väl ha att göra med att låtinfon visas i skärmen på t-bordet.
Är det någon fler som har samma problem eller tips på lösningar?
Har Wlan hemma ifall det skulle kunna störa ut signalerna.

Dessutom, vet inte om det är bara min dongel som håller på att ge upp men räckvidden på mitt mx5000 är max 2 meter.
Nu sitter jag iofs så jag har sändaren 90grader till höger om mig men vafan 2 meter?!

Sugen på ett såntdär microsoft 7000-nånting, funkar det att ansluta en SE till det?

Postad 24 March 2008 - 11:57

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Hittade detta hos gtek.se:
http://www.gtek.se/i...f3bfb20fda68df4
Postad bild

Någon som testat?

Jajjemen, jag kör med det och finner det helt underbart :)

Det är bara att fråga på om du undrar något specifikt.

Postad 24 March 2008 - 23:28

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Kör MS Entertainment Desktop 7000. Hade problem i början innan vista kom med uppdateringar för USB samt att jag lärde mig att LCD-skärmar har en viss förmåga att störa dongeln....
Annars har den bara två nackdelar:
1. Ingen bakgrundsbelysning
2. Snabbknapparna kräver att man håller in Fn.....
Fördelar:
1. Blåtand...nice att kunna koppla på mobiltelefon, synka handdatorer, eller rent av ansluta BT headset (har ej provat ännu-har dock hört att det är problem med originalstacken)
2. Formatet - lagom stort, snyggt
3. Mediacenteranpassat-klockrent mot WMC (fast lite seeegt då)

Vill man lägga ner några kronor extra så verkar MS 8000 vara kul (bakgrundbelysning, trådlös USB etc) fast jag har ingen egen erfarenhet av den

Postad 25 March 2008 - 19:36

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

För er som vill ha ett litet tangentbord finns det nog inget alternativ till Amitech. Riktigt bra kvalitet på detta, allt i ett tangentbord.

https://www.prisjakt...ukt.php?p=45801

Jo, det håller bra kvalitet och är litet och kompakt. FÖR LITET. Jag gav upp mitt (till salu för den som är intresserad) eftersom jag inte tycker att det fungerar annat än till väldigt begränsade uppgifter. Mycket svårt att se den blå texten på AltGr-kombinationerna, t ex, och sifferknapparna omöjliga att känna om man tryckt tillräckligt eller ej.

Jag kör nu med ett Logitech Cordless Mediaboard Pro. Strax över 500:- och med Bluetooth. Visserligen egentlilgen avsett för PS3 men fungerar perfekt med Vista.

Postad 25 March 2008 - 20:39

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Hittade detta hos gtek.se:
http://www.gtek.se/i...f3bfb20fda68df4
Någon som testat?

Jajjemen, jag kör med det och finner det helt underbart :blink:
Det är bara att fråga på om du undrar något specifikt.

Ser trevligt ut det där :)
Några frågor:
1) Det är RF och inte IR uppfattar jag, korrekt?
2) Enligt GTEK "Kompatibelt med: 98SE/ME/2000/XP" - funkar det mot Vista?
3) Verkar inte finnas Media-knappar (typ gröna knappen, play-stop-paus" etc?
4) Flera andra tgt-bord jag läst om med touchpad finns det i omdömena att de "laggar", dvs. tappar kontakt. Hur upplever du detta?
5) Touchpaden: kan du scrolla med den genom att dra nedåt på högersidan, och kan du använda den som musknapp genom att dubbelklicka på själva plattan?

Postad 25 March 2008 - 20:42

miha04
  • miha04
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Logitech Dinovo Edge ! är suveränt och väldigt snyggt !

Postad 25 March 2008 - 23:09

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Visst verkar många vara nöjda med Dinovo Edge - men är det inte ett fruktansvärt stort tgt-bord för vardagsrummet?

För min del känns det mer intressant med den mini-variant av dinovon som finns:

I gengäld verkar det nästan för litet. Lite som att skriva SMS med mobilen?! Produkten verkar dock inte släppt ännu.

Jag har också hittat key-sonic-tangentbordet med styrplatta här på prisjakt. Det samlade betyget ser väl rätt OK ut, drygt 8 av 10. Men de skriftliga omdömena ger sämre intryck. Många har dålig räckvidd. 2-3 meter istället för ca 10 meter som sägs under egenskaper, musplattan somnar och kan inte väckas. Återkommande behov att söka kontakt mellan tangentbordet och sändaren.

Med RF borde det väl vara bättre mottagning även under sämre förhållanden (väggar etc), och ligga nära de utlovade 10 meterna?
/b

Postad 26 March 2008 - 00:16

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Ser trevligt ut det där :)
Några frågor:
1) Det är RF och inte IR uppfattar jag, korrekt?
2) Enligt GTEK "Kompatibelt med: 98SE/ME/2000/XP" - funkar det mot Vista?
3) Verkar inte finnas Media-knappar (typ gröna knappen, play-stop-paus" etc?
4) Flera andra tgt-bord jag läst om med touchpad finns det i omdömena att de "laggar", dvs. tappar kontakt. Hur upplever du detta?
5) Touchpaden: kan du scrolla med den genom att dra nedåt på högersidan, och kan du använda den som musknapp genom att dubbelklicka på själva plattan?

1) Tack och lov är det RF och inte IR, korrekt. Jag minns med fasa mitt svarta år med Microsofts MCE IR-tgb :blink:
2) Jag har kört den under både XP MCE och Vista, inte en tillstymmelse till problem med drivrutiner eller dyl. Hade ett bekymmer när jag bytte till Vista, men det visade sig bero på att jag ställt om så att funktionsknappen alltid var intryckt :P
3) Nej, ingen anpassning till Media Center eller motsv. alls. Endast en "vanlig" knappuppsättning exkl. numpad.
4) Sett från min soffa 3-4m från datorn har det aldrig (aldrig!) hänt att jag tappat kontakten/råkat ur för lagg. Från matbordet, c:a 5-6m från datorn, kör det emellanåt ihop sig när jag försöker använda tangentbordet liggandes platt på matbordet. Det sker endast när förhållandena är något utöver det vanliga, t. ex att "någon" byggt 5dm tidningshög med en halv årsprenumeration av Hus & Hem lagom i riktning med min skottlinje. Om man använder tangentbordet under liknande förhållanden och upplever problem - fäll ner klaffarna som finns under tangentbordet så det får lite vinkel uppåt, det brukar ge signalen en friare väg fram. Jag såg att någon skrivit kommentar på prisjakt om att de behövde para om tangentbordet med RF-mottagaren emellanåt, detta har jag aldrig gjort. En gång parad, alltid parad. Detta trots ett otal formateringar, OS-byten och annat.
5) Ja, scrollutrymmet längst till höger är även särskilt utmärkt på touchpadden. Detta utrymme syns tydligt på bland annat bilden i mitt album. Dubbelklickningar är jag lite osäker på, helt enkelt därför att jag handlar reflexmässigt när jag använder det. Hade antagligen blivit galen (eller iaf mer galen än jag är idag) om det inte funkat att klicka med padden, så jag får helt enkelt anta att det fungerar. Kan testa och återkomma även om jag är tämligen säker på min sak.

Jag har också hittat key-sonic-tangentbordet med styrplatta här på prisjakt. Det samlade betyget ser väl rätt OK ut, drygt 8 av 10. Men de skriftliga omdömena ger sämre intryck. Många har dålig räckvidd. 2-3 meter istället för ca 10 meter som sägs under egenskaper, musplattan somnar och kan inte väckas. Återkommande behov att söka kontakt mellan tangentbordet och sändaren.

Med RF borde det väl vara bättre mottagning även under sämre förhållanden (väggar etc), och ligga nära de utlovade 10 meterna?
/b

2-3m är allt annat än mina erfarenheter, jag vet inte riktigt hur de satt sin RF-mottagare (jag har min på baksidan av chassiet) eller vad de har för övrig utrustning som kan tänkas störa. Att musplattan somnar och sen inte kan väckas är en funktion och inte en brist. När tangentbordet går ner i viloläge väcks den med knapptryck och inte rörelser på musplattan. Vidare har jag som tidigare nämnt aldrig behövt para om mitt tgb med RF-mottagaren.

Menmen, jag antar att erfarenheter kan skilja sig åt även om jag i en del av recensionerna anar att en del personer...ehm...nä, vi slutar där ;)

Postad 26 March 2008 - 00:26

Unregistered5ac50fe7
  • Unregistered5ac50fe7
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
iPhonen är mitt tangentbord :)

Postad 26 March 2008 - 20:09

Unregistered506d3810
  • Unregistered506d3810
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har just läst hela den här tråden och blev inte ett dugg klokare.
Jag tycker mina pretantioner är väldigt enkla, ändå har jag inte lyckats hitta något tangentbord som passar. Så här är min önskelista: Trådlöst med hygglig räckvidd (min 5 m), musfunktion typ touchpad, MCE funktioner, belyst, någorlunda litet. Jag kör Vista MCE.
Något förslag? :)

Postad 26 March 2008 - 20:28

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Trådlöst med hygglig räckvidd (min 5 m), musfunktion typ touchpad, MCE funktioner, belyst, någorlunda litet. Jag kör Vista MCE.

Ja,ärligt talat så låter det som MS entertainment desktop 8000....
Har ingen erfarenhet av den men den fyller din spec +lite till
Fast prislappen kanske inte är lika rolig

Postad 26 March 2008 - 21:06

Unregistered506d3810
  • Unregistered506d3810
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Trådlöst med hygglig räckvidd (min 5 m), musfunktion typ touchpad, MCE funktioner, belyst, någorlunda litet. Jag kör Vista MCE.

Nej, med den prislappen kan man hålla sig för skratt.
Dessutom har 8000 lös mus, så den går bort.
Fler förslag???

Postad 26 March 2008 - 21:19

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Så här är min önskelista: Trådlöst med hygglig räckvidd (min 5 m), musfunktion typ touchpad, MCE funktioner, belyst, någorlunda litet. Jag kör Vista MCE.

Man kan ju alltid skippa MCE-funktionerna på tgt-bordet och ha en fjärr. Jag tycker för egen del att Microsofts fjärr funkar kanon, sitter dock lite närmare. Så kan du ta valfritt tangentbord till. Exvis RF-bordet med musplatta om diskuterades ovan.
Möjligen funkar dinovo edge mini som jag länkade till ovan som en vanlig touchpad utanför MCE - fattade inte riktigt det där när jag kolla på det igår. Det verkar dock inte ha släppts ännu.

Microsofts tangentbord för xp MCE vore bra om det inte var för:
- Styrpinnen, jag kan numera köra den obehindrat men ingen annan som testat kan använda den (absolut största minuset, "alla" klagar på den)
- Mitt ex. har den lilla egenheten att det helt plötsligt slutar svara, reboot krävs. Eftersom det är IR-dosan som slutar svara så går inte heller fjärren att använda utan omstart.

De nya M$-tangentborden är orimiligt dyra - tycker jag.

/b

Postad 26 March 2008 - 22:10

Unregistered506d3810
  • Unregistered506d3810
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Så här är min önskelista: Trådlöst med hygglig räckvidd (min 5 m), musfunktion typ touchpad, MCE funktioner, belyst, någorlunda litet. Jag kör Vista MCE.

Man kan ju alltid skippa MCE-funktionerna på tgt-bordet och ha en fjärr. Jag tycker för egen del att Microsofts fjärr funkar kanon, sitter dock lite närmare. Så kan du ta valfritt tangentbord till. Exvis RF-bordet med musplatta om diskuterades ovan.
Möjligen funkar dinovo edge mini som jag länkade till ovan som en vanlig touchpad utanför MCE - fattade inte riktigt det där när jag kolla på det igår. Det verkar dock inte ha släppts ännu.

Microsofts tangentbord för xp MCE vore bra om det inte var för:
- Styrpinnen, jag kan numera köra den obehindrat men ingen annan som testat kan använda den (absolut största minuset, "alla" klagar på den)
- Mitt ex. har den lilla egenheten att det helt plötsligt slutar svara, reboot krävs. Eftersom det är IR-dosan som slutar svara så går inte heller fjärren att använda utan omstart.

De nya M$-tangentborden är orimiligt dyra - tycker jag.

/b

Ingen av dessa är väl belysta?
Förutom Microsoft MCE men den har som sagt ingen användbar funktion att styra pekaren med.
Fler förslag....

Postad 26 March 2008 - 22:58

Muggesand
  • Muggesand
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Nej, med den prislappen kan man hålla sig för skratt.
Dessutom har 8000 lös mus, så den går bort.
Fler förslag???

Fast du har ju en touchpad på t-bordet oxå, så man måste ju inte använda musen..

Postad 26 March 2008 - 23:02

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Ja, den är inte billig, men den är bakgrundsbelyst och den har en styrplatta (uppe till höger). Styrplattan har två lägen:
1. Fungerar som en touchpad
2. Har klicklägen för enkel navigering inuti WMC
Men den har en vanlig separat mus oxå!

Här är länken Microsoft wireless entertainment desktop 8000

Men priset....jodå MS vet hur man tar betalt :)

Postad 27 March 2008 - 20:15

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på dom två microsoft tangentborden?

Vet att 8000 är laddbart och har lysande knappar plus ev någon extra knapp, men den här styrplattan och alla såna viktiga delar, finns dom på bägge eller?
Prislappen skiljer ju rätt markant har jag fått känslan av?

Postad 27 March 2008 - 21:50

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
jag har 7000 och du slog huvudet ganska väl på spiken! I laddstationen till 8000 sitter det dessutom usb-portar, och jag tror att dom är "trådlösa" mot bt-dongeln. Fast om dom är äkta trådlösa vet jag inte om jag törs lova eftersom laddstationen behöver ström(!)

Postad 06 April 2008 - 12:11

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Jag letar också ett paket, men det ska användas till en bärbar som sen kopplas till tv:n. Därför vill jag helst ha en mini-usb-mottagare. Alltså en utan sladd.
Någon som vet vilka som har det ? Gärna Logitech, men de jag tittat på verkar ha sladd till mottagaren :)

Postad 06 April 2008 - 19:47

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Jag letar också ett paket, men det ska användas till en bärbar som sen kopplas till tv:n. Därför vill jag helst ha en mini-usb-mottagare. Alltså en utan sladd.
Någon som vet vilka som har det ? Gärna Logitech, men de jag tittat på verkar ha sladd till mottagaren :)

MS Wireless entertainment desktop 7000 har en vanlig dongel (18x8x40mm)....om det är vad du kallar mini-usb vet jag inte.

Postad 06 April 2008 - 21:06

qrist
  • qrist
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Är det någon som kör Apples New Wireless Keyboard under Windows XP? Hur pass bra funkar det och vad krävs det för drivruiner? Funkar alla mediatangenter? Hr blir det med Printscreen m.m.?

Postad 06 April 2008 - 21:07

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Jag menar helt enkelt en mottagare som påminner lite om ett usb-minne...

Postad 06 April 2008 - 21:50

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Jag menar helt enkelt en mottagare som påminner lite om ett usb-minne...

DiNOVO Edge har en "USB-pinne" som BT-mottagare, bara laddstationen (stället för tgb-bordet) har en sladd från en batteri-eliminator.

Postad 10 April 2008 - 04:10

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Är det nån som vet om det går att byta drivrutiner för BT i vista eller är det microsofts buggiga drivers som gäller?

Håller på att bli galen på mitt logitech 5000 bara eftersom typ drivarna hänger sig titt som tätt så att tangentbordet och musen tappar kontakten och så får man trycka på connect på "pinnen" igen..

Måste ju ska gå att ordna det felet eller?
Är det sagt att det ska åtgärdas i SP 2?

Ingen fler än jag som upplever samma bekymmer?
Eller kan det vara så att det håller på att gå sönder nånstans? Typ i pinnen så den tappar kontakten?

Postad 06 May 2008 - 13:36

Uzbak
  • Uzbak
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
undrar om denna tangentbord funkar till mac, funderar på att inskaffa en mac mini...

tacksam för svar...

Postad 21 May 2008 - 09:32

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja veta om någon testat denna
mot PS3:an?

Postad 07 June 2008 - 10:54

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
visst går det att ansluta fler grejer än bara tangentbord och mus till microsoft-dongeln?

har man en lur med BT vill man ju gärna kunna koppa upp den utan sladd..

nån som vet?

Postad 08 June 2008 - 21:05

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

visst går det att ansluta fler grejer än bara tangentbord och mus till microsoft-dongeln?

har man en lur med BT vill man ju gärna kunna koppa upp den utan sladd..

nån som vet?

Jo, det går att ansluta mobiltelefon etc. Däremot har jag hört att det kan vara problem pga att MS tydligen inte följer standard, och har tydligen en annan stack. Detta skall tydligen gå att komma runt genom att installera andra drivrutiner än MS...!

Postad 10 June 2008 - 14:07

Zigi
  • Zigi
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Har inte orkat läsa tråden så jag kanske upprepar någon här. Men Apple Wireless Keyboard är enligt mej helt klart snyggast och bäst till en HTPC. Med tanke på dess storlek och utformning går det helt bra att spela spel på. Lirat själv en hel del Urban Terror 4.1 på det och har inget att klaga på. Vidare är designen helt underbar. Slutligen har tangentbordet en otroligt bra batteritid enligt mej. Jag har det konstant på och byter kanske batteri 3-4ggr per år. Priset är väl kanske inte det billigaste men enligt mej betalar den investeringen tillbaka sig på någon månad. För mej har det inte varit några problem med att para ihop det med PC. Både Win XP's egna bluetooth drivers samt Bluetooth usb-dongens (kommer inte ihåg tillverkare) tillhörande drivers fungerade galant.

Postad 18 July 2008 - 07:04

NjetPopcorn
  • NjetPopcorn
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej, Jag har ett 7000 kit sedan ett halvår, men har ett problem.

Tangetbordet är jag super nöjd med och "Mus-plattan" oxå faktiskt, men själva musen är riktigt dålig.

Oberoende av underlag och avstånd till motagaren så hackar och hoppar muspekaren fast jag drar den lungt och stilla mot underlaget. Är det någon annan som har upplevt samma problem?

Har funderat på att skicka tillbaga prylarna, men jag är åndå så nöjd med tangentbordet...

Postad 18 July 2008 - 08:22

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Har ett likadant kit....
Enligt MS så är det en av deras bästa kontorsmöss. Dock har jag redan bytt hela paketet två gånger för att just musen börjar bete sig konstigt. Vad gäller hackig musrörelse har jag haft problem i två fall:
1. BT Dongeln låg för nära min LCD-tv vilket stör överföringen, men då brukar även tangentbordtryckningar bete sig konstigt.
2. Damm i hålet in till lasern ;)
Om du känner dig osäker tycker jag definitivt att du ska byta in den, klart det är jobbigt om det är postorder. MS har ju 3år garanti på detta paket så det är bara att ligga på!

Postad 19 July 2008 - 10:27

NjetPopcorn
  • NjetPopcorn
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tack för det snabba svaret!

Jaha där ser man. Redan bytt två gånger...

Det är inget damm i hålet som jag ser utan att montera isär musen. Antar att du inte har behövt göra det?

Då du gav upp bytte du bara musen eller skicka du tillbaka hela paketet? Vill inte vara utan tangentbordet då jag ofta bara använder det i alla fall. Musen är bara vi "precisionsjobb" :)

Postad 19 July 2008 - 10:46

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Köpte det hos lokala onoff-butiken. Dom byter den del som är trasig. Bara att gå in med kvittot och musen i handen och byta över disk (om dom har paketet hemma!). Som sagt tre års garanti, och jag har aldrig haft ett tangentbord mer än tre år, så jag får väl byta regelbundet om så krävs.
Bör väl även tillägga att MS support gärna skyller på dåligt moderkort (?) och fel på drivrutinerna. Om du vill skulle du ju kunna uppdatera BT stacken med Broadcoms generiska drivrutin. Då får du även A2DP etc. via MS BT dongel! Upplever att den fungerar lite bättre än MS egna!

Postad 19 July 2008 - 10:53

NjetPopcorn
  • NjetPopcorn
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen Life.
Jag ska labba lite till och om det inte hjälper med nya drivisar kontakta återförsäljaren. Ska bara hitta kvittot, tror det var dustin jag skicka efter det från, men kommer inte riktigt ihåg.

Postad 19 July 2008 - 13:29

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Om du handlade via dustins hemsida så behöver du nog inte kvittot. Syns ju i orderhistoriken att du handlat den!

Postad 06 September 2008 - 12:54

joacim stenberg
  • joacim stenberg
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag har själv en lång rackarns sladd till mitt tangentbord till min HTPC och en urusel trådlös mus som vart över på jobbet. en Logitech Mouseman Optical. Så jag går å funderar på vad jag ska köpa för något, jag lånade hem ett IR-tangentbord/Mus från jobbet och provade men den tappade signalen på tok för tidigt.

Men Bluetooth ska ju ha bra räckvidd. Men vad jag har hört från kompisar så tappar den kontakten helt ibland, typ glömmer bort att den är ansluten, så får man leta fram enn tangentbord med sladd och ansluta för att komma åt och ansluta igen. Jag vet inte riktigt varför men som har upplevt detta som otroligt irriterande, och det är helt random som det uppkommer.

Någon annan som upplevt detta också eller?
Jag är riktigt sugen på ett DiNovo Edge annars.

Postad 08 September 2008 - 13:00

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Vilken/Vilka trådlösa möss har bra/bäst räckvidd? Jag behöver en bra mus som klarar avståndet från soffan till datorn. 4-5 meter.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.