Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

aktiva filter

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 September 2007 - 17:50

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
när man bygger högtalare själv, eller som det ofta görs här; subbor, så kan det vara bra, om man inte har en hembioreciever, att ha ett aktivt filter.

jag börjar med att tipsa om reckhorn - conrad.se ett prisvärt filter men som saknar gain och faskontroll. följer inte heller THX standarden.

har ni andra prisvärda förslag? kan gälla allt ifrån enkla DIY "halvfabrikat"/kit, färdiga produkter till mer avancerade DIY projekt!

Postad 16 September 2007 - 22:41

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
En fråga bara... HUR skall ett subb filter följa THX standarden?

Vad krävs?

Redigerat av GrodanB, 16 September 2007 - 22:42.

Postad 17 September 2007 - 16:13

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
delas vid 80hz så är allt klart ? :) hihi

Postad 17 September 2007 - 16:29

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Alltså hur räknar man fram ett aktivtfiter?
Går ju i WinISD men jag fattar inte hur :|

Postad 17 September 2007 - 20:31

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
mer om filtret här: reckhorn
12dB högpass och 24dB lågpass brukar väl vara thx standarden?!

Postad 18 September 2007 - 08:02

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Så brytfrekvens är inte intressant? Bara branthet...

Inte heller gain...

I princip kan jag kort säga att THX är verkligen ointressant då det inte borgar för väljud eftersom du kan pilla för mycket i ett filter... Att fylla ett rum med THX klassade saker ger inte välljud "per default". Inte heller att anläggningen skulle klara en THX test...

Ett bra filter har minst 18 dB i båda fallen... och gärna mer (möjligt att välja brantet är ju bättre)

Gain har det också... men THX kan man strunta i <_< Håll koll på THD istället...

Skall man göra mer än subbar (eller vill ha alla friheter som man kan begära för en "billig" peng) finns också ULTRADRIVE PRO DCX2496... denna har man haft mycket roligt med :( Men kan inte konkurera med 300:-

Redigerat av GrodanB, 18 September 2007 - 09:38.

Postad 20 September 2007 - 18:54

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
nej det har du ju rätt i! jag la heller ingen värdering i huruvida det skulle vara thx standard eller inte.. det var ju bara en del saker reckhorn saknade och som jämförelse med just hembiorecievrar!

hur som helst så är ultradriven ett mkt bra tips!!

Postad 22 December 2008 - 10:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag lånar tråden då den uppenbart inte är aktiv längre :)

Denna Behringer är den något att ha säger ni ?!

http://www.accuratea...r...=023&p=0047

http://www.behringer...ex.cfm?lang=eng

Har tittat lite på den här nu då jag e ritkigt sugen på att skaffa mig ett aktivt filter till nu i vår och leka runt lite med :D och tycker det skulle vara roligt om någon kunde komma med lite input om hur denn står sig på marknaden och hur den låter. E det värt att lägga nästan 3k på denna ?!
Den verkar ju om inte annat mycket lovande <_<

//David

Postad 22 December 2008 - 11:09

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag lånar tråden då den uppenbart inte är aktiv längre :)

Denna Behringer är den något att ha säger ni ?!

http://www.accuratea...r...=023&p=0047

http://www.behringer...ex.cfm?lang=eng

Har tittat lite på den här nu då jag e ritkigt sugen på att skaffa mig ett aktivt filter till nu i vår och leka runt lite med :D och tycker det skulle vara roligt om någon kunde komma med lite input om hur denn står sig på marknaden och hur den låter. E det värt att lägga nästan 3k på denna ?!
Den verkar ju om inte annat mycket lovande <_<

//David

köp hellre en fbq 24/96 den gör samma jobb som dom andra den enda nackdelen den är jobbig att ställa in .

Postad 22 December 2008 - 11:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

köp hellre en fbq 24/96 den gör samma jobb som dom andra den enda nackdelen den är jobbig att ställa in .

villket filter e det ? :)

Postad 22 December 2008 - 11:35

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

villket filter e det ? :)

vad skall du ha den till kanse man skall fråga

Postad 22 December 2008 - 12:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Aktiv delning mellan bas och topp (ca80Hz) i ett system till att börja med, eller kanske helt aktiv delning i hela systemet, en trevägs konstruktion blir det ju då (ca80hz och 1300Hz@ 24dB/Okt eller mer), vi får se... :)

skulle vilja ha ett filter som låter ganska ok ändå för pengarna, men vill inte lägga hur mycket som hälst gärna, pengar är bristvara ! :D

Men denna verkar ju i alla fall lovande, tyckre jag det såg ut som det jag läst i alla fall.

Postad 22 December 2008 - 13:16

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Hur kan en "feedback destroyer" med parametrisk EQ göra samma jobb som ett aktivt digitalt filter?

Har själv en DCX2496 som är guld värd om man bygger högtalre och inte vill lägga en förmögenhet på passiva komponenter...

2-3 kompletta 3-vägsfilter (med bra komponenter) och den har betalat sig... (och att LSPCad kan optimera filtret åt dig)

Fast jag kommer inte att koppla in den i min anläggning... inte som DAC/aktivt filter i alla fall... jag har den enbart för "rappid prototyping" och jag kommer att relisera mina aktiva filter i analog form istället...

Redigerat av GrodanB, 22 December 2008 - 13:19.

Postad 22 December 2008 - 13:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hur kan en "feedback destroyer" med parametrisk EQ göra samma jobb som ett aktivt digitalt filter?

Har själv en DCX2496 som är guld värd om man bygger högtalre och inte vill lägga en förmögenhet på passiva komponenter...

2-3 kompletta 3-vägsfilter (med bra komponenter) och den har betalat sig... (och att LSPCad kan optimera filtret åt dig)

Fast jag kommer inte att koppla in den i min anläggning... inte som DAC/aktivt filter i alla fall... jag har den enbart för "rappid prototyping" och jag kommer att relisera mina aktiva filter i analog form istället...

ok, så du anser inte att filtret i denna duger för finlyssning då ?

det va ju lite tråkigare.. ^_^
Eller kanske inte va så du menade, kan är ändå sugen på ett aktivt filter så finns det då något annat alternativ i sådant fall ?!
Eller ska jag i alla fall köra på denna tycker ni !? :)
Jag tängte även att jag skulle kunna använda den för att leka runt lite med och testa delningar innan man realiserar dem.

Edit: GrodanB: Har fixat LSPcad nu och tängta ta och försöka sätta mig in i den nu här i veckorna :D
mätningarna kan börja komma igång nu på allvar då jag inom kort komemr att ha en Trends AT-10,1 som mät stärkare också, så då kan jag mäta data och lägga in i LSP oah dessutom så tängte jag försöka få till en sådan "mät bänk" för att mära impedansgången på elementen <_< E inte Juletider fantastiska... :lol:

Postad 22 December 2008 - 17:09

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Finns MÅNGA fixar och trixar för att "förbättra" DCX2496... Finns många "uppgraderings" packet att köpa... ofta dyrare än produkten själv...

Behringer är ju inte ofta på tapeten när det kommer till highend... Där emot har man hört lite om dbx och deras motsvarigheter... men de kostar också en bra slant mer... OM de nu är bättre :)

Du får ta reda på info genom riktiga produkttester istället för snabba inlägg :D

Varför skulle jag sätta in en så här bra utvecklingsprodukt i min anläggning? det blir ju bara jobb varje gång jag behöver den till ett projekt... <_<

Lycka till med LSPCad... (dvs. ge inte upp direkt utan låt det ta lite tid så kommer du se att det var värt det i slutänden)

Redigerat av GrodanB, 22 December 2008 - 17:10.

Postad 22 December 2008 - 18:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Finns MÅNGA fixar och trixar för att "förbättra" DCX2496... Finns många "uppgraderings" packet att köpa... ofta dyrare än produkten själv...

Behringer är ju inte ofta på tapeten när det kommer till highend... Där emot har man hört lite om dbx och deras motsvarigheter... men de kostar också en bra slant mer... OM de nu är bättre :)

Du får ta reda på info genom riktiga produkttester istället för snabba inlägg :D

Varför skulle jag sätta in en så här bra utvecklingsprodukt i min anläggning? det blir ju bara jobb varje gång jag behöver den till ett projekt... <_<

Lycka till med LSPCad... (dvs. ge inte upp direkt utan låt det ta lite tid så kommer du se att det var värt det i slutänden)

haha, jo klart, men då får man väll köpa två st... :lol:

jo, hoppas verkligen det, ska sitta och pilla med det och att ge upp i första taget är jag inte känd för... :lol:

ska se efter lite tester också helt klart, ville bara höra vad ni på forumet som har en/ har testat en har att säga om den också så man vet ^_^

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.