Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

transport och dac, eller cd med dac?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 September 2007 - 18:57

zezami
  • zezami
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
har fram tills för ett tag sedan kört mina cdskivor genom en dålig dvd-spelare som nu är såld.
för tillfället kör jag från datorn direkt till min förstärkare.

har en h/k avr 235 och canton le 170 högtalare.

har nu bestämt mig för att köpa en riktig cd-spelare, är inte riktigt nöjd med ljudet från datorn.

vad ska jag satsa på, cd-spelare eller transport och dac? antar att om jag kör på transport och dac så kan jag även köra in signalen från datorn i denna dac och på så vis få bättre ljud från både cd och dator.

i så fall, är det någon det någon som har tips på en transport och dac? hade tänkt mig att max betala runt 7000-8000.

tack på förhand!

Postad 18 September 2007 - 19:42

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
Har du testat att koppla datorn till receiverns DAC?

Men om du vill kunna spela CD-skivor så varför inte en CD-spelare med digitala ingångar. Då kan du ju använda CD-spelarens DAC till datorn.

T.ex:

eller den något billigare (och som passar receivern bättre designmässigt):

Redigerat av Falloutboy, 18 September 2007 - 19:45.

Postad 18 September 2007 - 19:46

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
Jag skulle låna hem HK CD:n som rekommenderas ovan. Det enda jag vet är att det blir snyggt ihop med din stärkare, sedan får dina öron själva avgöra.

Cambridgen är säkert bra också, har inte hört den modellen.

Postad 18 September 2007 - 20:04

zezami
  • zezami
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag skulle låna hem HK CD:n som rekommenderas ovan. Det enda jag vet är att det blir snyggt ihop med din stärkare, sedan får dina öron själva avgöra.

Cambridgen är säkert bra också, har inte hört den modellen.

<{POST_SNAPBACK}>

tror jag åker och lånar hem hk'n imorgon! var faktiskt och skulle lyssna på den förra helgen men den sista såldes precis då jag kom dit.

Postad 18 September 2007 - 21:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Har du köpt ny DVD-spelare, eller har tänkt göra det?

Denon, Pioneer mfl är bitkorrekta via SPDIF, dvs de kan kopplas antingen till receivern eller en
extern DAC och ge kanonljud via digital anslutning.

Eller så kör du latmansvarianten, spdif från datorn, men då ska man helst ha ett ljudkort som kan
skicka en bitkorrekt signal. Det är långt ifrån alla billiga kort som klarar det (dvs signalen som
skickas ut ska inte ha omvandlats till någon annan samplingsfrekvens eller ha manipulerats på
något annat sätt. Datan som skickas ut ska vara exakt densamma som ligger lagrad på skivan / i
filen som spelas upp).

50-60% av all tid jag lyssnar på musik är från datorn, via toslink till hembioförstärkaren med
analog devices stereo-dacar. Det låter hur bra som helst (foobar med kernel streaming).

Postad 19 September 2007 - 12:40

zezami
  • zezami
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Har du köpt ny DVD-spelare, eller har tänkt göra det?

Denon, Pioneer mfl är bitkorrekta via SPDIF, dvs de kan kopplas antingen till receivern eller en
extern DAC och ge kanonljud via digital anslutning.

Eller så kör du latmansvarianten, spdif från datorn, men då ska man helst ha ett ljudkort som kan
skicka en bitkorrekt signal. Det är långt ifrån alla billiga kort som klarar det (dvs signalen som
skickas ut ska inte ha omvandlats till någon annan samplingsfrekvens eller ha manipulerats på
något annat sätt. Datan som skickas ut ska vara exakt densamma som ligger lagrad på skivan / i
filen som spelas upp).

50-60% av all tid jag lyssnar på musik är från datorn, via toslink till hembioförstärkaren med
analog devices stereo-dacar. Det låter hur bra som helst (foobar med kernel streaming).

<{POST_SNAPBACK}>

Hade väl tänkt att köpa ny DVD snart eventuellt vänta lite och köpa bluray eller hddvd.

Jag har ett hyffsat ljudkort i datorn, M-audio firewire solo, kör spdif från det in i stärkaren just nu. Blir väl okej ljud men inte mer än så. Har dock ingen aning om den skickar ut bit korrekt eller inte.

Postad 10 October 2007 - 10:47

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Datorn som HiFi källa?, Kan en dator ersätta en dedikerad CDP

*zip*

Ny tråd istället:
https://www.minhembi...howtopic=171460

Redigerat av Vic Vega, 10 October 2007 - 11:35.

Postad 10 October 2007 - 13:07

Brommamannen
  • Brommamannen
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tja, har gått i precis samma tankar men följande länkar fick mig att definitivt skriva av CD-spåret.
Länk 1
Länk 2
Länk 3

Dvs. jag råder dig till att köpa en separat DAC och, om du inte har ngn CD, en low end CD/DVD (gärna med SACD) som räcker gott. Kolla in beggat där du nästan kan hamna inom din budget. Om inte så är mitt råd att vänta ett tag och spara...

Redigerat av Brommamannen, 10 October 2007 - 14:01.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.