Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Driva ett par CM1:or

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 September 2007 - 21:00

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Hej alla. Jag är ny här på minhembio.com som användare men har ofta bara kikat runt för tips och info. Nu är det så att jag behöver tips från kunnigt folk.

Jag har nämligen nyss skaffat mig ett par CM1:or från B&W och vill självklart ha bästa möjliga förstärkare i prisklassen 5000-10000kr. Jag har sneglat på dessa modeller: Denon PMA-1500AE & Cambridge Audio 740A. Det jag kom fram till kort sagt var att Denons stärkare gav mig lite mer för pengarna (bl.a. utgång till både skivspelare & optisk) ut medans Cambridgen är snyggare (i mina ögon). Jag har kikat runt lite och vissa påstår att en enklare stärkare räcker medan andra säger att högtalarna är rätt tungdrivna och behöver lite extra för att låta bra. Det känns som en stereoförstärkare räcker åt mig då jag inte har planer på att köra mer än 2.1.

Min fråga lyder således: Vilken stärkare rekommenderar ni?

/Desperat

Postad 19 September 2007 - 21:38

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på kombinationen CM1+ PMA1500AE för ca ett halvår sedan, denna kombination funkade riktigt bra ihop i mina öron, jag har läst att fler här på forumet har gillat den kombinationen

Annars kan jag tipsa om Rotel RA-06, Rotel passar enligt alla jag hört som gjutet till B&W.

Postad 20 September 2007 - 05:58

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Thule IA100 är det som regerar i den prisklassen tycker jag, särskilt om du ska handla från Hifi-klubben.

Postad 20 September 2007 - 07:26

twallsten
  • twallsten
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Rekommenderar att testa Marantz PM7001 KI, iallafall över Rotel. Finns liknande tråd i ämnet.

Postad 21 September 2007 - 06:53

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Låter bra. Jag åker från Umeå till S-vall idag för en provlyssning. =)

Postad 28 January 2008 - 01:11

Unregisteredc698c527
  • Unregisteredc698c527
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
little_mac. (eller någon annan)
Beställde precis ett par CM1:or,och funderar på Cambridge 740A som förstärkare till dessa.
Såg att du hade denna kombi(väldigt smutt) och är lite intresserad hur du tycker dom låter ihop. Jag har lyssnat som hastigast och tänkte att du som haft dem en tid kanske har en klarare uppfattning. Är det tex nånting du stör dig på? osv..

Postad 14 April 2008 - 20:36

svansfog
  • svansfog
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag lånar den här tråden, hoppas det är ok, om inte kan jag starta en ny.

Jag har nästan bestämt mig för att köpa ett par cm1:or och ska ha enbart dom och ingen sub, kanske komplettera senare om jag flyttar till större.

När jag och min tjejen flyttade ihop så bestämde jag mig för att köpa lite nya elektronikprylar, tvn är redan inhandlad (samsung 40 tum m86) och nu är det dags för stereon. Vissa förhållningsorder har jag fått från sambon, ej golvhögtalare, snygga, ju mindre desto bättre sen få det inte kosta hur mycket som helst. Budgeten började på 10 tuss och är nu snarare 15+.

Det första systemet jag kollade på var h/k hs200, snyggt och lät ok. Sen lyssnade jag på ett par dynaudio 42:or med en okänd sub som drevs med teac dr h300, oj vad mycket bättre det lät, sen var det litet och föll således tjejen i smaken. Därefter blev det audiovector k1 med en allt i ett förstärkare från onkyo DR-S501 och även då en okänd sub.

Nu senast har jag lyssnat på just cm1 och tyckte dom lät helt fantastiskt, de drevs av nad c355bee. I mitt tycke så behöver jag ingen sub till dom iaf inte som vi bor nu, nackdelen är väl att en allt i ett förstärkare kanske inte är bra nog för att göra cm1:orna rättvisa. Kanske skulle det räcka med nad c325bee.

Nu undrar jag om de finns någon "allt i ett" förstärkare som är tillräckligt bra, kanske nad viso two eller någon annan.

Rummet som ska ljudfyllas är på ca 25 kvm. Jag värdesätter mellanregister långt före kraftfull bas. Budgeten börjar spricka rätt rejält, jag kanske ska nöja mig med audiovectorerna och en sub.

Tacksam för synpunkter
mvh
svansfog

Postad 14 April 2008 - 21:04

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Har testat den med en Nad (C372 eller 352) och jag gillade vad jag hörde!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.