Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig akustikreglera mitt rum.

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 September 2007 - 10:57

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Hej,

Jag undrar lite hur jag skall gå till väga för att dämpa mitt rum så bra som möjligt.
Jag har funderat på att göra egna absorbenter liksom många här på forumet gjort, men jag vet inte vart jag skall placera dem? Jag kommer inte behöva sätta någon bakom högtalarna då de inte har någon basport bak - eller behövs det endå?

Här nedan ser ni en bild på mitt rum och hur allt står. Inte fullt skalenligt, men ni förstår hur det ser ut.

Postad bild

/Chopha

Postad 21 September 2007 - 21:24

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Viktigaste är nog första reflexen. Tag hjälp av en kompis. Sätt dig i lyssningspositonen och låt kompisen föra en spegel längst väggar, golv och tak. Där du kan se högatalarelementen bör du dämpa alt. diffusera. Även hörnen är en god idé att sätta absorbenter i, då dessa förstärker basen rejält. Allra bäst är att du fixar en ljudtrycksmätare och mäter upp ditt rum. Då ser du vart problemen ligger och kan då ta ställning till vad som behöver göras.

Postad 21 September 2007 - 22:13

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Tack för svaret.
Om jag skall ta de första reflexerna blir det ungefär så här (se bild), men gör det något att avstånden skiljer mellan absorbent och högtalare, höger och vänster?
Postad bild

Ljudtrycksmätare låter som en smart pryl - vart hittar man sådana och till vilket pris?

/Chopha

Postad 29 September 2007 - 12:30

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Ja, ljud avtar ju med avstånd, så visst kommer det påverka absorbenternas funktion. Men det blir alltid kompromisser. Det viktigaste är att göra vad man kan med de förutsättningar man har. Själv har jag ett valv två meter framför vänster front.

Ljudtrycksmätare kan du köpa på Conrad (direktlänk till produkten här)

Lycka till!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.