Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer G8 kalibrering.. -inte helt genom tänkt e

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 September 2007 - 11:08

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Hej Jag har köpt en 508XD.

och ska inhandla en pioneer blueray spelare.

Jag har tänkt att kalibrera min skärm. Men vad jag har förstått så kalibrerar man per ingång. vilket gör att jag som kommer ha 2 spelare kommer behöva köra 2 kablar till skärmen för att kunna kalibrera efter båda spelarna. Helst vill jag ju köra dem genom bildväxeln på min reciver men då blir det bara en ingång på skärmen som utnyttjas..

Så om jag kör 2 kablar till skärmen hur ska jag då göra med ljudet?

Eftersom jag har denon link mellan DVD och reciver så är ju det den bästa lösningen för DVD.

Blueray spelaren kommer då behöva gå direkt till skärmen om jag fattat rätt och då verkar det som jag måste plocka ut ljudet via analoga utgångarna för att utnyttja nya ljudformaten. (kan pioneers BD-spelare avkoda och skicka alla nya format den vägen?)

Eller hur är det tänkt egentligen?

Vill inflika skrämmande information här..
Jag ringde till pioneer om denna fråga och de hade ingen aning... inte ens en susning.. Öhh vadå.. ska fråga en kolega.. öh nej vi vet inte öhh tror man kalibrerar en gång. kolla med någon som gör detta..öhh ...

Jag blir mörkrädd!!

Redigerat av Unregistered1320, 21 September 2007 - 11:31.

Postad 21 September 2007 - 12:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Jag tycker du ska mata såväl BD som DVD in i din stärkare - känns smidigast.

Precis som du säger så kommer du då bara använda en ingång på din tv men jag tror det är lösbart.

En lösning är att koppla en 1->2 hdmi-splitter mellan stärkaren och pion, vips använder du 2 ingångar.

En annan lösning är att du för den ingång du använder jobbar med flera olika minnen:

Om du låter en ISF-tekniker jobba med pion så har du två minnen redan där, ISF day och ISF night. Strunt samma vad de heter, låt tex ISF-Day vara kalibreringen för dvd-spelaren och ISF-night vara kalibreringen för bd-spelaren.

Ovanstående är kalibreringar som är anpassade för när du har hyffsat mörkt i vardagsrummet.

Vill du även ha kalibreringar för BD/DVD tittande dagtid? Använd "Användare"-minnet. Är du kinkig och vill ha separata minnen för dagtid, använd tex Standard- eller Bio-minnet. Som sagt, jag tror du, eller rättare sagt den som kalibrerar åt sig, kan hitta minnen så det räcker.

Hmm...ska man söka jobb på Pios support kanske? :P

Postad 21 September 2007 - 12:36

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Precis som du säger så kommer du då bara använda en ingång på din tv men jag tror det är lösbart.

En lösning är att koppla en 1->2 hdmi-splitter mellan stärkaren och pion, vips använder du 2 ingångar.

En annan lösning är att du för den ingång du använder jobbar med flera olika minnen:

Om du låter en ISF-tekniker jobba med pion så har du två minnen redan där, ISF day och ISF night. Strunt samma vad de heter, låt tex ISF-Day vara kalibreringen för dvd-spelaren och ISF-night vara kalibreringen för bd-spelaren.

Ovanstående är kalibreringar som är anpassade för när du har hyffsat mörkt i vardagsrummet.

Vill du även ha kalibreringar för BD/DVD tittande dagtid? Använd "Användare"-minnet. Är du kinkig och vill ha separata minnen för dagtid, använd tex Standard- eller Bio-minnet. Som sagt, jag tror du, eller rättare sagt den som kalibrerar åt sig, kan hitta minnen så det räcker.

Hmm...ska man söka jobb på Pios support kanske?  :P

<{POST_SNAPBACK}>

okej så man kan alltså göra så.. Då så=)

Tack Pacman.. Jag du borde nog kanske iaf ge dem en kurs..

Postad 21 September 2007 - 13:51

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Hmm...ska man söka jobb på Pios support kanske?  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket bra tips som du ger, men det belyser också en sak som jag tycker är löjligt dålig i dessa tider, dvs att man inte kan spara egna inställningar med egna benämningar i ett stort antal minnen. Det skulle ta väldigt lite minne och borde vara självklart tycker jag. Visst, man kan tycka att det skulle bli jobbigt för de som inte bryr sig, men standardminnena kan ändå finnas kvar och gjorda så att man kan återställa dem till default och separat kunna nolla de egna minnena.

Jag undrar varför detta inte är standard?

Postad 21 September 2007 - 13:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Har oxå tänkt på det. Tror jag gojja om det i nån annan tråd.

Om vi säger att ett minne hanterar 40 parametrar, vilket är rätt mkt. Varje parameter kan lätt sparas i en byte. 40 byte, det är ju PATETISKT lite, borde finnas möjlighet att få tusen minnen typ.

Det och direktknappar till minnen (inte tusen kanske då..men säg 3-4 stycken :P ) på fjärren borde vara standard idag men ingen har det...

Wolfy, ska vi gå ihop och bygga en egen tv? Wolfpac Electronics© :)

Redigerat av pacman, 21 September 2007 - 13:56.

Postad 21 September 2007 - 14:13

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Absolut, du får fixa allt det tekniska så tar jag all credit :)

Wolfpac Electronics© lät förbaskat coolt, det är ju anledning nog.

Med tanke på framstegen på IT sidan är det förvånande hur lite som hittat in till hembioapparater, men det är kanske som en del säger, att vi i västvärlden tappat förmågan att drömma och vi får se till Asien för kommande utveckling.

Så, vi får väl ta vårt pick-o-pack, flytta till Shanghai och sen utveckla en TV som den borde göras. Du får ta med din sambo och jag börjar dejta Ziyi Zhang :P

Postad 21 September 2007 - 16:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ziyi Zhang... :blink:

Kanske bäst att regga Wolfpac så ingen tar det. Skulle kunna vara ett namn på ett biker-gäng oxå iofs... :rolleyes:

Är det det här som kallas OT föresten?

Postad 21 September 2007 - 16:47

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Ziyi Zhang...  :blink:

Kanske bäst att regga Wolfpac så ingen tar det. Skulle kunna vara ett namn på ett biker-gäng oxå iofs...  :rolleyes: 

Är det det här som kallas OT föresten?

<{POST_SNAPBACK}>

wolfpac= färjestadshockey´s hejarklack

ni vet hockey..elitserie..klubbor..puck.. mm själv tänker jag mest på varm-körv mä brö

Postad 21 September 2007 - 16:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
hockey är väl mest en ursäkt att dricka öl?

haha, visste väl att jag hade hört det tidigare...pinsamt, är ju ett Färjestad-fan (om än ej ambitös dito, brukar vakna när de som vanligt börjar lira semi och final :rolleyes: ) :blink:

fast är det inte wolfpack med "k" i det sammanhanget?

Redigerat av pacman, 21 September 2007 - 16:58.

Postad 21 September 2007 - 17:33

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Å jag som trodde det var Kriegsmarine som hade det reggat, heh.

Hade ingen aning om att FBKs klack kallades wolfpack, se där, då har man lärt sig något nytt idag också.

Jo, nog blev det lite OT alltid, men det är inte fel ibland :rolleyes:

Postad 21 September 2007 - 17:42

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

hockey är väl mest en ursäkt att dricka öl?

haha, visste väl att jag hade hört det tidigare...pinsamt, är ju ett Färjestad-fan (om än ej ambitös dito, brukar vakna när de som vanligt börjar lira semi och final  :rolleyes::blink:

fast är det inte wolfpack med "k" i det sammanhanget?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det stämmer så.. Kör på för fan.. Väntar med spänning på en 'riktig' Skärm

Postad 21 September 2007 - 17:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Måste bara övertala Ziyi Zhangs brosa (Wolfy, du får se till att dejta nån vars brosa är elektronikkonstruktör :blink: ) att han ska konstruera den, jag kan inget om sånt djuploadande, kan själv bara bidra med kravspec och programvara... :rolleyes:

Lovar att den ska ha minnen så det räcker och blir över iaf. :)

Wolf: Kriegsmarine ja...du kan din "Ubåtar på Discovery"-historia märker jag. :)

Redigerat av pacman, 21 September 2007 - 17:51.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.