Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Wharfedale Diamond 9.5

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 September 2007 - 15:57

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
tja... tänkte bara kolla med folk som har lite koll.. jag fick hem de här idag och var självklart tvungen att dra på lite bra skivor med bra volym, men när jag sen ska prova spela lite via datorn och vrider på lite så hör jag att ljudnivån sjunker när jag ökar volymen, så jag drar ner igen, och nu är det som att diskanten är jättemkt lägre, även när jag spelar låtar jag spelat tidigare...

kan jag ha sabbat diskanten direkt, eller?

högtalarna är alltså:

och förstärkaren

förstärkarvolymen går till +12db och dippen kom när jag va på +2 ungefär, trodde inte det skulle vara några problem, men nu känns ljudet jättedovt och så...

tacksam för svar/hjälp...

EDIT: volymen var på -2.

Tillägg: Högtalarna ska klara 150w/6Ohm, stärkarn spelar 80w/8ohm el. 120w/4ohm...

Redigerat av Yoshimitsu, 21 September 2007 - 16:12.

Postad 21 September 2007 - 16:21

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
högtalare ska ju helst spelas in innan man börjar använde dem till högre volymer.Precis som en ny bil och andra fordon måste de "köras in". Låter oroväckande att de spelade bra först och sedan dåligt.
Kanske andra användare kan svara på om elementen även är skörare när högtalarna är helt nya, men jag skulle tippa på det?

Postad 21 September 2007 - 17:15

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jo, jag borde väl förklarat att de är begagnade också, så de är inte helt nya...

Postad 21 September 2007 - 18:26

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Om du spelar genom datorn så kan det ju också vara någon inställning där som spökar.

Testa någon annan källa som en bra CD-spelare eller om sådan saknas, DVD.

Det är väl inte omöjligt att du kan ha bränt diskanterna. Pröva det där tricket med att sätta ett glas över diskanten när den spelar för att höra om det blir någon skillnad.

Personligen brukar jag alltid värma upp högtalarna på lite lägre volymer innan jag spelar högt.

Postad 21 September 2007 - 18:33

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jag gjorde faktiskt så att jag körde 5-10 låtar på "lagom volym" innan jag drog på, så de borde varit uppvärmda... jag stängde av hela systemet och lät det vila en halvtimme, låter lite bättre, men fortfarande inte samma diskant som innan...

kan det vara så att basarna behövdes värmas lite mer efter frakten och att de kom ikapp när jag drog på reggaen med krävande basgångar...

jag har provat växla tillbaks till dvd-spelaren, vilken jag började spela på och det lät annorlunda, ska omedelbums prova med glas...

EDIT snabbt: det hörs skillnad med glas...

Redigerat av Yoshimitsu, 21 September 2007 - 18:34.

Postad 21 September 2007 - 18:34

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Personligen brukar jag alltid värma upp högtalarna på lite lägre volymer innan jag spelar högt.

<{POST_SNAPBACK}>

Kallas även för förspel, tillämpas även med fördel på andra mer delikata ting :rolleyes:

Postad 21 September 2007 - 18:40

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Hmm tror faktiskt att du kan ha bränt diskanterna. H/K ska tydligen ge ganska mycket effekt och börjar det att dista lite, så är det döden för främst diskanterna vid högre volymer.

Vrider du upp volymen till -2 är det närmare gränsen till vad förstärkaren klarar av (vid 0 ger den efffekten utan dämpning). Sedan hur mycket en högtalare klarar av kan variera väldigt mycket. Bl a hur "ren" signal dvs dist och annat.

Matar mina högtalare med en Primare I21 som ger 180watt i 4 ohm (som högtalarna generellt sett är på) även matat de rätt högt med en större på 240watt och de klarade de dock av. Mycket av detta pga att det är en "ren" signal.

Fanns någon tråd hur mycket en högtalare klarar av där krasse hade väldigt bra förklaringar som jag inte orkar dra upp här.

// Sat

Postad 21 September 2007 - 18:43

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det låter lovande. Ljudinställningarna på min dator lever också sitt eget liv, så...

Förspel på högtalarna är betydligt viktigare än annat :rolleyes:

Postad 22 September 2007 - 06:02

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Har du talat om att du älskar den? Du vet ju hur kärringar är. :rolleyes:

Postad 22 September 2007 - 12:47

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Har du talat om att du älskar den? Du vet ju hur kärringar är.  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

*S* skön kommentar. :blink:

Postad 22 September 2007 - 21:28

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Så länge det stannar vid ord och inte övergår i handling så är det OK att älska sina högtalare.

Hur gick det, Yoshimitsu. De var ok, va?

Postad 23 September 2007 - 09:25

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jaadu, jag vet fortfarande inte...

när jag kollar på film är de helt kanon och ljudet är klockrent(både dvd och divx), men musiken känns lite instängd fortfarande(provat flac, mp3 och CD)... köpte ny kabel mellan datorn och förstärkaren, blev lite bättre iofs... någon som har något bra test att prova diskanten med? nån speciell låt eller sånt kanske? vore fint om man kunde få lite såna tips :)

undrar fortfarande vad som kan ha hänt, och om det verkligen kan vara så att förstärkaren är för strömstark, borde väl inte kunna vara så... är ju en rätt billig stärkare liksom.

Postad 23 September 2007 - 10:16

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Diskanterna har ju knappast gått åt h*****e. Borde låta totalskit då.

Postad 23 September 2007 - 11:05

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jag erkänner att jag är noob inom området, men kan det vara så att jag bränt dem lite? eller är det så att antingen är de hela eller helt trasiga? kanske kan det vara så att jag är för van vid klipsch-diskanterna jag hade förut? de var ju trots allt grymt vassa...

när jag spelar Chris Jones - Roadhouses & Automobiles i FLAC via datorn så distar det lite, har aldrig gjort det förut... det konstiga är att det inte är de absolut högsta frekvenserna som distar, äsch, jag vet inte... skulle egentligen behöva någon som är lite insatt som lyssnar på riktigt för att avgöra.

tycker inte heller att det borde vara diskanterna eftersom gitarrtoner återgivs riktigt fint fast de är höga. så ligger landet iaf.

Postad 23 September 2007 - 11:18

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det låter lite besynnerligt, tycker jag. Om diskanterna, eller en av dem, är skadade så borde det höras på allt, inklusive film.

Testa en ganska lugn låt med mycket high-hat och cymbaler, de brukar ju sätta diskanterna på prov. Använd en CD-skiva med bra ljud och din bästa CD-spelare/DVD. (Om du råkar ha någon av Tori Amos senare skivor så funkar de bra här.) Om det låter nomalt så är det nog något annat.

Pröva med att ta loss allt kablage och koppla dit det igen ifall du har fått något glapp. Kolla också att du har kopplat plus och minuskablarna mellan förstärkare och högtalare rätt, annars kan du få ett lite besynnerligt ljud.

HK 970 är en kraftfull förstärkare (låt inte priset lura dig) men om diskanterna dör så dör högtalaren också, den kommer att låta stumt platt och dött.

Dist från ljudkort är ju inte så ovanligt. Om du har en 3,5 mm-plugg i ljudkortet kan du pröva att trycka dit den ordentligt eftersom de lätt glappar.

Vad använder du för kablar och längder, särskilt mellan datorn och förstärkaren?

Redigerat av Unregistered1197, 23 September 2007 - 13:01.

Postad 23 September 2007 - 14:55

Unregistered04d02b36
  • Unregistered04d02b36
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Jag har samma problem, kan inte alls spela från datorn längre för då distar ljudet framförallt i mellanregister. En fundering, kan jordfel påverka ljudet?

Postad 23 September 2007 - 14:59

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Har du testat att koppla in datorn på en annan ingång på förstärkaren?

Postad 23 September 2007 - 20:40

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
nu har iaf den högra högtalarens diskant tystnat för mig, den va inte tyst förut... tänkte jag skulle skruva loss den imorrn och kolla om nåt har lossnat på insidan eller nåt...

annars, var kan man beställa passande diskanter ifrån, och är de enkla att installera? vad tror ni priser ligger på? hellre att betala lite för att få helt fungerande högtalare igen än att ha halvtrasiga :) crap är iaf ordet.

Postad 23 September 2007 - 22:16

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Ta kontakt med Wharfedale och fråga efter lämpligt element. Vet inte riktigt vilken som är svensk generalagent, men dit kan man säkert oxå vända sig, alternativt ta kontakt med någon affär som säljer Wharfedale.

Postad 24 September 2007 - 05:54

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jag mailade dem igår, hoppas på svar.

frågade vad de rekommenderade och sådär... de e väl reference audio som är återförsäljare här i sverige, de e där och nån liten butik utanför lund som säljer wharfedale iaf.

Postad 24 September 2007 - 11:38

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Då är problemet förklarat iaf. Prata med säljaren också också. Reglerna om fel gäller i princip även vid privatköp av bagagnade prylar.

Postad 24 September 2007 - 14:00

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
pratade med mina kurskamrater om grejen idag(pluggar matte för tillfället och därför finns det lite teknikgeeks där B)) och de trodde att det kunde vara någonting i förstärkaren som gått och det är därför det är lite problem... vad tror ni om det?

EDIT: tvivlar själv på att de e problemet, har provat de andra utgångarna på förstärkaren och även att byta från höger/vänster och det är samma högtalare det är fel på..

Redigerat av Yoshimitsu, 24 September 2007 - 14:07.

Postad 24 September 2007 - 17:09

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Då snackar de **** B)

Om diskanten funkade från början och de andra elementen i samma högtalare fortfarande funkar så är ett diskantbyte det enda botemedlet. Det blir inte dyrt om du gör det själv. Med lite tur är elementet kopplat med kabelskor och då behöver du inte ens löda.

Du fick väl kanske någon dist från ljudkortet, vilket fick diskanten att tacka för sig på höga volymer.

Postad 24 September 2007 - 20:26

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
ja, de låter ju troligt... eftersom övriga högtalaren spelar på bra så är det väl inte filtret heller, har tänkt över den möjligheten också... ska leta fram en insex när jag får lite tid över... B)

Postad 24 September 2007 - 20:35

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Så länge det stannar vid ord och inte övergår i handling så är det OK att älska sina högtalare.

Hur gick det, Yoshimitsu. De var ok, va?

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr har jag bara en 4" port så den blir lite trång. :) B) ;)

Postad 24 September 2007 - 21:14

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

ja, de låter ju troligt... eftersom övriga högtalaren spelar på bra så är det väl inte filtret heller, har tänkt över den möjligheten också... ska leta fram en insex när jag får lite tid över... B)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är tänkbart men det är nog mer sannolikt att diskanten dog under spelning på hög volym än att delningsfiltret gjorde det.

Tyvärr har jag bara en 4" port så den blir lite trång.  ;)  :)  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, du får aldrig in hela näsan i den.

Postad 24 September 2007 - 23:30

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Jag hade iaf Seas element i mina Wharfedale Emerald 97. Har fått byta bägge nedre och en av övre basarna under några år. de två första fick jag halva priset på den sista fick ja betala fullt, kostade ca 600/st har ja för mig. Diskanterna är nog billigare.

Postad 25 September 2007 - 11:40

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Spelat högt? <_< Mina hänger med i perfekt skick efter 2,5 år.

Postad 25 September 2007 - 17:47

Stölan
  • Stölan
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
vet ej vart du bor men hifibutiken i östersund är också återförsäljare åt wharfedale, det var där jag köpte min diamond 9.5or :) har dock inte haft något problem med mina är väääldigt nöjd=)
lycka till!

Postad 25 September 2007 - 17:51

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jag bor i örebro, så de e lite långt till östersund även om de ligger nära varandra bokstavsmässigt...

vad driver du dina med?

Postad 02 October 2007 - 14:14

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jaha, uppdatering:

har beställt diskanter och de ska väl komma imorrn eller på torsdag antar jag...

mitt andra problem, jag kan inte öppna lådorna upptäckte jag idag...

de sitter med insexskruvar, men när jag tagit bort dem så sitter fortfarande elementet fast... limmat antar jag, med typ klämmor på insidan sa återförsäljaren, men hade inte provat själv... har provat diskanten och mellanreg... ska prova basen härnäst, men tänkte kolla om någon har några tips så hojta :angry:

Postad 02 October 2007 - 17:40

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det var som katten, har de limmat elementen!

Pröva att öppna bakluckan där anslutningskontakterna sitter. Då får du in armen i lådan.

Postad 02 October 2007 - 18:46

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

jaha, uppdatering:

har beställt diskanter och de ska väl komma imorrn eller på torsdag antar jag...

mitt andra problem, jag kan inte öppna lådorna upptäckte jag idag...

de sitter med insexskruvar, men när jag tagit bort dem så sitter fortfarande elementet fast... limmat antar jag, med typ klämmor på insidan sa återförsäljaren, men hade inte provat själv... har provat diskanten och mellanreg... ska prova basen härnäst, men tänkte kolla om någon har några tips så hojta ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Mina basar satt med gummiklister eller va man ska kalla det. typ svart häftmassa. bara till att pela lite med en skruvmejsel eller kniv vid korgen så lossade de.

Postad 02 October 2007 - 22:55

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0

Det var som katten, har de limmat elementen!

Pröva att öppna bakluckan där anslutningskontakterna sitter. Då får du in armen i lådan.

<{POST_SNAPBACK}>

då har du inte sett anslutningskontakterna på den här högtalaren :rolleyes: fick knappt in 3 fingrar, de e skitsmå, inga standardterminaler här inte ;)

jag ska prova peta lite med en skruvmejsel, men man vill ju inte sabba/repa högtalaren ;)

Postad 03 October 2007 - 12:54

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jag tog min laserskurna fruktkniv :( de gick galant, man var tvungen att plocka ur mellanregistret för att få bort diskanten. va lite problem inuti också, men det gick till slut, nu låter det kanon igen. diskanten är väldigt skarp må jag säga :angry: har vant mig vid det dova ljudet nu ett tag :(

Postad 03 October 2007 - 19:54

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Grattis :)

Diskanterna mjuknar nog med lite inspelning. De övriga elementen är ju väl inspelade medan diskanterna är helt nya.

Vad kostade kalaset?

Postad 03 October 2007 - 19:57

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
en diskant gick på 500kr inkl. moms och frakt.

man fick med någon ring av nåt slag, så jag antar att denna diskant används till fler modeller, inte helt ovanligt.

hur som helst fick jag använda våld för att fixa grejen, så de va kul :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.