Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IR-öga-förlängare att använda till receiver

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 September 2007 - 16:10

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hej!

Har ett i-landsproblem som jag behöver lite hjälp med.

Har precis börjat bygga om/fixa med mitt sovrum i föräldrahemmet, köpt tv och är påväg att köpa receiver och högtalare.

Mitt problem är det, att jag vill gärna ha receivern i min nyinköpta tv-bänk, som har träluckor.
Jag vill kunna styra receivern när luckorna är stängda.

Till min digitaltv-box så har jag en kabel som jag kan placera på tvn, medan jag gömmer undan boxen, och kan då fortfarande byta kanal.

Finns det någon liknande billig lösning för en apparat som inte har inbyggt stöd för detta, som min digitalbox har?

Postad 24 September 2007 - 15:17

Unregistered1fa65143
  • Unregistered1fa65143
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
du menar iLandsproblem :)

Absolut finns det ir-förlängare som fixar biffen för dig men jag hade rekommenderat t.ex kjell och companys IR till FM omvandlare:

Postad bild

Då kan du slänga in dina prylar i ett skåp, fästa ir-ögonen på plats. Sen monterar man ett sändarbatteri i respektive produkts fjärrkontroll så VIPS! Så har du en fjärrkontroll som går på fm-bandet! Går rakt genom väggar och allt möjligt.
Köpte en i julklapp till parenteserna, funkar klockrent i deras stora hus. Kan t.om byta spår och höja volymen cirka 20 meter ifrån huset B)

Postad 28 September 2007 - 10:01

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Jag har förstärkare, dvd, cd, digitsalox och dator i ett skåp med trädörrar och jag kör med denna:

http://www.kjell.com...9350000,9360000

funkar klockrent

Postad 08 October 2007 - 15:17

hanjou
  • hanjou
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
hm, hur kopplar man in dom i själva förstärkaren då

Postad 09 October 2007 - 22:46

Unregistered1fa65143
  • Unregistered1fa65143
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

hm, hur kopplar man in dom i själva förstärkaren då

<{POST_SNAPBACK}>

Kjell&Cos variant sätter du fast med ett en liten mottagare på förstärkarens ir-öga som går med en kabel till sändaren. Funkar finfint, kanske inte så snyggt men ska man stänga in dom i ett skåp så funkar det bra.
Vissa förstärkare har ingång på baksidan så du kan koppla in den där annars.

Postad 10 October 2007 - 09:01

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Digiality IR Bender använder jag och den fungerar helt klart tillfredställande :rolleyes:

Postad 11 October 2007 - 14:32

hanjou
  • hanjou
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
kell ox co varjant va så himla ful, den från fynda fungerar mer än produkt ?

förstärkaren jag har är en yamahaa rx-v450 hur ser jag om jag kan koppla in en ir grej.. har annars 2 extra IR grejer med något som ser ut som en standard stero mottagare..

Postad 11 October 2007 - 15:30

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Du koppla inte in den någonstans utan sätter det lilla medföljande "ögat" över IR mottageren på förstärkaren :)

Här nedan har man satt dem på skåpsluckorna :)

Postad bild

Redigerat av kribban, 11 October 2007 - 15:32.

Postad 21 October 2007 - 14:49

hanjou
  • hanjou
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

förstärkaren jag har är en yamahaa rx-v450 hur ser  jag om jag kan koppla in en ir grej.. har annars 2 extra IR grejer med något som ser ut som en standard stero mottagare..

<{POST_SNAPBACK}>

hur många saker kan man koppla in den till ?

Postad 21 October 2007 - 22:14

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

förstärkaren jag har är en yamahaa rx-v450 hur ser  jag om jag kan koppla in en ir grej.. har annars 2 extra IR grejer med något som ser ut som en standard stero mottagare..

<{POST_SNAPBACK}>

Ja men den från kjell & Co ska ändå sitta inuti skåpet så designen spelar väl ingen roll? Den finner jag smidigast för du slipper ha ir öga och grejer utanpå skåpet utan allting som är fult(kablar är fult) ligger innanför skåpsluckorna. Sen kan du köra en multifjärr bara så styr du ju allting via denna ir-radio omvandlare eller om du vill köra originalfjärrkontrollerna får du köpa till separata extra sändare för varje extra fjärr.

Sjukt smidigt och välfungerande system, genialt tycker jag som inte är mkt för vanliga Ir förlängare

MVH Lorant

Postad 22 October 2007 - 08:34

Lydén
  • Lydén
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

hur många saker kan man koppla in den till ?

I princip hur många som helst eftersom man egentligen inte kopplar in den till någon.

Jag ska försöka förklara.
Mottagardelen sätter du någonstans synligt i rummet, ir-ögonen ska sitta inne i skåpet riktade mot apparaternas "ir-fönster". Beroende på hur apparaterna står så kan ett ir-öga täcka flera apparater.

När du riktar din fjärrkontroll mot mottagaren i rummet tar den emot signalen och skickar den vidare via sladden till ir-ögat som återger samma signal i skåpet. Apparaten tar emot signalen precis som om den kom direkt från fjärrkontrollen, dvs det fungerar med alla olika apparater.

Postad 27 October 2007 - 03:21

Unregisteredfbd0bde1
  • Unregisteredfbd0bde1
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Du koppla inte in den någonstans utan sätter det lilla medföljande "ögat" över IR mottageren på förstärkaren :D

Här nedan har man satt dem på skåpsluckorna :P

Postad bild

Denna finns på expert och kostar 249kr för de som vill veta. Själv ska jag shoppa en till veckan.

(Jag har en likadan tv-bänk :lol: )

Postad 14 April 2008 - 15:37

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
jag köpte denna, med extra irögon. Den fungerar utmärkt förutom till min dvd, vet inte vad det kan bero på. Nån som har nått tips på vad det kan vara? eller tips på nån annan pryl som kan fungera bra? Skall kunna styra iallafall 4st enheter.
http://conrad-schwed...b...d1b28e/md5}

Redigerat av mr_Look2, 14 April 2008 - 15:38.

Postad 14 April 2008 - 17:27

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Pyramider funkar också kanon.

Postad 18 April 2008 - 00:25

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Hoppsan! Ser att en bild på min tv-bänk letat sig hit...... :(

Kan väl bara instämma med många andra här om att IR-Bendern funkar alldeles utmärkt!

Postad 18 June 2009 - 20:24

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0

Hoppsan! Ser att en bild på min tv-bänk letat sig hit...... :unsure:

Kan väl bara instämma med många andra här om att IR-Bendern funkar alldeles utmärkt!

Dum fråga, men om jag köper en ir-bender. Funkar mina original fjärrar också eller måste jag enbart köra med min harmony 525:a ?

Postad 22 June 2009 - 08:23

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Alla fjärrar funkar så länge det är IR. Den skickar bara vidare fjärrsignalen.

Postad 22 July 2009 - 20:48

Denzel
  • Denzel
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

du menar iLandsproblem :P

Absolut finns det ir-förlängare som fixar biffen för dig men jag hade rekommenderat t.ex kjell och companys IR till FM omvandlare:

Postad bild

Då kan du slänga in dina prylar i ett skåp, fästa ir-ögonen på plats. Sen monterar man ett sändarbatteri i respektive produkts fjärrkontroll så VIPS! Så har du en fjärrkontroll som går på fm-bandet! Går rakt genom väggar och allt möjligt.
Köpte en i julklapp till parenteserna, funkar klockrent i deras stora hus. Kan t.om byta spår och höja volymen cirka 20 meter ifrån huset :)

En sån här har jag, funkar utmärkt hittills..Men med nya apparter kommer nya fjärrkontroller och det börjar bli lite för mycket nu så funderar på att köpa mig en Harmony One , men så vitt jag fattat har den inbyggt batteri..

Hur kan man lösa det? Hur riktkänslig är Ir Bendern?, för nu har jag bara ett litet Ir-öga satt under tvbänken och det funkar utmärkt, men det kanske det inte gör med Bendern?

Mvh

Redigerat av Denzel, 22 July 2009 - 20:49.

Postad 27 July 2009 - 09:24

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

En sån här har jag, funkar utmärkt hittills..Men med nya apparter kommer nya fjärrkontroller och det börjar bli lite för mycket nu så funderar på att köpa mig en Harmony One , men så vitt jag fattat har den inbyggt batteri..

Hur kan man lösa det? Hur riktkänslig är Ir Bendern?, för nu har jag bara ett litet Ir-öga satt under tvbänken och det funkar utmärkt, men det kanske det inte gör med Bendern?

Mvh

Det går ju alltid att köra någon annan variant med RF-sändare annars, t.ex Logitech Harmony 895. Så kan du skicka RF-signalerna direkt till mottagaren och kasta sändaren i papperskorgen. Förutsatt att du kan lära fjärrkontrollen rätt frekvenser såklart.

Postad 14 October 2009 - 22:47

MORD
  • MORD
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Jag kommer snart ha min dator (Antec Remote Max) och en förstärkare i en tvbänk med stängda luckor och behöver något sånthär, vad är det jag ska ha för något som är så billigt som möjligt?

Redigerat av MORD, 14 October 2009 - 22:48.

Postad 24 November 2009 - 21:50

EvoLimpa
  • EvoLimpa
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite.

Kan jag på min Yamaha RXV663 koppla in denna IR-bender på förstärkarens REMOTE IN-jack på baksidan?

mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.