Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för jonte_power

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 September 2007 - 20:36

Unregisteredcd3cd854
  • Unregisteredcd3cd854
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Välkommen till min gästbok

Postad 12 November 2007 - 09:06

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Hallå,

Har du fått till Wake on lan på själva servern, så att man kan väcka upp den från klienterna ?

Postad 12 November 2007 - 09:11

Unregisteredcd3cd854
  • Unregisteredcd3cd854
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
nää har inte testat det, känns onödigt då den ska stå på 24/7.
Däremot ska jag sätta upp WOL på klienterna. Så att man kan väcka dem via servern.
Så att man kan gå in i servern utifrån och starta upp en dator och sedan gå in och köra remote-desktop

Vaddå, har du problem med WOL? Vet du hur WOL fungerar i teorin?

Postad 06 January 2009 - 22:36

K-Man
  • K-Man
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Hej Jonte,
Du verkar ha byggt något som liknar det jag tänker skaffa mig. Jag har slitit mitt hår i månader nu utan att hitta en lösning som passar mig men kanske kan du göra mig klokare. Det jag vill få ut av min NAS är följande:

:: Central lagring av musik, film, foton och andra dokument.
:: Bra Torrent-klient. Jämförbar med uTorrent i funktionalitet och fjärrstyrning.
:: Automatiserade backups och synkroniseringar av filer/mappar på andra datorer i nätverket.
:: Slimserver som kan förse min squeezebox med strömmande musik och snabba sökningar bland musiken.
:: Säker FTP åtkomst utifrån.
:: Full kontroll via webb-gränssnitt, eller i värsta fall genom ett speciellt klientprogram. Över nätverket är dock ett måste. Gärna över internet.
:: Redundant lagring av all information inklusive OS så att en trasig hd inte påverkar funktionalitet.
:: Lagring måste ske i ett sådant format (på disk) att jag kan flytta över diskarna och enkelt och säkert återskapa datan på en annan maskin/plattform om annan hårdvara än diskarna krånglar (t ex moderkort eller PSU).
:: Plats för minst fyra diskar, dvs 2+ GB av redundant data. Gärna uppgraderingsbart.

Denna lista är baskrav men det vore så klart kul om även andra applikationer som t ex webbserver och medieserver kan köras på den också. Jag började med att titta på färdiga hårdvarulösningar från t ex QNAP, Synology och Netgear men de verkar brista både vad gäller prestandan och flexibilitet när det gäller andra applikationer än enkel utdelning i nätverket. Dessutom är dom faktiskt väldigt dyra om man vill ha fyra eller fler diskar.
Kvar återstår Linux eller Windows Home Server. Jag är ingen Linux-människa och vill helst slippa allt strul jag förknippar med egna linuxlösningar så egentigen hoppas jag på WHS. Men efter att jag läst på om hur WHS sköter sin filhantering så börjar jag tveka även på den lösningen... Därför blev jag glad att få läsa om din lösning med hårdvaru-RAID i botten och framförallt den delen du kallar "RAID 5 utanför poolen". Så här kommer några frågor som jag hoppas du kan besvara:

1. Var det några speciella problem med att installera WHS med hårdvaru-RAID? Microsoft rekommenderar ju inte detta så jag undrar om det är några problem med drivare etc.

2. När du skriver att du har en del av lagringen utanför poolen, betyder det att du slipper filhanteringen som WHS hittat på? För det här med "tomb stones" och allt de hittat på gör mig rädd. Om allt brakar ihop om 5-10 år vill jag kunna flytta över diskarna till en annan dator och bara komma åt filerna som från vilken disk som helst. Om jag förstått saken rätt så går det inte med en WHS-disk. Har du löst detta problemet?

3. Om jag förstått saken rätt så har du använt din server ett tag nu. Är du nöjd eller är det något du skulle göra annorlunda om du byggde om den idag?

4. Har du haft någon disk-krash eller någon annan hårdvara/mjukvara som krånglat under den tiden servern varit igång, och i så fall, hur har det gått? Dvs har du förlorat något och hur lång tid har det tagit till dess allt varit återställt?

Ledsen för det långa inlägget men förhoppningsvis är det inte alltför svåra frågor att svara på. Tackar på förhand! Jag vill bara att det ska funka och att jag alltid ska ha tillgång till min data för en rimlig kostnad. Tydligen är det väldigt svårt att tillverka en produkt som fixar det...

MVH
/K

Postad 06 May 2009 - 14:45

klappa
  • klappa
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
tja!

din hotswap som du använder med Chieftec Smart WH-01B-B lådan vart har du fått tag i den?

mvh!

chrille

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.