Vit vägg + fondvägg
18 svar till detta ämne
Postad 24 September 2007 - 20:51
ZETRGRN
-
ZETRGRN
-
Användare
-
-
189 inlägg
Hej.
Har nu bestämt mig för att måla om i min fula studentlya.
Ska bli vitt och frächt. Men tänkte också ha en fondvägg i tapet.
Var och kollade lite på fondtapeter inne på Colorama och det fanns hur mycket som helst att välja mellan.
Så jag tänkte att ni kunde slänga upp era bilder på fondväggar här. (eftersom det är väldigt många med vita väggar som har det.)
Bara så jag får lite inspiration
Tack i förhand.
MVH Anders
Postad 25 September 2007 - 13:20
Unregisteredf3284f22
-
Unregisteredf3284f22
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
På väg att göra samma, själv har jag tänkt på något svart med vitt mönster i. Ser fram imot resultat från din lya
Postad 25 September 2007 - 13:39
ZETRGRN
-
ZETRGRN
-
Användare
-
-
189 inlägg
Okej.  Kul. Jo jag har med funderat på något svart och vitt, men också något brunt med svart mönster i just för att mina soffor är bruna.
Hittade billig färg på Cheapy av märket Landora; 398 kr /10 L.
Finns iof ännu billigare färg på Jem & Fix, men man vill ju att färgen ska hålla med.
Postad 26 September 2007 - 23:30
woodis
-
woodis
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Hej.
Har nu bestämt mig för att måla om i min fula studentlya. Ska bli vitt och frächt. Men tänkte också ha en fondvägg i tapet. Var och kollade lite på fondtapeter inne på Colorama och det fanns hur mycket som helst att välja mellan.
Så jag tänkte att ni kunde slänga upp era bilder på fondväggar här. (eftersom det är väldigt många med vita väggar som har det.)
Bara så jag får lite inspiration 
Tack i förhand. MVH Anders
<{POST_SNAPBACK}>
Det är inte helt lätt att få en fondvägg bra. Alla tapetvåder måste "dra" lika lång tid annars stämer inte mönsterpassningen. Har sett proffs misslyckas med fondväggar. Tänk igenom noga och hör med någon som satt fond tidigare
Postad 27 September 2007 - 13:19
Unregistered02428d26
-
Unregistered02428d26
-
Lärjunge
-
-
434 inlägg
Tjena!
se till att underlaget du ska hänga tapeten på är slät,
grunda väggen alt. där skarvarna kommer komma i en kulör som är lik baskulören på din tapet. annars är det risk för svarta kanter.
se till att tapetvåderna får ligga och dra sig ett par minuter det räcker. det går tillochmed och limma direkt på vägg på vissa tapeter för att sen hänga upp dom men det är krångligare.
köp ett bra färdigblandat lim , så kommer det sitta som berget sen.
se till att du säter våderna kant i kant och och inte för nära varandra då dom kan resa sig mot varandra.
har du eller nån annan nå frågor om måleri/ tapitsering så är ni välkommna och skicka pm,
jobbat som målare i snart 10 år.
Postad 27 September 2007 - 16:17
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Jag har vita väggar med en grå/svart fondvägg i mitt vardagsrum.
176661.jpg 101.06K
357 Antal nerladdningar
Ta en titt i mitt galleri för mer bilder.
//Niklas
Redigerat av Unregistered36431, 27 September 2007 - 16:21.
Postad 28 September 2007 - 09:57
ZETRGRN
-
ZETRGRN
-
Användare
-
-
189 inlägg
Tack för bilden dflex
Ser ju väldigt frächt ut. Hittade en tapet igår jag tyckte om, men den kostade därimot 425kr /rullen.
Jag kan nog komma och behöva ca 4 st.
Postad 28 September 2007 - 15:31
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Tack för bilden dflex
Ser ju väldigt frächt ut. Hittade en tapet igår jag tyckte om, men den kostade därimot 425kr /rullen. Jag kan nog komma och behöva ca 4 st. 
<{POST_SNAPBACK}>
Om du tycker 425:- rullen är dyrt så är du i det billiga pris segmentet i tapet träsket, de riktigt snygga ligger runt 700-1000:- rullen. Tapeten jag har i vardsrummet betalade jag 1200:- för 3st rullar, då jag letade tapet till sovrummet hittade jag en lintapet som kostade 200:- löpmetern. skulle behöva 7våder för en kostnad av 3500:-, Blev dock en vinyl tapet som såg likadan ut för 650:- rullen. För några 3500:- kommer jag inte betala iallfall. //Niklas
Postad 06 October 2007 - 22:59
ae_g
-
ae_g
-
Användare
-
-
225 inlägg
Så här ser min fondvägg ut=) tog inte mer än en kvart att slänga upp i stort sett=)
fond.bmp 1.35MB
166 Antal nerladdningar
och
rum2.bmp 1.39MB
53 Antal nerladdningar
men nu ska jag göra om ett till rum, även det ett sovrum, och detta ska då bli brunt och vitt, tror jag
lycka till!
Redigerat av ae_g, 06 October 2007 - 23:00.
Postad 16 October 2007 - 13:33
Unregistered832ce377
-
Unregistered832ce377
-
Användare
-
-
211 inlägg
Är också i färd med att göra en fondvägg mot vita väggar i min nya lägenhet. Dock är väggen 5m lång och 2,70m hög, så lär gå åt en hel del tapet. Får se hur jag gör. Ska försöka hinna i helgen.
Behöver dock tips på färg, skulle vilja ha brunt, men har både brun tv-bänk och bruna högtalare(galleri). Så kanske inte blir så snyggt med brunt, vad tror ni?
Postad 21 October 2007 - 15:53
Thozi
-
Thozi
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag har två rum som jag har vita väggar och en vägg med fondtapet. En fondtapet i vardagsrummet som är vid med svarta och silvriga blommor på och en i köket som har nåt slags vertikalt vågmönster och är grå och lite silvrig. I sovrummet har jag nästan vita väggar -gräddvita för att vara exakt - med en lite mer mustig och färg:ig fondvägg till. Jag har alla bilder i galleriet  Vill ha omdömmen också!
Postad 27 October 2007 - 04:41
Unregisteredfbd0bde1
-
Unregisteredfbd0bde1
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
kolla in mitt galleri så ser du en fondvägg som gör sig väldigt bra till vitt 
kostade ~500kr/rulle
Postad 28 October 2007 - 20:28
Unregisteredddc2a251
-
Unregisteredddc2a251
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Även jag har nyss målat mina väggar råvita. Visserligen inne i sovrummet, men ändå.
Ska tapetsera fondväggen snart.
Har valt en svart tapet från ECO Design #2. Ser riktigt snygg ut. Lite 3D aktig, men ändå diskret för att ha i ett rum.
Glöm nu inte att måla väggen i snarlik färg som tapeten kommer att ha då tapeter kan ha en tendens till att "dra" sig, om Du väljer att tapetsera kant i kant. Förr var det överlappning..
Postad 28 October 2007 - 21:02
Corteus
-
Corteus
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Är också på G med en fondvägg mot vita väggar. Vill ha något rödaktigt, gärna en ganska mörk röd färg. Har en skiss i mitt galleri... Men är inte 100% nöjd med den färgen.
Postad 16 June 2011 - 23:29
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Halloj Har precis målat om mitt sovrum till vitt (Nordsjövit). Rätt nöjd med resultatet men tycker det känns lite trist med enbart vitt och tänkte kanske tapetsera om en vägg, fondvägg alltså. Sett att dom flesta ofta tapetserar den vägg som sängen står mot, tänkte ta den motsatta väggen däremot. Tänkte mest höra om vad ni tror om mitt val av vilken vägg jag ska tapetsera och något tips på vad för tapet? Har själv några tankar på svart men det känns lite trist nästan Har bifogat två bilder, en bild på rummet och så en planlösning, rödmarkerade väggen på den senare bilden är den vägg jag själv tänkt tapetsera och sedan ritade jag lite snabbt ut en byrå och säng som jag ska ha där. Edit: Såg att ena bilden tog upp alltför stor plats. Länk till bild på rummet, tagen med mobiltelefonen så kvalitén är inte den bästa; http://bayimg.com/jaIhMaadk
Redigerat av Guarana, 16 June 2011 - 23:32.
Postad 17 June 2011 - 00:11
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Halloj
Har precis målat om mitt sovrum till vitt (Nordsjövit). Rätt nöjd med resultatet men tycker det känns lite trist med enbart vitt och tänkte kanske tapetsera om en vägg, fondvägg alltså.
Inspiration se hit: http://www.tapetshopen.se/Mitt tips ta köks väggen+en annan väg, gärna den mit emot den inringade, det kommer göra att rummet känns större.
Postad 17 June 2011 - 00:19
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Inspiration se hit: http://www.tapetshopen.se/
Mitt tips ta köks väggen+en annan väg, gärna den mit emot den inringade, det kommer göra att rummet känns större. 
Vad menar du med köksväggen? Det är alltså endast i sovrummet jag tänkt göra en fondvägg/tapetsera.
Postad 17 June 2011 - 11:39
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Vad menar du med köksväggen? Det är alltså endast i sovrummet jag tänkt göra en fondvägg/tapetsera.
Oj, jag har missuppfattat ritningen...*face palm* Men då passar nog västra och norra väggen bäst. Där norr är rakt upp på bilden. Ps. I det rummet är det viktigare att du inte tar den inringade väggen, ljuset från fönstret behöver den så ljus som möjligt för att sedan sprida ljuset vidare in i rummet, annars kommer rummet bli väldigt mörkt.
Redigerat av Unregisteredf4855e32, 17 June 2011 - 11:45.
Postad 17 June 2011 - 18:36
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Oj, jag har missuppfattat ritningen...*face palm* Men då passar nog västra och norra väggen bäst. Där norr är rakt upp på bilden.
Ps. I det rummet är det viktigare att du inte tar den inringade väggen, ljuset från fönstret behöver den så ljus som möjligt för att sedan sprida ljuset vidare in i rummet, annars kommer rummet bli väldigt mörkt.
Hmm, ja jag hade inte ens tänkt i dom banorna ang. ljuset. Fast jag är egentligen sugen på att tapetsera upp just den väggen eftersom jag inte vet vad jag ska ha på den väggen, dom andra väggarna har jag saker som ska hängas upp redan. Funderat lite på en vit tapet med lite mönster i, vad tror du/ni?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|