Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tandberg från 1973 visar vad den går för (film)

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 September 2007 - 18:46

Unregisterede0b3ff9b
  • Unregisterede0b3ff9b
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
har en tandberg från 1973 (2x60w), gjorde en film vad den klarar för kul bara.

kommentarer mottages gärna
http://www.youtube.c...h?v=_aOYiZZncnA

Postad 27 September 2007 - 19:16

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Vill inte vara tasktig men se en film om ett par basar som bumlarrunt lite, säger mig inte alls så mycket.

// Sat

Postad 27 September 2007 - 22:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Höj lite till (sådär 1/5 varv ) så börjar det hända intressanta saker :)

Postad 27 September 2007 - 22:50

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
TR1040P ser det ut att vara, fick en trasig sådan (inget ljud först och sedan distade det bara).
När jag efter lite felsökande konstaterade att det var ellyterna i nätdelen och bytt dem så fungerade den felfritt igen (Gav dock tillbaka den till personen jag fick den av då jag kör på min H/K930 från samma år).

Men de gjorde bättre saker förr, och skrev de 60W så kunde de pumpa ut 60W!

Postad 27 September 2007 - 23:00

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Vill inte vara tasktig men se en film om ett par basar som bumlarrunt lite, säger mig inte alls så mycket.

// Sat

<{POST_SNAPBACK}>

Det säger att det finns mer ork än man kunde anan. Det kräsv lite pulver för att flytta konen peak till peak. :)

Postad 29 September 2007 - 12:49

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
mr-välljud, nu vill jag inte börja med nån pajkastning, men det går ju att få konen att göra fulla utslag utan kontroll, dock låter det knappast bra.

Jag är mer imponerad av en anläggning som spelar högt, där konerna knappt gör utslag, tycker det är större bevis på kontroll.

// Sat

Postad 29 September 2007 - 22:01

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

mr-välljud, nu vill jag inte börja med nån pajkastning, men det går ju att få konen att göra fulla utslag utan kontroll, dock låter det knappast bra.

Jag är mer imponerad av en anläggning som spelar högt, där konerna knappt gör utslag, tycker det är större bevis på kontroll.

// Sat

<{POST_SNAPBACK}>

Mja. Det är visserligen sant att en kont kan spela högt utan att röra sig mycket med deta har inte så mycket att göra med kontroll som med slaglängd hos konen. :)

Postad 30 September 2007 - 08:03

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Jo det kan jag hålla med lite om mr-välljud. Dock finns ju även de med ordentligt slaglängd som ändå gör små konutslag och spelar högt. Mest tycker jag det känns som vi försöker motbevisa varandra och är inget som jag är ute efter, du har mer erfarenhet och kunskap än mig, så jag lägger mig från min sida.

// Sat

Postad 30 September 2007 - 09:57

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Jo det kan jag hålla med lite om mr-välljud. Dock finns ju även de med ordentligt slaglängd som ändå gör små konutslag och spelar högt. Mest tycker jag det känns som vi försöker motbevisa varandra och är inget som jag är ute efter, du har mer erfarenhet och kunskap än mig, så jag lägger mig från min sida.

// Sat

<{POST_SNAPBACK}>

:)

Det handlar nog lite om vilken musik det är eller elemnt. Scanspeaks element fladdrar oehört. :D Det beror på vilken frekvens det är som gör att basen måste slå samt takten.

Redigerat av mr-välljud, 30 September 2007 - 09:58.

Postad 30 September 2007 - 10:07

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Givetvis har frekvensen en betydelse för ifall man kan "se" konutslaget eller inte.

Ett exempel:
Jag kan med enkelhet se konutslagen i högtalarna vid varje basslag i godtycklig Infected Mushroom låt från tre meters håll (framifrån) när jag driver högtalarna med en Yamaha RX-V640 (ensam).

Jag gör om testet och spelar dubbelt så högt fast då med en Uppsättning bestående av ett Rotel RB-991. och lämpligt försteg. Vid det här testet så kommer man kunna se konutslagen först om man går fram och tittar på dem från sidan. Känner man försiktigt på upphängningen så märks det ett stadigt grepp i konen som rör sig avsevärt mycket mer än vad rörelserna man kan uppfatta med ögat.

//Loofy

Postad 30 September 2007 - 10:15

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Förvisso. Du kan med vinyl få onkotrollerade peakutslag mellan låtarna. Detta sitter som en sanning med modifikation. Det är inte nödvänigtvis som du säger. Men kan vara. Beror på lite vad högtalare du har. En bättre kontroll ger samma utslag men rappare, dvs ger tightare ljud. okontrollerade rörelser ger sådan oerhörd dist att det är omöjligt att lyssna.

Tandberg är klart underspecade och det är vad som är skoj här.

Postad 30 September 2007 - 10:38

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Förvisso. Du kan med vinyl få onkotrollerade peakutslag mellan låtarna. Detta sitter som en sanning med modifikation. Det är inte nödvänigtvis som du säger. Men kan vara. Beror på lite vad högtalare du har. En bättre kontroll ger samma utslag men rappare, dvs ger tightare ljud. okontrollerade rörelser ger sådan oerhörd dist att det är omöjligt att lyssna.

<{POST_SNAPBACK}>

det kallas rund gång när man får det med en vinylspelare när det blir okontrollerbara konutslag
sen hänger det på förstärkaren hur bra den håller i konerna vid musik/film och det har inget med hur mycket effekt den lämnar.

Postad 30 September 2007 - 10:42

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0

Du kan med vinyl få onkotrollerade peakutslag mellan låtarna. Detta sitter som en sanning med modifikation.

<{POST_SNAPBACK}>

Det som du nämner med vinyl är något jag upplevt själv. Därav så måste ett par stora konutslag inte vara kontroll. Tandberg har jag inte alls något emot, tvärt om gillar gamla grejer som är underskattade.

Använder själv pappas gamla stereo från 82. Separat för och slutsteg och separat bandspelare(!) dåtiden värstingar för 10.000kr.

Det som Loofy är inne på är lite samma sak som jag tänkte. Upplevde mina högtalare under demningen inte göra konutslag fast jag tyckte jag vred på ganska hårt på Primare I30. Sedan den där lustiga känslan av odist. Kroppen säger att det skall vara väldigt högt men öronen uppfattar det som vanligt och försöker du prata kommer det bara tomma ord ut.

// Sat

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.