Postad 02 October 2007 - 00:12
Har någon hört talas om KODA högtalare och subwoofers? Har ähum utan att lyssna på subben köpt en begagnad på nätet och väntar hem den snart. Subben Heter Koda sw-10A och består av en st 10" aktiv bas på 100 w rms som är nedåtriktad med en slags kon under samt ytterligare ett 10" tums (passivt?) framåtriktat element i en sluten låda. Visserligen kostade det hela inte mer än 750 kronor + frakt, men börjar ana ugglor i mossen då jag inte funnit en enda svensk sajt som recenserar subben eller säljer den. Den tillverkas i ähm hongkong tydligen. Tydligen populär i både tyskland och holland men jag fattar inte vad dom skriver och jämför den med.
Postad 07 October 2007 - 14:32
Jaha, inte mycket hjälp att få här i forumet, men men, den spelar riktigt bra kan jag meddela långt över förväntan med tanke på priset. Spelar riktigt bra ihop med mina små cerwin-vega VE-8F, då dom saknar det där lilla extra i tyngden men förövrigt spelar bra i hela registret till skillnad från cerwins större högtalare som har en förmåga att vara otydliga i mellanregistret.
Postad 09 October 2007 - 11:34
750 kr för allt det där.. jo då börjar man ju ana lite ugglor i mossen. Har du någon sub att jämföra med sedan tidigare. Kan förstå att det blir en viss skillnad mot att inte ha någon alls. Och är du nöjd så är det ju en jättebra investering!
Jag tror att den största anldningen till att den inte jämförts med andra kan vara att den prismässigt inte ligger på samma nivå om man säger så. För att jämföra med andra subbar i samma storleksklass får man gå upp till ett minimi pris av runt 2000 iallafall. Dock så tror jag att det är som så att man får vad man betalar för även om det i detta fallet inte behöver skilja så mycket som man skulle kunna tro. Du kan nog vara mer än nöjd.
Jag tror att den största anldningen till att den inte jämförts med andra kan vara att den prismässigt inte ligger på samma nivå om man säger så. För att jämföra med andra subbar i samma storleksklass får man gå upp till ett minimi pris av runt 2000 iallafall. Dock så tror jag att det är som så att man får vad man betalar för även om det i detta fallet inte behöver skilja så mycket som man skulle kunna tro. Du kan nog vara mer än nöjd.
Postad 09 October 2007 - 16:22
Subben kostade 750 spänn begagnat, har hittat subben på en norsk sajt där den kostar 1995 norska kronor blir ca 2500 svenska beroende på växelkurs. Mina cerwin köpte jag nya på Hi-Fi klubben. Men ack ack subben låter inte bra till musik trots att jag reglerat ner frekvensen till ca 50 HZ, det låter mycket ibland och lite ibland. Dessutom slår den av sig om den inte får konstant hög volym eller mycket bas att jobba med. Nä för en gångs skull hadde sambon rätt, vänta tills du kan köpa cerwin subben sa hon visst.
Postad 09 October 2007 - 22:54
Okej, med tanke på nypriset, kanske inte bästa investerigen ändå.. Men att den varierar mellan att låta mycket och lite när du spelar musik är ju ganska troligt ändå om du nu delat den vid 50hz. det betyder att den inte kommer ge ifrån sig ett enda litet ljud som är över 50 hz och det är det mycket av basen som är över inom musik. sen kanske du då har ställt volymen för högt i förhållande till de övriga högtalarna och kommer det då lite mer lågfrekventa ljud in emellanåt (djupare bas helt enkelt) då sätter ju subben in givetvis.
förvänta dig inte för mycket av Cerwins subbar bara.. finns bra många bättre i samma prisklass. Dock om du vill köra på det ändå så tror jag modellen med dubbla åttor skulle passa mycket bra till de frontar du har. (det är den enda CV-subben jag skulle kunna tänka mig att skaffa, om jag hade behövt välja vill säga..)
förvänta dig inte för mycket av Cerwins subbar bara.. finns bra många bättre i samma prisklass. Dock om du vill köra på det ändå så tror jag modellen med dubbla åttor skulle passa mycket bra till de frontar du har. (det är den enda CV-subben jag skulle kunna tänka mig att skaffa, om jag hade behövt välja vill säga..)
Postad 10 October 2007 - 12:29
Mina cerwin ger bra med bas ner till 50 hz själva därmed känner jag inget behov av att höja frekvensen på subben, men även på ljudspår under 50 hz ger subben upp ibland, men det kan bero på den skitkassa kabeln jag använder samt felaktig inställning av min denonförstärkares delningsfilter till sub preout, kablar är på ingång och jag kliar mig i huvet för att begripa mig på hur jag skall ställa delningsfiltret på preouten, suck, har två småbarn oxå så man hinner ju alldrig men men ngn gång ska det väll bli bra. Har du lyssnat på den cerwin subben du skriver om, jag är bra sugen på den, men plånkan e lite tom just nu
Men varför inte cerwin subb till cerwin högtalare borde ju ge bästa ljudbild ihop med tanke på att det är exakt samma element idom, eller??
Tittade in i ditt galleri, väldigt najs må ja säga. Men blir inte förstärkaren väldigt varm när den står så tätt ihop med övriga produkter, har fått lära mig att runt varje enskild produkt som alstrar värme bör det vara ca 20 cm fritt runtom??
Tittade in i ditt galleri, väldigt najs må ja säga. Men blir inte förstärkaren väldigt varm när den står så tätt ihop med övriga produkter, har fått lära mig att runt varje enskild produkt som alstrar värme bör det vara ca 20 cm fritt runtom??
Postad 10 October 2007 - 12:34
Huvudsaken är ju att man blir nöjd själv, du kan inte ta några kort på den och lägga upp i ditt galleri kanske?
Postad 10 October 2007 - 21:18
Kort kommer snart, tror jag, men som jag sa tidigare med småbarn och allt så tar det tid, sen måste jag ärligt säga att jag ligger ju lite i lä jämfört med många andra här på forumet har fortfarande tjock tv
. Kablarna ska vi inte tala om hehe, men med åren så kanske man kan skaffa lite bättre grejer.
Postad 10 October 2007 - 21:19
Tjock tv är ju retro tufft, så får man se det
sitter med tjock-tv jag också
Postad 10 October 2007 - 21:30
Jo, självklart är det ju en fördel. Har dock inte haft någon direkt bra lösning att få dem att stå mer fritt med tanke på bänken. Men en ny är kanske på ingång och då ska iallafall förstärkaren få lite mer luft. Dock behöver den inte jobba så hårt då den är strömstark och högtalarna är väldigt lättdrivna. men det kommer!
Angående CV-subben så har jag inte lyssnat på den själv, men vad jag hört så ska den kunna gå ganska djupt och med tanke på storlek och bestyckning borde den ju vara ganska så rapp också.
Men jag tror även att du kan hitta många andra märken som kan integrera minst lika bra med CV-frontarna.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
15 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?