Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

nytt golv, träslag

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 October 2007 - 09:48

Markusvbg
  • Markusvbg
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej

Ska lägga nytt golv i min lägenhet och kan inte riktigt bestämma mig för träslag..
Har köpt skrivbord i valnöt och hade tänkt köpa skohylla/hatthylla och spegel i valnöt till hallen.. är det då snyggt att ha valnöt som golv med, eller blir det för mycket?
är det snyggt att blanda ek och valnöt eller vad tror ni är snyggaste lösningen?

mvh

Postad 02 October 2007 - 09:57

UrboMan
  • UrboMan
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Tjena.

Jag har gjort tvärtom, se mitt galleri. Valnötsgolv i tre rum, och mestadels ekmöbler.

Min åsikt om ekgolv är att de är rätt tråkiga, i stort sett samma nyans överallt. Visserligen är det billigare, jag hade fått 15mm ekgolv till samma eller bättre pris än vad jag fick 8,5mm valnöt.

Jag tycker att det är rätt stor skillnad på valnötsMÖBLER och valnötsGOLV, möblerna är ofta mörka medan golven skiftar i ljust/mörkt.

Lycka till med golvläggning och lister!

Postad 02 October 2007 - 10:32

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Jag tror att man tröttnar fortare på Valnöt när det gäller golv. Jag köpte själv golv förra veckan och då stod det mellan ek och valnöt och ett till som jag itne vet vad det var. Det fick bli ek, förvisso endast laminat. I sovrummet valde jag också ek, men valnöt är riktigt snyggt det med.

Postad 02 October 2007 - 11:23

UrboMan
  • UrboMan
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag håller med om att man säkert tröttnar fortare på valnöt. Det är förmodligen en fluga just nu som inte stannar i så värst många år. Ek känns rätt tidlöst, och är ett bättre val i så fall.

I mitt fall ska jag inte bo så länge i bostadsrätten, det är bara en väntsal tills rätt hus dyker upp. Därför ville jag köpa det som känns snyggt nu. Samma sak gäller val av tjocklek; 8,5mm håller kanske 10 år, 15mm håller väl bortåt 25. Och eftersom jag definitivt inte ska bo där i 10 år så var det svårt att motivera ett tjockare golv.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.